Gå til innhold

Autofokus punkter rød farge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har valgt en oppsetning hvor kameraet selv skal velge hvilke fokuspunkter som skal brukes, og så lyser kameraet disse opp et kort øyeblikk for å vise deg hvilke fokuspunkter kameraet har valgt. Hvis det glimter opp fokuspunkter over strandlinjen i det fjerne, mens du egentlig mente å bruke fokuspunktene som er over personen i forgrunnen, eller omvendt, så er dette et hint til deg om at du skal prøve å fokusere en gang til, evt velge andre fokuspunkter manuelt.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått dette (har D7100), men jeg tror, det 1/2 sekundet du ser det, viser deg de aktive fokuspunktene med den innstillingen du har valgt og med det motivet du har i søkeren.

 

Du spør sikkert fordi, som jeg, synes det er lite/dårlig beskrevet i manualen.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, det er aktive fokuspunkter, men fargen rød har ingenting med aktiv å gjøre. Aktive er de uansett om de er sorte eller røde.

 

Har søkt etter info om dette og prøvd meg frem.

Prøv følgende:

Med enkeltpunkt, fokuser på noe lyst, en lampe eller lignende.

Da vil du se at fokuspunktet ikke vises i rødt noen millisekund, men går i sort direkte.

Gjør det samme, fokuser på noe mørkt/sort. Da vil du, forhåpentligvis som jeg, se at fokuspunktet går i rødt og deretter til sort.

 

Her et sitat fra en artikkel: 'What you see in framing is what you get; the finder is large to the eye and rests comfortably on the face. The focus points show up in black and, when in dim conditions, illuminate red to confirm focus. No complaints here.'

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Det røde blinket er fokusbekreftelsen når utløseren trykkes halveis ned som viser deg hvilket fokuspunkt som er i fokus. Også tennes det en "lampe" i søkeren som forteller at fokus enda er der, men det røde lyset i fokuspunktet lyser ikke lenger.

 

Det kan ikke stemme for noen ganger er det bare sort.

Lenke til kommentar

Det er nå den funksjonen det lyset skal ha. Er ikke de valgte punktene sorte hele tiden, eller mener du at de er "usynlige" og dukker opp som sorte når fokus bekreftes?

 

Kan du ta bilder når AF er på og de bare er sorte?

 

Autofokus-punktene oppfører seg på 2 forskjellige måter når utløseren trykkes halvveis:

 

a) Dukker opp som røde punkter og endres til sort når fokuseringen er ferdig (i fokus)

b) Dukker opp som sorte punkter og forblir sorte når fokuseringen er ferdig (i fokus)

Endret av AzureCloud
Lenke til kommentar

Har Nikon D7100. Noen ganger ser jeg at autofukus punkter i søkeren først får rød farge for så å skifte til sort. Dette skjer ikke alltid. Under hvilke forhold skjer dette og hva betyr det?

Hvis AF punktbelysning i menyen er satt til auto , da lyser autofokuspunktene røde bare når det er behov for det i dårlig lys . I menyen kan du stille dem til å lyse røde hele tiden , eller du kan slå dem av . Jeg regner med att auto funksjonen er der for å spare strøm .
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...