Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Høyfrekvent lyd fra datamaskin, Coil Whine?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Kjøpte meg en PC for snart 2 år siden.

Bygde den selv, og den har fungert helt fint.

Den har som regel stått på 24/7.

 

I det siste har det begynt å kommet en høyfrekvent lyd fra PSU/Skjermkort/Hovedkort. Det er ikke en mekanisk pipelyd som kan komme fra en høytaler inne i kabinettet. Det er mer som en høyfrekvent pipelyd som kan komme fra f'eks transformator eller en strømforsyning til bærbar.

 

Det startet for under en uke siden. Startet med et par korte pip, 3 om gangen ca. Nå har det skiftet til lange pip på 30sec ca. Merker det bare om natten mest, og mest når maskinen er under load (f'eks når jeg ser på 720/1080p, eller youtube). Har ikke hørt det på dagen egentlig, ikke når jeg spiller heller.

 

Er det noe skadelig? Bør jeg skifte strømforsyning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coil Whine er som regel helt ufarlig, men kan være irriterende. Hvis det plager deg så kan du høre om de du kjøpte den av godtar retur på grunn av det, men jeg vet at mange produsenter ikke har godkjent retur pga CW tidligere. Mulig norsk lov er i forbrukers favør her i forhold til i utlandet.

Lenke til kommentar

Lider av samme greia jeg, du kan prøve å gå på, control panel så power options, så ta den på power saver. Da sluttet min coil whine, men eneste er litt sjit med det er at cpuen går på lågere Mhz. Da kan det vær du lagger litt på youtube osv..

 

Men funker utmerket for meg å bare stille den på power saving mens jeg surfer etc, åså stille den opp vis jeg trenger litt mer krefter til noe.

Lenke til kommentar

Nja, jeg tenkte ikke at det var Coil Whine på HDD, men om det var noe annet som kunne forårsake en slik pipelyd. F'eks skrivearm som er ødelagt eller lignende?

 

Lyden er ikke borte nei. Har satt PC'n på strømsparing, og det er akkurat det samme, om ikke værre.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Nå er Coil Whine nesten helt konstant. Faen så irriterende. Hvertfall på natten når jeg ikke har på høy musikk o.l.

 

Den skifter tone av og til. Kan minne om en tepotte som piper på det laveste omtrent. Men sykt irriterende fordiom. Noen lett måte å skille ut om det er PSU eller GPU ?

 

Edit: Coil Whine er sykt høyt nå synes jeg. Pc'n slo seg av random og powerknappen sto å blinket, perfekt da jeg prøvde å sove, og sto liksågodt opp igjen. CW er like høy uansett om den er idle eller load, men merket under neste oppstart at CW var veeeldig lav i starten, men så fort den kom til W7 login screen så var det 120dB CW igjen.

 

Blir vel skifte av både skjermkort og PSU for å luke ut nå tenker jeg :)

 

Har for øvrig en modulær Silver Power PSU og et 6870 ATi kort.

Endret av Korka
Lenke til kommentar

Jeg har to ganger hadd en høyfrekvent lyd fra to forskjellige maskiner, begge gangene var det ikke noe coil whine som var grunnen men faktisk defekte kondensatorer.

 

Når det gjelder at lyden skifter tone stemmer det også med mitt problem, hadde forskjellige 'toner' feks på skrivebordet og under oppstart av maskina.

 

At pc slår seg av får meg enda engang til å tro at du har kondensatorer som er defekt.

 

Kan du gi mer info om den psu'en du kjører ? modell nr ?

Lenke til kommentar

http://www.komplett....aspx?sku=601824

 

Denne strømforsyninga har jeg.

Fjerna den defekte harddisken nå, og det virker som om lyden er borte. Fjerna også jævlig mye støv.

 

Det at PC'n slo seg av var jo bare et engangstilfelle rett og slett. Har ikke skjedd igjen.

 

Edit: Var død harddisk som laget problemet. Åpnet Pc'n, fjerna støv og harddisk. Har ikke hørt noe siden.

Endret av Korka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...