Gå til innhold

Anmeldelse: Evoland (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner på følelsen midt i anmeldelsen at anmelder har mistet synet og begynt å tenke tradisjonelt (eldre)RPG, hvor kamp, historie og vanskelighets grad kritiseres.

 

Dette er jo ikke noe Evoland har noe med, Evoland er et spill som enkelt drar deg igjennom teknologiene som har tradisjonelt blitt brukt. hele grunnen til at det er en historie tilstede er jo bare for å få deg fra start tilslutt, ikke for at du skal levle i full FF stil.

 

Det er ikke direkte et rolle spill, men samtidig så tar det formen til et, men prinsippene kunne vert gjort for en hvilken som helst spill sjanger. Man må ta Evoland for hva det er, altså noe eget. Ikke dra det over RPG kammen, det er ikke målet med spillet, hadde det vert det så hadde det hatt en verdi til å levle i full FF stil.

 

Så syns det er synd at den bare fikk 6 av 10 fordi den er dømt etter dens evne til å klatre når den klart er bygd for å svømme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjenner på følelsen midt i anmeldelsen at anmelder har mistet synet og begynt å tenke tradisjonelt (eldre)RPG, hvor kamp, historie og vanskelighets grad kritiseres.

 

Dette er jo ikke noe Evoland har noe med, Evoland er et spill som enkelt drar deg igjennom teknologiene som har tradisjonelt blitt brukt. hele grunnen til at det er en historie tilstede er jo bare for å få deg fra start tilslutt, ikke for at du skal levle i full FF stil.

 

Det er ikke direkte et rolle spill, men samtidig så tar det formen til et, men prinsippene kunne vert gjort for en hvilken som helst spill sjanger. Man må ta Evoland for hva det er, altså noe eget. Ikke dra det over RPG kammen, det er ikke målet med spillet, hadde det vert det så hadde det hatt en verdi til å levle i full FF stil.

 

Så syns det er synd at den bare fikk 6 av 10 fordi den er dømt etter dens evne til å klatre når den klart er bygd for å svømme.

 

Litt i tvil om kva du vil fram til her. Evoland er eit spel. Skal eg ikkje vurdere det som eit spel? Har ikkje Evoland noko med kor utfordrande dei hyppige turbaserte kampane er? Korfor i alle verda ikkje?

Lenke til kommentar

Man må ta Evoland for hva det er, altså noe eget. Ikke dra det over RPG kammen, det er ikke målet med spillet, hadde det vert det så hadde det hatt en verdi til å levle i full FF stil.

 

Så syns det er synd at den bare fikk 6 av 10 fordi den er dømt etter dens evne til å klatre når den klart er bygd for å svømme.

 

Spelet er noko eige ja, men det er jo ikkje noko unnskyldning for keisame og ekstremt repetitive tilfeldige kampar. Kanskje vil dei illustrere eit poeng ved at ein knapt kan bevege seg utandørs i meir en 2 sekund før ein hoppar inn i ein ny kamp, men for min del var det berre irriterande og øydela fullstendig den raske og morosame flyten som spelet starta med.

 

Verdt å nemne at spelet er ein ny versjon av eit bidrag til ein konkurranse der det var om å gjere å lage det beste spelet på 48 timar. Originalen kan ein prøve her: http://evoland.shirogames.com/classic

Endret av LMH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt i tvil om kva du vil fram til her. Evoland er eit spel. Skal eg ikkje vurdere det som eit spel? Har ikkje Evoland noko med kor utfordrande dei hyppige turbaserte kampane er? Korfor i alle verda ikkje?

 

Det jeg vil frem til, er det at du kjører samme vurdering model over Evoland som du ville et normalt RPG (noe det ikke er). I Evoland så skinner det godt frem at turbaserte kamper er der for å illustrere en teknikk.

 

Evoland er et spill som baserer seg på å illustrere en rekke proof of concepts og hvordan de i sammenheng har fått oss til hva vi har idag og ikke historie, vaskelighetsgrad eller for den del utfordring slik som du savner.

 

Det blir liksom litt som å klage på civilization for manglende kontroll over kampers utfall (det er ikke et mål, måten det er lagt opp er en means to an end). I en review av Evoland så ville ihvertfall jeg likt å se kritikk over hvordan de eventuelt manglet diverse elementer som vi har sett i utviklingen av RPG sjangeren over tid, hvorfor spillet er lagt opp som det er og den type informasjon dette er noe som viser litt til din kunnskap i området du anmelder slikt vil også gi deg kredibilitet sånn til fremtiden. Det satt tilside ja det finnes en del balanse issues spesielt på hvor ofte man kommet i random kamp og dette fortjener kritikk, men det at du bare har angrep og potion dette er jo i all hovedsak relativt normalt for et 2D RPG i begynnelsen.

Endret av angeland89
Lenke til kommentar
ein morosam historietime
alt det som har skjedd i speluniverset, i det minste i denne eine sjangeren, i løpet av dei siste tjue åra.

Har ikke testet spillet (enda), men av det jeg har sett av det så ser dette ut til å være det essensielle ved dette spillet. Så når det skal bedømmes bør det sees opp i mot dette, og ikke hvor godt det fungerer som ett (hvilket som helst annet) spill. Det man da får vurdere er hvor god fremdrift det er osv. Men det kan være greit å påpeke at hvis man ønsker seg ett spill, så er det mye annet man kanskje bør titte på i stedet for.

Lenke til kommentar

Tja, er jo derfor jeg lurer. Steam pleier å ha 'controller support' oppgitt, men her står det intet. Googling er heller ikke ekstremt fruktbart, noe som gjør at jeg begynner å tro at noe slikt ikke finnes i dette spillet. Dette hadde egentlig vært en ålreit sak å ta med i tester av PC-spill, forøvrig. Sikkert flere enn jeg som setter pris på sånt.

Lenke til kommentar

Helt enig med anmelder. Det er greit at dere mener Evoland i stor grad er en historie time og bør dømmes etter litt andre normer enn spill flest, men i bunn og grunn er det et spill laget for å underholde.

 

Gimmicken deres ble dårlig brukt og jeg husker selv bare en gang at jeg egentlig trengte evolusjon av grafikk for å komme videre (fra 2d til 3d). Hvorfor dette spillet ikke gjorde flere slike ting er for meg uforståelig. En god men desverre bortkastet spillidê

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...