Gå til innhold

– «Free to play»-industrien går mot en apokalypse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg likte abonnement jeg. Betalte en liten fast sum i måneneden og fikk tilgang til alt. Enkelt og greit.

WoW bruker jo dette enda, og det funker jo.

 

Legg på veteran systemet Funcom liker å bruke så får du "noe ekstra" om du er lojal kunde over lengre tid, så blir det bra.

 

Skjønner ikke helt hvorfor så mange gikk vekk fra dette.

Si du har 1 mill spillere, som betaler 100 kr i måneden, så er jo det 100 mill. garantert hver måned. (bare et eksempel)

Det at alle de skulle kjøpt ting for 100 kr hver måned de spillte et gratis spill er jo veldig usannsynelig. Jeg vet jo selv at jeg ikke har kjøpt noe fra et slikt spill, så det betyr jo at de resterende må kjøpe mer for å nå samme sum.

 

I mange tillfeller er det ikke nok ting til at man kan kjøpe hele tiden, så de skaper enda mer jobb ved å tvinge seg selv til å måtte lage nye ting hele tiden.

Bare virker litt... teit i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Planetside 2 sa at de hadde 10% betalende kunder. Hvis det stemmer, og er ca hvordan betalende/ikke betalende fordeler seg, så er man jo veldig avhengig av denne lille gruppen.

 

Jeg har brukt penger på to f2p spill, Path of Exile og Planetside 2, ca 300-400 kr på hver av de. Det er ca prisen for ett spill, og når jeg likte/liker de som bra som jeg gjør var ikke det ett problem, og det blir ca det samme som om jeg hadde kjøpt det på "normalt" vis (om det ikke var f2p). Om jeg kommer til å bruke mer utover hva jeg allerede har gjort er jeg usikker på.

 

Skal bli interessant å se om denne modellen overlever i lengden. Så lengde de klarer å selge ting som spillere ser en verdi i, uten å være pay to win, så tror jeg det vil være plass til f2p lenge. Mulig det er en begrensning på det totalet antallet, antall betalende spillere blir spredt for tynt/på for mange spill.

 

Lenke til kommentar

Fordelen med f2p er at det er en meget lav terskel for å starte, det samme har du med abbonement dersom du har en prøve versjon, wow har en der du kan levele opp til level 20 samt noen andre begrensinger.

 

Problemet med f2p er at det fort kan bli dyrt om du ønsker å spille seriøst, om du ikke betaler blir det fort mye grinding og mas, kunstige begrensninger.

Du får også mer problemer med spillermassen, mer folk som spiller skjelden, værre masse drittunger og gold farmes. Siden spillet er gratis gjør det lite om en konto med en lav level karater blir bannet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vell fyren er no litt i sin egen verde, så du må ta han med ein knipe salt

 

F2P er jeg ikkje så stor fan av, spesielt ikkje I spill der f2p er mer eller mindre tvangstrøye eller grenseland på p2w (boosts, er ikkje direkte P2W men er fårsat ein fordel over dei som ikkje bruker det med at når raskere men ikkje direkte veldig stor fordel at betyr så mye) men er heilt greit om bare er cosmetic

 

støre problemet for min del at F2P er som gift, flere og flere prøver og ta ut tøyene så langt dei klarer og melke forbrukerene som legge til tunge sperrer på gratis brukere slik at ødeleger spilloplevelsen

 

det jeg savner mest er det man spillte for og låse opp ting som ein form for beløning for hardt arbeid, nå er alt dette i ein eller annen dum butikk i stedet

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Det finnes mange modeller for F2P, og å si at alle vil feile er nok litt for generaliserende for meg.

 

Gjort riktig mener jeg det er plass også for F2P. At det ikke er plass til alle sier seg selv, men de beste vil nok overleve. Det kalles konkurranse.

 

EVE har vel den beste F2Pmodellen av de alle. Det er gratis for de mest dedikerte spillerne, koster månedsavgift for de fleste og koster enda mer for de late som ikke gidder å mine på deltid i et år for å få råd til skills, upgrades og det de ellers trenger. Dette har de til og med klart uten at det blir pay to win.

Lenke til kommentar

Jeg misliker personlig hele retningen spillindustrien har dreid. F2P er en ting, men DLC'er der innholdet ikke er tillegg, men heller utelatt fra originalspillet for å selges separat, er noe ganske mye verre.

 

Videre fører dette i stor grad til klasseskille i spillene, spesielt der overlegne gjenstander kun kan skaffes ved å spytte ekstra penger i spillet.

 

Når spillene i tillegg i stadig større grad knyttes til deg som person er melkekustemplet stadig mer tydelig.

 

Dette merkes spesielt godt for spillende foreldre med barn som også vil spille. En ting er at man ikke kan skille på MP profilen, men det er i mange spill ikke en gang mulig å kjøre to separate SP kampanjer.

 

Hva skjedde med muligheten for flere profiler i samme spill???

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Jeg spiller for tiden bare free to play spill, men har tidligere spillt spill med abo, det kommer jeg neppe til å gjøre flere ganger. Free2play, men ikke pay2win er fremtiden, så lenge spillet er bra og det innholdet som selges er bra , så kan det ikke gå galt? Lurer på hvor mye lol tjener på salg.

Lenke til kommentar

Liker ikke f2p spill, for å være helt ærlig synes jeg de fleste av de er langt mer "clunky" og rett og slett føles billigere enn sine abbo baserte konkurrenter. I hvert fall i det tradisjonelle mmo markedet.

 

Men så lenge det er kun kosmetiske ting (og da mener jeg KUN kosmetisk, en eneste tilgjengelig xp boost eller maxigear ødelegger spillopplevelsen totalt), så er det vel egentlig ett fett for min del. Jeg spiller det spillet jeg liker best uansett.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er en dårlig utvikling for spillindustrien, men tror nok ikke at det kommer til å bli borte med mindre myndighetene i USA og EU bestemmer seg for at dette er en geskjeft som må forbys eller reguleres i hjel. Det har blitt poengtert at "Free to play" med "Pay to win" mekanikker har mye til felles med gambling som jo reguleres strengt av mange land. Så det kan jo ikke utelukkes. Ellers er det tilsynelatende veldig mange som er villige til å bruke sin tid og sine penger på slike spill så jeg tror nok de kommer til å være en del av spillindustrien i overskuelig framtid.

 

Som Mark Jacobs påpeker vil nok denne typen spill bli mindre attraktive å utvikle når det blir mange flere som konkurerer om de samme kundene, men en "apokalypse" er vel strengt tatt å overdrive en del.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er en dårlig utvikling for spillindustrien, men tror nok ikke at det kommer til å bli borte med mindre myndighetene i USA og EU bestemmer seg for at dette er en geskjeft som må forbys eller reguleres i hjel. Det har blitt poengtert at "Free to play" med "Pay to win" mekanikker har mye til felles med gambling som jo reguleres strengt av mange land. Så det kan jo ikke utelukkes. Ellers er det tilsynelatende veldig mange som er villige til å bruke sin tid og sine penger på slike spill så jeg tror nok de kommer til å være en del av spillindustrien i overskuelig framtid.Som Mark Jacobs påpeker vil nok denne typen spill bli mindre attraktive å utvikle når det blir mange flere som konkurerer om de samme kundene, men en "apokalypse" er vel strengt tatt å overdrive en del.

Gambling reglene trer kun inn dersom du kan tjene penger på spillet.

Er også en del andre krav for at det skal være gambling, klasisk gold farming er ikke gambling.

 

Er ingen regler på hva folk kan sløse bort penger på bortset fra noen opplagte, smurfebær er et eksempel her.

 

Men det er kun plass til et begrenset antal F2P MMO på samme måte som det kun er plass til et begrenset antall med abbonenement, for mange like og de begynner å stjele kunder fra hverandre.

 

Lenke til kommentar

Gambling reglene trer kun inn dersom du kan tjene penger på spillet.

Er også en del andre krav for at det skal være gambling, klasisk gold farming er ikke gambling.

 

Er ingen regler på hva folk kan sløse bort penger på bortset fra noen opplagte, smurfebær er et eksempel her.

 

Men det er kun plass til et begrenset antal F2P MMO på samme måte som det kun er plass til et begrenset antall med abbonenement, for mange like og de begynner å stjele kunder fra hverandre.

 

Det har du jo helt rett i. Det er vel heller slike spill som Diablo 3, der bruker av spillet har mulighet til både å betale såvel som å tjene penger kunne ha potensiale til å havne under gambling regler. Ellers tenkte jeg at siden en del av dette er ganske nytt og det er mye potensiale for de mindre skarpe knivene til å tape mye penger på slike spill, at enkelte myndigheter kunne finne på å lage nye lover for å begrense slike typer spill. Men når jeg tenker meg om så skal det nok veldig mye til for at det skulle skje. Vi lever i en veldig liberal tid og nye lover som begrenser handlefriheten til folk flest hadde nok blitt veldig upopulært. Det er en god ting og. Unntaket er jo som du nevner spill rettet mot barn som de berømte smurfebærene. At det skulle komme lovendringer i forhold til spill og barn hade ikke forbauset meg.

Lenke til kommentar

Problemet med Mark Jacobs Camelot Unchained er desverre at det ikkje vil få så mykje stotte som han ber om. Per i dag donerar folk for lite, og donasjonane minkar kvar dag. Kan sei kva han vil om f2p, men det hjelper lite å snakke om å gå tilbake til eldre finansieringsmodellar om du ikkje fr nok stotte til ditt eget spill.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dota 2 er det F2P-spillet som gjør mikrotransaksjoner på best mulig vis akkurat nå. Og det gjør de fordi de har en spillerbase som er stor nok at til at de kan støtte en slik modell.

 

Et spill som er gratis, der man bare kan betale for kosmetiske ting, ingenting som har noe med gamelay. Alt som faktisk har en effekt på spillet, har man allerede tilgang til fra dag 1, uten å betale noe. Noen ganger dukker det opp ting i butikken som koster latterlig mye, men det er fortsatt helt ubrukelige ting.

 

Noe av det som gjør Valve sin modell så utrolig, er at de slipper å lage mye av de kosmetiske tingene selv, de får fans av spillet til å gjøre det, alt Valve trenger å gjøre er å gi de en del av kaka. Gabe Newell nevnte i et intervju at han har pratet med folk som jobber hos andre utviklere, men som tjener mer penger på å lage items til Dota 2 og TF2. Anuxi, en dreven kreatør av items til Dota 2 sa for ikke så alt for lenge siden at det er hennes fulltidsjobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...