Gå til innhold

Zelda-tråden. Generel diskusjon om Zelda spillene. Med avstemning om ditt favoritt Zelda spill.


Henrik™

Hvilket Zelda-spill liker DU best?  

145 stemmer

  1. 1. Hvilket Zelda-spill liker DU best?

    • The Legend of Zelda (NES - 1986)
      2
    • Zelda II: Adventure of Link (NES - 1987)
      2
    • The Legend of Zelda - A Link to the Past (SNES - 1991)
      28
    • The Legend of Zelda - Link's Awakening (Game boy - 1993)
      4
    • The Legend of Zelda - Ocarina of Time (Nintendo 64 - 1998)
      51
    • The Legend of Zelda - Majora's Mask (Nintendo 64 - 2000)
      12
    • The Legend of Zelda - Oracle of Ages (Game boy color - 2001)
      0
    • The Legend of Zelda - Oracle of Seasons (Game boy color - 2001)
      0
    • The Legend of Zelda - The Wind Waker (Gamecube - 2002)
      12
    • The Legend of Zelda - The Minish Cap (Game boy advance - 2004)
      3
    • The Legend of Zelda - Twilight Princess (Gamecube og Wii - 2006)
      5
    • The Legend of Zelda - Phantom Hourglass (Nintendo DS - 2007)
      0
    • The Legend of Zelda - Spirit Tracks (Nintendo DS - 2009)
      1
    • The Legend of Zelda - Skyward Sword (Wii - 2011)
      3
    • The Legend of Zelda - A Link Between Worlds (Nintendo 3DS - 2013)
      1
    • The Legend of Zelda - Breath of the Wild (Wii U og Switch - 2017)
      19
    • The Legend of Zelda - Four Swords (Game boy advance - 2002)
      0
    • The Legend of Zelda - Four Swords Adventures (Gamecube - 2004)
      1
    • The Legend of Zelda - Tears of the Kingdom (Nintendo Switch - 2023)
      1


Anbefalte innlegg

Ny førstepost 20. juni 2019: Denne tråden er for generel diskusjon om Zelda spillene. For nye spill oppretter vi egne tråder etter behov.

 

Tråd for oppfølgeren til Botw er opprettet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1848209

 

Neste annonserte Zelda spill er en remake av Link's Awakening til Nintendo Switch. Releasedato er 20. september 2019. Diskusjon om dette spillet kan vi ta i denne tråden inntil videre.

 

Zelda spillene er populære for speedrunnere. På speedrun.com/Zelda er det oppdaterte lister med rekorder: https://www.speedrun.com/zelda

Communitiet rundt speedrunning i Zelda har også sin egen hjemmeside: https://zelda.speedruns.com

Her finnes en god oversikt over ruter og triks til alle spill. Rekordlistene er ikke oppdaterte, siden de samarbeider med speedrun.com, så listene finner dere der.

 

Gammel førstepost: avstemningen om favoritt Zelda spill.

En slik avstemning har jeg ikke funnet på dette forumet, og det synes jeg er litt rart, da Zelda-serien er en av de mest populære spillseriene til nintendo.

 

Spørsmålet er enkelt: hvilket Zelda-spill liker DU best?

 

Jeg har bare tatt med spill fra den offisielle serien, ikke spinnoffs. Remakes er heller ikke med, så hvis du liker en remake best får du stemme på den første utgaven av spillet. Dersom noen savner et spill er det bare å si fra.

 

Jeg har også angitt hvilket år hvert spill først ble utgitt, og til hvilken konsoll. Stort sett er årstallet for Japan, men det er noen unntak. Igjen, hvis noe av dette er feil er det bare å si fra.

Endret av Uderzo
Lagt til et valg i meningsmålingen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg må velge A Link to the Past. 3D-Zelda har jeg aldri helt fått sansen for (men jeg eier flere av dem, og har om ikke annet prøvd nesten alle), Adventure of Link har jeg ikke spilt, og selv om jeg liker både The Legend of Zelda og Link's Awakening veldig godt, når de ikke helt opp. A Link to the Past har egentlig alt et Zelda-spill bør ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Legend of Zelda - Ocarina of Time (N64) :) / Majora's Mask (60 % / 40%)

Nesten delt førsteplass - av samme grunn Gametrailers sier i Retrospective video'n sin av serien.

 

"One (OoT) brought the humongous world of Hyrule to life in 3D and gave us two eras for the price of one, while the other (MM) sought to look closer at the world and the characters that lived in it. Essentially each one has what the other doesn't, and we should all consider the sequel to be just as exceptional as the original."
Lenke til kommentar

The Legend of Zelda - Ocarina of Time (N64) :) / Majora's Mask (60 % / 40%)

Nesten delt førsteplass - av samme grunn Gametrailers sier i Retrospective video'n sin av serien.

Bortsett fra at i Ocarina of Time kan du ikke rulle rundt som Goron, svømme som Zora, skyte nøtter som en Deku, bli til en gigant, eller bli til en gud.

 

Twilight Princess er jo også Ocarina of Time med bedre grafikk, bedre kontroller og et større Hyrule.

Lenke til kommentar

The Legend of Zelda (NES) fra 1986. Det var mitt første møte med LoZ og mitt første spill av typen eventyrspill som foregår i en stor, åpen verden med ovenfra-og-ned-perspektiv. Det var også første gang jeg spilte et spill som var så stort og tidkrevende, der man faktisk kunne lagre det man hadde gjort og fortsette derfra neste gang. Jeg husker jeg synes det var ganske utrolig; de fleste andre spill på den tiden enten var så simple at de ikke behøvde en lagringsfunksjon eller brukte et passord-system.

 

A Link to the Past er på mange måter en penere og mer kompleks utgave av det samme spillet, og objektivt sett et bedre spill, men jeg har så mange gode minner forbundet det første Zelda at resten blekner i sammenligning. Det hadde mye å gjøre med at spillet var så vanskelig og hadde så mange hemmeligheter, og ingen i nabolaget hadde verken internett (åpenbart) eller guider, så det å runde spillet ble nærmest et slags gruppeprosjekt som foregikk over flere år, der vi kunne stå fast i månedsvis før en eller annen ved en tilfeldighet fant ut hvordan man kom videre, og da var det alltid en stor greie. Jeg husker f.eks. vi hadde helt gitt opp å finne den fjerde borgen og mer eller mindre gitt opp spillet, men så flyttet det plutselig inn en ny gutt i nabolaget som visste hvordan. Det var utrolig kult at et spill kunne skape et sosialt miljø rundt seg på denne måten.

Lenke til kommentar

Ocarina of Time. Hands down. Ingen tvil.

 

Majora's Mask fullførte eg aldri, sjølv om eg aldri helt har forstått kvifor. Det var noko med atmosfæren og heile 3-dagerssyklusen eg ikkje var helt fan av.

 

Jeg husker jeg synes det var ganske utrolig; de fleste andre spill på den tiden enten var så simple at de ikke behøvde en lagringsfunksjon eller brukte et passord-system.

 

No veit ikkje eg om du spelte det i 86, men då det kom ut var det i alle fall det første spelet som i det heile tatt hadde lagringsfunksjon :)

Lenke til kommentar

The Legend of Zelda (NES) fra 1986. Det var mitt første møte med LoZ og mitt første spill av typen eventyrspill som foregår i en stor, åpen verden med ovenfra-og-ned-perspektiv. Det var også første gang jeg spilte et spill som var så stort og tidkrevende, der man faktisk kunne lagre det man hadde gjort og fortsette derfra neste gang. Jeg husker jeg synes det var ganske utrolig; de fleste andre spill på den tiden enten var så simple at de ikke behøvde en lagringsfunksjon eller brukte et passord-system.

 

Må svare det samme som deg.. Mitt første Zelda-spill, ble kjøpt ikke lenge etter det kom ut! Det var et helt utrolig spill!! :love: Mange gode spill i serien etter dette, absolutt, men det er noe eget med love at first sight! ;)

Lenke til kommentar

Enda jeg kjøpte SNES på lanseringen og spilte LttP så eide jeg det ikke på den tiden, men bare byttelånte. Fikk ikke øynene opp for Zelda før jeg kjøpte Wind Waker til GC. Tror det er naturlig å favorisere det første man spiller i en serie, i hvert fall når det er så mange sterke titler i serien.

Hadde jeg spilt Zelda like mye på SNES som GC hadde jeg nok gått for LttP. Sterk 3. plass blir OoT.

 

Har ikke spilt Zelda 2 og (flaut å si det) Majoras Mask enda. Har begge men venter til de kommer på VC til WiiU eller remake til 3DS.

Lenke til kommentar

... Tror det er naturlig å favorisere det første man spiller i en serie, i hvert fall når det er så mange sterke titler i serien...

 

Tror du har et godt poeng der. Jeg stemte selv på Majora's mask, mest på grunn av den unike stemingen i spillet sammenlignet med de andre spillene. Men Majora's mas var også det første Zelda-spillet jeg spilte...

 

Blir etterhvert spennende å se hvor mange av spillene som får null stemmer. Tror Oracle-spillene er gode kandidater her, da de kom ut etter at gba var lansert, som sansynligvis bidro til at disse spillene ikke fikk så mye oppmerksomhet som de kanskje ellers hadde fått. Og jeg har en følelse av at Oracle-spillene ikke var et naturlig sted å starte en Zelda-karriere. Selv digger jeg disse spillene, spesielt som to sammenkoblede spill. Det konsepte gjorde disse spillene litt unike i sin tid.

Lenke til kommentar

Er så utrolig vanskelig å velge 1, men jeg tror jeg faktisk må si Majoras mask.

Har utrolig mye gode minner knytta til A link to the past og Ocarina of time, men Majoras mask var så genialt på flere punkter. Historien, områdene, musikken, vansklighetsgraden, kreativiteten med maskene osv. Men som sagt, for meg er det så og si dødt løp mellom de 3.

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri N64, så jeg fikk ikke spilt de spillene da de var hotte. Det som slo meg da jeg prøvde dem på Virtual Console er at de ikke har eldes med samme verdighet som resten av serien, de ser rett og slett ikke bra ut. Selv om jeg elsket LTTP og LA, går min stemme til Wind Waker. Det er like fabelaktig som de fleste andre Zelda-spillene, men går i tillegg resten av titlene en høy gang visuelt. Jeg synes det er synd at de ikke fortsatte i den stilen, for cel-shading vil, i likhet med sprites, alltid se fantastisk ut.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...