Gå til innhold

Hvilken distro passer meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt å prøve ut noe annet enn Ubuntu, ikke fordi jeg er misfornøyd, men heller på grunn av en en kombinasjon av kjedsomhet og søken etter noe som kanskje passer meg bedre.

 

Jeg er ikke veldig erfaren når det kommer til Linux, og har aldri prøvd noe annet enn Ubuntu. Jeg trenger derfor noe med fokus på brukervennlighet.

 

Det jeg er ute etter er stabilitet, hastighet, pent utseende og helst rolling release.

 

Maskinen skal brukes til enkle ting som nettsurfing, filmer og serier (inkludert Netflix), musikk og bildebehandling/redigering, i tillegg til vanlige kontorprogrammer som LibreOffice.

 

Maskinvaren min er:

GeForce GT 555M + Intel HD Graphics 3000

Intel HM65 Express chipset

8 GB 1333MHz RAM

Intel SSD520 180 GB

Intel i7-2760QM CPU @ 2.40GHz × 8

 

Jeg prøvde å legge inn Fuduntu, men etter Fuduntu-logoen dukket opp for første gang kom jeg direkte til en svart skjerm med en eller annen feilmelding. Denne feilmeldingen husker jeg selvfølgelig ikke akkurat nå. Jeg kom uansett ikke videre.

 

Takker for (begrunnede) svar...

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rpmfusion er nok anbefalt å legge til, siden du vil kreve en del codeker for avspilling av lokale filer som de repoene som er medfulgt ikke har. Og steam er inkludert i RPMfusion. Jeg tok vare på en grei guide for en anbefalt sti for å legge til en del funksjoner som skribenten av artikkelen foretrakk. Jeg har bare brukt denne for å legge til musikk codecer.

 

http://motorscript.c...ion-cheatsheet/

 

Fedora er dog min foreløbige favoritt, selv om jeg klamrer meg fast til OpenSUSE som jeg har gjort siden 12.3 ble utgitt. Mest pga Yast. ^^,

Endret av Tyfonknut
Lenke til kommentar

For Bumblebee på Fedora vil jeg anbefale denne siden: http://techies.ncsu.edu/wiki/bumblebee. Gjør det som det står under NVIDIA-seksjonen. Da vil du automatisk få en korrekt konfigurert Bumblebee og proprietær NVIDIA-driver. Ellers kan det være greit å prøve ut nye OS i en virituell maskin (hvis PC-en din støtter viritualisering, hvis ikke går det treigt) før du bestemmer deg om du skal installere systemet lokalt på maskina. Selv bruker jeg Fedora på en laptop med NVIDIA Optimus og er kjempefornøyd

Lenke til kommentar
Hvordan fikser jeg dette, og hvordan vet jeg om maskinen min støtter det?

For å sjekke om prosessoren støtter viritualisering kan du enten sjekke Intels sider for den spesifikke prosessoren eller kjøre

cat /etc/cpuinfo | grep vmx

. Prosessoren din støtter viritualisering så du skal ikke ha noen problemer. Som Occi sier kan du bruke Virtualbox, hvis ikke kan du (hvis du kjører på en linux-distro) bruke Virtual Machine Manager og qemu og/eller kvm. Det er ganske greit å sette opp, men kanskje litt mer styr enn VirtualBox

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...