Gå til innhold

Lydannlegg i russebil - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann! :hmm:

 

Nå er russetiden rett rundt hjørnet! Vi er en guttegjeng på 9 som skal bygge en kasse bak i russebilen. Spørsmålet er da hvordan vi kan få maksimal utnytte av høytalere med utgangspunkt i kassens form.

 

Tidligere så kassen i bilen slik ut http://sphotos-e.ak....044499000_n.jpg, men måtte rives grunnet mugg. Vi har revet ut alt, men bevart den øverste delen over forsterkene. Hvordan vil dere erfarne anbefale at vi bygger kassen, slik at vi får best mulig lydbilde? Vil det ha konsekvenser for lyden hvis vi bygger den slik igjen? En del av gutta vil det fordi vi bevarte den øverste delen.

 

Målet er selvfølgelig å ha et heidundrande annlegg som gjør seg merkbart utenfor bilen, og selvfølgelig vil vi ha et godt lydbilde inne i bilen! Hvilken forsterkere og høytalere vil dere da anbefale? Hvor mange av hva?

 

Håper på fine svar! :)

Endret av Lolpewz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I russevanen vår gjorde vi faktisk noe som ikke så så anderledes ut med bassen vår. Vi hadde ett par mellomtone og diskant-elementer lenger framme også, nærme der hvor vi satt, og jeg synes da vi fikk rimelig god lyd ;)

 

De vi brukte var vel noe i den her dur:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=18

 

Bare å kjøpe det billigste du får her, kommer til å gi godt med lyd fra seg uansett ;)

Lenke til kommentar

Målet er selvfølgelig å ha et heidundrande annlegg som gjør seg merkbart utenfor bilen,

 

Da er det PA anlegg som gjelder..

enten leie eller kjøpe selv, dette blir langt billigere en tilsvarende bilstereo, så leier dere en generator så slipper dere masse 12v batteriet, fare for å tømme alle batteriene osv.

 

Mitt råd er ihvertfall å leie et brukbart PA anlegg til bruk på de treffene hvor det er tillatt å spille selv.

Så har dere bare et greit komponent sett eller 2 og en eller to 12" sub® til inne i bilen når dere er "on the road"

Endret av Concker
Lenke til kommentar

Da er det PA anlegg som gjelder..

 

Det hadde vi. Veldig bra lyd. Akkurat plass til to doble 15" pahøytalere bak i en ford transit. Strøm fikk anlegget fra en egen bensindrevet aggregat vi hadde med. når bilen var under fart brukte vi en vanlig bil forsterker og noen helt greie høytalere.

 

PA anlegget fikk vi låne av sponsor, aggregat spleiset vi på...

 

Det beste tipset er: Sørg for å ikke spille høyt i tettbebygde strøk dersom dere ikke ønsker at onkel P skal oppbevare anlegget resten av russetiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Morro med "trøkk" i bilen... :)

 

Har dere kastet ut elementene som er på bilde?

 

Du nevner ikke noe pris på nytt utstyr, så det blir litt vanskelig å anbefale.

 

Jeg har god erfaring med JBL sub i bilen. Mye lyd for pengene. Hva med JBL GTO 15"? Eller kanskje enda noe mer ekstrem 15"? Andre gode produsenter er MTX og Pioneer. I Oslo ligger Dynabel som er gode på bilstereo. Ta en prat med dem.

 

Tror ikke dere trenger å satse på så mange subwoofer-elementer. Gå heller for bedre kvalitet hva angår forsterker og høyttalere, og bygg sub-kassene etter riktig mål. Her er det et kassebergningsprogram. Høyttalerprodusentene har også anbefalte kassestørrelser. Her står det litt om de forskjellige kasseløsningene. Jeg er fan av bassrefleks. Da kan man "tune" inn sub'n slik at man får ønsket dybde/trykk i lyden. Min erfaring er at lukket kasse gir høyest trykk mens bassrefleks gir dypest lyd. Det finnes også endel bra ferdigbygde kasser ute for salg.

 

Diskantene ville jeg plassert høyt (i/på dashboardet) og mellomtone i dørene. Sats på kvalitet her også.

 

Dere trenger sannsynligvis også flere batterier og noen store kondensatorer for å drive galskapen skikkelig. Og tykke strømkabler.

 

Hvis dere går for dyrere elementer er det sansynlig at disse tåler MYE mere effekt.

 

Eller så kan dere ta det helt ut, slik som han

... :w00t:

 

Kjøp dere en dB-måler (musikk skal måles med C-bandet, slow), og test ut med litt skikkelig demomusikk.

 

Kjør på gutta. Dette blir sikkert morro. :green: Bare pass på øra. Smertegrensen for øret er ca 120dB, men 100dB over tid kan være skadelig for øret.

 

Lykke til med byggingen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt 2 kraftigere basselementer enn å ha mange. Det står hvor mange "liter" det skal være i kassa i dokumentasjonen på basselementene. Man må ha en effektforsterker(eller 2) på subwoofere og sorrund forsterker til mellomtoner og diskant, de som spiller vokaler og toner. Bassen har kun lave frekvenser og lager trykk og romling.

Det hadde vært morsomt og laget et anlegg med bra lyd og ikke bare mye lyd synes jeg :)

 

Det hadde vært greit å vite hvilket budsjett dere har på lyden.

Endret av kinaputt
Lenke til kommentar

Her var det mye synsing, men også noe fornuftig :)

 

Da lyd i bil er min store hobby vil jeg ta meg den frihet og komme med noen råd.

 

Russ flest driter i hvordan det låter, bare det låter høyt nok ;) Hvorfor ikke kombinere det? Digital Designs har en serie med PA-baserte elementer for bruk i bil. DD sin VO-serie er perfekt til dette formål, og de russebilene som har brukt dette kan skrive under på hvordan dette fungerer. Ikke trenger det mye effekt for å spille noe høyt heller.

 

Hvis jeg hadde valget ville jeg valgt færre basselementer og så stor kasse som mulig. Du får utnyttet mye mer av elementet på den måten, mer dypbass samt gjerne en høyere effektivitet (som igjen betyr mindre effekt nødvendig for å spille høyt). Jo flere elementer du har montert jo større er sjansen for at noe blir klusset til på det ene eller det andre viset.

 

Nå vet jeg ikke hva dere har plass til baki der, så sleng gjerne ut noen mål på ledig plass :)

 

Ellers av høyttalere så trenger man ikke så innmari mange for at det skal låte kult inni som utenpå. Hva slags bil er det? Mange har muligheten for å montere høyttalere i bakdører som svinger utover og vil da kunne spille ut med dørene åpne og inn i bilen når dørene er igjen.

 

Kan sette sammen et forslag på en knallpakke til dere så fort jeg får vite litt mer. Kom gjerne med budsjettet deres og.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt 2 kraftigere basselementer enn å ha mange. Det står hvor mange "liter" det skal være i kassa i dokumentasjonen på basselementene. Man må ha en effektforsterker(eller 2) på subwoofere og sorrund forsterker til mellomtoner og diskant, de som spiller vokaler og toner. Bassen har kun lave frekvenser og lager trykk og romling.

Det hadde vært morsomt og laget et anlegg med bra lyd og ikke bare mye lyd synes jeg :)

 

Det hadde vært greit å vite hvilket budsjett dere har på lyden.

 

Effektforsterker er effektforsterker - uansett om det er til bass eller andre toner :) Og hvorfor må man til med en surroundreciever?

 

Bassen gjør forresten litt mer enn å lage trykk og rumling som du skriver ;)

Lenke til kommentar

Effektforsterker er effektforsterker - uansett om det er til bass eller andre toner :) Og hvorfor må man til med en surroundreciever?

 

Bassen gjør forresten litt mer enn å lage trykk og rumling som du skriver ;)

 

Når jeg skriver effektforsterker så mener jeg 2 kanal med mye effekt. Prøv å kjør en 5 kanals forsterker på 2 basselementer med f. eks 1200w RMS hver. Og basser flytter kun luft, den lager ikke pene toner.

 

Jeg later ikke som om jeg er utlært i dette. Du har også en del feil i innleggene dine. f. eks ved å så at de skal ha så stor kasse som mulig, det er jo bare tull. F. eks de "nye" pioneer elementene i 12" er laget for å bruker å små kasser. Spør hvilken som helst person som selger bilstereo.

Jeg svarer ikke for å være ekkelt bare så du vet det :)

Lenke til kommentar

Jeg vil nødig dra vet-du-ikke-hvem-jeg-er-kortet nå, så sparer den litt til :)

 

Nei jeg tar ikke feil. Elementene VIL oppføre seg enda bedre i større kasser, så sant man har en forsterker som er strømsterk nok. Det burde heller ikke være et problem med mindre man kjøper en kjip drittforsterker :)

 

Å kjøre en 5-kanaler på 2 elementer "med" 1200watt hver gjør da vel ingenting? Watt har ingenting med noen som helst sak å gjøre! Dette er så basic at jeg ikke gidder å diskutere det engang. Er du fortsatt ikke enig kan vi ta det på PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2x 12" tommere i en stor kasse holder i massevis. Kjøp 2x frontsett av kvalitet og forsterkere som holder følge og vell så det. Bygg de inn under sittegruppene i bilen. Så kjører du f.eks 2x Cerwin Vega CLS 215 Bak. Har dere en chevy van så funker det fint i høyden og bredden.

 

Legger ved et bilde av hvordan det kan se ut . Vi bygde et stereorack i midten av de høytallerne plassert baki bilen. Så meget fint ut og låt godt. På denne måten får dere god utelyd, og god innelyd. Du VIL ikke få god lyd ut med et bilanlegg, samtidig som du har god lyd inne.

 

29749_10150182133400643_1571279_n.jpg

Endret av Marjuss2k
Lenke til kommentar

 

Jeg later ikke som om jeg er utlært i dette. Du har også en del feil i innleggene dine. f. eks ved å så at de skal ha så stor kasse som mulig, det er jo bare tull. F. eks de "nye" pioneer elementene i 12" er laget for å bruker å små kasser. Spør hvilken som helst person som selger bilstereo.

Jeg svarer ikke for å være ekkelt bare så du vet det :)

 

Tror du må lære deg litt mer om elementer og hvordan de oppfører seg i ulike kasser før du skal kritisere for mye :) Større kasser betyr som Typhon sier potensiale for mer dypbass og de blir mer effektive.

Anbefalte kassestørrelser er resultat av kompromisser tatt av produsentene.

Og høre blindt på selgere bør man nok aldri gjøre. Jeg hadde ikke hørt på en bilselger som skal lure meg til å kjøpe en liten bil med uttalelser som: "bilen er liten utenpå, men konstruert slik at den er like stor som små biler innvendig". Dette er kun salgstriks kombinert med kompromisser fra produsentene. Og produsenter bruker også små anbefalte kassevolum som salgstriks.

 

Så, elementer kan brukes i kasser utover det som er anbefalt fra produsent. Alle biler er uansett så ulike at det finnes ikke noe som heter rett kassevolum.

Lenke til kommentar

Når jeg skriver effektforsterker så mener jeg 2 kanal med mye effekt. Prøv å kjør en 5 kanals forsterker på 2 basselementer med f. eks 1200w RMS hver. Og basser flytter kun luft, den lager ikke pene toner.

 

Jeg later ikke som om jeg er utlært i dette. Du har også en del feil i innleggene dine. f. eks ved å så at de skal ha så stor kasse som mulig, det er jo bare tull. F. eks de "nye" pioneer elementene i 12" er laget for å bruker å små kasser. Spør hvilken som helst person som selger bilstereo.

Jeg svarer ikke for å være ekkelt bare så du vet det :)

 

Jeg kan ta det så enkelt:

1hz bølge er omtrent 344m

20khz er 0.0172m

Med andre ord jo dypere frekvensen jo større plass trengs.

 

Dette er pensum i syvende klasse.

 

Om du henter informasjonen din fra markedsføringsmateriale burde du vertfall bruke VW som referanse, deres materiale er hvertfall altid basert på en viss sannhet.

 

Og hvis det er snakk om selgere som sier slikt må du bare lukke ørene eller bytte butikk :closedeyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ta det så enkelt:

1hz bølge er omtrent 344m

20khz er 0.0172m

Med andre ord jo dypere frekvensen jo større plass trengs.

 

Dette er pensum i syvende klasse.

 

 

Det er ikke syvendeklassepensum. I alle fall ikke i norge.

 

 

 

Jeg kan ta det så enkelt:

1hz bølge er omtrent 344m

20khz er 0.0172m

Med andre ord jo dypere frekvensen jo større plass trengs.

 

Dette er pensum i syvende klasse.

 

Om du henter informasjonen din fra markedsføringsmateriale burde du vertfall bruke VW som referanse, deres materiale er hvertfall altid basert på en viss sannhet.

 

Og hvis det er snakk om selgere som sier slikt må du bare lukke ørene eller bytte butikk :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...