Gå til innhold

Jeg har skrevet en veiledning til hvordan sette opp en e-postserver


Anbefalte innlegg

Hei forum,

 

Dette er ikke ment som egenreklame, men jeg har altså skrevet en veiledning, som detaljert gir følgende resultat:

Etter fullføring av denne veiledningen vil du sitte igjen med en Ubuntu Server (installert med software RAID 1 om ønskelig), som tilbyr stort sett alt av e-posttjenester. Du vil ha virtuelle brukere og domener (Postfix), du vil ha Pop3 og Imap (Dovecot), et webgrensesnitt (Horde 5) som også er tilpasset mobil, og du tilbyr ActiveSync, så bl. annet kalendre og kontakter blir synkronisert mot mobiler. Følger du veiledningen til punkt og prikke vil du også ha inkrementell automatisert backup over nettverk (SSH, ved bruk av rsync og rsnapshot). Absolutt alt av programvare brukt er fritt tilgjengelig og godt testet.

 

Jeg deler den fordi jeg antar at det er flere enn meg som kan ha glede av den, og kanskje det til og med er noen her inne som har innspill til hvordan prosessen kan forbedres.

 

(Jeg er virkelig ingen Linux-ekspert, men har satt opp et par e-postservere basert på veiledninger jeg har funnet på Internett. Dessverre har ingen av de (veiledningene) fungert 100 %, eller dekket alle områdene jeg mente var relevante. Jeg lagde derfor min egen veiledning for å fange opp de løse trådene, og samtidig få det på norsk.)

 

Veiledningen kan leses her.

 

Have fun! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett å mye på det enda, men vi er ikke akkurat den mest nybegynner vennlige editoren. Du bør endre til nano eller ha med ett avsnitt om alternative editorer til vi.

 

Takk for respons!

Jeg skal se på akkurat det, men er i den (uvanlige?) situasjon at jeg gikk rett på Vi, så jeg har liten erfaring med Nano... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt tiltak. Har selv prøvd å følge noen av guidene på HowToForge for blant annet Debian, men de har nesten alltid mangler eller er kraftig utdaterte som du påpeker, så skader ikke med en (forhåpentligvis) komplett guide som du skriver :) Du kan jo evt. vurdere å skrive (og vedlikeholde) den på engelsk så den er videre tilgjengelig hvis du gidder.

 

Ang. 'vi' så er det en ganske "skummel" editor pga. den kan gå berserk ved bruk av piltaster, og det er få andre editors som folk har hørt om som har modes. Selv om vi er åpenbart kraftigere, er nano mer passende for en slik guide. Trenger ikke mer enn et lite notat om "bruk din favoritteditor" el.l. og resten med nano.

Lenke til kommentar

Flott tiltak! Kan nevne at jeg skrev veiledningen for installasjon av Kolab 2 som virtuell server: http://wiki.kolab.org/Kolab2_Installation_KVM Bildet jeg laget er fortsatt tilgjengelig, men når jeg får rotet meg til det skal jeg gå over til Kolab 3. Kolab 2 integrerer Postfix, Cyrus (kan byttes ut med Dovecot), Horde og OpenLDAP. Samt brukervennlig web-interface for administrering. Vil anbefale deg å ta en titt på det, du får neppe til en så god integrert løsning med ditt oppsett som det Kolab-gjengen gjennom flere år med heltidsansatte har fått til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. 'vi' så er det en ganske "skummel" editor pga. den kan gå berserk ved bruk av piltaster, og det er få andre editors som folk har hørt om som har modes. Selv om vi er åpenbart kraftigere, er nano mer passende for en slik guide. Trenger ikke mer enn et lite notat om "bruk din favoritteditor" el.l. og resten med nano.

 

Jepp, jeg får ta jobben med å endre til Nano... :)

 

Flott tiltak! Kan nevne at jeg skrev veiledningen for installasjon av Kolab 2 som virtuell server: http://wiki.kolab.or...nstallation_KVM Bildet jeg laget er fortsatt tilgjengelig, men når jeg får rotet meg til det skal jeg gå over til Kolab 3. Kolab 2 integrerer Postfix, Cyrus (kan byttes ut med Dovecot), Horde og OpenLDAP. Samt brukervennlig web-interface for administrering. Vil anbefale deg å ta en titt på det, du får neppe til en så god integrert løsning med ditt oppsett som det Kolab-gjengen gjennom flere år med heltidsansatte har fått til.

 

Det jeg har planer om å teste ut og deretter dokumentere er et flerserveroppsett som inkluderer en autentiseringsserver a lá denne, en e-postserver (trolig Kolab ja, bl. annet på grunn av synk mot Outlook), og en filserver som også tilbyr skytjenester. Som filserver har jeg sett på ownCloud, men det er fremdeles for eksperimentelt. Ender nok derfor opp med Alfresco.

Hvis jeg så slenger på en webserver med ISPConfig og en offsite backupserver bør jeg ende opp med en skikkelig god guide til hvordan erstatte Microsoft i serverrommet... :)

Lenke til kommentar

Dette ser bra ut, ikke minst bør det gi folk litt motivasjon til å prøve å komme i mål med ting de kanskje ellers ikke ville prøvd.

 

Normalt så syns jeg egentlig nybegynnere skal gi seg i kast med akkurat det de har lyst til, men akkurat her vil jeg nesten si at de som ikke vet hvordan de skal redigere en tekstfil kanskje bør lære seg det først, vi er standard-editoren, like it or not, og det er veldig mange andre guider som viser til den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har planer om å teste ut og deretter dokumentere er et flerserveroppsett som inkluderer en autentiseringsserver a lá denne, en e-postserver (trolig Kolab ja, bl. annet på grunn av synk mot Outlook), og en filserver som også tilbyr skytjenester. Som filserver har jeg sett på ownCloud, men det er fremdeles for eksperimentelt. Ender nok derfor opp med Alfresco.

Hvis jeg så slenger på en webserver med ISPConfig og en offsite backupserver bør jeg ende opp med en skikkelig god guide til hvordan erstatte Microsoft i serverrommet... :)

Ta en titt på Univention sin løsning. Den er fullt åpen kode, og gjør det meste du etterspør ut av boksen med Debian i bunn:

http://www.univention.de/

Et beslektet prosjekt som oppnår mye av det samme er Gosa (sprang ut av Munchen sin satsing på linux):

https://oss.gonicus.de/labs/gosa/

 

Kan godt bistå deg i prosjektet, har du tenkt på hva du vil med det?

Lenke til kommentar

Ta en titt på Univention sin løsning. Den er fullt åpen kode, og gjør det meste du etterspør ut av boksen med Debian i bunn:

http://www.univention.de/

Et beslektet prosjekt som oppnår mye av det samme er Gosa (sprang ut av Munchen sin satsing på linux):

https://oss.gonicus.de/labs/gosa/

 

Kan godt bistå deg i prosjektet, har du tenkt på hva du vil med det?

 

Takk for tilbudet!

 

Jeg gjør dette på siden av det jeg holder på med til daglig, og vet ikke når jeg kan ha fokus... :)

 

Og ja, det jeg ønsker til slutt er som nevnt tidligere å dokumentere en fullgod erstatning til Microsoft i serverrommet, basert på kun åpen kildekode. (Jeg tenker e-post/annen kommunikasjon, filserver/filarkivering (med versjonskontroll og skytilgang), og web. Sikret med en solid backupløsning.

Lenke til kommentar

Hei forum,

 

Dette er ikke ment som egenreklame, men jeg har altså skrevet en veiledning, som detaljert gir følgende resultat:

 

 

Jeg deler den fordi jeg antar at det er flere enn meg som kan ha glede av den, og kanskje det til og med er noen her inne som har innspill til hvordan prosessen kan forbedres.

 

(Jeg er virkelig ingen Linux-ekspert, men har satt opp et par e-postservere basert på veiledninger jeg har funnet på Internett. Dessverre har ingen av de (veiledningene) fungert 100 %, eller dekket alle områdene jeg mente var relevante. Jeg lagde derfor min egen veiledning for å fange opp de løse trådene, og samtidig få det på norsk.)

 

Veiledningen kan leses her.

 

Have fun! :)

 

Et lite spørsmål. Er det noen spesiell grunn til å bruke sudo su i stedet for sudo -s?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål. Er det noen spesiell grunn til å bruke sudo su i stedet for sudo -s?

Det må nok henges på gammel vane, adoptert fra "langt tilbake" i tid, da jeg fulgte veiledningene på Howtoforge for å sette opp ting på Ubuntu 8.04... (Jeg er 100 % selvlært på dette, og definitivt ikke utlært!)

 

Et kjapt google-søk viste meg uansett at det ikke er så dumt å bruke -su (eller -i):

http://blog.colovirt...o-su-vs-sudo-s/

 

(Man slipper bl. annet å skrive full path til f.eks /sbin og /bin.)

Endret av erolha
Lenke til kommentar

Godt tiltak. Har selv prøvd å følge noen av guidene på HowToForge for blant annet Debian, men de har nesten alltid mangler eller er kraftig utdaterte som du påpeker, så skader ikke med en (forhåpentligvis) komplett guide som du skriver :) Du kan jo evt. vurdere å skrive (og vedlikeholde) den på engelsk så den er videre tilgjengelig hvis du gidder.

HowToForge er en veldig bra side som lager gode Howtos på mange forskjellige ting. Husker jeg brukte en howto til å sette opp min første mailserver basert på Debian, Postfix og Courier IMAP. Men jeg husker jeg tok inn Horde istedenfor å bruke Squirrelmail som den spesifikke howto'en beskrev. I dag ville jeg kanskje brukt Roundcube, også en fin webmail-klient.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HowToForge er en veldig bra side som lager gode Howtos på mange forskjellige ting. Husker jeg brukte en howto til å sette opp min første mailserver basert på Debian, Postfix og Courier IMAP. Men jeg husker jeg tok inn Horde istedenfor å bruke Squirrelmail som den spesifikke howto'en beskrev. I dag ville jeg kanskje brukt Roundcube, også en fin webmail-klient.

 

Jeg valgte Horde, utelukkende fordi de hadde fått så bra mobilgrensesnitt i versjon 5. (Dette til tross for at de færreste vel velger å aksessere e-posten via nettleseren når det gjelder mobilen...)

Jeg har hatt en relasjon til Horde i mange år, og har alltid vært frustrert over at funksjon har hatt såpass mye høyere prioritet enn estetikk. (Det er ikke til å stikke under en stol at Horde har sett ut som det var laget på 80-tallet så lenge det har eksistert.)

 

Hadde jeg brukt sunn fornuft hadde jeg nok heller satt det opp med Roundcube enn Horde. Men det var så deilig at Horde plutselig så bra ut! :)

Lenke til kommentar

Jeg valgte Horde, utelukkende fordi de hadde fått så bra mobilgrensesnitt i versjon 5. (Dette til tross for at de færreste vel velger å aksessere e-posten via nettleseren når det gjelder mobilen...)

Jeg har hatt en relasjon til Horde i mange år, og har alltid vært frustrert over at funksjon har hatt såpass mye høyere prioritet enn estetikk. (Det er ikke til å stikke under en stol at Horde har sett ut som det var laget på 80-tallet så lenge det har eksistert.)

 

Hadde jeg brukt sunn fornuft hadde jeg nok heller satt det opp med Roundcube enn Horde. Men det var så deilig at Horde plutselig så bra ut! :)

Jeg satte opp Horde4 i 2009 da jeg skulle sette opp epost der jeg jobbet da, og den gang slo Horde bena under de fleste andre gratis webmailklienter hva angikk funksjonalitet. Dessuten, Horde4 lå i Debian-repoene, så det var bare å installere via pakkesystemet. Deretter var det å sette opp Horde med de forskjellige komponentene, så hadde jeg satt opp en ganske bra epostløsning.

 

Edit: Horde hadde også laget en veldig god howto for Horde4 på Debian.

 

Nettopp med tanke på hvordan man bruker epost på mobil så ser ikke jeg nødvendigheten av å ha en webmailklient som er optimalisert for mobile enheter. Det er nesten som å banne i kirken, men iPhone (iOS for å være mer presis) har en veldig bra epostklient. Man kan f.eks. ha flere exchange, gmail og IMAP kontoer om hverandre uten at det skaper trøbbel på noen måte. Det ser ikke like bra ut på Android (bruker Samsung Galaxy SIII som jobbmobil). Faktisk husker jeg at HTC Desire kun støttet en eneste Exchange-konto, vet ikke om senere Android-mobiler gjør det enda. Med iPhone er det null problem, i hvert fall. Husker at Horde4 fungerte veldig dårlig på mobil. Roundcube fungerer greit, men er ikke optimalisert for mobil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...