Gå til innhold

- Samsung Galaxy er enklere enn Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelerik og Vice er i alle fall morsomme om ikke annet. Samsung G 3 skal i alle fall ha den fortjenesten at tastaturet føltes like presis som iPhone 5. HTC skriver s når jeg skrive a, stor som liten telefon. Nokia, jeg ventet et halvår på en hendig WP8 smart kvalitets telefon. Jeg har ikke herrejakke med stor lomme, ei helle sminkeveske som "storhendige" småjenter.

IPhone 5 har svart til forventningene nå i 14 dager og vel så det. SG3 hadde jeg fått gratis. Kr 3 000,- for iPhone er vel anvendt penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at smartmobiler som har en skjerm på 5" bare er en trend som vil gå over.

Ja, jeg er helt overbevist om det. Fremtiden er interface som feks iWatch og Google Glass, altså en device som er så lite som mulig. Helt motsatt av dagens Android fraggskip.

 

Hverken du, eller jeg vil ha en mobiltelefon. Det vi vil ha, er alt det som er "inni" telefonen. Altså appene, internett etc etc. Problemet er, at samtlige Android OEMs leverer av å selge nettopp mobiltelefonen, ikke appene og internett. De er i seg selv en unødvendighet i en ideel verden.

 

Jeg er 100% sikker på at hardware vil bli gradvis mindre og mindre, og mer integrert i/på oss. Google Glass er steg 1, og iPhone 5 er steg 0,5. Neste iPhone kommer til å bli tynnere. Med mindre telefon, og mer skjerm. Men selv om jeg sier mer skjerm, så vil det også bli mindre skjerm, i form av at skjermen vil bli mindre synlig, det vil gå mot så tynne skjermer at man nesten tar rett på ikonet. (forskjellen på iPhone1 og iPhone 5 er ganske awsome mtp hvor nært du kommer selve pixelmatrisen.

 

Steg to er å få en høyoppløselig utgave med fullverdig agumented Android på. Neste steg er å ta dette ned til en linse man legger på øyet. Siste steg er å legge dette rett på synsnerven (gitt at vi fremdeles lever i kropper)

 

Apple lever ikke av å selge hardware. Det har Tim Cook sagt, og det er åpenbart når vi ser på hele Apple under ett, og den sammlede Apple tjenesten. De vil leve i beste velgående selv om man kvitter seg med mye mye hardware. Samsung og HTC kommer kansje til å slite mer, siden de bare leverer hardware, og ikke tjenester.

 

Jeg har det svært vanskelig med å kjøpe den. For meg er dette helt utenkelig, når vi ser den utviklingen som er idag. Grunnen til at vi har nådd 5" nå, er jo de praktiske fordelene, og massen ser ut til å trives med dette.

At folk flest levde på fisk og poteter for 100år siden, betyr ikke at de likte det. Det betyr at det var tilgjengelig, og det fungerte bra til sitt formål (næring, metthet). Slik mener jeg det er med store skjermer. Skal du ha en flaggskip telefon, så må du enten velge stor skjerm og Android, eller liten skjerm og iOS. Populariteten til store skjermer betyr derfor ikke automatisk at det er skjermene som er triggeren, det kan like godt være Android og/eller kraft.

 

Man har altså ikke god nok kontroll på parameterne (manglende variasjon) til å kunne konkludere.

 

Apple og iPhone begynner til og med å få press fra sin egen kundemasse om å komme med større skjerm enn 4".

Gjør de? Eller er dette presset kunstig, og skapt av Android tilhengere og mobiljournalister som er særdeles urepresentativ for brukergruppen?

 

Du har og sagt at visningsopplevelse ikke teller mye på smartmobiler, for 4" og 5" er dritt uansett. Står du virkelig for dette?

Det står jeg fullt og helt for. Jeg har sett film på en Note 2, og på min iPhone 4, og ville aldri byttet om jeg fikk sjangsen. Dette er fordi den økte visningsopplevelsen, på ingen måte kommer i nærheten av å oppheve den upraktiske størrelsen, og Samsung sitt TouchWiz OS. Baserer du telefonkjøpet ditt på hvor bra den er å se film eller spille på, så er du i en svært svært marginal del av brukergruppen. Jeg ser film en og annen gang mens jeg sitter i sofaen, på bussen, eller mens jeg kjeder med andre plasser enn hjemme. Og til dette fungerer den lille iPhone4 ypperlig. Det er smått, ja, men så er det heller ikke en Bluray jeg sitter å ser på, og kvalitet er uviktig så lenge jeg forstår handlingen. Hadde Minecraft blitt ett bedre spill om det var Battlefield 3 grafikk på det? Nei. På samme måte, så blir ikke en youtubefilm bedre om du ser den på 4, eller 5 tommer skjerm.

 

 

Og husk, rammene på mobilene blir mindre og mindre..

Det er klart. Det er helt i tråd med det jeg skrev over. Men dette er ikke synonymt med at telefonen burde bli større. iPhone 4 har for min del et veldig bra format, og de må gjerne gjøre skjermen større, bare det ikke går på bekostning av telefonstørrelsen, og hvor lett den er å bruke ute å komme borti skjermen ved ett uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen synspunkter om hvor lenge du tror den trenden med 5" skjermer vil vare? Du snakker om iWatch og Google Glass. For meg så høres det ut som det vil ta 10+ år før dette vil erstatte mobilbruken vår isåfall?

 

For meg er det naturlig å ha stor fokus på skjerm. Skjerm idag selger, og trekker nye brukere. Siden vår bruk av smartmobiler har blitt så kompleks, så kreves det en god skjerm for å jobbe med oppgavene(som også går i lomma). Alle mobiljournalister har stor fokus på dette, presentasjoner fra produsenter omhandler i stor grad om skjerm, når enhetene skal vises frem. Hvorfor ser det ut til at skjerm har så stor betydning innenfor markedet? Jeg ser selv når jeg har lånt bort min S3 til de som har iPhone. Det har vært en kjemperespons for skjermstørrelsen, og de sier selv at de kunne hatt den samme. Flere og flere jenter begynner og nå å si at iPhone sin skjerm kunne vært større. La oss se på utviklingen av skjermer for smartmobiler. Det er jo dette segmentet som det har blitt satset mest på i det siste årene. Det er jo ikke tilfeldig eller kun for mote. Alt handler om opplevelsen kunden selv sitter igjen med, og hva som selger. Produsentene foretar selvfølgelig spørre- og brukerundersøkelser før de velger å bruke hundretalls av millioner på produktutvikling osv. Se også innenfor markedsføringen av mobilene, hvorfor legges det så mye vekt på skjermene? Hvorfor er det dette som i stor grad selger?

 

Når jeg viser demo av min S3, hva er det som fenger de andre? Jo det er hovedsaklig den opplevelsen de får med å se alt av den informasjonen som jeg viser de på skjermen. Jeg tar for meg forskjellene på deres mobil, og min på ulike segmenter. Når jeg legger deres mobil på siden av min, og vi begge åpner en youtube video. Det er da wow-følelsen ofte kommer frem. Så ja, det er stor forskjell på skjermene innenfor kategorien smartmobiler. Dette ser jeg hele tiden i praksis. Der er jo ikke bare skjermen de ser på, men du forstår nok hvor jeg skal hen. Når vi er innenfor kategorien smartmobiler, så er det faktisk stor forskjell på om skjermen er 3,5 eller 5 tommer. For deg så er dette "ubetydelig", men for veldig mange er ikke dette tilfelle. Demoene mine når jeg får S4 blir jo ikke akkuratt mindre imponerende på en skjerm som er 0,2" større, full hd og i tilegg har mindre volum en forgjengeren.

 

Neste år når Galaxy S5 slippes, så kan jeg garantere at skjermstørrelsen ikke går ned, det vil kun vær volumet isåfall. Se også på Sonyen som tar markedet med storm nå. Det er lenge siden sist vi har sett så mange har vært så interessert i en modell fra deres merke. Majoriteten ser ikke ut til å ha noe problem med størrelsen på disse telefonene heller, heller stikk motsatt. De virker kjempefornøyd. Vil de da ta steget ned? Det er derfor jeg ikke tror at skjermer på fem tommer vil være en "trend". Det må et nytt produkt ut på markedet som erstatte smartmobiler om dette skal skje. Og den tidsrammen er lang, veldig lang.

 

Alle har sin grense for hva de synes er akseptabel størrelse. Det virker ikke som en telefon på størrelse med Galaxy S3 skremmer folk? Folk går og til innkjøp av Note2, og de sier at de ikke ønsker å gå ned i skjermstørrelse. For min del er dette for stort. Størrelsen til S3 nermer seg det maksimale for min del. Derfor blir jeg alltid like overrasket over alle jenter som vil ha S3 og nå S4. Dette betyr jo at markedet for 4,7"-5" på smartmobiler er stor. I min klasse på BI, hadde flere jenter S3 enn gutter.

 

Er det derfor urimelig av meg å påstå at skjermstørrelsene ikke vil reduseres med det første, om noen gang før evt. det kommer et produkt og erstatter smarttelefoner? Hvis svaret er ja. Kan du henvise til noen som helst rapport som sier at majoriteten av eksisterende kunder vil ha mindre skjermstørrelse på sine smartmobiler? For dette har ikke jeg kommet over, noen gang. Ikke glem at når deler av hardware blir mindre, så vil enten enheten bli tynnere, eller så vil den gjenværende plassen bli erstattet av bedre batteri.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen synspunkter om hvor lenge du tror den trenden med 5" skjermer vil vare? Du snakker om iWatch og Google Glass. For meg så høres det ut som det vil ta 10 år før dette vil erstatte mobilbruken vår isåfall?

Det er vanskelig å si, men jeg regner med at vi nå begynner å nærme oss det nivået der det begynner å bli vanskelig for OEMs å selge telefoner under påskudd av at den er "større" enn forrige utgave (iom at alle spektrene nå er dekket, unntatt små kraftige telefoner). Det vil bli en dreiing mot kraft og batteritid.

 

Samtidig så vil det være mulig å lage stadig mindre, og kraftiger prosessorer og komponenter, som bruker mindre strøm. Det vil si at vi kan får mindre enheter, med bra batteri og kraft, noe som er mye av grunnen til at ting tar plass i dag. Noen vil prøve å ta opp konkuransen på iPhone sin hjemmebane med en kraftig 4" device. Det er det eneste hullet som gjenstår for android.

 

Til slutt vil vi se at kraft og batteritid ikke lenger er et spørsmål, og vi vil begynne å dreie mot andre typer enheter, og mot innhold. Her tror jeg at selve "telefonen" begynner å bli borte (slik vi har sett at PCer blir i dag), til fordel for en stadig større skjerm/telefon ratio. Da ikke at skjermen blir større, men at vi nærmer oss den utopiske glassplaten med ikoner på.

 

Det jeg tror vi vil se i nærmeste fremtid, er at Apple nå lanserer en iP5S, og så neste år iP6. Når iP6 lanseres må Android OEMs konkurere med denne på en eller annen måte, og da må tvinges de til å gå ned på iP6 sin formfaktor (om de klarer). Vi vil og få nye iOS som har fått en overhaling av Johnny Ive, og det vil bli mindre iOS, og mer "det du gjør i iOS". Så, om et par år er nok trenden med store enheter borte (om man kan kalle det en trend i hele tatt....)

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva med alle ungdomsjentene som springer rundt med Galaxy S 3 med 4,8" skjerm da? Det er jo ikke få av de heller.
Er nok bare de som har overdimensjonerte hender da tydeligvis, du vet, alle de ungjentene man ser rundt omkring som har så enormt store hender. :)

 

nå må du slutte å tulle. iphone 5 er kun en, jeg gjentar, EN centimeter mindre (både på bredde og høyde) en Galaxy s4. Iphone 5 har en 4" skjerm, mens s4 har en 5" skjerm. Samsung er mye flinkere til å bruke plassen til mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Merket oppfattes som det enkleste å bruke, blant de som har svart på undersøkelsen. Ser man spesifikt på produktene, kommer Samsung likevel bedre ut med sin Galaxy-serie, enn det Apples iPhone-modeller gjør." --Hvis folk oppfatter iPhone lettere å bruke, så er det egentlig ikke det. Bra logikk her! Hva er det dere ser på de Galaxy-serie som ikke nevnes, men gjør det lettere å bruke?

Lenke til kommentar

Da går jeg av nettet. Jeg håper at når jeg neste gang skal kjøpe telefon om ca 2 år så har Apple fått konkurrenter i produsenter av WP og Android i markedet for hendige, smarte kvalitets telefoner. WP 8 og Android , den siste med 4 + er vel så funksjonell som iPhone 5. Men det var dette med smart , nett og hendig.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si, men jeg regner med at vi nå begynner å nærme oss det nivået der det begynner å bli vanskelig for OEMs å selge telefoner under påskudd av at den er "større" enn forrige utgave (iom at alle spektrene nå er dekket, unntatt små kraftige telefoner). Det vil bli en dreiing mot kraft og batteritid.

 

Jeg tror produsentene stopper skjermstørrelsen på rundt 5", og heller setter fokus på annet HW. Dette er faktisk meget positivt, for da blir det større fokus på software, for å skille seg ut. Men tilbake til denne trenden, tror du det er en kortvarig trend på et par år, eller er det en langvarig? Må bare spør siden du kalte det for en trend.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
...med tanke på at iPhone er den mest selgende mobiltelefonen...
er det? trodde Android var på toppen

 

Iphone er den mest solgte tlf. Android er det mest solgte oprativsystemet. Alstå det er flere aktive android enheter en IOS (Iphone) rundt om i verden :)

Lenke til kommentar

Som folka over her skriver, Nokia 1110 skal være den mest solgte telefonen. Venter på svar om noen har kilder på den mes solgte smarttelefonen.

Jeg vil tro at det er iPhone 4S, som jeg vil anslå at det er solgt tett oppunder 100 millioner enheter av, til dags dato.

 

Disse grafene sier noe om akkumulert salg for de mestselgende modellene fra Apple og Samsung ved slutten av 2012, og jeg tror ikke at noen andre produsenter har hatt enkeltmodeller med like stor suksess:

http://bgr.com/2013/01/17/iphone-sales-comparisons-samsung-294236/

 

Totalt har Apple solgt ca 350 millioner iPhone siden introduksjonen i 2007. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...