Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjøre oppgaver for penger


Anbefalte innlegg

En kompis med dårlig tid betalte meg nylig en pen sum for å skrive en større oppgave for han. Jeg kontaktes stadig av folk som trenger hjelp med både det ene og det andre i skolesammenheng, rett og slett fordi folk kjenner meg som en flink fyr.

 

Hvis jeg f.eks. starter en blogg der jeg annonserer at jeg kan gjøre oppgaver for elever på videregående mot betaling (kun videregående), og faktisk gjør det, bryter jeg noen lov da?

 

Her forutsettes det at jeg holder alle mine lovnader ovenfor de som vil benytte seg av tjenesten. Jeg får penger, de får oppgaven som de ønsker den.

 

Jeg ser at det kan være problematisk med tanke på skatt om jeg faktisk skulle tjene på det, men bryter jeg noen andre lover om jeg gjør det? Er det en måte jeg kan tilby slike tjenester helt lovlig?

 

De som velger å betale andre for å gjøre en oppgave bryter åpenbart skolereglementet og kan straffes hardt for det, men kan jeg, som ikke går på videregående, straffes for det på noen som helst måte? Jeg studerer ved et universitet, dersom det er relevant.

 

Jeg er kun interessert i det rent juridiske rundt dette, ikke noen moralsk preken. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet kan du ikke straffes for noe her. Annerledes hvis du tok eksamen for noen e.l. hvor man må oppgi legitimasjon osv.

 

Du kunne også tenkes å straffes for medvirkning til det straffbare forhold studenten måtte dømmes for. Men jeg kan heller ikke se at en student vil rammes av noen lov angående dette. Annet enn skolereglement som du nevner.

 

Om universitet også har regler som kan ramme dette, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Kulturen anser vel dette som intellektuell prostitusjon i og med at noen andre får æren for din kapasitet som går for å være egenprodusert. I et lære og utviklingsperspektiv er vel kanskje dette i gråsonen ?

 

Å veilede noen og hjelpe dem er en ting, men å gjøre hele oppgaven er en annen.

Lenke til kommentar

Så lenge juksinga ikkje er av ein slik karakter at det kjem inn under dokumentforfalskning så er konsekvensane for jobb vanligvis anulering av eksamenane, og til og med at du blir nekta å ta andre eksamener i ei gitt periode.

 

Så konsekvensen går meir på at du kan miste muligheita til å ta utdanning, ikkje straff som bøter og fengsel.

Lenke til kommentar

Oppfordring til hvilket lovbrudd, Zarac? Den enkelte skole kan jo straffe elever som jukser, men kan vanskelig se for meg at skolefusk slik det omtales her omfattes av straffeloven. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

 

Det må i tilfelle bli dokumentforfalskning. Jeg mener at jeg leste om en sak der en person hadde tatt en eksamen for en annen for noen år siden, men jeg husker ikke hvem av dem som ble dømt, eller hva straffen ble. Eksamen er så klart et hakk strengere og jeg er ikke jurist, så jeg skal ikke si sikkert at det er ulovlig, men det er den største risikoen jeg tenker på. Jeg vet ikke om en jurist vil si at salg og/eller markedsføring er en oppfordring til lovbrudd.

Lenke til kommentar

Det er neppe noe jeg ender med å faktisk gjøre, uansett om det viser seg å være lovlig, men syns problemstillingen er interessant. Man kan ha mange moralske innvendinger mot det, men det er de juridiske jeg er interessert i.

 

 

Bergendahl:

 

Det enkle svaret er vel at jeg ikke vil gitt dem grunn til å forvente toppkarakter. De som ikke hadde godtatt mine betingelser i klartekst, ville heller ikke fått meg til å gjøre noe arbeid.

 

Jeg ville presisert ovenfor alle kunder at jeg ikke kan garantere seksere, nettopp fordi lærere er forskjellige. Den enkelte må selvfølgelig selv ta ansvar for å ikke bli tatt, og de leverer det jeg har skrevet på eget ansvar. Det eneste jeg ville garantert er at de ikke vil bli tatt for plagiat. Utover det gjør de alt på egen risiko.

 

 

Det vil ikke alltid være aktuelt å skrive veldig gode oppgaver heller. Elever som plutselig hopper opp flere hakk på skalaen vil raskt bli tatt, så jeg ville oppfordret kunder til å fortelle hvor de ligger på skalaen.

 

For å treffe så korrekt som mulig ville jeg tatt utgangspunkt i kompetansemålene lærerne vurderer etter (de er ofte vedlagt større oppgaver, og jeg kunne krevd at kunder kunne opplyse om dette), og gjort mitt beste for at besvarelsen matcher kundens nivå, eller ligger bittelitt over.

 

En av risikoene med å jukse er at ting ikke blir helt som de forventer. Det må de som benytter seg av slike metoder rett og slett leve med. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er neppe noe jeg ender med å faktisk gjøre, uansett om det viser seg å være lovlig, men syns problemstillingen er interessant. Man kan ha mange moralske innvendinger mot det, men det er de juridiske jeg er interessert i.

 

 

Bergendahl:

 

Det enkle svaret er vel at jeg ikke vil gitt dem grunn til å forvente toppkarakter. De som ikke hadde godtatt mine betingelser i klartekst, ville heller ikke fått meg til å gjøre noe arbeid.

 

Jeg ville presisert ovenfor alle kunder at jeg ikke kan garantere seksere, nettopp fordi lærere er forskjellige. Den enkelte må selvfølgelig selv ta ansvar for å ikke bli tatt, og de leverer det jeg har skrevet på eget ansvar. Det eneste jeg ville garantert er at de ikke vil bli tatt for plagiat. Utover det gjør de alt på egen risiko.

 

 

Det vil ikke alltid være aktuelt å skrive veldig gode oppgaver heller. Elever som plutselig hopper opp flere hakk på skalaen vil raskt bli tatt, så jeg ville oppfordret kunder til å fortelle hvor de ligger på skalaen.

 

For å treffe så korrekt som mulig ville jeg tatt utgangspunkt i kompetansemålene lærerne vurderer etter (de er ofte vedlagt større oppgaver, og jeg kunne krevd at kunder kunne opplyse om dette), og gjort mitt beste for at besvarelsen matcher kundens nivå, eller ligger bittelitt over.

 

En av risikoene med å jukse er at ting ikke blir helt som de forventer. Det må de som benytter seg av slike metoder rett og slett leve med. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

Hvordan kontakter jeg deg?

Lenke til kommentar

Tror nok ikke du kan straffes for å gjøre skole oppgaver. Om du får en oppgave av noen, løser den, og sender den tilbake, er det jo opp til vedkommende om han vil bruke den eller ikke. Tror nok ikke noen kan ta deg på dette. Meget interessant tema faktisk, ikke en dårlig forretningside heller faktisk. 

Lenke til kommentar

 

Det er neppe noe jeg ender med å faktisk gjøre, uansett om det viser seg å være lovlig, men syns problemstillingen er interessant. Man kan ha mange moralske innvendinger mot det, men det er de juridiske jeg er interessert i.

 

 

Bergendahl:

 

Det enkle svaret er vel at jeg ikke vil gitt dem grunn til å forvente toppkarakter. De som ikke hadde godtatt mine betingelser i klartekst, ville heller ikke fått meg til å gjøre noe arbeid.

 

Jeg ville presisert ovenfor alle kunder at jeg ikke kan garantere seksere, nettopp fordi lærere er forskjellige. Den enkelte må selvfølgelig selv ta ansvar for å ikke bli tatt, og de leverer det jeg har skrevet på eget ansvar. Det eneste jeg ville garantert er at de ikke vil bli tatt for plagiat. Utover det gjør de alt på egen risiko.

 

 

Det vil ikke alltid være aktuelt å skrive veldig gode oppgaver heller. Elever som plutselig hopper opp flere hakk på skalaen vil raskt bli tatt, så jeg ville oppfordret kunder til å fortelle hvor de ligger på skalaen.

 

For å treffe så korrekt som mulig ville jeg tatt utgangspunkt i kompetansemålene lærerne vurderer etter (de er ofte vedlagt større oppgaver, og jeg kunne krevd at kunder kunne opplyse om dette), og gjort mitt beste for at besvarelsen matcher kundens nivå, eller ligger bittelitt over.

 

En av risikoene med å jukse er at ting ikke blir helt som de forventer. Det må de som benytter seg av slike metoder rett og slett leve med. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

Hvordan kontakter jeg deg?
Via tidsmaskin.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er neppe noe jeg ender med å faktisk gjøre, uansett om det viser seg å være lovlig, men syns problemstillingen er interessant. Man kan ha mange moralske innvendinger mot det, men det er de juridiske jeg er interessert i.

 

 

Bergendahl:

 

Det enkle svaret er vel at jeg ikke vil gitt dem grunn til å forvente toppkarakter. De som ikke hadde godtatt mine betingelser i klartekst, ville heller ikke fått meg til å gjøre noe arbeid.

 

Jeg ville presisert ovenfor alle kunder at jeg ikke kan garantere seksere, nettopp fordi lærere er forskjellige. Den enkelte må selvfølgelig selv ta ansvar for å ikke bli tatt, og de leverer det jeg har skrevet på eget ansvar. Det eneste jeg ville garantert er at de ikke vil bli tatt for plagiat. Utover det gjør de alt på egen risiko.

 

 

Det vil ikke alltid være aktuelt å skrive veldig gode oppgaver heller. Elever som plutselig hopper opp flere hakk på skalaen vil raskt bli tatt, så jeg ville oppfordret kunder til å fortelle hvor de ligger på skalaen.

 

For å treffe så korrekt som mulig ville jeg tatt utgangspunkt i kompetansemålene lærerne vurderer etter (de er ofte vedlagt større oppgaver, og jeg kunne krevd at kunder kunne opplyse om dette), og gjort mitt beste for at besvarelsen matcher kundens nivå, eller ligger bittelitt over.

 

En av risikoene med å jukse er at ting ikke blir helt som de forventer. Det må de som benytter seg av slike metoder rett og slett leve med. Anonym poster: bbc5f10c0f85e1ae48ece0f123834fb9

Hvordan kontakter jeg deg?

 

Hvis den universitetsutdannelsen han holdt på med for tre og et halvt år siden ble fullført, er det mulig han har funnet et annet levebrød nå. Dessverre må du nok som de fleste andre belage deg på å gjøre ditt eget arbeid.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...