Gå til innhold

Holde ting kaldt (iskaldt, gjerne)


Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en guttegjeng som ser frem til festival og sommer! Derfor startet jeg å lage en boks/kasse på jobb, i stål. Planen er da å kjøpe masse isbiter, og ha pils og eventuelt mat oppi den boksen.

 

Og han andre som er med, foreslo å lime isopor på innsiden av boksen, for han mente på at det ville hjelpe å holde på kulda lenger.

Jeg vet ikke om det har noen virkning eller u-virkning, eller om det er samme shit.

 

Tror jeg har dekka det meste nå. urelevant, men slenger på Lenge:150cm.

bredde 50cm og høyde 25cm.

 

 

Kan legge ved ett rask tegna bilde av boksen på paint. Det svarte er håndtak og lilla er lokket

; post-206887-0-08452000-1365522376_thumb.png

Endret av regulah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isopor (polystyren) er et materiale som blir benyttet til isolasjon for å holde varme inne og kulde ute eller kulde inne og varmen ute. Å ha isopor som et lag mellom metalboksen din og innholdet vil nok forbedre isens levetid og ølla vil dermed holde seg kjøligere lenger. Å ha en boks av rein metall vil nok fungere dårlig om det er mye sol og varm luft.

 

Tilleggs info: Den raskeste måten å kjøle ned øl på (også brus, div) er å ha en beholder med isbiter som fylles 2/3 opp med vann og tilsettes salt (ca 30-40% salt av mengden vann).

Endret av cronbach alpha
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Isopor (polystyren) er et materiale som blir benyttet til isolasjon for å holde varme inne og kulde ute eller kulde inne og varmen ute. Å ha isopor som et lag mellom metalboksen din og innholdet vil nok forbedre isens levetid og ølla vil dermed holde seg kjøligere lenger. Å ha en boks av rein metall vil nok fungere dårlig om det er mye sol og varm luft.

 

Tilleggs info: Den raskeste måten å kjøle ned øl på (også brus, div) er å ha en beholder med isbiter som fylles 2/3 opp med vann og tilsettes salt (ca 30-40% salt av mengden vann).

 

Den boksen skal da stå i skyggen, ettersom vi har fått 2 partytelt, så skygge skal det være. Ekstremvarme derimot er litt mer, ødeleggende..

Ja, vi har prata om salt, og en skyllebøtte ved siden av såklart, haha.

 

Takk for svar : )

Lenke til kommentar

Salt og is er en klassisk kombinasjon ja. Da vil du ha temperaturer på under null grader, så faren her er at det blir litt for kaldt.

 

Om dere ender opp med å bruke kun is og ikke salt, husk da å ha en eller annen for for drenering av boksen. Vann leder sånn sett varme bedre enn luft og vil føre til at isen smelter fortere.

 

Ellers vil jeg tror at isopor både er det enkleste og billigste som termisk isolator

Lenke til kommentar

Isopor vil definitivt være lurt. Stikkordet er solasjon. Ellers vil boksen lekke varme som en sil.

 

Jo tykkere, jo bedre. Med 150*50*25 bør vel ca. 4 cm gå greit uten at det stjeler for mye plass. Husk å ha plate i lokk og bunn også.

 

Er det mulig å ha større høyde enn 25 cm? Det vil gi et bedre volm/flate-forhold og gjøre at sakene holdes kjølig lengre.

Lenke til kommentar

Hvorfor lage en slik spesialboks? Det enkleste er å kjøre på et elreturmottak og plukke med deg en gammel fryseboks i passende størrelse. Da får du god isolasjon og en boks som ikke lekker eller kondenserer på utsiden.

 

Isbiter/blokker lager du i din fungerende hjemmefryseboks (obs, kapasiteten er vanligvis 4-15 kg/døgn).

 

Hvor mange kg væske skal du holde kjølig?

Hva er start-temperaturen på væska når du legger den oppi boksen?

Synker mengden væske omtrent proporsjonalt med tida?

Hvor lenge skal lagret vare?

Hvis du bruker fryseboks, hvilken energiklasse er den eller hvor mange kWh bruker den per år?

 

Hvis alle spørsmålene kan besvares så kan vi beregne isbehovet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Synes også det virker som litt overkill,unødvendig komplisert og lite effektivt å lage en slik boks selv. En gammel fryseboks er vel kanskje den beste løsningen. Ellers er kanskje det enkleste bare å grave et hull i bakken, legg en presenning el. nedi for å få det vanntett og fyll så på med vann. (Og evt. dekk til over igjen med et lokk/presenning)Ting holder seg kaldt lenge nedi slike hull. Bare pass på at ingen bruker det som toalett ;)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Salt og is er en klassisk kombinasjon ja. Da vil du ha temperaturer på under null grader, så faren her er at det blir litt for kaldt.

 

Om dere ender opp med å bruke kun is og ikke salt, husk da å ha en eller annen for for drenering av boksen. Vann leder sånn sett varme bedre enn luft og vil føre til at isen smelter fortere.

 

Ellers vil jeg tror at isopor både er det enkleste og billigste som termisk isolator

 

Angående drenering, såå tenkte vi å finne ut av hvor lenge vannet holdt seg kaldt etter isen var borte, for det kjøler jo mer enn å la det stå ute i lufta : )

Isopor fant jeg tilfeldigsvis under verandan for noen dager siden så det er jo bare greit, mener på det er nok til å dekke hele boksen innvendig også.

 

Litt avhengig av hva du vil legge i det, kan du jo vurderere å ha noen aktive kjøleelementer drevet av solcellepanel. Hadde jo vært et artig prosjekt. Ebay har mye skjit relativt billig, hvis det kun er til festivalkjøling og ikke noe kritisk.

Hehe, ja. Det kunne jo blitt rått! Må undersøkes litt :) Festival-bruk ja, stort sett.

 

Isopor vil definitivt være lurt. Stikkordet er solasjon. Ellers vil boksen lekke varme som en sil.

 

Jo tykkere, jo bedre. Med 150*50*25 bør vel ca. 4 cm gå greit uten at det stjeler for mye plass. Husk å ha plate i lokk og bunn også.

 

Er det mulig å ha større høyde enn 25 cm? Det vil gi et bedre volm/flate-forhold og gjøre at sakene holdes kjølig lengre.

 

De isopor platene under verandan var bare 3cm, men det går nok fint det også? Lokk, vegger og bunn - notert.

Nå er det også da slik at den boksen er allerede ferdig satt sammen og sveisa, gjorde det for en uke siden eller to, utenom lokket - ikke startet på enda. Tar litt og litt ettersom dette ikke trengs før sommern, og jeg gjør dette i arbeidstiden :p

 

Hva med tørris?

Aldri vært borti...

Vanskelig å få tak i? I motsetning til at de selger store kasser med isbiter på festivalen og i byen.

Endret av regulah
Lenke til kommentar

Hvorfor lage en slik spesialboks? Det enkleste er å kjøre på et elreturmottak og plukke med deg en gammel fryseboks i passende størrelse. Da får du god isolasjon og en boks som ikke lekker eller kondenserer på utsiden.

 

Isbiter/blokker lager du i din fungerende hjemmefryseboks (obs, kapasiteten er vanligvis 4-15 kg/døgn).

 

Hvor mange kg væske skal du holde kjølig?

Hva er start-temperaturen på væska når du legger den oppi boksen?

Synker mengden væske omtrent proporsjonalt med tida?

Hvor lenge skal lagret vare?

Hvis du bruker fryseboks, hvilken energiklasse er den eller hvor mange kWh bruker den per år?

 

Hvis alle spørsmålene kan besvares så kan vi beregne isbehovet.

 

Prøvde og tenke litt sånn, sitter i en ring - alle med hver sin kjøleboks, eller så mye som mulig oppi en felles boks?

Litt unødvendig? Mulig. Men alt må prøves :) Så tenkte å spørre litt her etter mest mulig råd, da : )

Skal prøve å besvare spm dine;

1. - Det er vanskelig å svare presist på, ingenting er planlagt ordentlig med antall pils hver skal ha oppi.

2. - Vet ikke vanlig temp. på pils fra butikken, men det er ikke glovarmt hvertfall.

3. - Ja, det vil det gjøre. Men det vil også bli fylt opp så fort man trenger påfyll.

4. - Så lenge som mulig! At det blir kaldt i en uke, vet jeg er usannsynlig. - Da uten å forfriske med nye isbiter/eventuelt bytte ut det lunka vannet med nye isbiter.

5. - Fryseboks, som den jeg bruker hjemme? Det vet jeg ikke. Kan finne ut av om nødvendig.

 

Men tror du har kanskje har misforstått litt, er bare ett prosjekt som skal prøves ut, ikke noe blodseriøst.

En stålkasse som jeg tenkte å ha som felles lagring, og så lett som mulig, uten noe i.

 

Synes også det virker som litt overkill,unødvendig komplisert og lite effektivt å lage en slik boks selv. En gammel fryseboks er vel kanskje den beste løsningen. Ellers er kanskje det enkleste bare å grave et hull i bakken, legg en presenning el. nedi for å få det vanntett og fyll så på med vann. (Og evt. dekk til over igjen med et lokk/presenning)Ting holder seg kaldt lenge nedi slike hull. Bare pass på at ingen bruker det som toalett ;)

 

Men det med boksen er at den ikke veier så mye. Har brukt 2mm plater, vet ikke hvor mye en fryser på ca samme størrelse kommer til å veie?

Bare ett prosjekt, for å prøve noe nytt : ) Grave ned den boksen hadde jo vært enda bedre, det tenkte jeg ikke på! Blir bare ett stort hull i bakken etter vi har pakka ned, vet ikke hvor populært det er når festivalen er ferdig men..

Endret av regulah
Lenke til kommentar

Men det med boksen er at den ikke veier så mye. Har brukt 2mm plater, vet ikke hvor mye en fryser på ca samme størrelse kommer til å veie?

Bare ett prosjekt, for å prøve noe nytt : ) Grave ned den boksen hadde jo vært enda bedre, det tenkte jeg ikke på! Blir bare ett stort hull i bakken etter vi har pakka ned, vet ikke hvor populært det er når festivalen er ferdig men..

Kommer sikkert litt an på stedet. På Roskilde har det ikke vært noe problem. Uansett så får dere jo endel fyllmasse til overs dersom dere graver et hull, og den kan dere jo bare putte tilbake i hullet før dere drar. Men graving er jo alltids litt mer pes & slit enn man først antar, og man trenger jo da også en god spade. :)
Lenke til kommentar

Kommer sikkert litt an på stedet. På Roskilde har det ikke vært noe problem. Uansett så får dere jo endel fyllmasse til overs dersom dere graver et hull, og den kan dere jo bare putte tilbake i hullet før dere drar. Men graving er jo alltids litt mer pes & slit enn man først antar, og man trenger jo da også en god spade. :)

 

Hehe, nå er boksen bare 25cm i høyde, så trenger ikke så langt ned :)

Lenke til kommentar

Ett lite poeng hva sånne ting angår:

 

Kaldt synker, varmt stiger - følgelig bør man sørge for at isen/kuldeblandingen befinner seg over det man ønsker å kjøle. F.eks kan man lage en liten boks som man henger opp under lokket, slik at isen befinner seg under isolasjonen, men over boksene...

Lenke til kommentar

Det vil vel kun føre til at isen smelter raskere. Da er det nok bedre å ha litt ledig plass til en luftlomme øverst. Luft er jo en rimelig dårlig varmeleder.

 

Javel, da får vi omformulere: Tanken er at boksen med is skal være inne i kassen, innenfor isolasjonen, hengende fra lokket på kassen, og altså da over boksene med brus/øl/whatever.

 

Jeg forutsetter vel og merke at poenget var å få god kjøling på boksene med væske - dersom det altså likevel ikke var poenget, lurer jeg på hva som er poenget med denne tråden i det hele tatt...

 

Og for å komme tilbake til denne kassen: Den viktigste isolasjonen er i bunnen og rundt sidene - lokket er faktisk noe mindre viktig å isolere. Og hvis kassen altså lages av metall, vil det være en god ide å ha litt isopor under kassen også, slik at denne isoleres fra underlaget - og selvfølgelig må den ha skygge, ikke solsteik...

Lenke til kommentar

Teorien er riktig akroev, men jeg tror isens plasering har forsvinnende liten innvirkning på kjølingen. Straks isen nærmer seg 0 grader stabiliserer temperaturen i hele boksen seg og konveksjonen (omrøringen pga kald luft synker etc) går mot null. Temperaturen i boksen vil nok ligge ganske stabilt rundt null hele festivalen.

Lenke til kommentar

Teorien er riktig akroev, men jeg tror isens plasering har forsvinnende liten innvirkning på kjølingen. Straks isen nærmer seg 0 grader stabiliserer temperaturen i hele boksen seg og konveksjonen (omrøringen pga kald luft synker etc) går mot null. Temperaturen i boksen vil nok ligge ganske stabilt rundt null hele festivalen.

 

I såfall vurderer vi dette ulikt - og jeg kan informere om at jeg har sett kjølebager hvor man har spesifikt arrangert spor i undersiden av lokket for at man skal kunne feste kjøleelementene der...

 

Joda, konveksjonen vil gå langsommere når man nærmer seg likt lav temperatur i hele kassen - og med isen i bunnen, vil man i praksis ikke ha konveksjon i det hele tatt. I sistnevnte tilfelle vil kjølingen stort sett være ved kontakt (jeg er usikker på faguttrykket her, men luften vil da stort sett ligge i ro og altså ikke hjelpe til med kjølingen).

Lenke til kommentar

La meg forklare det på en litt annen måte:

 

Første fase:

Isen kommer rett fra fryseboksen(-20C) og ølboksene rett fra kjøleskapet (+4C) eller fra romtemperatur (+20C). I denne fasen har vi stor intern temperaturforskjell og dermed stor intern konveksjon i boksen da isen varmes opp mot 0 og ølboksene ned mot 0. Det er ingen isolasjon mellom de kalde og varme gjenstandene så varmeutvekslingen skjer relativt raskt. Det er relativt store mengder energi (J) som flytter plass på relativt kort tid. Første fase er over etter noen få timer.

 

Andre fase:

Temperaturen på alle gjenstandene i boksen er tilnærmet 0 C. Det foregår ikke noe nevneverdig varmeutveksling internt i boksen, lufta står stille. Den massive varmeutvekslingen i første fase er slutt. Nå er det en langt mindre varmeutveksling som dominerer: Varmetransport utenfra, gjennom isolasjonsmaterialet og inn i boksen. Det er langt mindre energimengder (J) som flyttes per tidsenhet. Is har svært stor smeltevarme. Boksen må lekke inn svært store energimengder for å smelte isen. Dette tar lang tid. Denne fasen tar, om boksen er riktig dimmensjonert, minst like lang tid som festivalen varer, sannsynligvis mange dager, kanskje en uke om det er mye is eller isolasjonen er svært god, eller begge deler. Det er ikke urealistisk at andre fase tar 20-40 ganger lengre tid enn første fase.

 

Tredje fase:

De siste små isbitrestene i boksen har akkurat tint. Nå starter oppvarmingsfasen. Denne fasen bremses av isolasjonen mellom varm og kald side og av varmekapasiteten til innholdet (stort sett vann). Vann har stor varmekapasitet, men sammenlignet med smeltevarmen er det ganske mye mindre. Derfor tar denne fasen kortere tid enn andre fase, men lengre tid enn første fase. Jeg vil gjette på rundt 5-15 timer før alt innholdet er varmet opp fra 0 til +15 C.

 

Konveksjon (plasseringen av isen under lokket) har bare nevneverdig betydning i den første og korteste fasen. Er det kritisk å korte ned denne med for eksempel en halvtime så kan det være lurt å plassere isen under lokket. Lengden på de to lengste fasene påvirkes omtrent ikke i det hele tatt av konveksjon. Temperaturen i hele boksen er jevn uansett om isen er over eller under ølboksene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Konveksjon i hva - hvis isen er på laveste (fysiske) nivå ?

 

Og det som ligger i direkte kontakt med isen, vil selvfølgelig kjøles av denne. Et spørsmål som da kunne stilles, er hvor god kjøling de tingene får, som i tilfelle ligger oppå det som ligger i kontakt med isen...

 

Det jeg tenker på, er at man ved plassering av isen i posisjon under lokket, vil sikre at luften ikke vil kunne lagdeles efter temperatur, men at den vil bli likt temperert som følge av den naturlige konveksjonen - og at dette vil sikre at også boksene og maten vil bli kjølt ned til det som da blir den generelle temperaturen i kassen...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...