Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Å kjøpe bolig uten bruk av eiendomsmegler


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er litt usikker på om denne tråden er postet i riktig kategori. Jeg vurderte å putte den i Juss-kategorien, men jeg endte altså opp med å poste den her. Alle forslag til flytting er velkommen.

 

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en leilighet. Siden jeg tviler på at dere vil høre hele livshistorien min har jeg laget en punktliste som summerer opp de viktigste punktene:

- Jeg får meg kjæreste

- Vi flytter sammen. Kjærestens far eier leiligheten vi bor i, og vi betaler leie til han.

- Det blir samlivsbrudd. Jeg fortsetter å bo i leiligheten som vanlig, men kjæresten flytter ut.

- Jeg tilbyr å kjøpe leiligheten direkte av faren, og han er interessert i dette. Vi vurderer å droppe eiendomsmegler-leddet for å spare penger osv.

 

Er det noen her som har gjort liknende før, nemlig å kjøpe leilighet/bolig uten å bruke eiendomsmegler? Jeg kjenner vedkommende godt, og jeg stoler på han, men jeg synes det er viktig å ha alt på stell ved et eventuelt kjøp, spesielt det juridiske. Hva må jeg huske på i en slik type prosess?

 

På forhånd tusen takk for råd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.google.no/search?q=selg+bolig+selv

Da får du både gode råd, og linker til firmaer som kan hjelpe deg.

 

I kort: Det finnes advokater og til og med meglere som har spesialisert på eller tilbyr rimelige pakker (feks. 9900 kr hos ao.no) på sikre at oppgjør av penger går riktig for seg, kontraktsarbeide og tinglysing for eiendomsoverdragelse for de som ikke trenger å betale for annonsering, lage flotte prospekter, visning etc.

 

Er dere enig om pris? Hvis ikke kan det være en god ide å betale noen tusen til en takstmann også. Verditakst kanskje 5000 kr, mens en boligsalgsrapport (teknisk tilstandsrapport) kan være to-tre ganger så dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...