Gå til innhold

Oversette en liten tekst fra norsk til tysk


sindreeberg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Har litt dårlig tid og skal oversette en tekst fra norsk til tysk. Jeg spør om noen her kan gjøre meg den tjenesten å oversette teksten, både fordi mine tyskkunnskaper ikke er på topp og fordi jeg er litt sent ute.

 

Takker på forhånd :)

 

Ja, så over til b-oppgaven.

Har da tenkt til å fortelle om mitt eget land, der jeg bor, Norge.

Det er cirka 5 millioner innbyggere i Norge.

I Elverum der jeg bor, er det litt over 20 000 mennesker.

 

Det høyeste fjellet i Norge heter Galdhøpiggen og er cirka 2469 meter.

Den lengste elva i Norge heter Glomma. Den går faktisk igjennom Elverum. Elva er cirka 362 kilometer lang.

 

I Norge har vi det som heter for Monarki, det vil si at vi har en kongefamilie. Norges konge heter Harald, og Norges dronning heter Sonja. Vi har også både kronprinser, kronprinsesser, og vanlige prinser og prinsesser.

 

Noen av de største byene i Norge er Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Fredrikstad.

I Norge har vi 19 Fylker. De er nesten det samme som stater i USA.

 

Vi har en nasjonaldag i Norge som vi kaller for 17. mai. Vi feirer denne dagen fordi det var da Norge fikk sin egen grunnloven og ble et eget land. Vi går rundt med norske flagg og roper ”hipp hipp hurra”. Vi har også barnetog eller parader, i motsetning til alle andre land.

Norge er mest kjent for sin olje og fiskeindustri. På grunn av oljen er vi verdens rikeste land per innbygger. Vi finner oljen vår på plattformer i Nordsjøen.

 

Noen kjente personer fra Norge er for eksempel sangerinnen Tone Damli Aaberge, sangeren Morten Harket, skiløperne Bjørn Dæhlie og Petter Northug, fotballspilleren Ole Gunnar Solskjær, forfatteren Jo Nesbø og skuespilleren Aksel Hennie.

 

Kjente severdigheter her i landet er for eksempel Prekestolen (den vakre fjellklippen over Lysefjorden), Holmenkollen i Oslo, Tusenfryd familie park og Nasjonalgalleriet i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...