Gå til innhold

[Løst] Relé som bare gir en kort puls ("single shot relay"?)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kan lite om reléer, så jeg satser på at det finnes noen snille guruer som vil svare meg her :D

 

Hva trenger jeg for å gjøre følgende:

 

1. Når strøm blir satt på reléet, gir den én kort puls.

2. Selv om strømmen fortsatt er satt på reléet, gir den ikke puls igjen før strømmen forsvinner og kommer på igjen.

 

Dette skal kobles mot tenningen i en bil, og "trykke" på av/på knappen hver gang tenningen slås på (ikke når den slås av).

 

Kanskje jeg trenger noe annet enn et relé?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Du har rett i at det koster en del, ja.

Er det mulig å gjøre det selv, billigere?

 

Jeg har forstått det slik at man kan gjøre det med to reléer og en kondensator (og muligens en motstand?).

 

Hvordan gjør man det?

 

Jeg har tenkt litt, og kommet frem til at det muligens ligner på noe slikt:

 

http://picpaste.com/s6865Zyc.png

 

Beklager at tegningen er milevis unna å se ut som en slik tegning skal se ut, men jeg har jo ikke peiling...

 

Hvis kondensatoren virker slik jeg tror (at den gir ca 1 sek "delay" før strømmen går gjennom den), så vil det øverste reléet "trykke inn knappen" med en gang tenning slås på, og 1 sekund etter, når det nederste reléet får strøm, så kuttes styrestrømmen til det øverste reléet, og "slippe knappen".

 

Er vi enige?

 

I såtilfelle, hvilken transistor trenger jeg?

Endret av reminett
Lenke til kommentar

Hva med å la strømmen gå direkte fra tenningen og dit du ønsker, og koble lederen gjennom "NC" på et rele. Dette releet styres også av samme strømmen (kobles før NC på releet), og kutter kretsen samtidig som den får strøm. Dette vil gi en kort puls, og hvis den blir for kort kan du bruke en kondensator for å forsinke releet.

Lenke til kommentar

Ja, hjelpes. Dyrt er det visst...

En 555 koster 0.2$ på futurlec, en attiny 2313 eller 25 koster ca 1USD. Komplisert er det heller ikke. Du klarer deg med ett c-program på maks 10 linjer.

 

Sånn sammenlignet med løsningene som er foreslått med rele og styr, så vil jeg påstå at mikrokontroller er ca gratis.

Lenke til kommentar

Nekter ikke for at en 555 er billigere. Du får 5 stk 555 for en attiny. MEN, du får mange attinyer, og en programmerer til prisen av ett tidsrele, som var prisskalaen vi opererte med lenger opp i tråden.

 

555 er nok den enkleste løsningen, og billigste. Men vi snakker liksom 2 vs 10 (ok, 35 om vi må ta med programmerer ) kroner.

Jeg tenkte bare ikke på å løse det slik, da jeg somregel ender opp med å bruke mikrokontrollere, siden de er veldig billige, og ikke minst allsidige.

Og tenkt all den moroa du kan ha med mikrokontrolleren! :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ditt synspunkt, men jeg tenker på å gjøre det enklest mulig for ts. Etter hva jeg kan se så er han ikke akkurat en elektro ingeniør og da vil det å lodde sammen en liten 555 krets være enklere en å programmere en microkontroller samt sette sammen kretsen. En microcontroller med feks en opto-isolator vil jo være en meget elegant og fleksibel løsning med flere muligheter, men det er også vanskeligere å få til å fungere. Med mindre han kan programmere så må noen skrive koden for han for å få prosjektet oppe i gå.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Dette kortet gjør jobben:

post-31410-0-28261300-1365858522_thumb.jpg

 

Koster ca nok 160,- fra eBay/England, inkl frakt:

http://www.ebay.co.u...ME:L:OC:GB:3160

 

Dette lille kortet har mange muligheter men er rimelig og lett å stille inn, alle innstillinger er "mekaniske", dvs straps på kortet, meget lettfattelig.

 

Mitt ankom med innstilling single puls on/off, ca 2 sekunder.

 

Det kan stilles inn til en rekke forskjellige muligheter, det står ganske greitt forklart i bruksanvisningen og på nettet.

 

Det kan kobles til 12 eller 24 volt.

Et isolert skifte-rele kobler til/fra etter innstilt tid.

 

Du kan velge om strøm skal være permanent tilkoblet og så gi puls via en trykk-knapp som kobles til i venstre side.

Eller, det enkleste er å bare koble til strøm, så vil tidsinstillingen trekke i releet etter innstilt tid. Dette gjentar seg neste gang kortet får strøm.

 

Enklere kan det knapt bli for en rimelig penge.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Dette kortet gjør jobben:

post-31410-0-28261300-1365858522_thumb.jpg

 

Koster ca nok 160,- fra eBay/England, inkl frakt:

http://www.ebay.co.u...ME:L:OC:GB:3160

 

Dette lille kortet har mange muligheter men er rimelig og lett å stille inn, alle innstillinger er "mekaniske", dvs straps kortet, meget lettfattelig.

 

Mitt ankom med innstilling single puls on/off, ca 2 sekunder.

 

Det kan stilles inn til en rekke forskjellige muligheter, det står ganske greitt forklart i bruksanvisningen og på nettet.

 

Det kan kobles til 12 eller 24 volt.

Et isolert skifte-rele kobler til/fra etter innstilt tid.

 

Du kan velge om strøm skal være permanent tilkoblet og så gi puls via en trykk-knapp som kobles til i venstre side.

Eller, det enkleste er å bare koble til strøm en kort stund, så vil tidsinstillingen trekke i releet etter innstilt tid.

 

Enklere kan det knapt bli for en rimelig penge.

 

Dette hørtes lovende ut.

For å enklifisere:

 

Når denne får strøm fra tenning (som er på helt til tenningen slås av igjen), så gir den en kort puls?

Selv om strømmen ikke "forsvinner"?

Og neste gang jeg skrur på tenningen, så gir den en kort puls igjen?

Lenke til kommentar

Dette hørtes lovende ut.

For å enklifisere:

 

Når denne får strøm fra tenning (som er på helt til tenningen slås av igjen), så gir den en kort puls?

Selv om strømmen ikke "forsvinner"?

Og neste gang jeg skrur på tenningen, så gir den en kort puls igjen?

 

Ja, eksakt slik.

Eneste jeg måtte gjøre var å stille tiden litt kortere.

Skru litt på den blå saken til høyre, mot klokka for kortere tid.

Den er svært følsom så prøv bare bitte litt av gangen.

Lenke til kommentar

Fett altså! Tusen takk skal du ha!

De nada! :)

 

.....

Denne kan kanskje også brukes til det motsatte? Altså, når strøm kommer på, skjer ingen ting. Når strøm slås av, gir den en kort puls?

 

Hmm, nei, kortet må ha strøm for å kunne gi en puls.

 

Kan være mulig å få til noe slik:;

Du må la kortet få strøm hele tiden, uavhengig av tenning av/på. (Bruk strøm fra f.eks uttak for radio).

Tråden over skrue-terminalene helt til venstre fjernes, denne må være "åpen" når kortet får strøm og "lukkes" først når puls ønskes, dvs når tenning slås av.

 

Ser ikke helt hvordan det skal løses uten diverse ekstra "mikk".....

 

Kanskje andre ser en løsning?

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...