Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Blåbær said:

Det er ikke utbetalt lønn men hvor mye han har tatt inn, la oss si at man jobber 1950 timer i året og med 1200 i timepris minus litt sykdom så er man rundt 2 mill i året.

 

3 hours ago, heitildei said:

Takk! Jeg jobber vanlig 8-16. Økte lønna så mye fordi jeg startet eget AS, og får nå en mye større del av det jeg fakturerer  sammenliknet med når jeg jobbet for et konsulentselskap.

 

Som Blåbær sier, så er det ikke utbetalt lønn, men ~ det jeg fakturerer til kunde pr år minus arbeidsgiveravgift. Om jeg velger å ta ut mer enn 5 uker ferie, så "lønna" også synke deretter. Om jeg velger å jobbe overtid eller mer enn ~1950 timer pr år, vil lønna øke.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a8a9f...da8

God dag alle sammen,

 

Jeg ønsker å stille dere spørsmål vedrørende helge vakt ordninger, da det er mye som er uklart for meg. I min kontrakt står det at overtid er inkludert, til tross for at jeg ikke har ledende stilling. Dette har blitt forklart til meg at er rett og slett feil. Men i tillegg har man vakt helger ubetalt, eller "innbakt i lønnen".

 

Hva har man egentlig krav på i forhold til slike vakt helger? Vanlige oppgaver som gjøres er f.eks at man sjekker at det ikke er noen nye support henvendelser som må håndteres, og eventuelle andre små ting som sjekke at diverse cron jobs fungerer som normalt osv. Vanligvis sjekker man innom 2 - 3 ganger dagen og eller som nevnt utfører enkelte oppgaver. Hvis det skjer noe som må håndteres, er det uklart hvor mange timer som kan gå.

 

Så hva tenker dere om dette? Hva har man krav i form av betaling på utover en normal 37,5 timers arbeids uke?

Hvor mye bør man regne med å få betalt for dette?

Skal all overtid, selv egen påskyld overtid, loggføres og belønnes?

På forhånd takk.


 

Anonymous poster hash: a8a9f...da8

Lenke til kommentar
Gjest a8a9f...da8 skrev (4 minutter siden):

God dag alle sammen,

 

Jeg ønsker å stille dere spørsmål vedrørende helge vakt ordninger, da det er mye som er uklart for meg. I min kontrakt står det at overtid er inkludert, til tross for at jeg ikke har ledende stilling. Dette har blitt forklart til meg at er rett og slett feil. Men i tillegg har man vakt helger ubetalt, eller "innbakt i lønnen".

 

Hva har man egentlig krav på i forhold til slike vakt helger? Vanlige oppgaver som gjøres er f.eks at man sjekker at det ikke er noen nye support henvendelser som må håndteres, og eventuelle andre små ting som sjekke at diverse cron jobs fungerer som normalt osv. Vanligvis sjekker man innom 2 - 3 ganger dagen og eller som nevnt utfører enkelte oppgaver. Hvis det skjer noe som må håndteres, er det uklart hvor mange timer som kan gå.

 

Så hva tenker dere om dette? Hva har man krav i form av betaling på utover en normal 37,5 timers arbeids uke?

Hvor mye bør man regne med å få betalt for dette?

Skal all overtid, selv egen påskyld overtid, loggføres og belønnes?

På forhånd takk.


 

Anonymous poster hash: a8a9f...da8

Man har krav på minst 1/7 av timene i ordinær lønn. Og du må ha hviletid om de ikke skal betale overtid. Anbefaler deg å ta dette opp med nito advokatene eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (På 10.2.2022 den 15.04):

Stillingstittel: Systemadministrator

Sektor: Offentlig

Erfaring: 4 år

Alder: 30 år

Arbeidsoppgaver: Diverse systemdrift, IKT-sikkerhet

Utdanning: Bachelor i ingeniørfag

Årsinntekt: 640.000 kr

Stillingstittel: Sikkerhetsingeniør

Sektor: Offentlig

Erfaring: 4 år

Arbeidsoppgaver: IKT-sikkerhet

Utdanning: Bachelor i ingeniørfag

Årsinntekt: 730.000 kr + mobil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/28/2021 at 9:41 PM, Killer Queen said:

Fikk forhandlet opp litt. Fornøyd med det!

Stillingstittel: Rådgiver 
Sektor: Offentlig
Utdanning: Ingen

Erfaring: 16 år
Sted: Agder
Goder: Fleksitid og mulighet for overtid med betaling
Lønn: 610 000

Løft igjen. 

Stillingstittel: Rådgiver 
Sektor: Offentlig
Utdanning: Ingen

Erfaring: 16 år
Sted: Agder
Goder: Fleksitid og mulighet for overtid med betaling
Lønn: 700000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 49132...c13
Killer Queen skrev (På 1.5.2022 den 18.27):

Løft igjen. 

Stillingstittel: Rådgiver 
Sektor: Offentlig
Utdanning: Ingen

Erfaring: 16 år
Sted: Agder
Goder: Fleksitid og mulighet for overtid med betaling
Lønn: 700000

Kan jeg spør hva som har gjort at du fikk en lønnsøkning på 15%? Endring i ansvar/arbeidsoppgaver? 

Anonymous poster hash: 49132...c13

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Konsulent
Sted: Oslo
Erfaring: 4-5 år
Alder: 30
Arbeidsoppgaver: Hovedsaklig backendutvikling. Noe frontend, DevOps
Utdanning: Master, informatikk
Årslønn: 900.000 fastlønn + mulighet for bonus 
Goder: Fri bruk av mobil, internett, forsikringer, bra pensjonsavtale, konferansebudsjett, gratis lunch

  • Liker 1
Lenke til kommentar
officialbro skrev (På 7.6.2020 den 22.54):

Stilling: Utvikler
Sektor: Kommunalt
Erfaring: 0 år
Alder: 25
Utdanning: Bachelor i fysikk og master i nettverk
Sted: Nord-Norge
Goder: Fleksitid
Lønn: 550 000 

Ny stilling

Stilling: Konsulent utvikling
Sektor: Privat
Erfaring: nesten 2 år
Alder: 27
Utdanning: Bachelor i fysikk og master i nettverk
Sted: Nord-Norge
Goder: Det vanlige
Lønn: 680 000

Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2

Fant nettopp denne tråden, og her er det mange sider med kommentarer, så dette har sikkert blit spurt / besvart før. Men er det noen som vet hva gjennomsnittlig et konsulent-firma som f.eks. Bouvet, SopraSteria, Bekk, etc fakturer kunden per time? Jeg jobber nemlig for et slikt firma, og har hart at kunden blir fakturert ca 1000 kr / time. "Timeslønnen" min er ca 390 kr / time. 

Jeg har lekt med ideen å starte eget "selskap". Lurer på hvilke steg man må ta. Om jeg f.eks undercutter selskapene og "kun" fakturer 6-700 kr/time vil det jo gå mye mye mer i lomma på meg, ikke sant? 

Har ingen erfaring med det å drive selskap da så er sikkert store utgifter jeg ikke vet om. Men det trenger vel strengt tatt ikke å være et AS heller, men freelance?

Min info:

Alder: 28 år

Kjønn: Mann

Stilling: IT-Konsulent

Erfaring: 3 år

Utdanning: Master med fokus på AI / ML

Årsinntekt: ~750,000 uten bonus. 

Anonymous poster hash: 0be89...3c2

Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (1 time siden):

Fant nettopp denne tråden, og her er det mange sider med kommentarer, så dette har sikkert blit spurt / besvart før. Men er det noen som vet hva gjennomsnittlig et konsulent-firma som f.eks. Bouvet, SopraSteria, Bekk, etc fakturer kunden per time? Jeg jobber nemlig for et slikt firma, og har hart at kunden blir fakturert ca 1000 kr / time. "Timeslønnen" min er ca 390 kr / time. 

Jeg har lekt med ideen å starte eget "selskap". Lurer på hvilke steg man må ta. Om jeg f.eks undercutter selskapene og "kun" fakturer 6-700 kr/time vil det jo gå mye mye mer i lomma på meg, ikke sant? 

Har ingen erfaring med det å drive selskap da så er sikkert store utgifter jeg ikke vet om. Men det trenger vel strengt tatt ikke å være et AS heller, men freelance?

Min info:

Alder: 28 år

Kjønn: Mann

Stilling: IT-Konsulent

Erfaring: 3 år

Utdanning: Master med fokus på AI / ML

Årsinntekt: ~750,000 uten bonus. 

Anonymous poster hash: 0be89...3c2

Nei, her glemmer du mange utgifter, søk litt på Google og du vill bli overrasket på hvor mye du må ta for å gå i null.

Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (2 timer siden):

Men er det noen som vet hva gjennomsnittlig et konsulent-firma som f.eks. Bouvet, SopraSteria, Bekk, etc fakturer kunden per time?

~1200kr, noen ganger litt mer. Prisen omtrent stått stille de siste 5+ årene. Merk at det også ikke alltid er rett frem slik. Feks kan det være avtaler om at nye på prosjektet, juniorer osv er "gratis" i starten for å få dem av benken, eller fastprisavtaler (ikke så vanlig lengre) eller annet som gjør at man ikke bare kan se på timesprisen.

Gjest 0be89...3c2 skrev (2 timer siden):

Om jeg f.eks undercutter selskapene og "kun" fakturer 6-700 kr/time vil det jo gå mye mye mer i lomma på meg, ikke sant? 

Husk at selskapet du jobber for også bruker tid på å finne prosjekter/salgsarbeid, tid på fakturering, lønn ved sykdom, goder, betaler arbeidsgiveravgift, pensjon, lønn selv om du ikke fakturerer 100% (konferanser, kompetansearbeid, sosiale ting) osv osv.

Selvfølgelig er det en margin mellom hva du koster arbeidsgiver og hva de får inn, men om du fakturerer 700 kr timen vil du nok fort ende opp med å tjene mindre enn du gjør i dag.

Husk også at mange bedrifter lyser ut anbud / store rammeavtaler. De kjøper sjelden enkeltkonsulenter.

Med det sagt, det er penger å tjene på å være selvstendig, men du må fakturere en ordentlig timespris. Og for å få oppdrag fort gå igjennom en konsulentmegler / bedrift som skal ha ~10% provisjon.

Gjest 0be89...3c2 skrev (2 timer siden):

Men det trenger vel strengt tatt ikke å være et AS heller, men freelance?

Med summene man tjener som IT-konsulent lønner det seg nesten alltid å starte et AS. Fylle opp folketrygden og pensjon, og så ta resten som utbytte, evt la det være i selskapet for å utsette skatt. Da blir man også ansatt på ekte, med fordelene det gir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (5 timer siden):

Jeg har lekt med ideen å starte eget "selskap". Lurer på hvilke steg man må ta. Om jeg f.eks undercutter selskapene og "kun" fakturer 6-700 kr/time vil det jo gå mye mye mer i lomma på meg, ikke sant? 

Hvorfor underkutte dem, du har spesialkompetanse bedriftene vil ha. Men konsulentselskapene tar ca 12-1500 i timen. Kommer litt ann på avtale og lengde.

Så du kan godt starte eget AS og prøve deg på 12-1300 i timen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (6 timer siden):

Fant nettopp denne tråden, og her er det mange sider med kommentarer, så dette har sikkert blit spurt / besvart før. Men er det noen som vet hva gjennomsnittlig et konsulent-firma som f.eks. Bouvet, SopraSteria, Bekk, etc fakturer kunden per time? Jeg jobber nemlig for et slikt firma, og har hart at kunden blir fakturert ca 1000 kr / time. "Timeslønnen" min er ca 390 kr / time. 

Jeg gjorde det i 2018 og har ikke angret i det hele tatt. Nå har jeg ganske mye mer erfaring enn deg, men jeg har ikke hatt noen problemer med å få oppdrag. Fornuftig timespris for en med 3 års erfaring ligger kanskje på 1100 til 1250 ut mot kunden, så er det avhengig av hva evt mellomledd tar av det. Husk at det å underby på pris ikke er noen magisk løsning. Kundene har ofte noe mellom  80-20 og 60-40 fordeling av tilbud, hvor timepris er 20-40% av vurderingsgrunnlaget. Hovedtyngden ligger på kompetanse og personlig egnethet.

Gjest 0be89...3c2 skrev (6 timer siden):

Har ingen erfaring med det å drive selskap da så er sikkert store utgifter jeg ikke vet om. Men det trenger vel strengt tatt ikke å være et AS heller, men freelance?

Tror du må starte et AS eller ENK for å få det til å fungere. Kundene dine ønsker neppe avtale med deg med mindre du har et selskap.

Gjest 0be89...3c2 skrev (6 timer siden):

"Timeslønnen" min er ca 390 kr / time. 

Som selvstendig har du ikke så mange kostnader, men dette blir litt for enkelt: Det primære er lønn/feriepenger, pensjon og så legge arbeidsgiveravgift på toppen av alt det. Litt kostnader utenom til slikt som konferanser, utstyr, regnskapsfører, etc er det selvsagt, men det er ikke de store summene i denne sammenhengen. Den største posten du ikke har tatt hensyn til er at man ikke har 100% faktureringsgrad, men må ta hele tapet for bortfall av inntekt ved sykdom, ferie, fridager, konferanser .... (så sant sykdom ikke er over 16 dager (eller 5 dager hvis det er korona))

Hvis jeg skulle gjøre et grovt overslag så blir det noe sånt:

750K lønn, + 50K pensjon + 14,1% aga = 915k (sånn ca)

Div kostnader 35K, dvs totalt 950K

950 / 1500 timer (tatt bort 450 timer til ferie, fridager, sykdom, konferanser, etc): 633 kr pr time

Den store forskjellen her er at dette er risokofritt. Du har ingen risiko ved bortfall av oppdrag, sykdom etc når du jobber i en annen bedrift. Som selvstendig har du nesten all risiko. Jeg vil derfor si at du bør ha minst 900 kr pr time for å matche jobben du har pr i dag når man tar hensyn til risiko. Ved den timesprisen vil du sansynligvis ende opp med vesentlig mer i lommeboka, også når ting ikke går så glatt som man skulle ønske seg.

 

Matsemann skrev (4 timer siden):

Husk også at mange bedrifter lyser ut anbud / store rammeavtaler. De kjøper sjelden enkeltkonsulenter.

Det er sant, men f.eks eWork er med på mange rammeavtaler og det etterspørres det ofte enkeltkonsulenter. Jeg kan derfor enkelt få meg oppdrag på tolletaten uten at mitt firma har noen avtale der. Sånn sett er ikke disse oppdragene noe vanskelig å få.

Matsemann skrev (4 timer siden):

 Og for å få oppdrag fort gå igjennom en konsulentmegler / bedrift som skal ha ~10% provisjon.

Det er ofte sant. Noen tar opptil 25-30% også. Mens andre som folq.no (7%-4%?) og brainbase.no (3%) tar vesentlig mindre.

Det som er enda bedre er at en del store aktører har begynt med dynamiske innkjøpsordninger. Et kjapt søk jeg gjorde for en stund siden viste at dette omfatter: Ruter,  Entur, Norsk helsenett, Stortinget, Digitaliseringsdirektoratet, Skatteetaten, Kolumbus, Larvik Kommune, UiB, NRK, Vinmonopolet, Miljødirektoratet, DFØ, Innlandet fylkeskommune (og sikkert en del andre). Der kan stort sett hvem som helst komme inn og tilby konsulenter når kundene melder behov, såsant man er registret på forhånd. Da er det selvsagt ingen som tar noen cut av timeprisen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2

@nirolo

Dette var kjempe-nyttig, TUSEN TAKK. Jeg har veldig lyst til å ta hoppet, men er sant nok veldig redd for risikoen dette kan medføre. Ville du anbefalt meg å vente et par år kanskje slik at jeg har mer erfaring?

Har tusenvis av spørsmål nå. Men istedenfor å plage deg, er det en spesiell god ressurs du anbefaler som forklarer alt man må tenke på når man skal danne sitt eget selskap, samt tips og tricks? Bok, nettside, youtube kanal, hva som helst haha!

Anonymous poster hash: 0be89...3c2

Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (33 minutter siden):

Har tusenvis av spørsmål nå. Men istedenfor å plage deg, er det en spesiell god ressurs du anbefaler som forklarer alt man må tenke på når man skal danne sitt eget selskap, samt tips og tricks? Bok, nettside, youtube kanal, hva som helst haha!

Folq har en del https://www.folq.no/bli-selvstendig/

Merk at de selvfølgelig ønsker at man skal bli selvstendig, da det er i deres interesse. Men synes fortsatt det de skriver er fornuftig.

Gjest 0be89...3c2 skrev (33 minutter siden):

Ville du anbefalt meg å vente et par år kanskje slik at jeg har mer erfaring?

Som jeg har skrevet om før her, så var det en del i mitt kull som prøvde seg for seg selv med 2-3 års erfaring. De slet litt med å få de gode oppdragene og måtte ta litt ymse. Men det er mer vanlig med enkeltkonsulenter nå enn det var da (~5 år siden) som nirolo er inne på. Så kanskje litt bedre nå.

Evt fikk jeg masse nyttig erfaring på samme tid i konsulenthuset jeg jobbet for. Fikk prøve meg som tech lead på prosjekt, andre testet det å være teamlead. Å gjøre slikt i trygge rammer er nice, ikke like lett å gjøre som enkeltkonsulent. Var også en del kursing siden man nå var "senior".

Med det sagt, det er ikke noe man trenger for å maksimere inntekt. Da er det bare å begynne for seg selv så tidlig som mulig, I guess.

Det jeg evt kunne anbefalt er å prøve seg i et produktselskap / ikke være konsulent, men det blir litt på siden av det hele.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Lest mye på denne tråden så tenker jeg burde dele her også. 

Nåværende:
Stillingstittel: utvikler (inhouse)

Erfaring: 2.5 år

Alder: 24 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: frontend

Utdanning: bachelor informatikk

Årsinntekt: 575k fastlønn og 5% bonus

Sted: Trondheim

Goder:  5% pensjon, standard


Ny jobb:
Stillingstittel: utvikler (inhouse)

Arbeidsoppgaver: backend, cloud

Årsinntekt: 760k fastlønn og så er det også bonus og vakttillegg

Sted: Oslo

Goder:  7% pensjon, bra goder

Fra kompis som har tilgang til Tekna sine tall så er jo dette i toppen for de som også enda har master i tillegg. Hadde også andre tilbud på 720k(Trondheim, offentlig) og 700k(Oslo).

Så veldig godt fornøyd med dette nå etter 2 måneder siden jeg startet på søket. Litt godt å være ferdig med prosessen for er ganske tids- og energikrevende. Ser jo at det hadde lønnet seg og søkt rundt tidligere for min del, som jeg egentlig har lest litt overalt at det kan lønne seg veldig allerede etter 1-2år.

Litt kjedelig som jeg vet andre har påpekt tidligere i tråden at jobbbytte/jobbtilbud må til noen plasser. Først i år jeg fikk en noe større justering på nesten 10% siden jeg begynte, men det var nok mer en funksjon av hvor mye man hadde falt bak.

Den nye stillingen virker veldig lovende ut og ikke bare lønnsmessig og på goder, men virker som en veldig teknisk interessant rolle. Føler den endelig kan gi meg litt mulighet til å få utfordret meg selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0be89...3c2 skrev (11 timer siden):

Dette var kjempe-nyttig, TUSEN TAKK. Jeg har veldig lyst til å ta hoppet, men er sant nok veldig redd for risikoen dette kan medføre. Ville du anbefalt meg å vente et par år kanskje slik at jeg har mer erfaring?

Jeg tror ikke du ender opp uten noe oppdrag i lengere tid om du blir selvstendig, men du har langt mindre muligheter til å velge når du har såpass lite erfaring. Du kan derfor ende opp med å måtte ta oppdrag som er ganske kjipe. Noen offentlige (f.eks NAV) har også et strengt krav om minst fem års erfaring for konsulenter, så når man er over den grensen åpner det seg flere muligheter.

Det er veldig vanskelig for meg å si hva som er lurt eller dumt i din situasjon. Jeg har hatt det mye lettere fordi jeg har mye mer erfaring og kunden opplever det som tryggere å leie inn meg. Jeg ser relativt få med 3 års erfaring bli leid inn som konsulenter der jeg har oppdrag, men noen er det jo. Når det er sagt så er det store sprøsmålet hva risikoen er for deg: Har du 0 sparepenger, hus, partner og barn og dermed masse faste utgifter, så høres dette i overkant risikabelt ut. Hvis du derimot er i en situasjon hvor du kan klare deg noen måneder uten inntekt, så kan det være verdt et forsøk. Du kan alltid gå tilbake til fast jobb om det ikke fungerer som selvstendig konsulent. Da kan du jo følge Matsemann sitt tips og prøve deg i et produktselskap - det er nyttig erfaring det også.

Lenke til kommentar

Jeg er litt involvert fra sidelinjen med innleie av IT-konsulenter der jeg jobber, og hadde det i tidligere jobb også, og det virker for meg som at de selvstendige nesten uten unntak har mer erfaring enn 2-3 år. Med mindre du mistrives der du er, eller har en spesifikk kunde som du liker som har et spennende og langsiktig oppdrag og som er villig til å leie deg inn direkte, så ville jeg ventet noen år. 

Edit: Og når du gjør det, så skal du ha AS. Virkelig. Det er ingen som gjør det på noen annen måte. Frilans er teknisk sett mulig, men de aller fleste bedrifter forventer å få faktura og ikke deale med frilans-utbetalinger. Og ENK er ikke aktuelt når du skal leie ut arbeidskraften din, det vil i realiteten være en midlertidig ansettelse, og dere risikerer at skatteetaten krever at oppdragstaker lønnsinnberetter. For "ekte" konsulentoppdrag så er ikke dette noe problem, men for "jeg kommer 8 timer om dagen og er en del av teamet deres for en lang periode" så er det det. (google "entreprise eller innleie" eller lignende for litt mer om skillet. Entreprise fra ENK er OK, innleie er ikke det)

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk over til å bli selvstendig konsulent i fjor med bare 4 års erfaring, og fakturerer for 1100-1200 timen. Jeg har ingen problemer med å skaffe oppdrag, men jeg har selv valgt å være kresen for å få oppdrag som krysser av mange av punktene mine (helst offentlig kunde, tilnærmet 100% remote osv) - forøvrig en frihet du ikke vil ha i noen konsulentselskaper (forståelig nok). Jeg sier oftere nei til oppdrag enn jeg sier ja for å si det sånn.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere jobber som selvstendige konsulenter. Hvis man verdsetter ting som sosiale happenings/fagmiljøer så finnes det selskaper (større selskaper i privat sektor) hvor du blir behandlet som en intern ansatt. Livet som selvstendig konsulent er hva du selv gjør det til. Du kan jobbe på korte oppdrag, eller lengre oppdrag ettersom hva du trives best med. Etterspørselen etter IT-folk er brennhett om dagen og ser ikke ut til å avta med det første, så risikoen er minimal og det skal godt gjøres å gå arbeidsledig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...