Gå til innhold

Strategi og eventyr på planeten Dune (Amiga, DOS, Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godartikkel!

 

Har egentlig bare spilt Dune2 da (husker ikke om det var på Amiga eller DOS), men til gjengjeld mer enn nok til å veie opp for alle spillene. Vel, var borti Dune en gang også, men ble av en eller annen grunn lite av den.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Fin artikkel. Har spilt alle Dune-spillene til jeg ble rød i øynene mang en gang. Utrolig fasinert av dette universet.

Vil bare påpeke at i Dune 2 var det en spesial-enhet til som ikke er nevnt: Ordos Raider-trike. En tre-hjuling som var utrolig rask, men tålte lite juling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller ligner ansiktet til Harkonnens rådgiver litt på Rowan Atkinson aka Blackadder? Husker det fra da jeg spilte Dune II etter at det kom ut.

Ja han ligner en del. I filmen spilles Harkonnen's mentat av Brad Dourif (som spilte Grima Wormtongue i LOTR-filmene).

 

Jeg elsket Dune 1 og 2. De er svært forskjellige spill. Jeg eier faktisk Dune 1 på CD-ROM.

 

Soundtracket til Dune 1 er fantastisk. Det finnes to utgaver. Dataspillutgaven og komponistens utgave som ikke er begrenset av datidens midi-format. Liker spesielt Ecolove-sporet.

 

Amiga-versjonen:

 

HQ-versjonen:

 

Her er HQ-lydsporet i FLAC-format:

 

http://thepiratebay.se/torrent/6746040/Exxos_-_Dune__Spice_Opera_(FLAC)

 

Satser på at det går fint å linke til torrent for den, er jo en 21 år gammel CD...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg eier faktisk Dune 1 på CD-ROM.Soundtracket til Dune 1 er fantastisk. Det finnes to utgaver. Dataspillutgaven og komponistens utgave som ikke er begrenset av datidens midi-format. Liker spesielt Ecolove-sporet. Amiga-versjonen:http://www.youtube.com/watch?v=e_DZmHlx0S8HQ-versjonen:http://www.youtube.com/watch?v=oJU-7W73GBgHer er HQ-lydsporet i FLAC-format:http://thepiratebay.se/torrent/6746040/Exxos_-_Dune__Spice_Opera_(FLAC)Satser på at det går fint å linke til torrent for den, er jo en 21 år gammel CD...

 

Amigautgaven er den beste, den andre er rett og slett kjedelig, sjelløs og skaper ikke god stemning. Ikke rart siden den i spillet er laget av Stephane Picq som også lagde den legendariske musikken til MegaRace.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at i Dune 2 var det en spesial-enhet til som ikke er nevnt: Ordos Raider-trike. En tre-hjuling som var utrolig rask, men tålte lite juling.

Jepp. Atreides og Ordos hadde hver sin Trike, mens Harkonnen mener jeg kun hadde Quad som sitt lette kjøretøy.

 

Jeg hadde glatt kjøpt Dune igen om de hadde lansert noe tilnærmet like bra som Battle for the Dune. Fantastisk spill. Synd det er store problemer med å spille det på nyere pc.

 

Jeg hadde faktisk ingen problemer med å kjøre Emperor: Battle for Dune på en moderne 64-bit PC. Men jeg kan ikke si det samme om Dune 2000.

 

Jeg elsket Dune 1 og 2. De er svært forskjellige spill. Jeg eier faktisk Dune 1 på CD-ROM.

 

Soundtracket til Dune 1 er fantastisk. Det finnes to utgaver. Dataspillutgaven og komponistens utgave som ikke er begrenset av datidens midi-format. Liker spesielt Ecolove-sporet.

Det første Dune-spillet er rett og slett en glemt perle, og det har har tålt tidens tann bedre enn Dune II. Alle Dune-spillene mener jeg har hatt ganske fantastisk musikk. Frank Klepacki lagde mye bra musikk for Westwood, mens Stéphane Picq og Philippe Ulrich lagde et ganske legendarisk soundtrack til eventyrspillet Dune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel mulig å merke opptil 4 enheter om gangen - selv om man valgte dem en og en... Husker ikke om jeg brukte Shift eller Ctrl, men jeg er rimelig sikker på at det var mulig. Ellers var det liksom ikke noe problem å trykke A eller M osv for å gi kommandoer til unitsene. Det var først etter jeg prøvde Warcraft og deres mulighet for høyreklikk-quick commands jeg følte Dune II var litt utdatert på dette planet.

 

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Kose seg med gamle klassikere? Heller ødelegge de flotte minnene jeg hadde om spillene. Nå var jeg 11 første gang jeg spilte Dune, så jeg skjønte ikke så mye. Det ble derfor kjapt lagt til side til fordel for Dune 2, som jeg brukte mange timer på. Jeg husket det som et fantastisk spill.

 

Spilte drt på nytt for noen år siden, og retrofølelsen kom aldri. Spillet var nå bare irriterende og dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...