Gå til innhold

Hvilken skole skal jeg velge? HiB vs. HiVE. Elektroingeniør


genetex

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

jeg går nå forkurs til ingeniør i Oslo, og skal etter sommeren begynne å studere videre til ingeniør. Jeg er utdannet skipselektriker, og har jobbet som dette i noen år. Det er da naturlig for meg å gå en linje hvor jeg kan få bruk for den kompetansen jeg har, i tillegg til at jeg er svært interissert i den maritime delen av elektro og automasjon.

 

Der er da to studier jeg har lagt merke til som spesielt interessante;

 

Bachelor i elektro-automasjon ved høgskolen i vestfold:

http://www.hive.no/studietilbud/ingenioer/bachelor-i-ingenioerfag-elektro-automasjon-article23280-349.html

 

Bachelor som elkraft ingeniør ved høgskolen i bergen:

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=ELK

 

Begge skriver at de har fokus på den maritime biten, og jeg er nå svært usikker på hvilken jeg burde gå for (om jeg kommer inn på begge).

 

Er her noen som har noen erfaringer fra høgskolene eller de spesifike linjene?

 

Jeg vet at ved høgskolen i vestfold kan man ta det siste året av bachelorgraden over 2 år, hvor man jobber i en bedrift ved siden av. Dette høres ut som noe jeg kunne tenke meg, da arbeidserfaring ved siden av studiene er gull (eller?). Men fortsatt er jeg svært usikker på hva som vil være det beste valget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk på HIVE, og ble ferdig der for snart 4 år siden. Gikk dog ikke el-automasjon, men elektronikk. Prøvde å bytte over, men det var stapp-fullt.

 

Er som deg interessert i elektronikk og kanskje spesielt automasjon. Har jobbet siste tre år med utvikling og programmering av styring til et sikkerhetssystem til rigger og skip (vanntette dører). Programvaren er for både PLS og PC.

Jobbet også 50% hos Kongsberg Maritime i Horten mens jeg tok siste året på høyskolen (sette opp hardware til test).

Nå er jeg under opplæring for å bli service ingeniør for en bedrift som utvikler boreutstyr og kraner.

 

Har veldig god erfaring med skolen, men det er jo også den eneste høyskolen jeg har gått på, så kan ikke sammenligne med så mye. De har treningsrom på skolen, som er helt ok. Kantina er helt grei. Studentboligene på Borre er i gåavstand til skolen, og 20min unna Tønsberg. De nye boligene er flotte og rimelige. Studentboligene ligger på et eget tun, så det er veldig godt studentmiljø der liksom.

 

Hive driver jo også med maritime linjer, så de har en simulator og slikt, og sikkert gode kontakter med maritime bedrifter. Det er også endel fokus på mikroelektronikk på Hive, og det er mange bedrifter i området som driver med dette. Var egentlig dette jeg begynte på, men det ble for snevert for meg. Hele klassen i mitt kull forsvant fra denne linjen... :)

 

Skolen ble forøvrig også bygget på noe ganske heftig, men det var rett etter jeg sluttet, så vet ikke noe om hvordan det er.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Spennende!

 

Tok du da siste året av bacheloren over to år når du jobbet 50%? Hvordan føler du utbyttet var ved å gjøre det slik isåfall? Hvordan fikk du jobben ved Kongsberg? Var skolen behjelpelig eller gjorde du det selv? Fikk du såpass grei lønn at du slapp å ta opp studielån?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sorry sent svar, men lite nett der jeg var i ferien.

 

Nei, jeg tok 100% skolen samtidig som jeg jobbet ca. 50%. Var veldig strevsomt, men jobben var veldig forståelsesfull for skole. Pluss at jeg ikke prioriterte skole så veldig. Har aldri lest hjemme i forbindelse med skole, så det gikk greit, men ikke noe mer enn det.

Jeg tok opp studielån, men jeg hadde jo litt ekstra. Jeg tror nok ikke jeg hadde latt vær å ta studielån. Hadde bare 148kr timen i begynnelsen, så fikk jeg 166 etterhvert.

Fikk mellom 5000 og 10000 utbetalt i måneden, og i snitt ble det ca. en 50% stilling, selv om det gikk litt opp og ned.

Jeg er i dag utrolig glad for at jeg orket å ha jobb ved siden av skole. Tror akkurat det der har gitt meg mye, både i en bedre studiehverdag økonomisk, men også for å vise mine fremtidige arbeidsgivere at jeg kan jobbe mye og står på.

 

Jobben skaffet jeg selv. Søkte på sommerjobb mellom 2. og 3.klasse. Fikk den etter et himla intervju-styr. Fortsatte bare å jobbe der utover tredjeklasse. Jobbet der også 3 måneder etter jeg sluttet på skolen, men de hadde ansettelsesstopp, så kunne ikke få noe fast, og da fant jeg meg noe annet. Hadde de kunne ansatt meg fast, så hadde jeg nok vært der i dag.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...