Gå til innhold

Klone OS til SSD


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt en Intel 120gb 520 series SSD for å kjøre OS-et på, men problemet er at OS-er er installert på en 500gb harddisk nå, så spørsmålet er hvordan jeg eventuelt kun flytter os-et over til SSD-en og beholde resten av filene på HDD-en.

 

Tusen takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvis du har mulighet, installer systemet på nytt på SSD'en.

 

Hvor mye plass bruker du på den gamle disken?

 

Hvis dette er mindre enn 120gb, Krymp OS partisjonen til 120 gb eller mindre og klon med f.eks

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=19324#help

 

Har du mer enn 120gb, rydd opp/flytt data over til en backupdisk eller på en egen ny partisjon på den gamle disken før du kloner.

Lenke til kommentar

Intel har en egen software for migrasjon av data fra harddisk til SSD, Intel Data Migration Software. Programvaren er laget av Acronis for Intel. Gratis, nedlastbar.

 

Edit: Oh crap ... linker til samme sted som i posten over ... jaja ... tro jeg går og tar meg en kopp te :xmas:

 

Forresten: Last ned og installer denne også med det samme du er i farta: Intel Solid- State Drive Toolbox.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg bruker litt mer en 400gb på den gammle, men har en ekstra 2TB som jeg eventuelt kan bruke, men hvordan kan jeg flytte programmer over. Og er det eventuelt mulig å lage en partisjon kun for os-et på HDD-en?

 

1. Slett alt du ikke bruker av programvare og temporære filer

2. Ta full backup til ekstern disk

3. Krymp C partisjonen med os-et

http://www.softpanorama.org/Windows/Dual_partition_configuration/index.shtml

 

4 Klon C til SSD

5 Boot fra SSD og rydd opp på den gamle harddisken

Lenke til kommentar

1. Slett alt du ikke bruker av programvare og temporære filer

2. Ta full backup til ekstern disk

3. Krymp C partisjonen med os-et

http://www.softpanor...ion/index.shtml

 

4 Klon C til SSD

5 Boot fra SSD og rydd opp på den gamle harddisken

Er det mulig å formatere disken, istendenfor å bruke tid på å avinstallere? Men formaterer den os-et også da vel. Siden at windows 8 var oppgradert fra windows 7-en som er lastet ned via Microsoft. Er det noen muligheter eller?

Lenke til kommentar

Dersom du skal installere windows på den, trenger du ikke "se den" i nåværende installasjon. Installasjonen vil lage partisjon og formattere. Alt du må passe på er at alle andre disker er koblet av slik at kun ssd er tilkoblet (for å være sikker at mbr legges der), boot fra windows platen og følg trinnene.

 

Dersom du vil bruke disken i nåværende installasjon, høyreklikk på min datamaskin, velg behandle, velg diskbehandling, finn sdd disken, høyreklikk og lag en partisjon og da kan formattere og tildele bokstav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...