Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er mine rettigheter mot odel?


phpnuke

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par spørsmål jeg håper jeg kan få svar på, kanskje det er andre plasser dette kunne passet seg bedre å spørre, men å betale advokat for noen spørsmål vil jeg prøve å unngå..

 

Dette gjelder en gård, men min far har blitt fritatt for bu og driveplikten. Saken er at vi er tre søsken. Eldstemann fratrer grunnet sykdom, min storesøster og meg (gutt). Min far sier jeg skal overta, og da utfra det jeg kjenner han skriver han dette på meg, og siden han nå er alvorlig syk.

 

Hva er mine rettigheter når den tid kommer at jeg får bruket etter han, er det sånn at siden jeg har en eldre søster kan hun benytte odelsrett på det? Mot at jeg betaler henne ut, dvs. verdi i gården?

 

 

En jeg snakket med sier odel står så sterkt at man kan benytte den og fri ta en person som overtar (uten odel) bruket på testamente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge dine søsken, og også deres barn kan kreve å overta gården på Odel senere. - Du vil isåfall bli godtgjort etter en odelstakst, som er lavere enn en salgstakst.

 

For å unngå dette må du få søsknene dine til å si fra seg odelen, dette gjøres vanligvis ifm med overtakelsen dersom ikke søsknene dine er uenige.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg glemte forøvrig å nevne at dette er en nedlagt gard, altså uten gårdsdrift om det skulle ha noe betydning.

 

Men rent hypotetisk hvis de ikke frasier seg odel, kan altså de kreve den tilbake etter feks. 5 år? Litt stygt hvis man har godtro og plutselig vender man nesen. Ikke det at jeg tror dette om mine søsken, men man vet aldri hva andre tenker.

Endret av phpnuke
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan dette blir i forhold til bo og driveplikten. - Hvis denne er opphevet for selve gården er det mulig det ikke lenger er odel på den(?), mens hvis det bare er din far som er fritatt er den antagelig fortsatt til stede. - Dette kan du få svar på hos kommunen, f.eks landbrukskontoret.

 

Og ja, man kan kreve gården på odel uansett - om det er stygt eller ikke kan man jo ha egne meninger om, men det er jo gjort slik fordi eldste barn/slektning i nedadgående linje som har lyst skal ha mulighet til å drive gården. - Dette er jo noe "alle" vet om, og man er derfor helt avhengig av å ta runden til de som kan ha krav på odel når man skal ta over en gård.

Lenke til kommentar

Jeg ser at et krav må fremsettes innen 6 mnd etter at ny eier har tinglyst skjøtet (noe jeg faktisk ikke var klar over) - men det er viktig å være oppmerksom på at odelen ikke bortfaller selv om dette ikke er gjort, men da kan gjøres gjeldende ved neste overdragelse. (så vidt jeg skjønner) - Odelen bør derfor alltid avklares så godt som mulig ved salg av odelseiendommer.

 

Mer info:

http://www.norsklandbruk.no/gaardsdrift/2011/04/15/ti-ting-du-boer-vite-om-odel.aspx

http://no.wikipedia.org/wiki/Odelsrett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer som kjetilkl (og krikkert, som ikke nevnte lengden på tidsfristen) sier; odelsløsning må skje innen 6mnd etter overdragelsen. Det er imidlertid et unntak fra den regelen: Hvis du ikke oppfyller pålagt boplikt, uten å ha fått innvilget utsettelse/fritak, så varer odelsløsningsretten like lenge som boplikten.

(odelsloven § 40, andre ledd)

 

Søsteren og broren din kan enten fraskrive seg odelsretten fullt ut, eller bare retten til å kreve odelsløsning overfor deg -i sistnevnte tilfelle kan de fortsatt kreve å overta gården på odel dersom du selger videre ved en senere anledning.

Se odelsloven §25:

(...) han kan skriftleg binde seg, anten andsynes einskilde eller i det heile, til ikkje å gjere den gjeldande.

(andsynes einskilte = overfor enkeltpersoner)

 

Om du eier gården i 6mnd uten at noen krever odelsløsning, eller dine søsken fraskriver seg odelsløsningsretten overfor deg (men ikke fullt ut), så får dine barn automatisk bedre odelsrett enn dine søsken og deres etterkommere (ihht §43), men om du derimot vil selge ut av slekta, så kan som nevnt over søsken og deres etterkommere bruke sin odelsrett.

Om dine søsken har barn kan de ikke fraskrive seg barnas odelsrett, men barn som blir født etter odelsfraskrivelsen får ikke odelsrett.

 

 

Driveplikten kan så vidt jeg vet ikke fritas permanent for en eiendom, men det kan gis fritak "heilt ut" ihht jordloven §8. Jeg tolker det slik at et slikt "heilt ut" fritak gjelder for en søker/eier, så lenge vedkommende eier jorda, men det kan kanskje tolkes annerledes? Krikkert/andre jurister?

 

Bo-og driveplikten har uansett ingen virkning på om eiendommen er odelsjord. Det må i tilfelle være hvor eiendommen ikke har vært drevet på så lang tid at det fulldyrkede/overflatedyrkede arealet på 25 dekar er gjengrodd og rett og slett forsvunnet, samtidig som det er mindre enn 500 dekar produktiv skog, men det er i andre diskusjoner her på forumet hevdet/fastslått (av Krikkert..) at slik vanskjøtsel ikke skal være en lettvint vei å fri seg/eiendommen for odel.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen! Ser som skrevet over når det kommer til odelsjord, kravene for det. I følge gårdskartet jeg benytter er ikke kravene her innfridd, altså mindre enn 25 dekar dyrka jord, som følge av gjengroing og skog, da og kartverket benytter flyfoto som målinger. Samt skog er under 500 dekar.

 

Dette er utfra informasjonen jeg får fra http://gardskart.skogoglandskap.no, antar den informasjonen er fullstendig ovenfor hva som faktisk er på bruket. Kan også si at innmark er mer enn halvvert siste 15 årene, grunnet vei bygging.

Lenke til kommentar

Driveplikten kan så vidt jeg vet ikke fritas permanent for en eiendom, men det kan gis fritak "heilt ut" ihht jordloven §8. Jeg tolker det slik at et slikt "heilt ut" fritak gjelder for en søker/eier, så lenge vedkommende eier jorda, men det kan kanskje tolkes annerledes? Krikkert/andre jurister?

 

Korrekt - driveplikten påligger en gitt eier, og fritak gis derfor også for en gitt eier. Dette er i tråd med LMDs praksis og rundskriv M-3/2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...