Gå til innhold

Skal bygge ny PC, er SSD en vits for meg?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

 

Skal bygge meg ny PC, har bestilt alt inkludert HDD på 3TB. Det store spørsmålet er, har SSD disk noen nytte for meg? Til mer jeg leser på nettet og forumer til mer usikker blir jeg, har skjønt så pass tror jeg at det er ved oppstart av Win og programmer at SSD er rask og at ytelsen ikke har noe spesielt å si ellers. Tar jeg feil? :hmm:

 

Min Pcbruk hovedsakelig spilling, office pr., og enkel bildebehandling. Alle spillene kommer eg til å ha på HDD-disken. Kommer HDD-disken til å være en festbrems ved bruk av SSD når alt må hentes fra HDD-disken?

 

Har ikke kjøpt meg SSD-disk enda. Skal skal ikke er spørsmålet

 

Håper Dere har noen gode råd til meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke om det nøvendigvis vil være det riktige råd, men jeg kan vel allikevell nevne hva jeg ville valgt.

 

Helt genrelt så er det nok slik at "gevinsten" av bruk av ssd ofte vil være størst på en rask laptop, fordi en 2.5 tommes hd i utgangspunktet og vanligvis vil være ganske sein. Her vil det være stor forskjell når man skifter til ssd.

 

Selv om den forholdvis forbedringen ikke er like stor, så tror jeg nok at jeg ville valgt å sette inn en system ssd på for eksempel 128 GB + en data HD på 3 gig på den stasjonære. (Men har i skrivende stund faktisk ikke prøvd akkurat dette.)

Lenke til kommentar

ssd er å anbefale til OS disk. det vil bli mye raskere oppstart. vil anbefale at du putter OS, nettleser, office og lignende på ssd'en.

spill, filmer, bilder osv.. kan du bare lagre på hdd'en. du tjener ikke noe på å ha det på en ssd.

 

Å ha OS på SSD har vært en god investering i opplevd ytelse ganske lenge nå, og det er jo slett ikke så dyrt lenger heller når man får veldig gode SSDer på 150-200GB til under 2000,-.

Lenke til kommentar

ssd er å anbefale til OS disk. det vil bli mye raskere oppstart. vil anbefale at du putter OS, nettleser, office og lignende på ssd'en.

spill, filmer, bilder osv.. kan du bare lagre på hdd'en. du tjener ikke noe på å ha det på en ssd.

 

Ja det er nok lurt det.

Men det jeg lurer litt på er når spill må lastes fra hdd til ssd vil da hdd'en bli en brems i systemet. Vil da all innlasting under spilloppstart og under spilling gå på SSD eller HDD hastighet?

Lenke til kommentar

Det der med hurtigere oppstart av OS og programmer, er faktisk den minst viktige fordelen med SSD. Kort fortalt vil en SSD i systemet gjøre hele systemet mye raskere. Prosessoren vil jobbe raskere fordi den slipper å vente på at harddisken skal levere den data; all skriving og lesing til/fra "disk" vil gå voldsomt mye raskere. Det eneste en SSD ikke kan hjelpe deg med, er få få flere fps i spill. Den gammeldagse snurredisken er avlegs, og egner seg nå bare til oppbevaring av data som ikke brukes så ofte. Eller for å si det på denne måten; med en snurredisk i systemet som OS/programdisk, vil du ha en datamaskin som er betydelig tregere enn det den behøver å være. Det er forøvrig ingen grunn til å ha spillene dine på snurredisken, så lenge plassen på SSD'en er stor nok. Du vil riktignok ikke få flere fps, men all innlasting av brett, teksturer osv, samt oppstart/lagring/loading vil jo gå raskere.

 

Selvfølgelig - hvis formålet med datamaskinen utelukkende er å få så mange fps i spill som mulig, så er ikke en SSD noen prioritet, men et sted der man kan spare noen kroner som man heller kan legge i et bedre grafikkort eller whatever. Men for alle som skal bruke datamaskinen til litt av hvert, så er ikke OS/programdisken det stedet man skal spare penger, etter min mening,

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Å ha OS på SSD har vært en god investering i opplevd ytelse ganske lenge nå, og det er jo slett ikke så dyrt lenger heller når man får veldig gode SSDer på 150-200GB til under 2000,-.

 

Man får veldig gode SSD'er med 240 - 256 GB størrelse til litt over tusenlappen. F.eks, Intel 335, Samsung 840.

Lenke til kommentar

Ja det er nok lurt det.

Men det jeg lurer litt på er når spill må lastes fra hdd til ssd vil da hdd'en bli en brems i systemet. Vil da all innlasting under spilloppstart og under spilling gå på SSD eller HDD hastighet?

oppstarten på spill vil kansje være litt raskere men spillytelse osv vil ikke bli noe annerledes. så spill er ikke førsteprioritet på en ssd disk
Lenke til kommentar

Da takker eg for alle innlegg! :)

 

Har blitt litt klokere. Har jeg aldri tenkt på fps i spill ved vurdering av SSD, heller ikke penger til en 256GB SSD, det heller vært om nytteverdien etter oppstart av OS og ved bruk av HDD i tilegg. Når PC'en min starter henter eg vanligvis en kopp kaffe so jeg har aldri sett på oppstarten som noe problem, får vel ikke tid til kaffe med en SSD i bruk :).

 

Snurrediskene blir ikke avleggs før SSD kapasiteten går kraftig opp og prisene på dei kraftig ned, ser ut som det tar tid.

 

Har bestemt meg for å kjøpe SSD i kveld. For øyeblikket so har eg sikta meg inn på OCZ Vector 256GB og OCZ Vector 128GB til min datters PC. Har sett litt på Samsung 840 PRO men enda opp på OCZ. Er den OK?

Lenke til kommentar

Når PC'en min starter henter eg vanligvis en kopp kaffe so jeg har aldri sett på oppstarten som noe problem, får vel ikke tid til kaffe med en SSD i bruk.

PC'en min, en ett år gammel, middels laptop, med SSD har en oppstartstid på 7 sekunder med Ubuntu og brukte 15 sekunder med Windows 8; du skal altså være temmelig rask om du skal hente kaffe før PC'en er klar.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Da takker eg for alle innlegg! :)

 

Har blitt litt klokere. Har jeg aldri tenkt på fps i spill ved vurdering av SSD, heller ikke penger til en 256GB SSD, det heller vært om nytteverdien etter oppstart av OS og ved bruk av HDD i tilegg. Når PC'en min starter henter eg vanligvis en kopp kaffe so jeg har aldri sett på oppstarten som noe problem, får vel ikke tid til kaffe med en SSD i bruk :).

 

Snurrediskene blir ikke avleggs før SSD kapasiteten går kraftig opp og prisene på dei kraftig ned, ser ut som det tar tid.

 

Har bestemt meg for å kjøpe SSD i kveld. For øyeblikket so har eg sikta meg inn på OCZ Vector 256GB og OCZ Vector 128GB til min datters PC. Har sett litt på Samsung 840 PRO men enda opp på OCZ. Er den OK?

det er definitivt en bra disk. hardware har gjort en test på den, det eneste minuset var vel at det var ''Svake IOPS-resultater ved lesing''. Link til testen HER.
Lenke til kommentar

Oppstart gjør man ikke så ofte så det spiller ikke så stor rolle, men min erfaring med SSD er at respons på altmulig i OSet blir kvikkere. De halvsekundene man før måtte vente på å åpne vinduer, programmer osv. forsvinner når OSet kjører på en SSD. Dette har mye å si for egen psykisk helse (i alle fall når man har blitt vant til det) :)

Lenke til kommentar

Er vel stort sett enig med det meste som sies om ssd over, men la oss si at man vil vente med ssd invisteringen og så først kjøre med canlig hd en periode.

 

Da ville jeg ha lager en partisjon for operativsystemet på for eksempel 100-120 GB. Denne partisjonen ville jeg ha installert Windows på, og så ville jeg sørge for at windows inekserte denne.

 

Den resterende del av hd vil jeg ha delt inn et passende antall datapartisjoner, og så ville jeg latt disse kjøre uten indeksering fra windows.

 

Når man så på et senere tidspunkt skal oppgradere til ssd, så kan man i prinsipp overføre innholdet fra system disk partisjonen og over på den nye ssd'en. Data partisjonen(e) forblir uendret og kjører videre som før.

Lenke til kommentar

Er vel stort sett enig med det meste som sies om ssd over, men la oss si at man vil vente med ssd invisteringen og så først kjøre med canlig hd en periode.

 

Da ville jeg ha lager en partisjon for operativsystemet på for eksempel 100-120 GB. Denne partisjonen ville jeg ha installert Windows på, og så ville jeg sørge for at windows inekserte denne.

 

Den resterende del av hd vil jeg ha delt inn et passende antall datapartisjoner, og så ville jeg latt disse kjøre uten indeksering fra windows.

 

Når man så på et senere tidspunkt skal oppgradere til ssd, så kan man i prinsipp overføre innholdet fra system disk partisjonen og over på den nye ssd'en. Data partisjonen(e) forblir uendret og kjører videre som før.

ja det kan man :) du kan kopiere fra en disk til en annen uten problem,
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...