Gå til innhold

Fem startmenyer til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har blitt godt vant med Windows 8 eg også, selve "tiles" opplegget i "metro" er artig. Men skulle gjerne ønsket at metro apps ikkje gjømmer vekk instillinger eller optimaliseres helst for tablets. Skype for Metro er ubrukelig, da eg ikkje får lov å kjøre metro apps i bakgrunnen sammen med desktop. (Ja eg veit det er en instilling for å fikse det, men den hjelper ikkje i heiletatt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det folk som daglig bruker 8 og fortsatt savner et 20 år gammelt menysystem? Jeg gjør ingenting annerledes enn jeg gjorde i Windows 7, jeg trykker på Windows-tasten og begynner å skrive hva jeg ser etter. At det popper opp en skjerm med fliser i stedet for en hjørnemeny er ikke relevant når funksjonaliteten er den samme.

 

Du trenger aldri å bruke fliser, du trenger aldri å bruke "Metro"-apper. Bare avinstaller dem.

 

Snarveier jeg trenger ofte, fester jeg til oppgavelinja.

Endret av Pellick
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Finnes det folk som daglig bruker 8 og fortsatt savner et 20 år gammelt menysystem? Jeg gjør ingenting annerledes enn jeg gjorde i Windows 7, jeg trykker på Windows-tasten og begynner å skrive hva jeg ser etter.

Det man bruker ofte er ikke problemet - de har man mange muligheter for. Det er programmer man _ikke_ bruker ofte som er utfordringen, man husker kanskje ikke hva de heter, eller at de engang er installert hvis man bruker flere maskiner eller installerer på nytt ofte. At _du_ ikke trenger startmenyen, betyr jo ikke at den ikke er nyttig for andre...

 

Det største "problemet" for min del er at MS har fjernet muligheten for å velge selv - noe som generelt har vært *den* store fordelen med MS fremfor f.eks. MacOSX. Windows frem til Windows 7 har vært ekstremt tilpasningsdyktig rett ut av boksen, nå må man legge inn ekstra software. I seg selv ikke noen big issue, men utrolig irriterende når man vet at MS har brukt utviklerressurser på å _fjerne menyvalget_ som lar en velge selv (menyvalget _var_ der i en WIn8-beta).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men klart, enkelte verken vil eller evner å lære seg noe nytt.

For min del handler det om at jeg vil bestemme selv hvordan jeg vil bruke systemet, ikke at jeg ikke kan lære noe nytt. Systemet skal tilpasses min bruk, ikke omvendt. (Som også er årsaken til at jeg ikke fikser Mac OSX.)

 

If it works, don't fix it! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker best slik det er nå jeg. Digger den startmenyen som kommer med Win + X evt. hvis du høyreklikker der startmenyen pleide være:

 

6601b.png

 

Tusen ganger bedre enn høyresida på gamle startmenyen, og jeg brukte aldri venstresida uansett. :)

Endret av Zodihax
  • Liker 5
Lenke til kommentar
If it works, don't fix it! :-)
Ugh, et av mine absolutt minst likte fraser... Uten et stort og betydelig fokus på å "fikse" ting som fungerer hadde verden sett voldsomt annerledes ut, og ikke i positiv forstand.

Forsåvidt sant det - og jeg er i høyeste grad interessert i utvikling, men jeg vil heller at de utvikler de tingene som fungerer mindre bra til noe bedre. Og det er ikke positiv utvikling å ta bort valgfrihet, og den bruker-responsen som har vært i forbindelse med dette er et ganske tydelig signal på at en vesentlig del av brukermassen var fornøyd med sånn det var - og er ikke fornøyd med at det er borte...

 

Men man kan reformulere den til "if it works, don't remove it"...

Endret av k-ryeng
Lagt til litt mer utfyllende kommentar :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at så mange på dette forumet tar utgangspunkt i seg selv og konkluderer med at det er overraskende at andre kan ha et noe annet synspunkt. Det finnes 7 milliarder mennesker sånn omtrentlig. Vi blir stadig fler og svært få av dem er geeks. Av de som bruker teknologi er det også svært få geeks, så hvorfor det er så lite forståelse for at andre har et annet ståsted og dermed synspunkt er noe merkelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artig at så mange på dette forumet tar utgangspunkt i seg selv og konkluderer med at det er overraskende at andre kan ha et noe annet synspunkt. Det finnes 7 milliarder mennesker sånn omtrentlig. Vi blir stadig fler og svært få av dem er geeks. Av de som bruker teknologi er det også svært få geeks, så hvorfor det er så lite forståelse for at andre har et annet ståsted og dermed synspunkt er noe merkelig.

Jeg har absolutt forståelse for at valgfrihet ikke er en fordel for alle, derfor har også mange programmer "simple mode" og "advanced mode", der simple mode gjerne har det 95% av brukerne bruker, mens advanced mode gir de erfarne/avanserte brukerne mulighet til å bestemme selv. Jeg tror MS gjør seg selv en stor bjørnetjeneste med å ikke ta hensyn til de avanserte brukerne, fordi det ofte er de som ender som systemadministratorer og er i posisjon til å ta avgjørelser på vegne av mange tusen brukere. Det er trolig en av årsakene til den ganske trege starten til Win8, at de avanserte brukerne vegrer seg veldig for å oppgradere pga "merkelige" design-valg fra MS (bl.a. tile-meny i Server 2012 og at man har gått bort fra startmenyen - Windows Server 2008 R2 hadde jo til og med Windows 2000-look som standard, da er WIn8-look en "revolusjon" som irriterer mange administratorer..
Lenke til kommentar

Har brukt win8 siden pro oppgraderingen kom (på min stasjonære, vel og merke). Endte opp med å installere start8, og legge til shortcut for ctrl+win for å åpne metro menyen. Kombinert med decor8 gjør det win8 til et utrolig lekkert operativsystem.

 

Er ikke hjemme så kan ikke legge ut screenshots, men et eksempel på hva man kan gjøre med decor8:

 

Metro meny bakgrunnsbilde til hvilket som helst, jeg bruker det samme bildet som på skrivebordet, med 50% blur, slik at det blir en smooth overgang mellom menyene. På lock-skjermen har jeg også samme bildet, noe som får det til å føles veldig gjennomført - mye mer enn da jeg brukte 7ern.

 

Start8 er en forsåvidt en utrolig lekker startmeny, som kan themes hvordan man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...