Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål og setter pris på hvis noen kan svare.

Som jeg forstår så vil 1py karakteren min stå gjeldende med 2py eller R1 karakteren min. Det jeg lurer på er, jeg hadde 1py+2py før. Tok R1 og fikk helt ok karakterer. Vet at denne erstatter 2py på karakterkortet. Det jeg lurte på er om det er mulig å heller få 2py på kompetansebeviset enn R1 med tanke på at da får jeg høyere snitt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ohaio999 skrev (17 timer siden):

Har et spørsmål og setter pris på hvis noen kan svare.

Som jeg forstår så vil 1py karakteren min stå gjeldende med 2py eller R1 karakteren min. Det jeg lurer på er, jeg hadde 1py+2py før. Tok R1 og fikk helt ok karakterer. Vet at denne erstatter 2py på karakterkortet. Det jeg lurte på er om det er mulig å heller få 2py på kompetansebeviset enn R1 med tanke på at da får jeg høyere snitt? 

Dette spørsmålet burde du vel heller rette til opplærings-/utdanningsinstitusjonen (skolen) din?

Ellers står det noe om dette hos Utdanningsdirektoratet, se avsnitt 4.5 og "Matematikk", men det er kanskje på siden av spørsmålet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (4 timer siden):

Dette spørsmålet burde du vel heller rette til opplærings-/utdanningsinstitusjonen (skolen) din?

Ellers står det noe om dette hos Utdanningsdirektoratet, se avsnitt 4.5 og "Matematikk", men det er kanskje på siden av spørsmålet ditt.

Jeg tror faktisk svaret på spørsmålet mitt stod på lenken du sendte , og virker som det er mulig. Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg hadde en innlevering for en stund siden. Der var det en oppgave jeg ikke fikk til som jeg nå gjerne vil få løst.

Funksjonen h er gitt ved 𝑓(𝑥)=3𝑥−3

a) Hva er stigningstallet til h?
b) Hva er konstantleddet til h?
c) Tegn f inn i et koordinatsystem. Hva er verdien til f for x=2, dvs. f(2)?
d) Løs likningssettet I: 𝑦=3𝑥−3, II: 𝑦=−𝑥+1 ved regning.
e) Løs det samme likningssettet grafisk.
f) Finn en linje g(x) som (1) er parallell med 𝑦=−𝑥+1 og som (2) har x=2 som løsning på
likningen f(x)=g(x). Hva er funksjonsuttrykket til g(x)? (hint: du bør bruke figuren fra oppgave
e og tegne inn en linje som tilfredsstiller de to kriteriene i oppgaveteksten).

Jeg trenger hjelp med oppgave f)

Her er mine svar: 

a) = 3

b) = -3

c)= f(2) = 3

d) y=0, x=1

e) Se vedlegg

f) hvordan skal jeg gjøre denne ??

1635797532741_Oppgave 5D (1).JPG

Lenke til kommentar
Ikke For M3g skrev (37 minutter siden):

Takk! Det var ikke verre altså. Satt a som 5 og da får man x=2 :D
Men må spør deg; Hvordan ser du at det blir -x ?

Er det siden y=-x+1 så man bytter bare ut konstantleddet ?

For at to rette linjer skal være parallelle må de ha likt stigningstall. Du kan kanskje argumentere for hvorfor det må være slik?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har en matteinnlevering som skal leveres inn snart (R1). Har fått til alle oppgavene nå (endelig!), men oppg. 4 sliter jeg skikkelig med (se vedlagt bilde). Jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for eller skissere grafen. Jeg tipper at grafen til f har topp- og bunnpunkt siden den deriverte-grafen på bildet har det pga. motsatte fortegn, men jeg er samtidig usikker siden jeg spekulerer på om grafen bare har tre terrassepunkt siden fortegnene ved nullpunktene derimot er like? 

Og oppgave b) har jeg grublet alt for lenge på… har sittet i over et døgn, men ikke funnet av det enda. Skjønner at man må bruke grafen på oppgavearket siden det er den førstederiverte, men klarer ikke å få visualisert grafen til f likevel.

Takk for hjelpen på forhånd! :)
 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
On 1/31/2022 at 10:00 PM, NorMusician04 said:

Hei! Jeg har en matteinnlevering som skal leveres inn snart (R1). Har fått til alle oppgavene nå (endelig!), men oppg. 4 sliter jeg skikkelig med (se vedlagt bilde). Jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for eller skissere grafen. Jeg tipper at grafen til f har topp- og bunnpunkt siden den deriverte-grafen på bildet har det pga. motsatte fortegn, men jeg er samtidig usikker siden jeg spekulerer på om grafen bare har tre terrassepunkt siden fortegnene ved nullpunktene derimot er like? 

Og oppgave b) har jeg grublet alt for lenge på… har sittet i over et døgn, men ikke funnet av det enda. Skjønner at man må bruke grafen på oppgavearket siden det er den førstederiverte, men klarer ikke å få visualisert grafen til f likevel.

Takk for hjelpen på forhånd! :)

På oppgave (a) skal du si noe om f sine topp-, bunn- og vendepunkt. Tips til denne oppgaven er: (1) Topp og bunnpunkt er definert ved at den deriverte df/dx er null. (2) Vendepunkt er definert ved at den dobbelt deriverte d^2f/dx^2 er null. Alle disse punkene kan du se fra grafen som er gitt i oppgaven. 

I (b) skal du skissere hvordan grafen kan se ut. Grunnen til at de bruker ordet kan er at det finnes et uendelig antall grafer som den deriverte som er gitt i figuren, separert av en ukjent konstant. Ut i fra hvordan oppgaven er formulert antar jeg at det viktigste her er at du viser hvordan topp-, bunn- og vendepunktene ser ut (altså at du har forstått det du gjorde i (a)), ikke at grafen er helt nøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Plonky skrev (3 timer siden):

På oppgave (a) skal du si noe om f sine topp-, bunn- og vendepunkt. Tips til denne oppgaven er: (1) Topp og bunnpunkt er definert ved at den deriverte df/dx er null. (2) Vendepunkt er definert ved at den dobbelt deriverte d^2f/dx^2 er null. Alle disse punkene kan du se fra grafen som er gitt i oppgaven. 

I (b) skal du skissere hvordan grafen kan se ut. Grunnen til at de bruker ordet kan er at det finnes et uendelig antall grafer som den deriverte som er gitt i figuren, separert av en ukjent konstant. Ut i fra hvordan oppgaven er formulert antar jeg at det viktigste her er at du viser hvordan topp-, bunn- og vendepunktene ser ut (altså at du har forstått det du gjorde i (a)), ikke at grafen er helt nøyaktig.

Tusen takk! Fikk til å rable ned en løsning på begge oppgavene nå i alle fall. Jeg kom fram til at det var to bunnpunkt, et toppunkt og to infleksjonspunkter. Håper det stemmer? 😅

Lenke til kommentar
8 minutes ago, NorMusician04 said:

Tusen takk! Fikk til å rable ned en løsning på begge oppgavene nå i alle fall. Jeg kom fram til at det var to bunnpunkt, et toppunkt og to infleksjonspunkter. Håper det stemmer? 😅

Stemmer det; bunnpunkt for -2 og 4, toppunkt for 1 og vendepunkt for de to svarte punktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? 

Den ligger under temaet ligninger, så må klare å sette det opp som en lingning. 

 

Espen skal legge 30 m^2 ferdigplen. Plenen skal ha form som et rektangel. Rundt plenen skal det være et 30 m langt gjerde. Hvor lang og bred kan plenen være?

Lenke til kommentar
Emil18999 skrev (3 timer siden):

Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? 

Den ligger under temaet ligninger, så må klare å sette det opp som en lingning. 

 

Espen skal legge 30 m^2 ferdigplen. Plenen skal ha form som et rektangel. Rundt plenen skal det være et 30 m langt gjerde. Hvor lang og bred kan plenen være?

 

Du har sikkert lært noe om areal og omkrets av et rektangel?

Så kan man jo lære på hvor glup Espen er, som kjøper 30 m^2 ferdigplen før han vet hvor han skal legge den :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunkt:

O = 2(L + B)

A = L x B


Bruk av opplysninger (O = 30, A = 30):

30 = 2(L + B)

30 = L x B


Omstokking for å isolere ene variabelen:

15 = L + B

30/B = L

 

Løsing:

15 = 30/B + B   (her er 30/B satt inn for L i 15 = L + B)

15 - 30/B = B   (flytting av 30/B)

B(15 - 30/B) = B * B   (ganging på begge sider)

15B - 30 = B^2   (resultat av ganging på begge sider)

B^2 - 15B + 30   (ferdig andregradsligning som løses med ABC-formelen)

B = 12.62   (ene siden i rektangelet, avrundet)
B = 2.38   (andre siden i rektangelet, avrundet)

Altså blir sidene ca 12.62 meter og 2.38 meter.


Kontroll av svaret:

2(12.62 + 2.38) = 30
12.62 x 2.38 = 30

Endret av nightowl
fiksing
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! :)

Jeg har fått tilbake en matteprøve i R1 og skal nå rette opp oppgaven som ligger vedlagt. Jeg fikk ikke til å gjøre noe særlig på den på prøven, så håper jeg kan bli klokere nå av å få litt hjelp her. 

Jeg vet jo at uttrykket til den deriverte til grafen f må skrives på formen f(x) = ax + b da den deriverte ligger graden under selve grafen (som er 2. gradsfunksjon). Så ser jeg også at jeg har to koordinater og to tangenter med nyttig informasjon, men jeg klarer ikke å komme meg videre i hvordan jeg løser oppgaven. Må jeg bruke de oppgitte koordinatene i en formel f.eks., eller er det endringene i x- og y-retning på tangentene som står oppgitt som jeg må bruke?

Takker for all hjelp her! 😅

image.jpg

Lenke til kommentar
NorMusician04 skrev (1 time siden):

Hei! :)

Jeg har fått tilbake en matteprøve i R1 og skal nå rette opp oppgaven som ligger vedlagt. Jeg fikk ikke til å gjøre noe særlig på den på prøven, så håper jeg kan bli klokere nå av å få litt hjelp her. 

Jeg vet jo at uttrykket til den deriverte til grafen f må skrives på formen f(x) = ax + b da den deriverte ligger graden under selve grafen (som er 2. gradsfunksjon). Så ser jeg også at jeg har to koordinater og to tangenter med nyttig informasjon, men jeg klarer ikke å komme meg videre i hvordan jeg løser oppgaven. Må jeg bruke de oppgitte koordinatene i en formel f.eks., eller er det endringene i x- og y-retning på tangentene som står oppgitt som jeg må bruke?

Takker for all hjelp her! 😅

 

Det vi vet så langt:

  • Uttrykket til den deriverte er på formen f'(x) = ax + b
  • Verdien til den deriverte i et punkt er stigningstallet til tangenten i dette punktet.
  • Du har tangenter og punkter som kan hjelpe deg å finne a og b i f'(x). Eksempelvis vet du at stigningstallet til tangenten i punktet (4, 3) er 3. Altså, må f'(4) = a*4 + b = 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NorMusician04 skrev (15 timer siden):

Hei! :)

Jeg har fått tilbake en matteprøve i R1 og skal nå rette opp oppgaven som ligger vedlagt. Jeg fikk ikke til å gjøre noe særlig på den på prøven, så håper jeg kan bli klokere nå av å få litt hjelp her. 

Jeg vet jo at uttrykket til den deriverte til grafen f må skrives på formen f(x) = ax + b da den deriverte ligger graden under selve grafen (som er 2. gradsfunksjon). Så ser jeg også at jeg har to koordinater og to tangenter med nyttig informasjon, men jeg klarer ikke å komme meg videre i hvordan jeg løser oppgaven. Må jeg bruke de oppgitte koordinatene i en formel f.eks., eller er det endringene i x- og y-retning på tangentene som står oppgitt som jeg må bruke?

Takker for all hjelp her! 😅

image.jpg

Uten et tredje punkt av den deriverte, eller hva slags funksjon f(x) er, er det umulig å vurdere om du får rett eller galt svar mener jeg.

Hvis vi antar at funksjonen f(x) = ax^2 + bx + c (vi vet ikke a, b, og c), vet vi at f'(x) = px + q

Siden vi kan lese av f'(2) og f'(4) er det nå mulig å sette opp to ligninger med to ukjente

f'(2) = p * 2 + q

f'(4) = p * 4 + q

Herfra må du lese av de deriverte verdiene, og så løse ligningssettet.

Hvis vi leser av på grafen at bunnpunktet i f(x) er på x = 5/2, kan vi kontrollere om den deriverte funksjonen f'(5/2) = 0. Hvis dette stemmer har vi funnet en derivert funksjon for f(x) på det avbildede området.

 

Tankevekker: det eksisterer faktisk uendelig mange funksjoner som passer med den avbildede grafen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (27 minutter siden):

 

Tankevekker: det eksisterer faktisk uendelig mange funksjoner som passer med den avbildede grafen.

Dette er ikke riktig. Løsningen er som jeg har skissert. Det er ikke uendelige løsninger. Man ble bedt om å bruke grafen til å finne en løsning. f(x) = a x^2 + b x + c er den generelle formen for en annengrads ligning.

Du har to kjente punkter (2, 1) (4, 3), men du kan også lage et tredje basert på formlikheten til grafen, dvs. (3,1). 

Løsning som beskrevet gjennom metodebruken jeg valgte er å ikke gå via derivasjon. F(x) = x^2 -5x + 7
image.thumb.png.8f041c174de6888c371c7ce64fa9797c.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ole_marius skrev (4 timer siden):

Dette er ikke riktig. Løsningen er som jeg har skissert. Det er ikke uendelige løsninger.

Jeg tror ikke du vil klare å skille mellom disse to funksjonene med oppløsningen på bildet gitt i oppgaven

f(x) = x^2 - 5x + 7

g(x) = x^2 - 5x + 7exp(x/1000)

Bare som et eksempel 🙂

Jeg skjønner veldig godt hvordan oppgaven er ment å løses, men det betyr ikke at det er den eneste løsningen med de gitte opplysningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...