Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

God kveld. Driver med statistikk på skolen.

Jeg skal finne standardavvik for undersøkelsen min. Gjennomsnittet er 581, og utregningen min er slik at jeg har kvadrert alle tretti verdiene og addert dem samme, delt det på antall spurte mennesker som er 30 stykker, så trukket fra gjennomsnittet i annen og tatt kvadratroten av det hele. Svaret jeg får er 403, men dette virker så rart for når jeg skal finne standardavvik for materialet når det er gruppert (som vi også har lært) får jeg 147. Noen som vet om det kan være riktig, eller hva jeg kan ha gjort feil?

 

Verdiene er som følger

143, 215, 259, 285, 296, 299, 335, 338, 346, 351, 356, 360, 381, 384, 428, 466, 492, 541, 560, 580, 631, 689, 712, 756, 816, 955, 963, 1003, 1278, 2216

post-165874-0-79679700-1337721656_thumb.png

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Bare et enkelt faktoriseringsspørsmål.

 

x2-x>0

Faktoriserer til:

x(x-1)>0

 

Jeg har bare litt problemer med forstå hvorfor. Hvor kommer "1" tallet fra?

Svaret er nok latterlig men jeg tror jeg bare har sett meg litt blind på det. Noen som kan forklare det for meg?

Lenke til kommentar

Okei. Nå regnet jeg ut standardavviket med gruppert materiale på nytt og fikk 411 - tidligere fikk jeg 147 ...

Nedenunder er formelen jeg bruker, gruppen og uttregningen. Noen som kan se noen feil, eller må jeg ha gjort feil tidligere?

 

 

PS: jeg bruker tallene fra "i alt", ikke kvinner eller menn.post-165874-0-49897200-1337792323_thumb.pngpost-165874-0-19981000-1337792330_thumb.pngpost-165874-0-94738900-1337792389_thumb.png

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar

er det lovt å bruke egen pc på matematikk eksamen del 2 ?

Modell 2 – Todelt eksamen

Del 1 – Skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler er tillatt.

Del 2 – Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon.

Disse fagene følger modell 2 for hjelpemiddelbruk uten forberedelsesdel: matematikk i grunnskolen, matematikk i grunnskoleopplæringen for voksne, matematikk, fysikk, kjemi og biologi i videregående opplæring.

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/

 

 

Siden de har fastsatt Internett som et unntak, er det meningsfylt å annta at PC er tillatt (Ellers hadde de satt PC istedenfor internett).

Lenke til kommentar

Hei. Skal ha eksamen i 1P i morgen, og lurer litt på en oppgave, oppgave 9D i lenken:

 

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fellesfag_vgs/V11/MAT1011_Matematikk_1P_V11.pdf

 

Kan noen forklare hvordan man kommer frem til resultatet i 9d?

Sannsynlighet pleier å gå veldig greit, men denne var en smule mer komplisert.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Hei. Skal ha eksamen i 1P i morgen, og lurer litt på en oppgave, oppgave 9D i lenken:

http://www.udir.no/U...tikk_1P_V11.pdf

Kan noen forklare hvordan man kommer frem til resultatet i 9d?

Sannsynlighet pleier å gå veldig greit, men denne var en smule mer komplisert.

Takk for hjelp!

P(B): Bård vinner = 1/3

P(I-B): Bård vinner ikke = 2/3

 

chart?cht=tx&chl=P= ({1\over 3})^3+({1\over 3})^2({2\over 3})*3={7\over {27}}

 

Eventuelt tenk gunstige over mulige.

 

Antall mulige kombinasjoner på 3 spill er: 3*3*3 = 27

 

Antall mulige kombinasjoner for at bård vinner minst to ganger: BBU BUB UBB BLB LBB BBL BBB = 7

 

Gunstige over mulige gir da chart?cht=tx&chl=\frac{7}{27}

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hei,

trenger hjelp med å trekke sammen variabler med gangetegn mellom.

F.eks.

Trekk sammen:

3x*3x=9x, hadde jeg trodd, men i fasiten står det 9x(i andre potens. Hvorfor?

 

Har et annet og: Trekk sammen:

5xy*3x=15x(i andre potens)y, hvordan regner man med to variabler på det ene tallet og en variabel i det andre?

 

Setter STOOR pris på hjelp!

 

Saxy98

Lenke til kommentar

3x*3x = 3*x*3*x = 3*3*x*x = 9x^2

 

5xy*3x = 5*x*y*3*x = 5*3*x*x*y = 15 * x^2 * y

 

Potenser: En potens sier hvor mange ganger et tall skal ganges med seg selv. a^n betyr at a skal ganges med seg selv n ganger.

 

x^2 = x*x

x^3 = x*x*x

x^4 = x*x*x*x

x^5 = x*x*x*x*x

 

Samme om det er snakk om tall (x og y er tall, de er bare ukjente tall): 2^3 = 2*2*2

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ahh, takk. Så ikke slik på det i det hele tatt :)

Må nok regne noen flere oppgaver, to get the hang of it :D Men skjønte prinsippet :D

Takk takk :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Likninger.....

7+6x=2x-5. Jeg får x til å bli 2,5. Satt prøve på likningen og fikk feil. I fasiten står det at x=3, satt prøve med 3, det ble riktig. Men hvordan løser man denne rett?

 

Edit:Fikk heldigvis løst det. Gikk over det hele med kalkulator :green:

 

Saxy98

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

-5-7 var visst litt vanskelig å ta i hodet, presterte å få -10 til svar. På kalkulator fikk jeg -12 :D

 

Slik den ble løst:

7+6x=2x-5

6x-2x=-5-7

4x=-12

--- ----

4 4

x=-3

 

 

Mulig jeg formulerte meg litt feil i det forrige innlegget.

 

Saxy98

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...