Gå til innhold

Samsung Galaxy S4 - Diskuter!


  

433 stemmer

  1. 1. Hvilken farge vil du velge på din S4?

    • Svart
      273
    • Hvit
      130
    • Tar den jeg får først
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som har hatt S3 og sammenliknet de side ved side, kan dere bekrefte/avkrefte følgende, som jeg ønsker meg ved oppgradering?

 

* Merkbart bedre lysstyrke på skjermen (i sollys)

* Merkbart bedre batterikapasitet

* Merkbart bedre skjermstørrelse (følelsen, altså ikke side ved side)

* Merkbart bedre tekst tydelighet ved visning av ikke-mobilversjon av nettsider (vanlig vertikal, ikke landscape)

* Merkbart bedre kamera (bilder og/eller video)

* Merkbart mindre lag og redrawing når man switcher ut fra default browser til hovedskjerm

* Merkbart mindre lag når man åpner 8+ vinduer i default browser

Lenke til kommentar

Ok, flott!

 

Sliter noe så grusomt med å bestemme meg for ny telefon. Står mellom denne og HTC One, og begge har fordeler og ulemper. Sukk, first world problems...

 

Jeg har altså ingen av dem, men...

 

Her er noen forslag (du har sikkert satt deg inn i telefonene, men likevel):

 

Bestem deg for hva som er viktig for deg (f. eks. hastighet, minne/utbyggbart minne, skjerm, kamera, batteritid, form, utseende, størrelse, byggekvalitet, tilkoblingsmuligheter/trådløs kommunikasjon, ergonomi og brukervennlighet, etc, etc, etc).

 

Sammenlign gjerne tekniske data.

 

Les tester! Her er et par forslag:

 

alaTest: http://alatest.no/an...telefoner/c3-8/ Dette er en samleside for en masse tester, både av fagpresse og brukere.

 

GSMArena: http://www.gsmarena.com Tilbyr, foruten grundige tester, også sammenligninger av kamerabilder fra en masse telefoner!

 

HTC sliter, Samsung går så det griner. HTC One er stiiilig, S4 er plastic fantastic, S4 har best kamera, og slik kan en holde på. Uansett hva du velger her få du en av de beste mobilene akkurat nå.

 

Samma hva du gjør eller ikke gjør, er den perfekte mobil aldri laget, det har jeg lært etter å ha hatt veldig mange mobiler, for å si det rett ut.

 

Skulle jeg valgt, ville jeg tatt S4, fordi den har best kamera, og kan leveres med deksel for trådløs lading. Dessuten har jeg mine tvil om hvor pent aluminiumsdekslet til One ser ut etter tid, selv med forsiktig bruk. One har klart mest å tape på å måtte bruke beskyttelsesdeksel. Og, i motsetning til S4, har den ikke gorillaglass over kameralinsen. Dessuten har den utbyggbart minne og utskiftbart batteri.

 

Men One er også en kjempetelefon, og den er stilig så det holder. Den har altså ikke utbyggbart minne, men dersom det er nok minne på selve telefonen, er i praksis det greiere enn minnekort.

 

Ønsker deg lykke til!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Dere som har hatt S3 og sammenliknet de side ved side, kan dere bekrefte/avkrefte følgende, som jeg ønsker meg ved oppgradering?

 

* Merkbart bedre lysstyrke på skjermen (i sollys)

* Merkbart bedre batterikapasitet

* Merkbart bedre skjermstørrelse (følelsen, altså ikke side ved side)

* Merkbart bedre tekst tydelighet ved visning av ikke-mobilversjon av nettsider (vanlig vertikal, ikke landscape)

* Merkbart bedre kamera (bilder og/eller video)

* Merkbart mindre lag og redrawing når man switcher ut fra default browser til hovedskjerm

* Merkbart mindre lag når man åpner 8+ vinduer i default browser

 

Ja til alt :-)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Tusen takk for utfyllende svar!

 

Ja, jeg har satt meg ganske grundig inn i begge telefonene og jeg er ganske klar over begges styrker og svakheter. Problemet mitt er bare hva jeg skal vektlegge tyngst. Som du sier er nok S4s kamera bedre enn Ones, spesielt siden 90% av bildene mine tas utendørs (fjellfantast). S4 har også minnekortleser, som er en fordel men ikke et must for min del. Tror 32GB kommer til å holde, men mulighet for mer er selvsagt alltid bedre!

 

Jeg skifter telefon etter 2 år uansett, så jeg tror ikke utskiftbart batteri har noe å si for min del. One er en mye penere telefon, og jeg verdsetter definitivt utseende ganske høyt. Jeg har i dag en Desire S som er delvis laget i aluminium og den ser faktisk nesten ut som ny, selv etter 2 år hardt bruk uten noen form for beskyttelse.

 

En annen ting er skjermene. Jeg har ikke sett S4s skjerm, men jeg synes på generelt grunnlag (basert på hva jeg har sett på S2/S3) at IPS er en bedre løsning med mer naturlig fargegjengivelse. Når det kommer til Sense/Touchwiz synes jeg nye Sense ser lekkert ut, mens Touchwiz ser glorete og rotete ut. Men siden vi snakker om Android-telefoner her, er jeg ikke sikker på hvor mye jeg skal vektlegge dette siden jeg alltids kan legge inn en annen rom.

 

Akkurat nå er S4 nesten 500 kr billigere, og det sammen med et bedre kamera for mitt bruk gjør at jeg heller mot den. Skal bestemme meg ila. morgendagen, får se om jeg skifter mening til da. :)

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Man kan stille inn fargevalget på skjermen slik man ønsker Penny. Man kan velge dusere og mer naturlige farger om det er favoritten. Tror egentlig at HTC One og SGS4 er jevnbyrdige, slik at det blir personlige preferanser som avgjør. Jeg er utrolig fornøyd med SGS4. Den bare fungerer helt utmerket, men det gjør sikkert HTC One også :)

 

Ja, har fått med meg det. Tviler heller ikke på at AMOLED-panelene til Samsung har blitt bedre, for jeg synes S2-skjermen var direkte mindre god med svært dårlig hvitnivå som var mer blått enn hvitt.

 

Men det er som du sier: 2 kjempetelefoner hvor kun personlige preferanser avgjør, og det er nettopp dette som gjør det så himla vanskelig å velge en av dem! Men, S4 fortsetter å droppe i pris, mens One har stått stille lenge nå. Prisdifferansen er nå så stor at det nok kommer til å være av utslagsgivende betydning for min del. Med pengene jeg sparer på å kjøpe S4 over One har jeg råd til et 64GB minnekort.

Endret av Pennywise
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Pennywise:

 

Det er ikke lett her i verden, og en telefon på det nivået koster mye penger. Mye penger, dersom en ikke er fornøyd etter kjøp. Kjøp i såfall på nettet, behandle den with care, så er det ikke noe problem, da en har angrerett. Men uansett, synes jeg ikke prisforskjellen skal avgjøre her.

 

Jeg liker veldig godt HTC, og det er ikke bra å se at de sliter, for de har hatt mange flotte telefoner. Samsung har gått motsatt vei, men mellom dem har jeg mer sans for HTC. Men som jeg skrev tidligere, ville jeg heller valgt S4 foran One. Det har med hva jeg ønsket av telefonen, noe som er forskjellig fra en person til en annen. De er begge knallbra telefoner, og forskjellene dem imellom er mariginale. De to telefonene figurerer helt i toppen blant smartmobiler for tiden, sammen med Sony Xperia Z (som jeg har hatt, og ikke har lenger).

 

Når du sammenligner Sense og Touch Wiz, er jeg helt enig med deg. Jeg liker Sense best.

 

Dersom du velger One, får du uansett en konge telefon, og gjør et godt valg. Du velger i så fall One fordi den er den beste telefonen for deg. Jeg tror ikke du kommer til å bli skuffet.

 

Jeg har hatt Samsung Galaxy S3, og har nettopp kjøpt Galaxy S4. Mini. Min siste HTC-telefon var en One S. Jeg tror forskjellen mellom One S og One er i positiv forstand større enn mellom Galaxy 3 og Galaxy 4.

 

Erfaringer på ulike fora er veldig nyttige, samt å lese en rekke tester. Det kommer alltid opp ting man synes er viktige, og gjerne avgjørende for valget.

Lenke til kommentar

Nei, prisforskjellen bør kanskje ikke være avgjørende, men det er vanskelig å ikke tenke "er virkelig One en 500 kroners bedre telefon enn S4?". Dessuten kostet de det samme da de ble lansert, så det blir lett å tenke at man får en bedre deal med S4.

 

Uansett så er de største ankerpunktene for meg:

1. Kamera. Jeg tar mye bilder med telefonen så kameraet er en av de viktigste funksjonene for meg, og her tror jeg de fleste er enige om at S4 rett og slett jevnt over er bedre - hvertfall i dagslys. HTCs "Ultrapixel"-greier er nok en god idé i utgangspunktet, men det virker som oppløsninga rett og slett er i laveste laget. Jeg tipper neste generasjon av dette kameraet kan bli veldig bra.

 

2. Byggekvalitet. One både ser og føles mye mer eksklusiv ut enn S4, men jeg tror ikke nødvendigvis den er mer solid av den grunn. Jeg har forstått at Galaxy-serien er svært robust, selv om den kanskje ikke føles slik. Man kommer uansett ikke unna at designet på One er mye finere, i hvertfall i mine øyne.

 

3. Batterilevetid. De første omtalene av begge telefonene sa at batterilevetiden på dem var ganske lik. Men det jeg har plukket opp fra diverse forum i ettertid tilsier at S4 har en ganske klar fordel her (kanskje ikke så rart, den har tross alt større batterikapasitet), og at One rett og slett har dårlig levetid -- spesielt etter siste oppdatering (?).

 

4. Sense vs. TouchWiz. Igjen, jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal vektlegge dette da Android per definisjon gir meg stor valgfrihet. Men det er ikke til å stikke under en stol at Sense, hvertfall rent estetisk er milevis framfor TouchWiz. Det er vel heller ikke mulig å få Sense på en S4-telefon.

 

Uff, ble kanskje litt OT dette. Men jeg kan umulig være den første som har problemer med å bestemme meg for en av disse to flotte telefonene!

 

Ja, forresten. Er det noen som har sett den nye "arctic blue" (eller artic blue, som Telenor så fint kaller det i nettbutikken deres...) i levende live? Litt usikker på hvilken farge jeg bør gå for...

Lenke til kommentar

Mulig, absolutt ikke noe jeg merker i daglig bruk uten 920 ved siden av.

 

Det skal også noteres at du generelt har mye å klage på med dine telefoner, uansett modell, men mye av det er din sinnsyke uflaks ift feil og problemer =) . Men mulig du som resultat også er ekstra pirkete og ser etter feil mer manisk enn noen uten din historie med problemtelefoner.

 

Når jeg brukte 920 la jeg godt merke til sortnivået, forresten.

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kommer uansett ikke unna at designet på One er mye finere, i hvertfall i mine øyne.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at Sense, hvertfall rent estetisk er milevis framfor TouchWiz. Det er vel heller ikke mulig å få Sense på en S4-telefon.

 

Dette er veldig individuelt. Personlig synes jeg designet til Galaxy S4 er laaaaaaaaaaaangt penere enn One. Har ikke like sterke meninger om Sense vs TouchWiz, men vil nok også her foretrekke sistnevnte hvis jeg måtte kåre en vinner.

 

Det med hvitnivå tror jeg nesten det bare er Christoffero89 som har problemer med. Ja jeg legger også merke til det når man sammenligner Amoled med LCD side om side, men ellers tenker jeg virkelig ikke over det. Amoled har bedre sortnivå, og for meg er det viktigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ Pennywise

 

1. Kamera: Kameraet på One ble klart bedre etter en firmwareoppdatering, men S4 er uansett bedre. Muligens er One bedre i dårlig belysning.

 

2. Byggekvalitet: At One er penest, er helt på det rene. Men jeg kan ikke forstå annet enn at S4 vil være mindre utsatt for riper - som vil synes - spesielt den hvite versjonen. Dessuten kan man lett skifte bakdeksel på S4.

 

3. Batterilevetid: Her er det mye som spiller inn, men S4 er best av de to. Her er erfaringene fra GSMArea for S4 og One:

S4: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4-review-914p3.php

One: http://www.gsmarena.com/htc_one-review-912p3.php

 

 

Les hele testen av de to telefonene, både hver for seg og opp mot hverandre på www.gsmarena.com

Gutta på GSMArena gjør en grunsig jobb. Som før nevnt, kan du også sammenligne kamerabilder mellom en hel drøss telefoner på GSMArena. Du kan jo sammenligne med din nåværende telefon.

Lenke til kommentar

Dette er veldig individuelt. Personlig synes jeg designet til Galaxy S4 er laaaaaaaaaaaangt penere enn One. Har ikke like sterke meninger om Sense vs TouchWiz, men vil nok også her foretrekke sistnevnte hvis jeg måtte kåre en vinner.

 

Det med hvitnivå tror jeg nesten det bare er Christoffero89 som har problemer med. Ja jeg legger også merke til det når man sammenligner Amoled med LCD side om side, men ellers tenker jeg virkelig ikke over det. Amoled har bedre sortnivå, og for meg er det viktigere.

 

Ja, det er helt klart individuelt, derfor "i mine øyne". Men jeg har også sett mange klager på at TouchWiz er "bloated" og oppleves tregt sammenlignet med Sense, selv om S4 i prinsippet skal være litt kjappere pga. høyere klokkefrekvens. Sense 5.0 skal visstnok være lynkjapt. Men med det sagt vil nok alt være kjappere enn min nåværende HTC med Sense 3.0, som oppleves helt latterlig tregt.

 

Når det gjelder hvit vs. sort synes jeg faktisk godt hvitnivå er viktigere på en telefon enn sort. Jeg har ingen planer om å sitte i et mørkt rom å titte på film på telefonen, i motsetning til en TV, hvor jeg personlig er ganske bortskjemt med en Kuro-plasma.

 

 

Hadde HTC hatt et mer konvensjonelt kamera, eller ev. et bedre implementert "ultrapixel"-kamera hadde nok valget vært enkelt for min del. Men den gang ei. Kameraet virker som det svakeste elementet ved denne telefonen, hvertfall for mitt bruk.

 

 

Takker forresten for alle synspunktene som har kommet inn her over de siste sidene!

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

S4 er plastic fantastic

 

Nei, den er Polycarbonate fantastic.

 

Polycarbonate plastic is a versatile, tough plastic used for a variety of applications, from bulletproof windows to compact disks (CDs). The main advantage of polycarbonate over other types of plastic is unbeatable strength combined with light weight. While acrylic is 17% stronger than glass, polycarbonate plastic is nearly unbreakable. Bulletproof windows and enclosures as seen inside banks or at drive-throughs are often made of polycarbonate. Add to this the advantage that polycarbonate is just one-third the weight of acrylic, or one-sixth as heavy as glass, and the only drawback is that it is more expensive than either acrylic or glass.

 

Her er enda mer info om Polycarbonate: http://en.wikipedia....i/Polycarbonate

 

Så selv om Galaxy S4 kan føles ut som at den er laget av plastikk, så må dere ikke glemme å ta med hvilke materialer som ligger bak det hele.

 

Når noen sier plastic fantastic og at plastikken føles så billig ut, så høres det ut som at plastikken (Polycarbonate) på Galaxy S4 er av typen billig og tynn plastikk som man finner på plastikk kopper.

 

Som denne f.eks.

 

bb8bf48a4f86fb1a77d0d0953d87958eNTIwOTk4MTIyMWY0N2VmZTkzZmY4ODI3ODZhNjgzMDUuanBn.jpg_500x500.jpg

 

Fakta er at Polycarbonate tåler mye mere enn alluminium og at alluminium'en som er i HTC One f.eks er billigere å lage enn Polycarbonate.

Endret av Bowers & Wilkins
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...