Gå til innhold

Du får ikke den nett-hastigheten du betaler for


Anbefalte innlegg

De aller fleste ruterne folk har i hus er nok flaskehalsen. Ved kabel rett i Altibox boksen ligger jeg av og til over og andre ganger litt under det jeg skal ha. På små filer er jeg ofte langt over. Det virker som Altibox ikke rekker å begrense hastigheten ved korte nedlastinger.

 

Via en Airport express og Ipad er hastigheten lavere.

Teoretisk hastighet og virkelig hastighet er to forskjellige ting og når det bare er 10 prosent forskjell på teori og praksis må jeg si meg fornøyd, spesielt siden jeg faktureres for 50 men får 80 pakken fra Lyse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NextGenTel. Betaler for 10mbit. Får vanligvis rundt 8.6mbit. Men jeg bor VELDIG langt unna sentralen. Har til tider veldig vanskelig for å få YouTube video'er til å begynne å spille, men av erfaring så kjenner jeg folk med mye høyere båndbredde som også har problemer så jeg tror ikke problemet alltid ligger hos brukerne av tjenesten.

Lenke til kommentar

"Thank you for the fucking obvious!" -Batiatus

 

Det er klart det er differanser, det er jo så mange flaskehalser og eventuelle tekniske årsaker at det er svært vanskelig å levere 100%, spesielt på ADSL/VDSL som kjører over telefonlinjene fra 70/80 -tallet... Fiber og hybridfiber burde ha relativt mye mindre differanse, men også her vil det jo selvfølgelig vær differanser.

 

Også har vi Ola & Kari Normann med barna Per, Pål og Ask på hver sin gamingmaskin, alle tilkoblet samtidig. Ola sitter på sin 7 år gamle XP-maskin og prøver å oppnå kontakt med nettbanken med Internet Explorer og Ask - lykke til.

 

Han Ola syns ting går fryktelig tregt og bestemmer seg for å måle hastigheten, fortsatt koblet til trådløst med et latterlig trådløskort med en utdatert driver på en generell treg og gammel PC samtidig som flere andre er koblet til nettet, og velger deretter å ringe sin ISP for å klage. Hadde han vært eneste bruker, koblet til med kabel med en ny PC og brukt en skikkelig nettleser, til nød kanskje en oppdatert versjon av IE, ville han målt det han skulle ha, KANSKJE med slike små differanser ingen merker noe som helst tll uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til folk her som klager over hastigeten sin, dere vet vel at 20mbit ned ikke tilsvarer 20mbyte ned, mbyte er ca. halvparten av mbit.

 

Feil, ikke lefs ut noe du ikke har peiling på... 8 megabit = 1 megabyte. 1 bit = 1/8 byte :)

 

Akk, forsein igjen :wallbash:

Endret av Rattata12
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kundene er vel hovedproblemet her. De fleste har ingen peiling på om det går noen trafikk på eget LAN mot internett. Noen opererer til og med med åpent trådløsnett og ukjente på WLAN... Så trykker de "start" på hastighetstest på nettet og tar resultatet for god fisk.Dermed er det helt naturlig at endel målinger er helt eller delvis på bærtur.I tillegg har man feilkilder med kundens eget utstyr og da spesielt kapasitet på evt trådløsnett.Det at feilmålingene blir verre desto større linjekapasitet man har er heller ikke unaturlig.Personlig har jeg nesten alltid fått den kapasiteten jeg har blitt lovet. Dette gjelder 5 forskjellige leverandører av ADSL/VDSL og min lokale TV-pusher med DOCSIS.

 

Kundene er nok ikke hovedproblemet nei, har super 70 fra canal digital og selv om jeg er koblet direkte til modemet uten noen andre på nettet får jeg aldri mer enn 60 mbps. 60 er den bare om jeg er heldig, ligger vanligvis å vipper på 50. Har de en dårlig dag går det enda saktere.

Endret av K3N3V3R7
Lenke til kommentar

Dette vert berre heilt feil. Kan ta meg sjølv.

Pga at eg er nesten 1800m frå sentralen får eg ikkje 20mbit, men ca 15-16mbit(2 MB/s). Men eg har fortsatt det som NGT kallar Bredbånd 20.

Då er det klart at Nettfart meiner eg ikkje får det eg skal ha, men tek ikkje høgde for at folk kanskje bur for langt borte frå sentralen.

Altfor mange feilkjelder i dette til å konkludere. Som andre har påpeikt så kan det vere at linja ikkje var 100% ubrukt når personen testa.

 

Under viser mine resultat. Variasjonen kan nok skyldast på belastning i nettet generelt.

14.03.2013 kl. 09:09 NextGenTel Bredbånd 20 15.51 Mbit/s  1.02 Mbit/s  18 ms
29.01.2013 kl. 21:33 NextGenTel Bredbånd 20 13.27 Mbit/s  0.98 Mbit/s  20 ms
03.11.2012 kl. 03:09 NextGenTel Bredbånd 20 16.21 Mbit/s  1.00 Mbit/s  18 ms
06.09.2012 kl. 15:07 NextGenTel Bredbånd 20 14.05 Mbit/s  0.99 Mbit/s  17 ms

Lenke til kommentar

Selv har jeg bredbånd av typen som knapt kan kalles bredbånd, men her ute på bygda står det mellom radiosignaler fra HLink eller ADSL fra Telenor (som ikke fungerer pga ødelagt sentral). Linja mi er 4.0/4.0 men som regel måler jeg 4.5/4.5, så de har nok lagt seg litt over med vilje slik at man nesten alltid vil ha minimum det man betaler. Det synes jeg er god service og slik bør andre bredbåndsleverandører gjøre det. Ikke "opptil-hastigheter" som Telenor sin representant kalte det, "minimumhastighet" eller i det minste "gjennomsnittlig hastighet" bør være bransjenormen, hvis ikke bør det jo regnes som brudd på markedsføringsloven...

 

Har CD og jeg får det jeg skal ha.Tested nettopp nå og jeg får 70.27Mbps ned og 10.10Mbps utHadde det dobbelte en lang periode før linjen ble justert ned til det jeg faktisk skulle ha :-(

Hm. Her kan jo bredbåndsleverandører lære av mobiloperatørene: "Dobbel hastighet i 3 måneder til nye kunder!"

 

 

Lenke til kommentar

Har Telenor 16(16/0.768) i påvente av 100/100 som jeg har blitt lovt i 2 år nå... Helt frem til de siste to månedene har jeg hatt 12/0,68(jeg bor 2,5km unna sentralen så det er ok. Telenor har sperret for nye abb i området de siste årene pga kapasitetsproblemer. Nå plutselig er jeg nede i 7-8/0,5. wtf.! Telenor påstår hardnakket at de ikke har solgt nye abb og at "alt ser normalt ut". De forstår ikke hva som er feilen, men medgir at hastigheten er lav. Med andre ord, de vet om problemet og erkjenner det, men har ikke tenkt å gjøre noe med det. Flott!!

Lenke til kommentar

Kundene er vel hovedproblemet her. De fleste har ingen peiling på om det går noen trafikk på eget LAN mot internett. Noen opererer til og med med åpent trådløsnett og ukjente på WLAN... Så trykker de "start" på hastighetstest på nettet og tar resultatet for god fisk.Dermed er det helt naturlig at endel målinger er helt eller delvis på bærtur.I tillegg har man feilkilder med kundens eget utstyr og da spesielt kapasitet på evt trådløsnett.Det at feilmålingene blir verre desto større linjekapasitet man har er heller ikke unaturlig.Personlig har jeg nesten alltid fått den kapasiteten jeg har blitt lovet. Dette gjelder 5 forskjellige leverandører av ADSL/VDSL og min lokale TV-pusher med DOCSIS.

 

Dette er den samme oppfatningen jeg sitter med og, har jobbet med feilmeldinger for omtrent samtlige tilbydere nevnt her, I mange, nesten alle tilfellene der det klages på hastighet der kundeservice ikke ser noen feil med signalstyrke / - kvalitet er det kunden som sitter på wlan, har mange på nett samtidig, dårlig pc, dårlig internkabling etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også alltid fått den kapasiteten jeg har blitt lovet fra to fiberleverandører + et lite tillegg. Nå har jeg hatt Get 30/30 i ett år, og der har det vært mer problemer med ingen bredbånd enn for smalt bredbånd. Har mistet internett helt i noen timer her og noen timer der.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Selv har jeg bredbånd av typen som knapt kan kalles bredbånd, men her ute på bygda står det mellom radiosignaler fra HLink eller ADSL fra Telenor (som ikke fungerer pga ødelagt sentral). Linja mi er 4.0/4.0 men som regel måler jeg 4.5/4.5, så de har nok lagt seg litt over med vilje slik at man nesten alltid vil ha minimum det man betaler. Det synes jeg er god service og slik bør andre bredbåndsleverandører gjøre det. Ikke "opptil-hastigheter" som Telenor sin representant kalte det, "minimumhastighet" eller i det minste "gjennomsnittlig hastighet" bør være bransjenormen, hvis ikke bør det jo regnes som brudd på markedsføringsloven...

Har CD og jeg får det jeg skal ha.Tested nettopp nå og jeg får 70.27Mbps ned og 10.10Mbps utHadde det dobbelte en lang periode før linjen ble justert ned til det jeg faktisk skulle ha :-(
Hm. Her kan jo bredbåndsleverandører lære av mobiloperatørene: "Dobbel hastighet i 3 måneder til nye kunder!"

 

Så sant så sant.

 

Fikk også nytt modem/router fra CD da linjen ble oppgradert noe som faktisk er nødvendig da det gamle modemet/routeren ikke taklet den nye hastigheten. Kjøpte også selv en ny router Netgear N900 og ting gikk mye raskere i forhold til d-link dritet jeg hadde før. Så det var absolutt en god oppgradering av router som jeg selv kjøpte med tanke på at vi har flere trådløse laptopper i huset pluss en switch med 8+ inntak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...