Gå til innhold

- SimCity er ikke avhengig av nettet (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt rundt dette spillet er en stor tragisk komedie.Nå har det kommet frem at innbyggerne i byene som bygges ikke har et fast hjem og ikke en fast jobb.De reiser fra huset sitt og til den nærmeste jobben. De reiser så fra jobben til det første og nærmeste huset som er ledig, samme om det er det samme huset de kom fra eller ikke. Så må de ut å finne ny jobb igjen. Kjører de til en jobb, og det kommer en sim akkurat før dem til døra må de snu og finne en annen jobb. Dette betyr at en innbygger kan måtte reise opp mot dobbelt så langt for å finne jobb/hus hver eneste syklus dersom noen flytter inn = Mer biltrafikk. Personer lar bilen stå når jobben er nær. Dette gjør det vanskeligere å planlegge trafikk siden strømmen ikke er konsevent ei heller logisk. De fleste spillere må bare lage tonnevis av busser/busstopp og håpe på det beste.Avansert simulering helt ned på Sims-nivå dette, ja Maxis.

 

Dette ble nevnt allerede i første SimCity "show off" videoen som kom. I april i fjor ble denne videoen lagt ut:

 

Lenke til kommentar

Nei, dette var vel ikke akkurat noen bombe. Men folk kjøper jo kanskje snakekt om at online var tvingende nødvendig i noen tilfeller?AtW

 

Jeg kjøpte at kalkuleringer ble gjort serverside ene og alene av den grunn at det ville vanskeliggjøre (umuliggjøre?) piratkopiering. Når det viser seg at dette ikke er tilfellet dukker det kanskje opp en versjon på bukta snart.

Lenke til kommentar

Om spillet blir mulig å spille skikkelig offline, samtidig som kartene blir vesentlig større, skal jeg vurdere å kjøpe det. Før dette er fikset er det overhodet ikke aktuelt.

Større kart ville bare skapt større problemer slik simuleringa er nå. Spesielt service vehicles sin mildt sagt forferdelige AI ville gjort det nermest umulig å drive en betydelig større by.

 

Blant annet fordi samtlige brannbiler o.l rykker ut på first come first served basis. Det skaper allerede problemer på 2x2 brett så om man hadde hatt større brett ville det vert nermest håpløst å håndtere branner. Spesielt når brannbilene (og helikoper!) ofte ender opp med å bare kjøre i ring i stedet for å slukke brannen(e).

 

Offentlig transport hadde heller ikke funka, såvidt jeg har forstått har de ikke noen rute i heletatt og i stedet kjører mot det busstoppet med størst behov. Dette fører til at de veldig fort klumper seg opp og kjører i samla flokk hvor enn de skal. Untaket er trikkene, som ut fra det jeg har hørt rett og slett velger en tilfeldig retning i hvert kryss de møter på. Igjenn, begge deler skaper allerede problemer på 2x2 brett og på større brett ville de med svært få unntak være helt ubrukelige.

Endret av HattyBusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at det han kaller "small town" ikke en gang er en by norsk målestokk. Vekk med online drm, fiks opp i simuleringen og legg til muligheten for større byer og jeg skal gladelig kjøpe spillet!

 

Offline modus er jo ikke utelukket, men resten stiller jeg meg tvilende til. Krever for mye arbeid, og EA/Maxis har allerede fått grunkene sine. Så er begrenset hvor mye 'gratis' arbeid de vil legge ned i spillet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er så små områder fikk jeg inntrykk av at var fordi det ville kreve store ressurser og at de fleste ikke har gode nok PCer til det.

 

Jeg antar at det er det stikk motsatte. Simuleringen er så simpel og banal, så hvis vi kunne laget kjempebyer med, la oss si en mill innbyggere, så ville ikke spillet taklet det. De lange køene vi har i dag ville blitt små bagateller i forhold.

 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å gi simmene et fast hus og en fast jobb. Mister de jobben, så finner de en ny.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du en kilde ang. simmene, dette intresserte meg.

 

Ser at det i grunnen allereie er svart på men dette sto i sniktitten til Gamer.no frå januar:

I stedet for at maskinen benytter en egen algoritme for bevegelsesmønsteret til hver enkelt individ, opererer alle under samme mønster. Det vil si at en hver person har behov for å jobbe, handle og bo et sted, men de har ingen faste steder. Med andre ord, når Stine Simmelonia forlater huset sitt for å gå til jobb om morgenen reiser hun ikke til «sin» jobb, hun reiser til den nærmeste ledige jobben. Dette vil med all sannsynlighet ikke være den samme jobben hun vil ha neste dag. Det samme gjelder når hun skal hjem igjen, hvor hun da vil slå seg ned i det nærmeste ledige hjemmet.
Lenke til kommentar
Har du en kilde ang. simmene, dette intresserte meg.
Ser at det i grunnen allereie er svart på men dette sto i sniktitten til Gamer.no frå januar:
I stedet for at maskinen benytter en egen algoritme for bevegelsesmønsteret til hver enkelt individ, opererer alle under samme mønster. Det vil si at en hver person har behov for å jobbe, handle og bo et sted, men de har ingen faste steder. Med andre ord, når Stine Simmelonia forlater huset sitt for å gå til jobb om morgenen reiser hun ikke til «sin» jobb, hun reiser til den nærmeste ledige jobben. Dette vil med all sannsynlighet ikke være den samme jobben hun vil ha neste dag. Det samme gjelder når hun skal hjem igjen, hvor hun da vil slå seg ned i det nærmeste ledige hjemmet.

 

Dette høres jo forferdelig ut, for å være erlig. Trodde vel litt på at grunnen til at banene var så små var p.g.a den detaljerte simuleringen men den er vel ikke så simulert allikevel. Hva er da vitsen som det sies med å følge folk, de bytter jo likevel hus vær dag. Jaja, i simcity 4 og cities forsvinner bare biler og folk i løse luften, så vi er vel et seg videre...

Lenke til kommentar

Det nomadiske konseptet er tåpelig i seg selv, men dersom det hadde fungert skikkelig, ville ikke problemet vært så stort.

 

 

Uansett kan jeg ikke helt forstå poenget med det. Argumentasjonen er vel at det er mindre ytelsesmessig krevende, men det er da merkelig. Hver sim må jo uansett kalkulere ruta fra jobb til hjem hver arbeidsdag. Om den er ny hver dag, eller den samme gamle burde ikke ha allverden å si. Nå er jeg ikke programmerer, så mulig det fins smartere folk enn meg her som kan gi en god grunn?

 

En ting som jeg har sett bli trukket fram på reddit, er at kloakk, strøm og vann bruker samme AI-systemet som innbyggerne, med "agenter". Det blir påpekt at dette er ekstremt urealistisk og dessuten unødvendig ytelsesmessig krevende. Det er vanskelig å være uenig! Resultatet blir "kloakk som tenker" og innbyggere med "kloakkhjerne" - begge er like smarte...

 

For meg har spillet status som lovende. Det bringer mange gode og spennende konsepter på banen. Samtidig har jeg spilt det ferdig i sin nåværende form. Dersom Maxis gjør noen enkle endringer på AI-en kan resultatet bli veldig mye bedre enn i dag - men vi har ingen garanti for at det vil skje.

 

Eventuelt kunne de bare åpne spillet for modding, da ville vi fått bra AI i løpet av få uker tror jeg. Jeg vet vi snakker om EA, men presset kan bli stort nok til at selv de endrer sin bedrifts-strategi. For å si det på en annen måte - de vil alltid gjøre det de tror er mest økonomisk lønnsomt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

For en clusterfuck dette spille later til å ha blitt da. Nesten litt glad for at skjermkortet sa takk for seg før jeg rakk å kjøpe dette spillet.

 

Husker jeg syntes det så rart ut at tre søppelbiler fulgte etter hverandre på tur gjennom et boligfelt i en beta-gameplay-video jeg så før release.

 

Edit: Så avansert at din egen maskin ikke kan takle det på egenhånd:

http://youtu.be/WH-CdkSqDSs

Endret av Villanden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...