Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har jo som alle andre mine egne drømmer og planer for livet, og i en alder av 21, så føler jeg at det er på tide å prøve å realitere noen av disse drømmene.

 

Jeg har alltid hatt en liten drømm om å jobbe innenfor sammfuns påvirkede yrker, som politi, ambulanse eller brannmann. Politi er ute av bildet pga den lange utdannelsen, og det samme er vel egentlig ambulanse.

 

Men jeg har alltid beundret brannmenn, og jobben de gjør, derfor lurer jeg på om noen her har peiling på hva som kreves for å bli brannmann? Jeg har søkt litt rundt på nettet, men ser ikke ut som jeg klarer å finne noen ordentlige nettsider der jeg kan få svar på det jeg lurer på, så derfor tyr jeg igjen til å plage dere på forumet :)

 

Jeg er ikke klaustrofobisk, så der ligger jeg jo godt ann, ikke har jeg høydeskrekk heller, så det er jo 2 rette.. Jeg har snart bestått førerprøve CE, så da er jo det i boks, men jeg har IKKE fagbrev, ettersom lærling tida mi blei avbrutt når jeg mistet førerkortet. Er det muligheter for lærlingtid i brann - og rednings sentralen?

 

Og hvordan får man Utrykningsbevis kode 160? Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fagbrev er ikke et krav, men ett ønske. Det eneste du kan ta fagbrev/gå i læra innenfor selve brannvesenet, er hvis brannvesenet også fungerer som feiervesen, da er mulig å ta fagbrev som feier. Dette vil muligens gjøre det litt enklere hvis du skal søke videre som brannmann. Vær klar over at i de store byene er det så mange søkere, at nåløyet er veldig trangt. De som ender opp som aspiranter har gjerne mye kompetanse som brannvesenet ønsker, samt tatt en del kurs/opplæring betalt med egen lomme. Hvor bor du, eventuelt hvor ønsker du å jobbe?

Lenke til kommentar

Bor i en liten bygd i midt telemark, så her har vi ikke akkurat ett stort utvalg av brannmenn, de fleste som jobber som brannmenn her nærmer seg pensjonist alderen, så jobb muligheten om ett par år vil være enorm innenfor dette faget, bådet i min by, og i nabo byene.

Lenke til kommentar

Førstegangs tjenesten min ble avblåst pga videregående utdannelse, søkt i ettertid men fikk avslag. Eneste jeg har nå er videregående utdannelse som yrkerssjåfør uten fagbrev, med 1år igjen av lærlingtiden, men vurderer å ta fagbrev som privatist etter 3 år i jobb, noe som også passer ganske greit med utrykningsbevis 160, ettersom man må ha avtjent prøvetida på førerkort (2år). Vil fagbrev som lastebil sjåfør gi en fordel? Etc. kunnskap med tungbil.

Lenke til kommentar

Etter et kjapt søk på nettet fant jeg dette hos Asker og Bærum brannvesen, har hevet ut et par ting. Jeg kjenner to som jobber som brannmann. Han ene var elektriker før han begynte i brannvesenet, han andre var tømrer.

 

 

 

Hvordan bli brannmann/brannaspirant

 

Det er vanskelig å gi råd med hensyn til hvordan man blir brannmann/brannaspirant. Vi har i overvekt ansatt personer med håndverksfaglig bakgrunn. Dette er tømrere, bilmekanikere, murere, rørleggere eller lignende.

Vi har også noen ansatte med allmennfaglig bakgrunn, slik at man er ikke på ekskludert fra å bli brannmann ved en slik utdannelse. Vi annonserer ledige stillinger i Budstikka og noen ganger i Aftenposten. I tillegg legges annonser ut på våre internett sider, www.abbv.no, samt hos NAV.

Det er mange søkere på stillinger som brannaspirant. Ved annonserte ledige stillinger er 150 søkere ikke uvanlig. De som får ansettelse i brannvesenet får utdanning gjennom Norges brannskole. Det er vanskelig å få plass ved Norges brannskole og utdanne seg der, før man er ansatt i et brannvesen.

 

Vi legger stor vekt på god fysisk form. Blant annet er det krav om at man løper 5000 meter på under 21. minutter. Vi gjennomfører høydetester, fysiske tester, klaustrofobitester, praktiske tester og prøver i norsk, matematikk og hukommelse. De som tiltrer stilling hos oss må dokumentere plettfri vandel med utvidet vandelsattest fra politiet. I tillegg forplikter de seg til å ta førerkort for vogntog, førerkort klasse CE og utrykningsførerkort (kode 160) innen utløpet av prøvetiden (6 måneder).

Hvis du får ansettelse som brannmann vil du få all utdanning etter ansettelsen. Vi legger ikke så stor vekt på om man har tatt noen brannkurs før ansettelse, da alle begynner på ny opplæring hos oss. Dette kan imidlertid variere fra brannkorps til brannkorps. Du kan imidlertid ta et nettbasert kurs i brannvern ved Norges brannskole. Dette må man også gjennomføre ved ansettelse, men det vil du eventuelt slippe å ta ved ansettelse hvis du har dette fra før.

 

De som tjenestegjør i utrykningsstyrken, følger en døgnbasert skiftordning. I løpet av 4 uker har de 7 døgnvakter. De arbeider en helg, med vakt på både lørdag og søndag, hver 4 uke. Vi har ingen opptak av brannaspiranter, men ansetter brannaspiranter når det er ledige stillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...