Gå til innhold

Anmeldelse: Castlevania: Lords of Shadow: Mirror of Fate (3DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var overraskende ettersom IGN gav det 4.7 o.O

 

IGN-anmeldelsen ga preg av at anmelderen egentlig bare ønsket seg et klassisk Castlevania-spill, og det forsøker ikke Mirror of Fate å være. Du vil nok se ganske store sprang i meningene om dette spillet avhengig av hvor opptatt man er av at ting skal være akkurat som før.

Lenke til kommentar
Dette var overraskende ettersom IGN gav det 4.7 o.O
IGN-anmeldelsen ga preg av at anmelderen egentlig bare ønsket seg et klassisk Castlevania-spill, og det forsøker ikke Mirror of Fate å være. Du vil nok se ganske store sprang i meningene om dette spillet avhengig av hvor opptatt man er av at ting skal være akkurat som før.

 

Teknisk sett er dette nærmere de klassiske Castlevania spillene enn Symphony of the Night. Castlevania var lineært og fullstendig uten RPG systemer. Mercurysteam har sagt flere ganger at de ikke lager et Metroidvania spill alá SotN.

Lenke til kommentar

Mirror of Fate er bare tilsynelatende likt de gamle spillene. Hvis du har prøvd demoen vil det være åpenbart hvorfor det ikke faktisk er likt. Spillet spilles som en 2D-versjon av Lords of Shadow, med kjappe, responsive bevegelser, comboer, og langvarige kamper. Du tjener XP og låser opp nye angrep, og du har en viss frihet til å utforske.

 

Det er dette som er litt av utfordringen. Mange som setter seg ned med dette spillet vil nok enten forvente en klassisk Castlevania eller et Metroidvania-spill, men det er ingen av delene, selv om det inneholder hyllester til begge.

Lenke til kommentar
Dette var overraskende ettersom IGN gav det 4.7 o.O
IGN-anmeldelsen ga preg av at anmelderen egentlig bare ønsket seg et klassisk Castlevania-spill, og det forsøker ikke Mirror of Fate å være. Du vil nok se ganske store sprang i meningene om dette spillet avhengig av hvor opptatt man er av at ting skal være akkurat som før.

 

Dissecting the many faults of Castlevania: Mirror of fate

 

http://www.ign.com/videos/2013/03/05/dissecting-the-many-faults-of-castlevania-mirror-of-fate

 

Det er nok ikke bare fordi de ville ha et klassisk Castlevania eller Metrovania. ;)

Lenke til kommentar

Dissecting the many faults of Castlevania: Mirror of fate

 

http://www.ign.com/v...-mirror-of-fate

 

Det er nok ikke bare fordi de ville ha et klassisk Castlevania eller Metrovania. ;)

 

Så nettopp den videoen. Den understreker jo bare det jeg sa. VIdeoen er 6 minutter med sammenligninger mellom Mirror of Fate og de gamle Castlevania-spillene. De to anmelderne der spilte spillet med helt feil utgangspunkt.

 

Det er et ganske stort sprang mellom de laveste og høyeste poengsummene dette spillet har fått rundt omkring. De eneste spillene som pleier å få det er de hvor man enten elsker det eller hater det. I dette tilfellet virker det som folk som er opphengt i de gamle Castlevaniaspillene vil hate det, mens folk som er mer åpne for nye inntrykk vil elske det. Gamer.no er ikke alene om å gi spillet høy score, og IGN er ikke alene om å gi det lav score.

Lenke til kommentar

Spilte demoen og var veldig skuffet. FPS drops, klumsete og upresis slossing samt et veldig stort trang for anti aliasing. Utviklere må bare slutte å lage spill i denne stilen på 3DS, hardwaren støtter det ikke og det ender bare opp med å se dårlig ut. Om dette spillet hadde vært laget med stilen til Castlevania aria of sorrow hadde jeg blitt veldig glad.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Gammel tråd, men jeg har akkurat spilt ferdig selv og vil bare si at jeg er helt enig med anmelderen. Dette er et fantastisk bra spill som fortjener en høy score. Jeg har ikke spilt Lords of shadow, så jeg kjenner ikke kampsystemet fra før, men jeg syntes det var en god måte å sørge for at man må bruke huet i stedet for å bare spamme én knapp. Det var litt frustrerende i starten fordi jeg syntes at fiendene var for sterke i forhold til hva jeg er vant med, men det ble bedre etterhvert som jeg fikk tilgang på nye skills og faktisk måtte lære meg å bruke dem. En må faktisk dodge, roll, block og forsvare seg selv for å overleve og det er så mange actionspill at man bare kan kjøre på uten å bruke strategi.

Det var masse variasjon i bossfights, og faktisk noen utfordrende brett også. Jeg døde nok noen ganger på vei ned fra klokketårnet. Timing, presisjon og kunnskap om fienden er nøkkelen gjennom hele spillet egentlig.

Jeg må si at vanskelighetsgraden er høy nok på normal. Når jeg gjorde det ferdig så ble "Hard core" tilgjengelig, altså ett hakk drøyere enn enn "hard", men det kommer jeg aldri til å prøve for å si det på den måten.

Jeg er en fan av serien, og har spilt alle 2d-spillene (unntatt remaken på psp), men jeg må si jeg er meget positivt overrasket over dette spillet. Hvis du gir dette 25/100 så kommer jeg ALDRI til å høre på dine meninger om spilldesign igjen, det er ganske sikkert.

 

Hvis jeg skal trekke frem noe negativt så må det være at musikken går igjen litt for ofte, og er ikke like bra som det jeg er vant med. Den er litt mer fraværende og mindre "epic" enn det jeg er vant med. Den er ikke dårlig altså, men jeg har alltid elsket castlevania-musikk og faktisk hatt playlists jeg har hørt på mens jeg har gjort skolearbeid og slik i gamle dager. Den holder ikke samme standard. En annen ting er at det er litt lite variasjon av fiender. I tillegg, kun en liten detalj altså, er at designet på noen av fiendene kunne vært litt mørkere/ondere. Dette er ikke noe som kun gjelder dette spillet, f.eks i SoTN så er det maids som kan karate eller kortkastende klovner hvis jeg husker riktig, men dette spillet har en så dyster setting at det kunne godt vært litt mindre Tim Burton og litt mer House of the Dead.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...