Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere bil selv fra Tyskland?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har vært to ganger i Tyskland for å kjøpe bil.

Det er flere fallgruver man kan gå i.

Husk at gjennomsnittstyskeren kjører 30-60 tusen kilometer i året, sånn at en seks år gammel bil med 25.000km på telleren for eksempel, da bør alarmklokkene ringe.

 

Ut fra mine egne erfaringer er det dyrere å komme hjem med "feil" bil enn å dra hjem igjen tomhendt.

 

Jeg vil gi følgende råd:

1. Du må kunne tysk, typ vgs nivå tysk 2.

2. Du bør ikke ringe og si at du er på vei til å reise dritlangt i fra Norge. Da har du dårlige kort på hånda.

3: Du bør ha en lang liste biler du skal se på.

4. Dersom selger driver bilsalg fra en liten mobil brakkerigg på en inngjerdet tomt, da bør alarmklokkene ringe.

5. Dersom selger presenterer seg som tysker på telefon, men i virkeligheten viser seg å være tyRker eller lignende, bør alarmklokkene ringe.

6. Merwertsteuer ist ausweisbar - merverdiavgiften skal du få tilbake når du eksporterer bilen. Du må ha kontraktsfestet NÅR, altså tidspunktet for refundering, du bør ha en datofrist dvs innen to uker eller sånn, ellers kan de vente og vente og vente og vente.. kan ta flere år, OG husk: Ikke alle biler selges med refunderbar merverdiavgift! Det er like billig å kjøpe fra en seriøs forhandler dersom merverdiavgiften trekkes fra.

7. Ikke kjøp bil med lavt utstyrsnivå, pengene sitter jo i norske avgifter, ikke i basisbilen du kjøper.

8. Kjøp gjerne biler som er 2-3 år gamle og har vært firmaleasing, disse har gjerne lav kilometer og er pent holdt.

 

Dette er bare mine tanker, det kommer sikkert en masse uinformerte skrullinger og gir elendige rævva råd mens de later som de er eksperter, det er typisk på dette forumet at det sitter en masse kvisete dritunger på gutterommene og drar seg i løken mens de later som at de vet alt bedre enn alle andre, selv om de ikke vet en dritt, og det gjelder særlig bil-forumet her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ps. Glemte helt å fortelle hvordan selve importen fungerer.

Jeg kjøpte bil. Så kjøpte jeg slike eksportskilter i ei brakke litt unna biltilsynet, det er slike skilter som har annen farge enn vanlige og inkluderer en ansvarsforsikring som gjelder europa såvidt jeg husker, prisen avhenger av hvor mange dager de gjelder for. Fyren i brakka trykka skiltene og så kom jeg tilbake og henta de halvannen time senere, disse brakkene har begrensede åpningstider må du huske.

Bilforhandleren bør kunne hjelpe deg med å vise deg hvor du får kjøpt "export-platten".

Dersom du skal ha tilbakebetalt merverdiavgift må du skaffe deg utførselsbevis på vei ut av Tyskland.

Så når du kommer inn i Norge så kjører du på rødt, og sier du skal innføre en bil.

Da mener jeg å huske at jeg ble henvist til en speditør som holdt til vegg i vegg med tollvesenet der i ei brakke. Så betaler du momsen. Engangsavgiften behøver du ikke å betale før senere.

 

Jeg regner med du har satt deg inn i hvordan engangsavgift fungerer, det var helt annerledes før i tiden så mine erfaringer gjelder ikke det nye systemet der hvor du kan velge avgiftsmetode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

2. Du bør ikke ringe og si at du er på vei til å reise dritlangt i fra Norge. Da har du dårlige kort på hånda.

 

 

Haha, hva mener du med det? La igjen e-mail, med tlf nr, og navn, noterte at jeg kommer fra norge, og henter den... :p ikke hørt noe svar på 6 biler, gått en uke nå. tyskland forresten.

Lenke til kommentar

Tenkte å importere en veteran porsche 944, for morro skyld, så jeg har noe å skru på.. men tror noen dette er svindel? 68,390 km, for en 82..??? selgeren er jo fra nederland, og ser ut til at han selger flere veteran porscher, med lav km.

 

Ser forresten ut at dette er samme selgeren; http://www.frawi.com/

 

Frawi Porshe, som selger står på.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Nå har han svart meg på e-mail. Virket veldig hyggelig, og ser ut til å snakke godt engelsk. Han ba meg bare komme, men han nevnte noe med at jeg måtte ha " valid APK ".. Hva skal det bety??? eller at det er viktig, og ordne før jeg kommer. siden jeg skal kjøre den til Norge...

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Tenkte å importere en veteran porsche 944, for morro skyld, så jeg har noe å skru på.. men tror noen dette er svindel? 68,390 km, for en 82..??? selgeren er jo fra nederland, og ser ut til at han selger flere veteran porscher, med lav km.

 

Ser forresten ut at dette er samme selgeren; http://www.frawi.com/

 

Frawi Porshe, som selger står på.

Det må vel bety at motoren er overhalt? Bilen kan jo ikke ha kjørt så lite med mindre den har stått på et museum eller hos en samler. Det viktigste er vel uansett å se om det er et servicehefte på den, uten det er det vel mer eller mindre uvesentlig hva kilometertelleren står på.

Lenke til kommentar

Haha, hva mener du med det? La igjen e-mail, med tlf nr, og navn, noterte at jeg kommer fra norge, og henter den... tongue.png ikke hørt noe svar på 6 biler, gått en uke nå. tyskland forresten.

 

Det sier seg jo selv det! At hvis selgeren vet at du har reist 4000km for å komme dit, så vet han også at sjansen for at du gidder å dra hjem igjen tomhendt er liten.

Dermed blir selgeren ikke særlig villig til å gå ned i pris.

Lenke til kommentar

 

Det sier seg jo selv det! At hvis selgeren vet at du har reist 4000km for å komme dit, så vet han også at sjansen for at du gidder å dra hjem igjen tomhendt er liten.

Dermed blir selgeren ikke særlig villig til å gå ned i pris.

 

Ahh, sånn sett ja! Det er sant.

 

Ble ikke noe porsche denne gangen, men en mercedes w126... 81 mod :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Vær meget forsiktig med hvilken forhandler du kjøper fra jeg handlet hos en som heter :

 

 

AMW - Auto Markt Werdorf 

Adresse: Hauptstraße 41, 35614 Aßlar, Tyskland
Telefonnummer: +49 6443 811889

Mobil:+49 (0)172 / 6944532

 

 

 

 

Inhaber

 

Yusuf Göktepe

 

 
 
 
Solgte meg en Porche 911 997 med stor motorfeil. En feil han visste om men ikke fortalte meg om. Jeg endte med Total motoroverhaling.  Bestill alltid kontroll hos merkeforhandler slik at man ikke blir lurt av slike useriøse forhandlere. Ta full kontroll tilsvarende NAF. DEKRA eller tilsvarende hos de store merke forhandlerne. Det er meget kostbart og slitsomt å måtte reklamere på feil i ettertid.
 
Legger ved anmeldelse jeg har skrevet på siden hans:
 
 

Seien Sie sich bewusst diese Leute verkaufen Autos mit großen Fehlern. Ich bhought einen Porsche 911 von ihnen und nahm es nach Norwegen. Der Verkäufer wusste um die Schuld, aber nicht mir sagen über sie. Ich hatte eine komplette Überholung des Autos Motor, damit es wieder laufen. Wenn sie wissen, dass Sie das Auto zu exportieren gehen sie sicher täuschen. Wenn Sie wissen wollen, weitere Informationen kontaktieren Sie mich auf [email protected]

Be aware these people sell cars with big faults. I bhought a Porsche 911 from them and took it to Norway. The seller knew about the fault, but did not tell me about it. I had a full overhaul of the cars engine to make it run again. If they know you are going to export the car they will for sure fool you. If you want to know more details contackt me on [email protected]

 

Lenke til kommentar

Så betaler du momsen. Engangsavgiften behøver du ikke å betale før senere.

 

Jeg regner med du har satt deg inn i hvordan engangsavgift fungerer, det var helt annerledes før i tiden så mine erfaringer gjelder ikke det nye systemet der hvor du kan velge avgiftsmetode.

 

Norsk mva. må betales ved innførselen som det allerede er sagt. Du må kjøre på rødt i tollen på grensa og gjøre opp for deg der. Det kan vel være litt forskjellig om du kan/må betale momsen der og da på grensen, eller kan få lov til å kjøre til bestemmelsesstedet og betale momsen hos det lokale tollvesenet dagen etterpå?

Engangsavgiften ikke før senere er forsåvidt også korrekt, men for å presisere ytterligere: Engangsavgiften må betales når bilen skal registreres i Norge. Og når du kommer så langt må du ta stilling til dette med bruksfradragsberegning etter ordinær tabell eller etter den såkalte alternative beregningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...