Gå til innhold

Her er hjemmesiden staten brukte 125 millioner på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som web designer selv, sjønner jeg ikke hvordan i h.. en nettside kan koste så mye.

 

Det er nok litt mer enn design de har gjort.

Jeg har ikke lest meg opp i API, men jeg vil tro at det man ønsker å få til, er en løsning ala BRREG sin.

 

Hos BRREG; kan firmaer betale for oppslag. La oss si at du driver å produserer en leke eller et annet produkt. Kanskje du er en stor produsent, det kan da være nyttig for deg å kjøpe tilgang til SSB sine datasett.

 

Jeg håper det er noe slikt de har brukt penger på, noe som gir inntekt og en symbioseeffekt i sammfunnet. Dvs. at de via den API-en får levert elektroniske tjenester "per view" eller "per datasett".

 

Om dette er tilfellet, er det faktisk veldig bra.

Da kan du, som webdesigner, for eksempel få hjelp tll å lage en APP. Så kan du lage en APP som bruker SSB-data :)

 

La oss si at du lager APPen: barnenavn

Så koder du i noen timer og får tilgang til SSB sin API, og kjører kall mot denne.

 

Du selger din APP og tjener masse penger, på datagrunnlaget som SSB besitter.

 

Om de har fått til noe slikt, er det verdt mye - for samfunnet. Selv om SSB sitt budsjett da går i minus, vil samfunnet tjene på det. Det er i så tilfelle også noe som varer i mange år (som BRREG har holdt på).

 

Ps. jeg håper det er det de har gjort...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan se og skjønne at back-end koster penger og kan være håpløst komplisert å gjøre noe med. Det jeg IKKE kan se og skjønne er at en plattform for presentasjon skal være så forbanna komplisert at det har tatt seks år og 125 millioner kroner å utvikle den.

 

En god del av totalen tror jeg er internfakturering av bortkastet tid til å følge stadig løpende mål, endrede spesifikasjoner og utallige utsettelser for de som produserer og kvalitetssikrer selve statistikkene. Blir kjapt penger av det når flere hundre personer må bruke 3-4 timer her og 3-4 timer der over flere år uten at noe produktivt kommer ut av det.

 

Når man så i tillegg har bommet grovt på både prosjektering, prosjektstyring og gjennomføring av selve prosjektet er det ikke så rart at summene til slutt blir ganske store.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Bolson sitt innlegg var vel omtrent det eneste som var litt givende her. Skal man lese sutring uten kompetanse, så var det forsåvidt veldig mange gode innlegg...

 

Jeg savner at HW gikk litt i dybden og fortalte oss litt mer om strukturen på denne websiden. For det er vel ikke akkurat bare GUI de har brukt 125 millioner på?

 

En annen sak er hvordan kostnadene og budsjettsprekk er på offentlige vs private nettsteder. Hvorfor er det evt store forskjeller? Man får knapt høre om slike sprekker hos større private aktører. Er det fordi de har stålkontroll?

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som web designer selv, sjønner jeg ikke hvordan i h.. en nettside kan koste så mye.

 

Som web designer burde vel du av alle vite at det en utrolig forskjell på frontend og backend. Hvor mange milliarder tror du ikke google har brukt på sin søkeside? Tror du disse har gått til design?

 

Det ligger veldig mye mer bak et slikt prosjekt enn hva vi ser med det blotte øyet.

 

Selv tror jeg det har vært kommunikasjonssvikt mellom kunde og de som fikk jobben å lage tjenesten. At kunden ikke helt vet hva man vil ha er et problem som forplanter seg gjennom hele prosessen og skaper flust av forsinkelser og andre ting som skaper økonomisk svikt.

 

Ikke legg skylden på konsulentene som har utført arbeidet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke uvanlig at staten gjør slikt... Sist gang før dette var det vel operahuset i Oslo... Regner med at dette gjøres med vilje av noen korrupt politiker involvert... På så måte er det noen som drar inn masse mere penger en anbudet tilsier. Siden et anbud i seg selv innen staten selv kan få mere og mere penger om det skulle vise seg at det "trengs". Eftersom de politikere som bestemmer internt kan alltid bare skylde på dårlig produktivitet, feilberegninger, eller lignende..

 

Uansett korrupsjon eller ei det er ganske innlysende at det er enkelt for enhver politikker å være firmaet eller deleier av et firma som er ansvarlig for å få jobben gjort...

Lenke til kommentar

korrupsjon...

eller vanvittig inkompetanse. uansett noen burde miste jobben.

Det gjorde de jo også. Prosjektlederen måtte jo gi vei for ny prosjektleder, og "mange av medarbeiderne har sluttet eller gått over i andre stillinger". Selv om motarbeiderne kanskje ville vært et mer dekkende ord enn medarbeiderne. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ca 20 millioner i året, og hvis man har 40personer i snitt som jobber med dette i 6år, så blir det jo 125milloner lett etter 6år. Ellers får jo staten igjen skatten på evnt lønninger de har utbetalt, og ikke minst momsen på kjøpte tjenester. Man kan heller lure på hvordan Operahuset i oslo ble kostende over 4milliarder kroner..

 

 

Husk at vi snakker konsulenter her, og 20 mill kjøper nok ikke mer enn 20 konsulenter per år ikke 40. Husk de fakturerer jo ikke ikke egen timepris men firmaets.

Lenke til kommentar

Korrupsjon og inkompetanse. SSB er et sosialistorakel. Det eksisterer utelukkende for å komme opp med misvisende politisk korrekte grafer og statistikker som kan brukes til å slå ihjel kritikk. Det er ikke overraskende at de fikk dyppe snoppen i pengebingen til de rødgrønne.

 

Tror du har tatt feil av diskusjon.no og kommentarfeltet på Dagbladet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Har du noe sammenligningsgrunnlag?

 

For helvette, 125 millioner er LANGT over grensa til hva du behøver å gå ut med. Og at de klarer å overskride et budsjett så ekstremt, som er egentlig hovedpunktet, viser at regjeringen ikke har kontroll over noe som helst.

 

Dessuten ser nettsiden bra ut, men i bruk er den ganske håpløs. Til nå iallefall, har ikke rukket å utforske den helt enda.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...