Gå til innhold

Svenske lisensjegere jakter alle med PC og nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blomberer man en datamaskin slik at den ikke kan mota tv-sendinger?Spesielle instillinger fra ISP?

Du kan banne deg selv, for eksempel. Sette opp lokale blokkeringslister fra innsiden av ISPen..

 

Velkommen til fremtiden da, folkens. Der du må betale om du har tilgang, og reservere deg på forhånd for å ikke ha betalingskrav. Gikk du inn i en butikk med en rf-chip - vel, 50 spenn, takk.

Lenke til kommentar

Hvor mye ekstra vil 150 Skr være hvis man gjør det samme i Norge ? 200 ?

 

Når noen har mobilt Internett til 99 kr pr måned fordi man ikke har råd til noe mere hvordan i alle verden kan det da være lovlig å plusse på dette med 200 kr ?

 

Skal folk som ikke vil ha lisens bli nektet å bruke Internett.

 

Forsten så er det ikke så alt for lenge siden jeg så en artikkel ett eller annet sted om at Internett var en folkerett , det er ikke tilgangen til tv

 

Hvordan skal man løse den konflikten ?

 

Lenke til kommentar

Pussig, jeg hadde besøk av en i fra NRK`s lisens innkrevere her om dagen. Han trodde tydligvis at han befannt seg i Sverige. (2 år siden sist de var på døra mi.) Etter å ha brukt mange tusen for å unngå å måtte betale NRK lisens ved å kjøpe 42" monitor i stede for tv. Noe jeg gav ettertrykkelig beskjed om sist de var på døra mi. Nå dukket han plutselig opp igjenn å mente jeg måtte betale tv lisens. Hvor jeg først svarte at beklager jeg har ikke tv eller noe annet som kan ta i mot NRK signaler og er heller ikke interessert i å annskaffe det. Jammen jeg så da på tv svarte han. For alle må da se på tv mente han. Nei, sa jeg. Jeg har fiber bredbånd uten tv tilknytning. Jammen da har du jo mulighet til å se på NRK via nett mente han. Så da må du jo betale tv lisens... synes da grensen var nådd, så jeg forklarte ham at han befannt seg på privat eiendom og nå var det på tide å gå. Han kom med noen trusler om at jeg bare skulle vente til høsten så skulle jeg nok bli nødt til å betale jeg også. Da var dråpen nådd for min del. Jeg forklarte ham da at han befannt seg på lekeplassen til en sjæfer som pleier å rive båtfendere i småbiter når han leker- Og at nå hadde han 30 sekunder på å forsvinne før hunden skal ut å "leke". Neste gang tror jeg at jeg slipper ut hunden så fort jeg ser en i fra NRK. Så får de krangle med ham om lisensen. Nok er nok...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er lit motsatt for Norge . hvis jeg skal tro det som sies .

 

Her i Norge kan man se NRK gratis på nettet ( foreløpig ) og har tilgang nesten alt så er tilgangen lit mere begrenset for de som bor i utlandet

Hvis man spør NRK hvorfor de ikke lagger ut absolutt alt de viser på vanlig TV så sier de at de har de ikke rettigheter til .

 

Hvis nå det samme blir tvunget gjennom ( SV og APer jo truende til det ) også her i Norge . har da ikke NRK plikt til å likestille TV pr mottakeren med nett-tv slik at man slipper den lille begrensningen der ?

Lenke til kommentar

Nå er jeg i utgangspunktet pro-lisens, men dette begynner å bli for dumt. Til 150 kr/mnd koster det å ha internett i praksis like mye i SVT TV-lisens som å ha tilgang på alt innhold i hele verden inklusive banker, butikker, kommunikasjon med framtidig og eksisterende familie, og statlige tjenester, tilsammen. Hvis alle skal betale lisens helt uavhengig av TV-eierskap, bør man vurdere finansieringsmodellen på nytt.

 

Dette blir, uansett hvordan du vrir og vender på det, rart.

 

Dette kommer altså fra meg, som mener det er relativt viktig at lisensen er nettopp en lisens med forankring i Stortinget, og ikke kommer i form av bestikkelser og lønn for god framstilling fra en fornøyd/misfornøyd regjering en gang i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"I dagligtalen kan det kanskje oppfattes som at vi jakter på folk, men det vi gjør er å føre en dialog om deres eventuelle TV-innehavende"

 

Leste en gang et intervju med Espen Lie. Han sa omtrent det samme. Noen vil vel kalle det han drev med for torpedovirksomhet, men han sa heller at han "førte en dialog om tilbakebetaling" med folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykt at de plutselig finner ut at de skal ha sendinger på nett så vil ha betaling fra folk som har internett, det samme kunne f.eks viasat gjørt, lagt ut sendinger på nett uten noen loginn funksjon så kreve penger fra alle som har nett tilgang. Hvorfor bare ikke kreve brukene å registrere seg så logge inn for å se svt?

 

Bortsett fra at Viasat er et privateid selskap og følgelig aldri kunne gjort noe slikt lovlig.

Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig at man skal betale ekstra pr enhet man har i hjemmet. For en familie på 4 så kan det fort balle på seg med nettbrett, bærbare og skrivebords PC. Jeg er for et offentlig TV-selskap som NRK, men slik de nå gjennomfører det i Sverige med lisenser så virker det mer som krampetrekninger fra et døende beist.

Det er ikke snakk om betaling per enhet.

 

Jeg har f.eks. 1 stk. TV, 2 stk. nettbrett, 2 stk. mobiltelefon og 3 stk. PC. For alt dette betaler jeg 1 stk radio- og tv-avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...