Gå til innhold

Svenske lisensjegere jakter alle med PC og nettbrett


Anbefalte innlegg

Hva om "PC"en min er en server da? Ikke PC, men server. TV kan jeg plombere, ingen problem.

I Sverige er det avgjørende om den kan brukes til å ta imot TV-sendinger via internett. Så med andre ord, dersom du har nettverkskort eller modem og grafikkort, så skal det betales radio- og tv-avgift.

 

Hvordan dette eventuelt blir i Norge er det vel ingen som helt vet enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Sverige er det avgjørende om den kan brukes til å ta imot TV-sendinger via internett. Så med andre ord, dersom du har nettverkskort eller modem og grafikkort, så skal det betales radio- og tv-avgift. Hvordan dette eventuelt blir i Norge er det vel ingen som helt vet enda.

 

Vet jeg blir amish om vi setter igang med dette her.

Men skulle jo ha DLD også, men ser ut som det var for dyrt, og svenskene hadde vel hele 3 saker siden starten hvor de hadde fått bruk for sitt svindyre opplegg.

Lenke til kommentar

Så lenge man lagger sendingene ut fritt tilgjengelig og så krever avgift på utsyr som kan brukes til å ta i mot sendingen , men er beregnet til andre ting så er dette et urimelig krav

 

Hvis man tar utgangspunktet i en lisens per husstand , det kommer jo litt an på hvordan man definerer husstand, så blir det urimelig å kreve lisens som kan overgå eller fordoble det man må betale for å ha Internett.

 

Nå skal politikerne og NRK innse at man har ikke Internet for se de trøtte NRK programmene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel slik som gjør at folk "føler det burde være skuddpremie på slike idioter som står på" for å drive folk til vanvidd.

 

Regner med at det finnes enkelte individer rundt omkring som kanskje hadde satt seg til en slags motverge mot slike pågående individer. Som å sende den aggressive pitbullen sin på dem når de møtes i privatlivets sfære i inngangspartiet :-)

 

Og andre skøyerstreker. Regner da med at oppgaven som lisenskontrollør blir ensbetydende med å få lavere rang med mer dritt, enn f.eks. vekteryrket og andre yrker på samme nivå. Det er mange respektable vektere, men så er de også utskjelt for å være et "tyttebær-politi".

 

Men, det er vel lite som slår opplevelser Politiet må hanskes med på julaften og i andre situasjoner. Så oppgaven til en lisenskontrollør må vel være noen hakk bedre, enn en politimanns.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ingenting imot å betale 1500 i halvåret, jeg synes NRK er en bra ting. Hvis alternativet er "News Corp"-type tv er valget enkelt.

 

Hva med å legge lisens på TV og "devices" for alle husstander med minst en person som har inntekt på over 4G.

 

Politisk styring over NRK-budsjettet bør holdes på et minimum av åpenbare årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med å betale er jo at man for noe igjen for det .

Her er problemene mange

 

- Ha et tilbud som passer alle , jeg synes ikke NRK gjør det så bra her

- konkurrere med andre kanaler . De konkurrer med seg selv og det blir konflikter når flere programmer som man ønsker å se går på samme tid , da er det viktig med reprise eller tilgjengelighet på nettet .

her kunne reprisepolitikken ( jeg er nødt til å bruke ordet politikk her ) ha vært noe bedre

tilgjengeligheten på nettet mangler enda litt for å være perfekt

 

- Er det riktig med tvungen betaling selv om man ser på konkurrerende kanaler ?

 

- politisk styring , nå er lisensen politisk styrt allerede , så argumentet om at stortinget ikke bør blande seg inn er et veldig tynt argument.

 

hvordan kan NRK koste så mye mere en konkurrentene ?

Lenke til kommentar

Det finnes prinsipielle argumenter for og imot TV-lisens. Noen liker NRK andre liker det ikke, det handler ikke denne diskusjonen i utgangspunktet om.

 

En PC/tablett er utstyr som kan vise media som er produsert av NRK, og er logisk sett like lisensberettiget som et TV-apparat. Det er bare naturlig at reguleringer og formulering av lovtekster følger etter den teknologiske utviklingen. Slik er det på alle områder.

 

Uavhengig av dette kan lisensfinansiert TV være riktig eller feil. Det kan vi synse mye om uavhengig av den endringen som nå er på trappene.

 

Hva med ideen om inntektsbasert lisens?

Lenke til kommentar

Inntektsbasert lisens kan virke fryktelig urettferdig siden de som skaper de største inntektene aldri setter seg ned foran en TV.

 

Det finnes ingen måte å hente inn noen milliarder penger fra befolkningen på som hele befolkningen liker. Om folk flest fikk velge skatteform, hadde vi ikke hatt penger til skoler eller sykehus.

 

Ellers er jeg enig i at TV-lisensen har en kraftig utfordring i at alle andre skjermer også kan vise underholdning nå til dags. Først og fremst fordi det gir noen billige motargumenter. ;)

 

Så lenge folk faktisk kjøper TV'er nok, trenger de ikke gjøre noe med TV-lisensen. Når folk kjøper monitorer i stedet, må det gjøres endringer.

Lenke til kommentar

En pc / tablet . m.m er ikke laget for se tv . det må være nok til man ikke kan ilegge den enheten en særskatt

 

Staten kan tilby oss en tjeneste så mye de bare vil .

Derimot så er det uetisk tilby noe gratis og så kreve betaling for det.

 

hvis noe ikke har fått med seg hva jeg mener her , eller ser sammenhengen.

så er saken slik :

- Staten har et behov for å tilby en hvis informasjon

- Derfor har de opprettet et tv selskap , NRK

- Men å ta driftsmidlene direkte fra skatten blir tydelig både for vanskelig og dyrt , derfor har de innført en særavgift i stedet

- Det er også bruk noen argumenter med politisk styring for endre på dette

 

For å konkurrere mot de andre kanalene så bruker NRK alt for mye penger og nå er det på jakt etter enda flere

slik jeg ser det så er de på vie inn i en ond sirkel .

Om en del år koster tv produksjonen enda mere penger og da holder heller ikke de "nye" inntektene .

 

Hva skal man da finne på ?

Ta avgifter enda fler dingser som teoretisk kan brukes til media avspilling av lyd og bilde.

 

NRK lisensen minner mer og mer om TONO avgiften

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...