Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plaget av kviser/barbering i lang tid


Teletubbien

Anbefalte innlegg

Hei. I lang tid har jeg hatt i hovedsak milde problemer med kviser, men mer komplikasjoner i forhold til barbering. Kvisene og utslettene jeg får er i hovedsak hvor jeg barberer meg i ansiktet (kinn, hake, overleppe ol).

 

Har det siste halvåret kanskje, vært forsiktig når det kommer til barbering. Skifte barberblader ofte, bruke exfoliating først, barbere helst etter dusjen. Bruke etterbarberingsvann, bruke fuktighetskrem ol.

 

Bruker også produkter som jeg mener er nærmest nødvendig (daglig ansiktsvask, fuktighetskrem og slikt). Det har hjulpet litt, men ikke særlig.

 

Som dere ser på bildene er det temmelig ille. Ble litt overrasket selv, men det ser kanskje litt verre ut på kamera, får jeg håpe..

 

Uansett, hva burde jeg gjøre videre for å virkelig få fikset det? Er virkelig lei av det. Skal jeg dra til legen, og så bli henvist til en hudlege? Må jeg betale selv for det? Hvis det blir laserbehandlinger og alt slik vil det vel koste en del..

post-106573-0-84172000-1361926497_thumb.jpg

post-106573-0-38567600-1361926580_thumb.jpg

post-106573-0-54970700-1361926717_thumb.jpg

post-106573-0-40992900-1361926760_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Om du har OK skjeggvekst kan du jo begynne å bruke skjeggtrimmer. Har sluttet helt å glattbarbere meg pga. det samme problemet. Huden er ikke laget for å bli barbert flere ganger i uken.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Som andre skriver har jeg begynt med kun skjeggtrimmer selv. Liker best å ha litt tekstur i ansiktet uansett. Kombinert med å kun tørke lett av ansiktet (ikke med makt, da det kan irritere huden) flere ganger om dagen med en tørr klut, og vaske det grundig med kun vann i dusjen har jeg fått bedre resultater. Jeg unngår altså noen som helst krem eller såpe i ansiktet.

 

Prøv også når du vasker håret å unngå å få shampoo i ansiktet, og dusj gjerne med kun lunkent vann også. Varmt vann åpner opp porene i huden og gjør det lettere for såpe og slikt å slippe til.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Du trenger å desinfisere huden øyeblikkelig etter at du har barbert deg! =) Prøv med litt antibac sprit. Det svir og brenner noe inni granskogen, men det hjelper. Prøv dette en periode. Her er et par tilleggstips:

 

- Vask høvelen helt ren i glovarmt vann

- Skyll den så øyeblikkelig i iskaldt vann

- Dekk barberbladet i antibakteriell spritgel. (Antibac)

- Vask ansiktet grundig, åpne større kviser som vil baberes opp uansett (Sånn jeg gjør det iaf)

- Vask så hendene grundig. Pass på tomler og under negler.

- Vær forsiktig der du vet du har kviseproblemer

 

Når du har barbert ferdig, helst i dusjen slik at det blir minst mulig strain på huden, tar du antibac over hele det barberte området. Det skal svi ettertrykkelig. Ikke rør på ansiktet med skitne hender etterpå, ikke smør over fuktighetskrem heller. (Glycolen i antibac er smørende i seg selv.) Ikke barber deg hver dag, men ta håret før det lugger når du barberer. Det bør hjelpe vesentlig på kvisene.

Lenke til kommentar

Bruk gammeldags enblads barberhøvel. Moderne høvler med mange blader trekker ut hårene for så å kutte dem, noe som fører til at de havner for langt under huden. Vet ikke om det er så lurt med antibac, det vil ta bort fett som huden vil bli nødt til å kompensere for, og kviserisikoen øker. Alkoholfritt etterbarberingsvann er tingen.

Lenke til kommentar

Det er overkill i det hele tatt å tro at du trenger å gjøre noe med huden. Du bør gjøre så lite som mulig. Glemte å nevne at du i stedet for industri-barberskum bør gå over til å bruke naturlig barbersåpe eller krem, som du lager skum av med kost. Snillere med huden går det ikke an å være.

Lenke til kommentar

Noen har veldig følsom hud. Husk at det ikke er MENINGEN at vi skal barbere oss. Hår skal egentlig bare vokse og eventuelt dras ut ved roten.

 

Jeg har for lengst sluttet å barbere meg pga. dype kviser når jeg får infiserte hårsekker. Mange jenter får det samme ved f.eks intimbarbering.

 

Det du gjør er ganske enkelt å gå til innkjøp av barberingsmaskin og barbere deg med noen dagers mellomrom. Det er jo faktisk "inn" med både ansiktshår og stubbel for menn. Jeg har ikke hatt en eneste kvise i ansiktet siden jeg sluttet å bruke høvel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...