Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Temaet er veldig uinteressant, men prinsippet er meget interessant. Dette dreier seg om skillet mellom den offentlige og den private sfære. Det er dette som muliggjør andre regler i ditt private hjem, enn i det offentlige rom. Uten en privat sfære har alle noe med hva du foretar deg, selv i dine mest private rom. Da er det få gode argumenter igjen mot offentlig og total overvåkning til enhver tid.

 

Jeg vil hevde at de som agiterer for offentlig nakenhet enten ikke forstår dette, eller så støtter de å fjerne, eller i det minste å flytte grensen for det private. Det faktum at noen ikke forstår hensikten med å ha grensene der de er i dag, er selvsagt intet argument for å endre på det bestående.

 

Så Finlendere har ingen privat sære altså siden de er nakene sammen i saunaen? Eller Tyskere som er naken i badstua? Eller Franskmenn som er naken på stranda?

 

Hva har den private sfære med nakenhet å gjøre? Er du ikke naken når du dusjer på treningssenteret etter trening kanskje? Uten at dette er noe privat sted, men et offentlig treningssenter med ukjente folk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eg blir i vertfall ikkje det om dei har kleda på...

 

Kanskje ikke å bli kåt nei, men jeg skjønner at enten du selv eller noen du kjenner har opplevd å få "det blikket" av kjæresten sin fordi du/de kikket litt lenger enn strengt tatt nødvendig etter en eller annen babe på gata. Så det skjer både med og uten klær.

 

 

Jeg vil hevde at de som agiterer for offentlig nakenhet enten ikke forstår dette, eller så støtter de å fjerne, eller i det minste å flytte grensen for det private. Det faktum at noen ikke forstår hensikten med å ha grensene der de er i dag, er selvsagt intet argument for å endre på det bestående.

 

Nei, nå føler jeg at du sauser sammen to helt ulike diskusjoner. Offentlig nakenhet har ingenting med et ønske om å bryte ned øvrige private sfærer å gjøre. At folk synes det er uproblematisk at andre ser dem nakne, betyr ikke at de ikke har behov for en privat sfære av den grunn.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Temaet er veldig uinteressant, men prinsippet er meget interessant. Dette dreier seg om skillet mellom den offentlige og den private sfære. Det er dette som muliggjør andre regler i ditt private hjem, enn i det offentlige rom. Uten en privat sfære har alle noe med hva du foretar deg, selv i dine mest private rom. Da er det få gode argumenter igjen mot offentlig og total overvåkning til enhver tid.

 

Den kjøper jeg ikke usett: Hvorfor må grensene for den private sfære flyttes om vi flytter grensene for hva som er tillatt i den offentlige?Hvis jeg gjør noe i full offentlighet så er det offentlig, hvis jeg gjør det hjemme så er det privat. At jeg kysser min kone på gata betyr ikke at jeg inviterer folk inn på soverommet. At jeg sprader naken på Karl Johan betyr selvsagt at jeg har akseptert at folk ser meg nakne offentlig. Men jeg kan la være, og da er det privat.

 

Poenget her er at det blir mitt og andre individers valg hva vi vil offentliggjøre, ikke det "offentliges". Tvert om fratar det staten retten til å definere hva som er offentlig eller ikke, slik de gjør idag.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at ikke politiet står inne i svømmehallgarderobene og bøtlegger alle som ikke dusjer med badebukse...

 

Der er det motsatt. Badevaktene krever egentlig at alle må dusje uten badebukse, fordi det gir mindre skitt i badebassenget.

Så det er streng regulering i svømmehallen; først betale, så inn i riktig garderobe, ta av alle klærne og dusje grundig, og deretter på med passende badetøy og opp i bassenget.

 

Men det er vel rimelig at et enkeltindivid skal ta hensyn til andre. Det er det som betyr å være en del av samfunnet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mye enkeltindividene skal tilpasse seg for å unnlate å plage de andre i samfunnet. Man vil få sterke avsky-ytringer for fiselukt og annen stank. For eksempel blir man vist bort fra offentlige steder hvis man stinker gammel svette, og kommer dit gjentatte ganger i den tilstanden.

 

Det finnes naturligvis lærebøker om dette. Blant annet en som heter "Du og de andre".

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mye enkeltindividene skal tilpasse seg for å unnlate å plage de andre i samfunnet. Man vil få sterke avsky-ytringer for fiselukt og annen stank. For eksempel blir man vist bort fra offentlige steder hvis man stinker gammel svette, og kommer dit gjentatte ganger i den tilstanden.

 

Det finnes naturligvis lærebøker om dette. Blant annet en som heter "Du og de andre".

De negative sanksjonene er nok. Man trenger ikke politiet til å håndheve en idiotisk nakenlov...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den kjøper jeg ikke usett: Hvorfor må grensene for den private sfære flyttes om vi flytter grensene for hva som er tillatt i den offentlige?

Hva som juridisk er lov spiller for så vidt liten rolle her. Men hvis det ble vanlig at folk utøvde sine fullt lovlige soveromsaktiviteter i full offentlighet, da ville vi kanskje sagt at grensen mellom det private og det offentlige var flyttet en smule?

 

Hvilken hensikt tjener et privat rom dersom alt der likeså godt kan gjøres offentlig?

 

At jeg kysser min kone på gata betyr ikke at jeg inviterer folk inn på soverommet.

Nei, men det kan bety at du flytter soverommet ut i det offentlige rom. :)

 

Det hindrer kanskje ikke at vi fortsatt kan ha ulike regelsett for private og offentlige rom, hvis vi sier det ikke er aktiviteten som avgjør, men hvor den utøves. Men det tror jeg ikke lar seg gjøre, fordi både aktiviteten og hvor den utøves er elementer i definisjonen av privat rom. Det er derfor folk flest synes det er påtrengende om de møter soveromsaktiviteter i det offentlige rom. Fysisk sett er soverommet der det alltid har vært, men du gjør på en måte krav på på det offentlige rommet når du oppfører deg som om du var hjemme.

Lenke til kommentar

Ser innvendingene. Men jeg ser allikevel fordelene med "det private rom".

 

Hvilken hensikt tjener et privat rom dersom alt der likeså godt kan gjøres offentlig?

 

At det blir mitt valg om det skal være privat eller offentlig. Jeg kan ikke velge for andre, siden de har samme valget, men jeg kan velge hva mine egne aktiviteter skal tilhøre.

 

Nei, men det kan bety at du flytter soverommet ut i det offentlige rom. :)

 

 

Ja, det betyr at jeg synes det er greit at min kyssing er offentlig. Andre synes kanskje ikke at det er greit at deres kyssing er det, da lar de være.

 

Det hindrer kanskje ikke at vi fortsatt kan ha ulike regelsett for private og offentlige rom, hvis vi sier det ikke er aktiviteten som avgjør, men hvor den utøves. Men det tror jeg ikke lar seg gjøre, fordi både aktiviteten og hvor den utøves er elementer i definisjonen av privat rom. Det er derfor folk flest synes det er påtrengende om de møter soveromsaktiviteter i det offentlige rom.

 

 

Ikke helt sikker på om jeg kjøper denne. Ja, noen aktiviteter er definert som private, men det er kulturelt tillært, og gjelder ulike mennesker i ulik grad. Den grensen kan sikkert ikke endres drastisk uten motstand. Men om vi flytter den, så ligger det ikke i det noen automatisk flytting av grensene for det private rom.

 

Fysisk sett er soverommet der det alltid har vært, men du gjør på en måte krav på på det offentlige rommet når du oppfører deg som om du var hjemme.

 

Ja, og så lenge det ikke er til skade eller vesentlig ulempe for andre, så synes jeg det er greit.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er motstander av mange ting, f.eks. at ungdommer med smarttelefoner (som har snapchat, facebook og 10+ andre apper som hele tiden får oppdateringer) har mobillyden skrudd på mens de sitter på bussen, slik at jeg må høre mobilen lage lyder hvert 10. sekund. Jeg er sikker på at mange er enig, men det er ikke sikkert. Burde det være ulovlig? Min konklusjon er at det "in the end" er verre for meg å høre på lydene enn det er for dem å skru av lyden mens de sitter på bussen. Dette mener jeg alle burde være enig i, og derfor skru av lyden for å ta hensyn.

 

Jeg er for nakenhet i det offentlige rom, men per min egen logikk (jf. forrige avsnitt) burde jeg være imot å lovliggjøre det. Dette er jo subjektivt. For hvor kjipt er det egentlig å ikke få lov å være naken i det offentlige rom(for dem som ville praktisert dette hadde det vært lovlig)? Selv om jeg har et åpent og liberalt syn på nakenhet er det jo garantert en stor andel nordmenn som ikke føler det på samme måten. Er enig med TWFA i at det ikke handler om det offentlige og det private (slik jeg oppfattet ham), men angående dette;

 

Ja, og så lenge det ikke er til skade eller vesentlig ulempe for andre, så synes jeg det er greit.

 

Geir :)

 

Når du går ned Karl Johan i den naturlige finstasen, hvordan skal du forsikre deg om at det ikke er til ulempe for minst én av de mange hundre menneskene som møter deg? Skade kan jeg forstå, men har du eksempler på hva du mener med vesentlig ulempe?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor du vil, men du er vel enig i at det er forskjell på en rød genser og å gå naken? Ja, jeg prøver så best jeg kan å ikke være til for mye bry for dem rundt meg. Hvis jeg hadde hatt mistanke om at mange av dem jeg hadde møtt hadde følt seg svært brydd eller ukomfortabel om jeg gikk i rød genser ville jeg sterkt vurdert å heller velge en annen farge.

 

Edit: Men for å fortsette der du slapp. Hvor setter man grensen? For det er jo det dette handler om, synes jeg. Hva er greit og hva er ikke greit? Noen ting er vi alle enig om, f.eks. at man ikke sitter seg på fanget til fremmede eller at man ikke spytter i ansiktet til dem man møter. Det kan vel kalles normer.

 

Jeg tror at det å gå påkledd i det offentlige rom i Norge er noe folk har som norm, det er ikke slik at folk hadde spradet rundt nakne i morgen om dette ble lovlig i dag. Noen kanskje, men relativt få. Selvfølgelig gjør sesongen det litt verre også.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Når du går ned Karl Johan i den naturlige finstasen, hvordan skal du forsikre deg om at det ikke er til ulempe for minst én av de mange hundre menneskene som møter deg?

 

Ved å ikke gå i veien for dem, akkurat som når jeg har klær på.

 

Skade kan jeg forstå, men har du eksempler på hva du mener med vesentlig ulempe?

 

Noe som aktivt hindrer vedkommende i å utføre sine ærend på samme sted.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva folk aksepterer får være opp til dem selv. Jeg vil ikke at nakenhet skal være forbudt i det offentlige rom, og folk som ikke aksepterer nakenhet får takle det som det finner best. (Så lenge de ikke bruker vold.) Liker de ikke nakenhet så får det være deres problem. De kan ikke lenger ringe politiet og få vedkommende arrestert.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

det er ikke slik at folk hadde spradet rundt nakne i morgen om dette ble lovlig i dag. Noen kanskje, men relativt få.

 

En naturlig sammenlikning er Danske strender. Nakenhet på Danske strender er i all hovedsak lovlig (Tror det finnes noen med spesifikke regler mot nakenhet, men de er i så fall godt skiltet som sådan og tilhører i så fall unntakene)

 

Like fullt er nakenhet såpass uvanlig også på Danske strender, at det er mange som opplever det som sjenerende når noen for en sjelden gangs skyld benytter seg av muligheten, med den følge at noen Dansker ønsker å kunne forby det:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2482292.ece

Lenke til kommentar

Nettopp, nettopp. Som det står i artikkelen: - "Min klients strand er et lite område hvor nakenbading, etter hans oppfatning, er til glede for de få og til sjenanse for de mange, sier advokat Carl-Erik Nielsen til Ritzau."

 

Det er nettopp dette jeg ville frem til. Personlig synes jeg nakenbading og lignende er en fin ting, men det er også viktig å ta hensyn til andre, det er det alltid. Kanskje den beste løsningen blir et kompromiss? F.eks. angående strender, hvorfor ikke ha egne strender hvor nakenhet er lov, og andre strender hvor det ikke er lov? Dette er vel også praksis mange steder, vil jeg tro.

 

Har selv vært i Barcelona og spradet rundt naken på strendene og synes dette var en befriende og deilig opplevelse jeg gjerne anbefaler til andre. Jeg spurte litt rundt først, og fant ut at nakenhet var tolerert stort sett på alle strender, men at det fantes strender hvor nakenentusiastene likte seg best, så da gikk jeg ganske enkelt dit. Her var flertallet nakne, mens på andre strender var folk stort sett dekket til med unntak av en og annen toppløs kvinne. En fin ordning som tar hensyn til folk flest.

 

I samfunnet generelt blir det så klart vanskeligere, om ikke umulig, å lage lignende ordninger. Det kan jo ikke være slik at visse gater, restauranter eller kjøpesentre tillater nakenhet og dermed ekskluderer disse områdene for folk som ikke er komfortable med det.

 

Poenget jeg prøver å fremme er at klespåbud ikke på noen måte ekskluderer dem som ønsker å gå rundt naken. Så enkelt er det, og man kan ikke få alt man vil her i verden. Den dagen "flertallet" foretrekker å kunne gå rundt naken blir forbudet sannsynligvis opphevet, det er nå en gang slik et demokrati skal fungere. I en slik verden blir de resterende som fortsatt misliker offentlig nakenhet overkjørt, men til flertallets beste. Inntil den tid mener jeg nakenentusiastene bør bite seg i forbudet, men det er ingenting i veien for å finne gode kompromisser som sagt, f.eks. tillate nakenhet på visse strender eller andre steder.

 

Så klart er diskusjonstråder som denne nødvendig for å nettopp kartlegge hvor mange som vil gjøre offentlig nakenhet lovlig, og hvordan man best mulig kan gjennomføre det osv.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...