Gå til innhold

Anmeldelse: Metal Gear Rising: Revengeance (PS3)


Anbefalte innlegg

Eg ser ikkje korleis ein tipoengskala vil fikse noko som helst. Det er i lesaren sine auga at alt under ein viss poengsum blir søppel. Når det er sagt, 5 er lik midt på treet, det er jo ikkje så rart om veldig få har interesse av å kjøpe slikt når det finnest mange spel som er betre. Om alt under seks for nokon betyr ikkje kjøp, vil det berre føre til at alt under to-tre på ein fem-punktskala vil bety det same. Personleg hadde eg heller levd i ei verd utan karakterar, sidan det å setje eit tal etter å ha skrive 1500 ord for meg følest som ei bagatellisering av det eg har skrive om.

 

Å justere ein skala fordi kvaliteten har blitt betre betre er eit vanskeleg spørsmål. På den eine sida kan vi kanskje klare å skilje mellom kor bra dei veldig gode spela er, men samtidig får kanskje veldig gode spel ufortent behandling. Samtidig -blir- heile skalaen brukt, det vil du sjå om du studerer anmeldelsane her. I fjor delte eg til dømes ut ganske temmeleg mange karakterar under seks, og mange av dei spela var heilt kurant underhaldning eg kosa meg med ein del, men dei hadde tydelege problem.

 

Dette får berre fram kor viktig det er å faktisk lese teksten. Mange ser 5-6 og tenkjer at det er skit, men les ikkje i teksten at spelet faktisk har mykje gåande for seg. Det -må- det ha, elles hadde det fått lågare karakter. Eit underhaldande spel kan få nedsett karakter fordi det har tekniske feil, eller nokre frustrerande element som bryt inn for ofte.

 

Men det er klart, ingen er feilfrie. Vi gjer berre det beste vi kan under dei rammevilkåra vi har.

 

Det jeg sitter igjen med når jeg leser innlegget ditt er at teksten er det viktigste i en anmeldelse. Det er jeg helt enig i. Det er en av grunnene til at jeg mener en smalere skala vil være bedre for både den som skriver teksten og den som leser den. Hvis skalaen kuttes i to vil det jo føre til at flere spill lander på samme sted, noe som igjen vil føre til at flere leser anmeldelsen.

 

Det tror i hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje Gamer kunne eksperimentert med noen anmeldelser uten karakter? Jeg har ingen sterke motforestellinger mot karakterer, men det er en tendens til at hele anmeldelsen drukner i en debatt om tall og statistikk mens selve spillet blir glemt. Jeg ville synes det var mer interessant om vi baserte diskusjonen på sitater fra selve brødteksten og hvorfor vi var enige/uenige i dem. Det må også være lite tilfredsstillende å bruke flere timer på å skrive en anmeldelse når alt fokuset skal være på tallet til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje Gamer kunne eksperimentert med noen anmeldelser uten karakter? Jeg har ingen sterke motforestellinger mot karakterer, men det er en tendens til at hele anmeldelsen drukner i en debatt om tall og statistikk mens selve spillet blir glemt. Jeg ville synes det var mer interessant om vi baserte diskusjonen på sitater fra selve brødteksten og hvorfor vi var enige/uenige i dem. Det må også være lite tilfredsstillende å bruke flere timer på å skrive en anmeldelse når alt fokuset skal være på tallet til slutt.

 

Det hadde absolutt vært svært interessant. Selve oppsettet på anmeldelsen ville ikke trengt å forandre seg, men de måtte kanskje ha gått enda litt dypere i konklusjonen. På den måten kunne de som er interessert å lese hele anmeldelsen gjøre det, mens de som bare er interessert i tallet måtte ha lest noen avsnitt.

Lenke til kommentar

Da har vi altså seks spill så langt i 2013 som har fått karakter 9 (klassisk) eller bedre, Anmeldelsene på Gamer er jo blitt en vits. Håper noen fra redaksjonen kan ta tak i dette. Hvordan skal man forholde seg til en side som har gitt 49 spill karakter 9 eller bedre siden Januar 2012?Dette er flaut, Gamer...

 

Kan tenkest at jo bedre karakter noe får i en overskrift, jo flere "klikk" produserer den. Norsk "media" på sitt beste.

Lenke til kommentar
Det hadde absolutt vært svært interessant. Selve oppsettet på anmeldelsen ville ikke trengt å forandre seg, men de måtte kanskje ha gått enda litt dypere i konklusjonen. På den måten kunne de som er interessert å lese hele anmeldelsen gjøre det, mens de som bare er interessert i tallet måtte ha lest noen avsnitt.

 

Å bare være interessert i tallet er uansett helt absurd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan tenkest at jo bedre karakter noe får i en overskrift, jo flere "klikk" produserer den. Norsk "media" på sitt beste.

 

Dette gir jo ikke mening, all den tid karakteren vi gir verken frontes på forsiden eller i overskriften, men helt nederst i anmeldelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mulig jeg tar feil, men det virker som mange innpå forumet her føler de må opprettholde sin nisjestatus ved å være hardcore/retro/oldschool -gamer, og bare kjører stilen å være uenig fordoi det motsetter seg strømmen.

I tillegg er fokuset på karakter altfor stort, slettes ikke lett å sette en riktig karakter som er mest mulig objektiv for fans samt nye spillere.

 

Anmeldelser er subjektive uansett i varierende grad, og ikke minst tilpasset hva man liker (MGS fans mtp historie, actionfans osv. For dem kan dette være like bra som de fleste synes morrowind/dark souls/battlefield osv er) Jeg synes denne anmeldelsen var godt skrevet.

 

Runda MGS1 på psp og anskaffet meg MGS 2,3 og Peace walker HD collection, og runder MGS4 igjen, (I kronologisk rekkefølge xD). Runda alt nå utenom 4 og rising sammenhengende! Er det noe "online pass" eller liknende, eller er det fullt mulig å kjøpe brukt og likevel få "hele spillet"?

 

Im on a roll! hehe

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nynorsk > Did not read.

Takk for denne nyttige kommentaren. Jeg er heller ingen tilhenger av nynorsk, men har lite problemer med å lese og forstå det. (Synes bare ikke man skal få karakter i det på skolen.)

 

Vi har to offisielle målformer av norsk i dette landet. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...