Gå til innhold

Algebra og Styrketrening


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe annet sted å putte denne så den ender opp her. Bare å fjerne hvis det blir helt feil.

 

Jeg har prøvemuntlig og kom opp i matte, emne: Sport og fritid. Veldig heldig ettersom jeg er veldig aktiv innen trening og fitness. MEN! Matte er ikke min sterke side..

 

Jeg må lage en algebraoppgave som kan dra inn trening på en eller annen måte, men jeg er helt blank! Litt hjelp hadde vært super.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en kjappis:

 

Si du ligger på benken, og løfter 80kg. Si du tar 10 reps. Hvor mye arbeid har du utført på vekta?

 

Formelen er W = Fs, altså at arbeid er kraft * strekning. Å løse denne er ren algebra, hvis du kan den nødvendige fysikken.

 

Eventuelt kan du jo prøve å finne på noe der du tenker "hvis jeg skal løfte til sammen 1.5 tonn på benken, hvor mange reps må jeg ta hvis jeg klarer 80kg?". Dette er også ren algebra.

 

"Hvis jeg får 10ml mer muskelmasse per treningsøkt, og trener 3 ganger i uka, hvor mye muskelmasse kan jeg få på et år?"

 

Kanskje du finner noen ideer basert på dette?

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant ikke noe annet sted å putte denne så den ender opp her. Bare å fjerne hvis det blir helt feil.

 

Jeg har prøvemuntlig og kom opp i matte, emne: Sport og fritid. Veldig heldig ettersom jeg er veldig aktiv innen trening og fitness. MEN! Matte er ikke min sterke side..

 

Jeg må lage en algebraoppgave som kan dra inn trening på en eller annen måte, men jeg er helt blank! Litt hjelp hadde vært super.

På forhånd, takk!

 

Ja, ok. Si at du aldri klarer å huske hvilke dager du skal trene. Så du tar et element i polynomringen Z7[x] hvor nullpunktene i polynomet (elementer i Z7) angir dagene du skal trene.

 

1) Forklar hvorfor du trenger et polynom av grad n < 7 hvis du trener n dager i uka.

2) Du bestemmer deg for å trene 0 ganger i uka. Forklar hvorfor polynomet må være irredusibelt.

3) La 0 representere mandag, 1 representere tirsdag, ..., 6 representere søndag. Finn et polynom som svarer til at du trener tirsdag, onsdag og lørdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, ok. Si at du aldri klarer å huske hvilke dager du skal trene. Så du tar et element i polynomringen Z7[x] hvor nullpunktene i polynomet (elementer i Z7) angir dagene du skal trene.

 

1) Forklar hvorfor du trenger et polynom av grad n < 7 hvis du trener n dager i uka.

2) Du bestemmer deg for å trene 0 ganger i uka. Forklar hvorfor polynomet må være irredusibelt.

3) La 0 representere mandag, 1 representere tirsdag, ..., 6 representere søndag. Finn et polynom som svarer til at du trener tirsdag, onsdag og lørdag.

Haha! Dette er veldig min humor. Håper bare du er klar over at brukeren mest sannsynlig tilhører ungdomsskolen og ikke har hatt et kurs i abstrakt algebra/ringteori enda. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...