Gå til innhold

PlayStation 4 er annonsert


Anbefalte innlegg

Vil ikke si jeg overdriver...

http://www.bit-tech....ll-to-directx/1

(flere sider)

Johan Andersson fra DiCE:

http://forum.beyond3...975&postcount=8

 

On consoles, you can draw maybe 10,000 or 20,000 chunks of geometry in a frame, and you can do that at 30-60fps. On a PC, you can't typically draw more than 2-3,000 without getting into trouble with performance, and that's quite surprising - the PC can actually show you only a tenth of the performance if you need a separate batch for each draw call.

 

Det er bare ett utdrag..

Ja, husker den saken der. Huddy gikk senere tilbake på det intervuet. I følge han så ble veldig mye av det han sa tatt ut av kontekst og sterkt overdrevet, men det er ikke noe nytt.

 

http://www.crn.com/n...o=1&itc=refresh

 

Selvsagt, et high-end spill vil kunne presse mye mer ut av en GPU, hvis de hadde full kontroll på hardware, eller kunne bruke et properitært API som passet perfekt for hardware, men mye har skjedd siden DirectX 9, som tydeligvis er det eksemplet som brukes i ditt quote fra artiklen.

 

10000-2000 draws høres veldig mye ut for en PS3, men ok. Skriver du en veldig enkel DX11 rendrer som du kjører single-threaded på CPU med et første gen DX11 kort fra AMD så klarer du fint over 50000 draws.

 

En av grunnene til at dagens spill kjører bra på konsoller er også at de rendres på en ganske lav oppløsning. Crysis 2 kjører på 1152x720, i 30 fps så trenger GPU på konsollene da å rendre 24.8 millioner pixler per sekund. Deretter blir det oppskalert av "fixed function hardware" til 1080p.

 

Mine erfaringer fra GPGPU som er området jeg forsker på er at det som du også påpeker er mer å hente hvis du skriver assembly nesten rett på hardware, men prisen du må betale for å gjøre det er ikke verdt det, spesielt siden så mye har skjedd med API'ene siden DX9 var mainstream.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes Sony gjør mye rett her.

* Enklere å utvikle for med pc hw. Dette vil nok gjøre det at vi ser multiplattform spill på flere titler og kanskje raskere. Kostandene for porting av spell går nok også ned. Ressurs fordelingen under utvikling blir kanskje endre noe, færre kodere som plages med optimalisering mot CELL og lite ram, og flere artister som jobber med modeller og teksturer.

 

* Sony tok steget å valgte 8 GB med GDDR ram, noe som gjør at konsollen holder tritt med pc de neste 2 årene på denne fronten. 4 GD GDDR5 ram blir nok standarden på pc de neste 2 årene, og kanskje 6 GB på toppkortene som Geforce Titan. 1 år etter at PS3 var lansert så var det jo vanlig med 2-4 GB systemminne og 1-2GB skjermkortminne. De neste 2-3 årene skal man bruke lupe for å se forskjell på xbox 720, pc og PS4. I starten av PS3 levetiden så ble fort pc overlegen.

* Det at bakoverkompabilitet ofres for å få til dette får så være, de setter standarden for årene som kommer nå, og PS5 blir nok bakoverkompatibel med PS4. Det at PSN spill ikke blir bakoverkompatibel er kanskje litt vanskelig å svelge for en del. Joda, man kan bruke ps3'en sin, men den kan stoppe å fungere og det hadde jo vært greit å ha alt samlet på en maskin. Uansett så synes jeg det positive med x86 cpu og pc arkitektur overskygger det negative.

Lenke til kommentar

Ja, husker den saken der. Huddy gikk senere tilbake på det intervuet. I følge han så ble veldig mye av det han sa tatt ut av kontekst og sterkt overdrevet, men det er ikke noe nytt.

 

http://www.crn.com/n...o=1&itc=refresh

 

Her skinner det jo gjennom at Huddy ble kalt inn på teppet, og måtte gå ut med en standard "Mine meninger er ikke nødvendigvis de samme som AMD's". AMD vil jo ikke fremstå som at de hater Direct-X.

Det fratar jo ingenting fra de faktaene han kom med.

 

Selvsagt, et high-end spill vil kunne presse mye mer ut av en GPU, hvis de hadde full kontroll på hardware, eller kunne bruke et properitært API som passet perfekt for hardware, men mye har skjedd siden DirectX 9, som tydeligvis er det eksemplet som brukes i ditt quote fra artiklen.

 

Hvor står det at det var Direct-X 9 det var snakk om?

Tviler sterkt på at DX9 var så relevant lenger i mars 2011 da dette ble skrevet.

 

10000-2000 draws høres veldig mye ut for en PS3, men ok. Skriver du en veldig enkel DX11 rendrer som du kjører single-threaded på CPU med et første gen DX11 kort fra AMD så klarer du fint over 50000 draws.

 

Hvis du bare tenker på RSX så kanskje det høres mye ut, men du tenker fortsatt som en PC.

PS3 hadde også en Cell med 6 SPU'er som også bla ble brukt i tandem med RSX. På denne måten klarer PS3 å håndtere mere grafiske oppgaver enn ved kun å bruke RSX (som de fleste multiplattform spillene gjorde)

 

Mine erfaringer fra GPGPU som er området jeg forsker på er at det som du også påpeker er mer å hente hvis du skriver assembly nesten rett på hardware, men prisen du må betale for å gjøre det er ikke verdt det, spesielt siden så mye har skjedd med API'ene siden DX9 var mainstream.

Den største grunnen til at det ikke er verd det er nok ikke at det ikke er så mye å hente, for det er det garantert fortsatt. Er ikke uten grunn at noen få utviklere (oldschool) helst vil omgå driver og API'er heller.

 

Det er rett og slett ikke verd det fordi det finnes alt for mange forskjellige GPU'er i PC'ene rundt om i verden. Dette er jo hele grunnen til at en API finnes. Man måtte da isåfall skrive egne kode segmenter for hvert av disse GPU'ene. Alt for mye utvikling og Q&A til at det er verd prisen. På en konsoll er det bare èn type GPU å forholde seg til så det er ingen problemer å optimalisere koden sin til å yte max.

Lenke til kommentar

Her skinner det jo gjennom at Huddy ble kalt inn på teppet, og måtte gå ut med en standard "Mine

Hvor står det at det var Direct-X 9 det var snakk om?

Tviler sterkt på at DX9 var så relevant lenger i mars 2011 da dette ble skrevet.

Fordi tallene han kom med henger ikke på greip når vi snakker om DirectX 10, og iallefall ikke DirectX 11.

 

Tipper han samenligner med DirectX 9 fordi det var "the latest and greatest" på PC når Xbox 360 og PS3 ble gitt ut.

Lenke til kommentar

Fordi tallene han kom med henger ikke på greip når vi snakker om DirectX 10, og iallefall ikke DirectX 11.

 

Tipper han samenligner med DirectX 9 fordi det var "the latest and greatest" på PC når Xbox 360 og PS3 ble gitt ut.

 

Men hele artikkelen dreier seg jo om følgende:

 

The Xbox 360's Xenos GPU has a less then a tenth of the processing power of a top-end PC GPU, so why don't PC games look ten times better?

 

Kan ikke være så lenge siden GPU'ene ble 10x kraftigere enn Xenos?

 

Og hvis du faktisk leser alle tre sidene i den linken jeg ga deg så snakker de jo om DX11.

Now the PC software architecture – DirectX – has been kind of bent into shape to try to accommodate more and more of the batch calls in a sneaky kind of way. There are the multi-threaded display lists, which come up in DirectX 11 – that helps, but unsurprisingly it only gives you a factor of two at the very best, from what we've seen. And we also support instancing, which means that if you're going to draw a crate, you can actually draw ten crates just as fast as far as DirectX is concerned.
Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Det at PSN spill ikke blir bakoverkompatibel er kanskje litt vanskelig å svelge for en del. Joda, man kan bruke ps3'en sin, men den kan stoppe å fungere og det hadde jo vært greit å ha alt samlet på en maskin.

 

SERIØST? Det har jeg ikke fått med meg, men det er jo helt latterlig! Sony sony sony... Greit, PS3-spill blir ikke bakoverkompatibel, forståelig, men PSN-spill? Wow... Tyder dette på at spill ikke kan lastes ned på harddisk, er dette enda et tegn på at PS4 går streaming only? Klarer man ikke å få PSN-spill til å fungere engang på PS4, da er det ikke så mye mer å si enn, mikkemus-selskap. Tenk om Microsoft skulle gjort alle XBL-spillene sine utilgjengelige på neste generasjons Xbox? Dét er utenkelig.

Lenke til kommentar

SERIØST? Det har jeg ikke fått med meg, men det er jo helt latterlig! Sony sony sony... Greit, PS3-spill blir ikke bakoverkompatibel, forståelig, men PSN-spill? Wow... Tyder dette på at spill ikke kan lastes ned på harddisk, er dette enda et tegn på at PS4 går streaming only? Klarer man ikke å få PSN-spill til å fungere engang på PS4, da er det ikke så mye mer å si enn, mikkemus-selskap. Tenk om Microsoft skulle gjort alle XBL-spillene sine utilgjengelige på neste generasjons Xbox? Dét er utenkelig.

 

Husk at PS3 og PSN-spill er kodet på samme måte, totalt forskjellig i fra hvordan man koder på den nye maskinen. Dette var ikke noen overraskelse, spesielt ikke for oss som har satt oss litt inn i hvordan ting virker. For den mer gjennomsnittlige bruker vil dette nok heller virke uforståelig og dårlig av Sony.

 

Kunne du kjørt PS3-spill kunne du også kjørt PSN-spill, men det kan du da ikke. Kan godt hende at PSN-spill kan emuleres, men det spørs nok om det blir mulig, alternativet er at alt må kodes om.

 

ELLER! Eller at Sony og Gaikai får til det de ønsker med skytjenesten, det ville vært genialt :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

 

 

SERIØST? Det har jeg ikke fått med meg, men det er jo helt latterlig! Sony sony sony... Greit, PS3-spill blir ikke bakoverkompatibel, forståelig, men PSN-spill? Wow... Tyder dette på at spill ikke kan lastes ned på harddisk, er dette enda et tegn på at PS4 går streaming only? Klarer man ikke å få PSN-spill til å fungere engang på PS4, da er det ikke så mye mer å si enn, mikkemus-selskap. Tenk om Microsoft skulle gjort alle XBL-spillene sine utilgjengelige på neste generasjons Xbox? Dét er utenkelig.

Som brukeren skrev under, dette sier seg selv. Om microsoft bytter arkitektur så kan jeg garantere det at se blir like mye mikke mus selskap.

 

Kansje litt dumt hvist man har en stor ps3 spill samling men sony vet best :roll:

 

Vet best og vet best.. De tok en vanskelig men nødvendig valg. Og fordelene overskygger ulempene.

Lenke til kommentar

Husk at PS3 og PSN-spill er kodet på samme måte, totalt forskjellig i fra hvordan man koder på den nye maskinen. Dette var ikke noen overraskelse, spesielt ikke for oss som har satt oss litt inn i hvordan ting virker. For den mer gjennomsnittlige bruker vil dette nok heller virke uforståelig og dårlig av Sony.

 

Kunne du kjørt PS3-spill kunne du også kjørt PSN-spill, men det kan du da ikke. Kan godt hende at PSN-spill kan emuleres, men det spørs nok om det blir mulig, alternativet er at alt må kodes om.

 

ELLER! Eller at Sony og Gaikai får til det de ønsker med skytjenesten, det ville vært genialt :)

 

Men det burde vel (ikke at jeg er noen ekspert på området) være enklere å få PSN-spill som tar mye mindre plass enn et vanlig PS3-spill, til å fungere på PS4? Emulering som du nevner burde de vel kunne få til?

 

Det er jo veldig dumt for Playstation-brukere at de må laste ned [Edit; betale på ny] (noe som allerede var digitalt) på ny, fordi det er den eneste måten Sony fikk det til på, gjennom Gaikai-streaming. Uff sier nå jeg. Får håpe de kommer frem til en god løsning.

Endret av 640509-040147
Lenke til kommentar

Vel, ikke nødvendigvis. Det som tar plass er ofte teksturer og grafikk, i tillegg til all audio. Å kode om ALT innholdet på PSN er en saftig jobb skal jeg fortelle deg, men hvem vet, kanskje dette blir gjort med de mest populære titlene.

 

Hvis det blir en realitet av Gaikai-skytejenesten, vil nok din PSN-konto kobles opp mot denne, og registrere hvilke spille du har kjøpt, disse får du da tilgang til. Forhåpentligvis er det sånn det kommer til å bli. Da behøves heller ingen nedlastning siden alt ligger i skyen :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hvis det blir en realitet av Gaikai-skytejenesten, vil nok din PSN-konto kobles opp mot denne, og registrere hvilke spille du har kjøpt, disse får du da tilgang til. Forhåpentligvis er det sånn det kommer til å bli. Da behøves heller ingen nedlastning siden alt ligger i skyen :)

 

Riktig riktig, trenger ikke laste ned når det er streaming, gikk litt fort når jeg skrev innlegget. :p

Poenget mitt er at jeg hadde blitt veldig irritert om jeg hadde betalt for 20 spill på PSN, for så at jeg ikke hadde muligheten til å spille de igjen, eller at spillet ble dårligere fordi det ikke var mulig å spille det online lenger. F.eks, skal Sony drive PSN på PS3 når PS4 kommer ut? Det blir jo også en problemstilling de må ta hensyn til om de ikke kommer opp med en god løsning på dette her.

Lenke til kommentar

 

 

Riktig riktig, trenger ikke laste ned når det er streaming, gikk litt fort når jeg skrev innlegget. :p

Poenget mitt er at jeg hadde blitt veldig irritert om jeg hadde betalt for 20 spill på PSN, for så at jeg ikke hadde muligheten til å spille de igjen, eller at spillet ble dårligere fordi det ikke var mulig å spille det online lenger. F.eks, skal Sony drive PSN på PS3 når PS4 kommer ut? Det blir jo også en problemstilling de må ta hensyn til om de ikke kommer opp med en god løsning på dette her.

Ja Sony skal drive PSN på ps3 videre. Så ingen mister noe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...