Gå til innhold

Spiller du ikke spill? Ingen grunn til å bruke Windows!


Anbefalte innlegg

Mye krangling og argumenter som ikke går noen vei her, syns jeg. Det hele koker vel ned til å velge riktig verktøy til jobben. Jeg bruker linux både på jobb og privat, og trives med det.

 

Har også inntrykk av at de fleste som bruker linux idag kommer fra Windows, og kjenner relativt godt til det, mens de fleste som tviholder på Windows ikke har prøvd linux i nevneverdig grad. Vil jo dermed tro at linuxbrukerne dermed gjerne har større erfaringsgrunnlag til å uttale seg om i hvilken grad linux er et alternativ til Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en tullete debatt dette utartet seg til. Skjønner ikke hvorfor anti-linuxere ikke bare kan godta at noen faktisk foretrekker linux både på skrivebordet og serveren, og at vi faktisk ønsker å hjelpe andre som vil prøve å lære seg et nytt os.

 

Det er ikke noe annerledes enn når windowsbrukere hjelper andre windowsbrukere med problemer på den plattformen.

 

Tror nok at de fleste linuxbrukere er ganske klar over ulike styrker og svakheter i begge systemene, sannsynligvis mer enn den jevne windowsbrukeren i dette forumet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste jeg vil tilføre til debatten er følgende:

 

Har en Netbook med 10 " skjerm og den har Intel Atom prosessor, altså ganske svak maskinvare.

Med Windows 7 starter som var installert opprinnelig var maskina treig som sirup.

 

Nå med Manjaro Linux er det en helt annen maskin, mye raskere.

Kan gjøre allt jeg kunne fra før med Windows (Surfe på nettet og spille musikk + enkel bildebehandling), eneste forskjellen med Linux er at jeg ikke irriterer meg over hvor tregt det går og slipper å ha lyst å kaste maskinen i søpla.

 

Denne maskina brukes kun når jeg er borte på jobbreise eller ferietur, er nå på et 2 ukers kurs og da er den glimrende å bruke med Linux :)

Endret av Døgnvill
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste jeg vil tilføre til debatten er følgende:

 

Har en Netbook med 10 " skjerm og den har Intel Atom prosessor, altså ganske svak maskinvare.

Med Windows 7 starter som var installert opprinnelig var maskina treig som sirup.

 

Nå med Manjaro Linux er det en helt annen maskin, mye raskere.

Kan gjøre allt jeg kunne fra før med Windows (Surfe på nettet og spille musikk + enkel bildebehandling), eneste forskjellen med Linux er at jeg ikke irriterer meg over hvor tregt det går og slipper å ha lyst å kaste maskinen i søpla.

 

Denne maskina brukes kun når jeg er borte på jobbreise eller ferietur, er nå på et 2 ukers kurs og da er den glimrende å bruke med Linux :)

Bruker selv XUbuntu på en EEE PC900 :) Pga den dårlige SSD'en disse har orginalt, så er det meste av tyngre os ubrukelig på den.

 

Fungerer meget godt til den enkle bruken disse egner seg til!

 

For en tullete debatt dette utartet seg til. Skjønner ikke hvorfor anti-linuxere ikke bare kan godta at noen faktisk foretrekker linux både på skrivebordet og serveren, og at vi faktisk ønsker å hjelpe andre som vil prøve å lære seg et nytt os.

Det er ikke noe annerledes enn når windowsbrukere hjelper andre windowsbrukere med problemer på den plattformen.

Tror nok at de fleste linuxbrukere er ganske klar over ulike styrker og svakheter i begge systemene, sannsynligvis mer enn den jevne windowsbrukeren i dette forumet...

 

Men da må enkelte vise det, og ikke framstå som fanatikere.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Nei jasså, har du liksom blitt balansert du nå da, mens enkelte av oss andre er fanatikere? Se tilbake i tråden, ditt eneste bidrag med meningsfyllt innhold var denne:

Nettopp, derfor vil Linux aldri bli ett reelt alternativ til Windows.

 

Bare å slutte å lure dere selv, og innse at det er og blir noe for spesielt intresserte.

Du mente kanskje linux på desktop? På telefon og nettbrett ser vel også du at ting er endret. Så har vi denne katergoriske *aldri*, og du kaller andre fanatikere? Så krydrer du tråden etterpå med at du visstnok har et par linux maskiner som et alibi på at du er objektiv. Sånn av nysgjerrighet, hva synes du var vanskelig å sette opp på linuxserveren din? Hvilke tjenester bruker du på den? Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min hverdag er så banal, at selv når jeg skal sende et Word dokument (ny versjon) til en kunde, annen entreprenør, div.konsulenter, kommuner, o.l., hender det at de ikke får åpnet dokumentet, fordi de har en eldre verson. Og så blir jeg brydd med, å sende et dokumenter på nytt, konverteret til en gammel utgave. Ikke alle har råd til, oppdatterte versjoner hele tiden. Og det motsatte har hendt. Værre er det og kan bli, hvis andre i bransjen, ikke bruker tilsvarende programmer.

Det du beskriver her har ingenting med OS å gjøre. Her er problemet forskjellige versjoner og proprietære formater. Dette er like fult ett problem mellom Windows applikasjoner som det er mellom applikasjoner som kjører på andre OS. Ett bi problem av dette er at man blir nødt til å bruke de samme applikasjonene som de man er nødt til å utveksle dokumenter med, i stedet for å kunne velge de programmene man selv mener er best for sitt behov og økonomi. Dette er vel definisjonen på lock in, det ganger kun programvare leverandøren. Derfor er åpne dokument (,protokoll osv) standarder viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har noen linux maskiner og synes absolutt OS-et er like brukelig som windows. Har faktisk ikke brukt en Windows maskin på flere år nå. Det eneste som gjorde slik at jeg måtte ha windows var en proxy som var vanskelig på skolen. Den støttet faktisk ikke Linux, så når jeg satt den opp mot linux så fungerte ikke https, og uten proxyen hadde vi ikke internett.

 

Ettervært ble jeg anbefalt å rute netttrafikken gjennom ssh til linux serveren min. Det fungerte ypperlig og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Har kjørt Arch de siste tre årene, men nå har jeg gått over til Ubuntu. Ble lei av å fikle, og ubuntu fungerer veldig bra. Liker også unity mye bedre enn det nye windows 8 greiene som jeg såvidt har sett på inne på butikkene.

 

Jeg kan skjønne at det kan være irriterende at noen programmer mangler, men dette problemet blir bare mindre og mindre.

Lenke til kommentar

glad hvis du har brukt Arch så vil jeg anbefale deg å sjekke ut Manjaro : http://manjaro.org/

Det er en brukervennlig distro som baserer seg på Arch, jeg kjører Manjaro på to maskiner og det er helt stabilt og raskere enn Ubuntu. Eller i mitt tilfelle så kjører jeg XFCE, men Manjaro er da raskere enn Xubuntu.

Og så er det rolling release slik som Arch har, men de kjører pakkene i unstable, testing og stable pakkebrønner slik at hvis man bruker stable(slik jeg gjør) så unngår man problemer som jeg har lest Arch kan få. Da får du oppdateringer litt senere, men heller stabilt enn bleeding edge.

Nyeste ISO image fra Manjaro inkluderer Steam som default.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt om Manjaro, men aldri sett på den, mest på grunn av at den ikke har vært spesielt populær på ArchLinux forumet, men det har tross alt ingen av derivat distroene noen gang vært.

 

Har Virtualbox kjørende, så skal ta å laste ned iso-et å se hva jeg synes.

 

Det som plagde meg på arch var ustabilitet, men det var ikke slik tidligere. Hadde brukt Arch kontinuerlig i tre år, men i sommerferien begynte krasjingen og siden jeg ikke har så mye tid til å fikle kombinert med skolen så ble det Ubuntu, men skal sjekke ut Manjaro, takk for tips :)

 

Edit: Enig i det du sier angående hastighet. Ubuntu er en del tregere enn Arch, men har blitt mye bedre med 13.04 til Ubuntus forsvar.

Endret av glad
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Manjaro i snart 2 måneder nå, har til gode å se at det krasjer.

Det har i denne tiden kommet mange oppdateringer, forumet er veldig bra og utviklerne der har en god dialog med brukerne. De baserer faktisk noe av forbedringer underveis på feedback fra forumbrukerne.

Hvis man spør om noe kommer det som regel et brukbart svar raskt.

Lenke til kommentar

glad hvis du har brukt Arch så vil jeg anbefale deg å sjekke ut Manjaro : http://manjaro.org/

Det er en brukervennlig distro som baserer seg på Arch, jeg kjører Manjaro på to maskiner og det er helt stabilt og raskere enn Ubuntu. Eller i mitt tilfelle så kjører jeg XFCE, men Manjaro er da raskere enn Xubuntu.

Og så er det rolling release slik som Arch har, men de kjører pakkene i unstable, testing og stable pakkebrønner slik at hvis man bruker stable(slik jeg gjør) så unngår man problemer som jeg har lest Arch kan få. Da får du oppdateringer litt senere, men heller stabilt enn bleeding edge.

Nyeste ISO image fra Manjaro inkluderer Steam som default.

Problemet til Arch er ikke at en Arch-installasjon er ustabil, men utviklingen av Arch er ustabil. Det er en vesentlig forskjell, og ingenting Manjaro kan fikse ved mindre de grener av med sin egen init etc. Arch er en stabil distro. Det er hardware og ditt oppsett som gjør det ustabilt fordi det ikke er like grundig testet som andre (med fordelene og ulempene som følger med).

 

Mener også at Manjaro faller mellom to stoler ved å ligge mellom rolling/bleeding og release based. Du mister godene ved de motstående modellene, uten å få noe igjen for det utover "stabiltiet" ved at pakkene (fornhåpentligvis) testes mer. Om de har ressurser til å gjøre noe praktisk forskjell på dette er jeg ikke helt sikker på heller. Modellen kan fungere hvis security fixes fra upstream releases raskere enn stable repo, men som nevnt er dette dobbelt opp med arbeid og jeg må innrømme jeg er skeptisk til at dette fungerer i praksis.

 

Jeg har brukt Arch i ca. 1.5 år, på 2 maskiner, og det har ikke kræsjet en eneste gang fordi jeg er nøye med å få med meg hvordan manuelle inngrep skal utføres. Det er ikke noe teknisk problem om du vet hva du driver med, men det er fortsatt problemer med hvilken retning Arch utvikler seg i.

 

Om modellen til Manjaro gjennomføres godt kan det kanskje være et greit nok kompromiss, men personlig ser jeg ikke helt hva som er så interessant med den distroen. Spesielt ikke nå som Arch går i den såpass kjipe retningen de gjør.

Lenke til kommentar

Jeg synes nå det er greit med en distro som er vesentlig raskere enn Ubuntu, de som ikke tror meg bør prøve det.

 

Utviklerne i Manjaro har god dialog med alle som er på forumet og de forteller en del rett som det er, jeg har inntrykk av at de fokuserer mye på å teste ut pakkene ganske grudig før de legges ut i stable pakkebrønnen.

 

Det må også sies at de når det gjelder ISO'ene som legges ut snart kommer med 0.8.5, i og med at Manjaro er ganske nytt så regner de det som et "ferdig produkt" når de kommer til versjon 1.0.

 

Derfor skjer det mye fortløpende, men likevel er det stabilt, så ja jeg har stor tiltro til Manjaro.

Lenke til kommentar

Occi: Hvilken distro ville du anbefalt?

 

Edit: Enig med deg i at Arch har blitt mer ustabil i det siste. Hadde somsagt systemet på en skolepc i tre år uten noen problemer. Jada, det var noen manuelle greier man måtte foreta seg, som er relativt lett for en som har brukt linux i mange år, men den siste tiden har det vært veldig mye.

 

Er veldig glad i Arch og blir sikkert å prøve både Manjaro og Arch på nytt igjen til sommeren når jeg er ferdig med forkurset for ingeniør. Er greit at pcen fungerer slik at skolearbeidet blir gjort ;)

Endret av glad
Lenke til kommentar

For en tullete debatt dette utartet seg til. Skjønner ikke hvorfor anti-linuxere ikke bare kan godta at noen faktisk foretrekker linux både på skrivebordet og serveren, og at vi faktisk ønsker å hjelpe andre som vil prøve å lære seg et nytt os.

 

Det er ikke noe annerledes enn når windowsbrukere hjelper andre windowsbrukere med problemer på den plattformen.

 

Tror nok at de fleste linuxbrukere er ganske klar over ulike styrker og svakheter i begge systemene, sannsynligvis mer enn den jevne windowsbrukeren i dette forumet...

Tullete ja, jeg forstår ikke hvorfor dere tilhengere av Linux tror resten av befolkningen og majoriteten av arbeidstagere her i Norge, bare kan kutte ut Windows. Det er ingen som forsøker å nekte dere og andre som har behov for linux å bruke det! Men det er jo det motsatte som er tilfellet her! Det er Linux folket som presser på og tror at alle kan skifte platform, uten å tenke på om det er utviklet programmer som egner seg. Og selv for de som kunne skifte, så kan det være et kostnadsspørsmål. For min del, så er det helt uaktuellt, grunnet mangel av egnet programmvare.

 

Tviler ikke på at datakunskapene, til noen her er gode. Men når de samme tror, at flertallet av private brukere og alle arbeidsgivere BARE kan "sette opp", ditt og datt, så svever i skyene. Vi vanlige folk har ikke den kunskapen, heller ikke flertallet av mindre firmaer i Norge har det. Og det er ikke alle, som har råd til å leie hjelp. Vi er brukere av pc og ikke datagnomer. Vi skal ha det enkelt, rimelig og ikke minst programmer som dekker vårt behov.

 

Jeg kjenner flere data ingeniører, men de har IKKE peling på programmene jeg bruker og hvordan de blir brukt og mine behov. Så det hjelper lite å kunne mye om data, oppsett, o.l., når de ikke kjenner behovene til pc brukere i Norge. Og det er vel det, jeg argumenterer for.

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at datakunskapene, til noen her er gode. Men når de samme tror, at flertallet av private brukere og alle arbeidsgivere BARE kan "sette opp", ditt og datt, så svever i skyene. Vi vanlige folk har ikke den kunskapen, heller ikke flertallet av mindre firmaer i Norge har det. Og det er ikke alle, som har råd til å leie hjelp. Vi er brukere av pc og ikke datagnomer. Vi skal ha det enkelt, rimelig og ikke minst programmer som dekker vårt behov.

Det gjør man vel også hvis man tror vanlige brukere kan sette opp et Windows servermiljø, eller? Ja, man skal bruke de rette verktøyene og noen ganger er det mest hensiktsmessig å velge Windows, men det er merkelig hva "vanlige" brukeres arbeidsoppgaver plutselige blir når man skifter plattform.

Lenke til kommentar

Har et generelt intrykk at linux er vanskelig og veldig tungvint å bruke, men jeg er fortsatt nysjerrig og vurderer å prøve linux mint.

 

For en 5-6 år siden kunne det være temmelig knotete å sette opp wifi, nå er det stort sett tut og kjør, men ikke absolutt alle brikkesett støttes helt ennå.

 

Tre timer brukte jeg forøvrig sist jeg skulle sette opp min høyst standard Epson-skriver på Windows, tre sekunder tar det på mac og linux. (hadde sikkert gått greiere om jeg hadde tatt vare på driver-cd'n, men slikt forsvinner jo med tid ...)

 

Den uendelige rekken med tilsvarende annoyances som følger med windows gjør at jeg stort sett styrer unna om jeg kan.

 

På Linux koker det ned til en plageliste med kun ett pkt. for min del, og det er at linux spiser batterier på laptop, vifta går kontinuerling og høres ut som en hårføner. Kan ikke bruke laptoppen (vaio) på jobben pga. støy. Tror det *muligens* hadde hjulpet med win, men har ikke prøvd.

 

Dessuten - ser pointet med færre applikasjoner, jeg finner dog det jeg trenger for min del.

Lenke til kommentar

På Linux koker det ned til en plageliste med kun ett pkt. for min del, og det er at linux spiser batterier på laptop, vifta går kontinuerling og høres ut som en hårføner. Kan ikke bruke laptoppen (vaio) på jobben pga. støy. Tror det *muligens* hadde hjulpet med win, men har ikke prøvd.

Hos meg er det motsatt. Fikk bedre batteritid med Linux (Ubuntu) enn jeg hadde med Windows 8. Viften har også roet seg noe...med mindre jeg lukker ned skjermen, da går viften for fullt etter et par minutter.

Lenke til kommentar

Vi må jobbe, ikke leike oss!

Hm, det er nå Windows som er leikeplattformen (les: spill) her, bare så det er sagt. Windows har fotfeste på hjemme-pcene, ikke Linux. Profesjonelt er behovene såpass ulike at det ikke nytter å si generelt at det ene er bedre enn det andre. Men: Linux er i meget utstrakt profesjonell bruk, og; I et profesjonelt "kontormiljø" vil alle de "vanskelige" sidene med Windows og Linux være ivaretatt av en profesjonell driftsorganisasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...