Gå til innhold

Digital Id det er farlig det eller er det motsatt?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Akkurat en interessant svensk dokumentar på Nrk2 - du er Googla - om to svenske personer som fikk sitt liv ødelagt på grunn av bedrageri.

 

 

Du er googla

 

Emner: Dokumentar og fakta, Sverige, internett, google, Identitet, Identitetstyveri

Tillatt for alle aldersgrupper

Svensk dokumentar. Kva finn arbeidsgjevaren, kollegaene eller den nye kjærasten din om deg på nettet? Bengt og Tina veit kva som kan hende dersom ein mister kontrollen over namnet sitt i Google sitt søk. Og kan ein lage eit meir attraktivt bilde av seg sjølv på nettet? Produsent Johan Ripås forsøker å ta makten over sin eigen digitale identitet.

 

Dersom man kjenner til begrepene

  1. Google bombing.
  2. SERP data mining.
  3. Article spinning.
  4. Link hijacking og redirection.
  5. Negative / reverse SEO.
  6. Og direkte åpent eller skjult ondsinnet ryktespredning.

så er det mulig for en tidsperiode å påvirke andres rykte negativt.

 

Det nevnes noen eksperter der:

Et veldig interessant program som mangler noen av de siste oppdateringene om at man kan devaluere lenker for dem som gidder drive med det. Det er bedre å bygge en åpen profil av seg selv på nettet enn å bruke tiden på å sloss mot vindmøller som vil ødelegge ens rykte.

 

Se også:

 

Hvordan markedsføre en webside best mulig?

 

Det er godt forklart i dokumentaren og der er det også nevent at:

  1. De som vil slite på nettet i fremdtiden er de som prøver å skjule seg. Dersom ens annyomyme identitet en gang knyttes til ens virkelige identitet, kan katastrofen være et faktum om man har hatt en tvilsom skjult agenda.
  2. De som prøver å ødelegge andres rykte kan ende opp med å ødelegge eget.
  3. Det mest skremmende for noen må være at i fremtiden er det de som ikke har en digital id som vil slite.
  4. Mangler du en digital Id, vil en potensiell arbeidsgiver lure på hvorfor og du kan få et troverdighets- og et forklaringsproblem.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ikke en eneste reaksjon på dette viktige temaet som kan redde din digitale Id. Oppfordring:

Se dokumentaren mens den ligger på nettet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Et relatert nesten like skremmende dansk program om digital mobbing på Nrk2 nå.

 

Jaget på Facebook

Emner: Dokumentar og fakta

Tillatt for alle aldersgrupper

 

Dansk dokumentar. Barn helt ned til 10 år mobber hverandre på SMS og på internett. En dansk undersøkelse viser at hvert fjerde barn i grunnskolen har blitt mobbet digitalt. Vi møter flere mobbeofre og foreldrene til en av dem som begikk selvmord som følge av mobbing..

 

Legger ut lenke til programmet om den blir tilgjengelig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei bare du ser innledningen til dokumentaren i min første post vil du se at det ikke er snakk om id a la Iden på din bankkonto, på altinn, OpenId eller MinID. Kort sagt er det snakk om de digitale sporene du etterlater deg på nettet som på dette og andre nettsteder. Det andre skriver om deg er verre. Det kan du ikke lett påvirke. Det kan ødelegge livet ditt om du ikke vet hvordan du skal ta igjen. Google et ikke ansvarlig for innhold på nettet. De presenterer innhold andre har skrevet. Jo sterkere din egen profil er, jo mer vil den dominere over eventuelt andre ting som skrives om deg på nettet. Noen profiler er så sterke at det er neste umulig å ødelegge dem. Tvert om finnes der personer som ville kunne bringe deg til desperasjon om de ble truet, mobbet eller svertet av deg. Jeg har sett dette med egne øyne på utenlandske fora. Det er ingen trussel, men fakta. Det heter søkemotoroptimalisering. Der er langt mer informasjon i min første post. Med semantisk tekstanalyse er det sikkert ikke vanskelig å finne din egentlige ID. En robot kan analysere det du for eksempel har skrevet her inne mot eveuelt ting du har lagt ut på nettet under ditt eget navn. Det er raskt for en robot som som skanner og analyserer med elektronisk fart. Befinner du deg bak en proxy server er det vanskeligere, men ikke umulig. Det verste er at du ikke har kontroll over om noe du har skrevet i et brev eller et Word dokument til andre ikke legges på nettet i ditt fulle navn. Finner en robot samme tekst, kan den sammenholde det med det du har skrevet andre steder. Da kan den ved semantisk teksanalyse med ganske stor sikkerhet påvise hvem du er. Visste du at GoogleBOT leser, indekserer og arkiverer PDF dokumenter.

 

Ta deg tid til å se den dokumentaren og du eller andre kan komme til å endre til en åpen profil.

Når det gjelder surfing på ulike nettsider, vet Google langt mer om deg enn du aner og det er son du vet arkivert (i Googles cache).

 

Jeg mener ikke at du har noe å tape på å være åpen selv om du er en ganske liberal sosial liberaler. På tilsvarende måte som Jens Stoltenberg nok ikke liker alt jeg skriver på nettet liker nok heller ikke Trine Skei Grande alt det du skriver.

 

Du kan endog tjene på å være åpen om hvem du er etter min mening. Da bygger du nettopp en sterk profil om deg selv som er mye mer robust overfor mobbere eller personer som vil ødelegge ditt rykte. Det du skriver vil dominere over det andre eventuelt måtte finne på å skrive om deg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei bare du ser innledningen til dokumentaren i min første post vil du se at det ikke er snakk om id a la Iden på din bankkonto, på altinn, OpenId eller MinID. Kort sagt er det snakk om de digitale sporene du etterlater deg på nettet som på dette og andre nettsteder. Det andre skriver om deg er verre. Det kan du ikke lett påvirke. Det kan ødelegge livet ditt om du ikke vet hvordan du skal ta igjen. Google et ikke ansvarlig for innhold på nettet. De presenterer innhold andre har skrevet. Jo sterkere din egen profil er, jo mer vil den dominere over eventuelt andre ting som skrives om deg på nettet. Noen profiler er så sterke at det er neste umulig å ødelegge dem. Tvert om finnes der personer som ville kunne bringe deg til desperasjon om de ble truet, mobbet eller svertet av deg. Jeg har sett dette med egne øyne på utenlandske fora. Det er ingen trussel, men fakta. Det heter søkemotoroptimalisering. Der er langt mer informasjon i min første post. Med semantisk tekstanalyse er det sikkert ikke vanskelig å finne din egentlige ID. En robot kan analysere det du for eksempel har skrevet her inne mot eveuelt ting du har lagt ut på nettet under ditt eget navn. Det er raskt for en robot som som skanner og analyserer med elektronisk fart. Befinner du deg bak en proxy server er det vanskeligere, men ikke umulig. Det verste er at du ikke har kontroll over om noe du har skrevet i et brev eller et Word dokument til andre ikke legges på nettet i ditt fulle navn. Finner en robot samme tekst, kan den sammenholde det med det du har skrevet andre steder. Da kan den ved semantisk teksanalyse med ganske stor sikkerhet påvise hvem du er. Visste du at GoogleBOT leser, indekserer og arkiverer PDF dokumenter.

 

Ta deg tid til å se den dokumentaren og du eller andre kan komme til å endre til en åpen profil.

Når det gjelder surfing på ulike nettsider, vet Google langt mer om deg enn du aner og det er son du vet arkivert (i Googles cache).

 

Jeg mener ikke at du har noe å tape på å være åpen selv om du er en ganske liberal sosial liberaler. På tilsvarende måte som Jens Stoltenberg nok ikke liker alt jeg skriver på nettet liker nok heller ikke Trine Skei Grande alt det du skriver.

 

Du kan endog tjene på å være åpen om hvem du er etter min mening. Da bygger du nettopp en sterk profil om deg selv som er mye mer robust overfor mobbere eller personer som vil ødelegge ditt rykte. Det du skriver vil dominere over det andre eventuelt måtte finne på å skrive om deg.

Ja. Ser det. Og ser problemet. Men problemet er enkelt å løse. Tok et søk på meg selv i stad. Finner svært mye på søk, og alt sammen er akkurat slik jeg ønsker det. Det er noen skattelister og sånt, som burde blitt fjernet, men samme for meg egentlig...

 

Jeg finner både slektstreet mitt, hvor det er bilde av meg.. Jeg finner youtube-filmklipp jeg selv har lagt ut. Facebook-profil. To blogger... Tja litt av hvert... (Snakker om mitt virkelige navn, og ikke turbonello selv om jeg finner mye på søk da også...)

 

Jeg mener at man skal kunne bevege seg fritt rundt på Internett uten å etterlate seg spor... Eller at disse sporene blir slettet når jeg lukker nettleseren, eller noe i den duren der... Og jeg mener man skal kunne være fullt ut anonym og alt det der. Og er i MOT all overvåkning på Internett. Skattelister, telefonkataloger, Iam.no, biip.no og sånne tjenester, mener jeg skal spørre meg om lov (og andre) før de kan utgi informasjon om meg (og andre)... Dette vet jeg det er mange Venstre-folk som arbeider for. Blant annet en kamerat (en aktiv politiker i Venstre) av meg kjempet i mot Iam.no og liknende sider på nettet. Mener han ble intervjuet på radio også om temaet.

Lenke til kommentar

Ser du hadde skrevet mer etter jeg hadde lagt inn innlegget. Forøvrig mener jeg at personvernet skal håndheves hardere enn i dag. Om jeg går til politiet og ønsker en nettside fjernet, fordi den inneholder informasjon om meg, som jeg ikke ønsker skal være der, så mener jeg at dette skal politiet ta alvorlig og fjerne det... Eksempel fra dokumentaren.. Jeg har jo ikke sånne problemer selv, men jeg mener at personvern er svært viktig i motsetning til for eksempel arbeiderpartiet og høyre, som da ønsker å innføre DLD og sånt... Venstre er partiet for dem som ønsker at personvern og sånt skal taes på ramme alvor! :)

Lenke til kommentar

Nei bare du ser innledningen til dokumentaren i min første post vil du se at det ikke er snakk om id a la Iden på din bankkonto, på altinn, OpenId eller MinID. Kort sagt er det snakk om de digitale sporene du etterlater deg på nettet som på dette og andre nettsteder. Det andre skriver om deg er verre. Det kan du ikke lett påvirke. Det kan ødelegge livet ditt om du ikke vet hvordan du skal ta igjen. Google et ikke ansvarlig for innhold på nettet. De presenterer innhold andre har skrevet. Jo sterkere din egen profil er, jo mer vil den dominere over eventuelt andre ting som skrives om deg på nettet. Noen profiler er så sterke at det er neste umulig å ødelegge dem. Tvert om finnes der personer som ville kunne bringe deg til desperasjon om de ble truet, mobbet eller svertet av deg. Jeg har sett dette med egne øyne på utenlandske fora. Det er ingen trussel, men fakta. Det heter søkemotoroptimalisering. Der er langt mer informasjon i min første post. Med semantisk tekstanalyse er det sikkert ikke vanskelig å finne din egentlige ID. En robot kan analysere det du for eksempel har skrevet her inne mot eveuelt ting du har lagt ut på nettet under ditt eget navn. Det er raskt for en robot som som skanner og analyserer med elektronisk fart. Befinner du deg bak en proxy server er det vanskeligere, men ikke umulig. Det verste er at du ikke har kontroll over om noe du har skrevet i et brev eller et Word dokument til andre ikke legges på nettet i ditt fulle navn. Finner en robot samme tekst, kan den sammenholde det med det du har skrevet andre steder. Da kan den ved semantisk teksanalyse med ganske stor sikkerhet påvise hvem du er. Visste du at GoogleBOT leser, indekserer og arkiverer PDF dokumenter.

 

Ta deg tid til å se den dokumentaren og du eller andre kan komme til å endre til en åpen profil.

Når det gjelder surfing på ulike nettsider, vet Google langt mer om deg enn du aner og det er son du vet arkivert (i Googles cache).

 

Jeg mener ikke at du har noe å tape på å være åpen selv om du er en ganske liberal sosial liberaler. På tilsvarende måte som Jens Stoltenberg nok ikke liker alt jeg skriver på nettet liker nok heller ikke Trine Skei Grande alt det du skriver.

Hehe, men det bryr meg heller ikke da... :)

 

Du kan endog tjene på å være åpen om hvem du er etter min mening. Da bygger du nettopp en sterk profil om deg selv som er mye mer robust overfor mobbere eller personer som vil ødelegge ditt rykte. Det du skriver vil dominere over det andre eventuelt måtte finne på å skrive om deg.

Tja... Jeg tror ikke det er så vanskelig for en person å finne ut mitt virkelige navn egentlig. Jeg er ikke redd for det heller. Bilder av meg vil du i alle fall finne dersom du søker "turbonello".... Nå er jo turbonello internett-navnet mitt da... Navn er navn, hva så? Alle som kjenner meg, vet at jeg kaller meg Nello, eller TurboNello (...) Gamle nick har vært ElJoY, =P

 

Oppgave: Prøv å finn ut hva jeg heter. Om du finner det ut, skriv til meg =P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja. Ser det. Og ser problemet. Men problemet er enkelt å løse. Tok et søk på meg selv i stad. Finner svært mye på søk, og alt sammen er akkurat slik jeg ønsker det. Det er noen skattelister og sånt, som burde blitt fjernet, men samme for meg egentlig...

 

Da kan en Bot lett finne ut hvem turbonello er.

 

Jeg mener at man skal kunne bevege seg fritt rundt på Internett uten å etterlate seg spor... Eller at disse sporene blir slettet når jeg lukker nettleseren, eller noe i den duren der...

 

Det er umulig:

  1. Nettet er ikke bare informsjonssupermotorveien, men også den kriminelle supermotorveien.
  2. Alt du gjør på en nettside kan logges.
  3. Det du skriver indekseres og arkiveres i ulike søkemotorer og indekserende og arkiverende indekser. Man kan endog gå langt tilbake i tid, ikke bare i Googles cache og i programvare som Wayback Machine.
  4. Hvor mange henvendelser tror du Google får om å fjerne innhold fra sin indeks og sin cache? De ville måtte bruke alle sine ansatte på å slette data om de skulle etterkomme slik ønsker.
  5. Noen av sporene kan du selvsagt sletter per default når du lukker nettleseren og du kan gjøre deg selv ganske usynlig i nettlesere som Opera, men helt usynlig blir du aldri.
  6. Det er de som prøver å skjule sin identitet som antagellig vil slite mest i fremtiden, slik det er forkalrt i den første viedeon.
  7. Lenker er sterke. Lenker er en stemme på en artikkel etc. Det går som nevnt an å devaluere lenker, men du kan ikke fjerne den. Det kan kun de som driver nettstedet gjøre. Dersom du ønsker å devaluere lenker, kan du komme til å bruke mye av din tid på det.
  8. Det er bedre å lage en sterk gennomsiktlig profiil om deg selv. En god riktig artikkel om deg selv på Wikipedia blir sterkere jo lenger den er på nettet. Det samme gjelder sosiale media siter og forum som dette.

Og jeg mener man skal kunne være fullt ut anonym og alt det der. Og er i MOT all overvåkning på Internett. Skattelister, telefonkataloger, Iam.no, biip.no og sånne tjenester, mener jeg skal spørre meg om lov (og andre) før de kan utgi informasjon om meg (og andre)... Dette vet jeg det er mange Venstre-folk som arbeider for. Blant annet en kamerat (en aktiv politiker i Venstre) av meg kjempet i mot Iam.no og liknende sider på nettet. Mener han ble intervjuet på radio også om temaet.

 

Uansett hva vi er for eller mot, er det ikke vi som bestemmer hva som skrives om oss og legges på nettet om oss av dokumenter. Vi kontrollerer kun det vi vi skriver om oss selv og jo mer vi skriver om oss selv direkte eller indirekte, jo sterker lenket inn blir vår sanne digitale Id og desto vanskeligere blir det å spre et usant rykte om oss. Vår digitale Id blir altså sterkere.

 

Så du hele den danske dokumentaren? Slutten av filmen er også interessant. Så du den danske dokumentaren om "Jaget på FaceBook?" På noen måter er den verre, men den dreier seg om digital mobbing som også vil reflekteres i vår digitale Id.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Oppgave: Prøv å finn ut hva jeg heter. Om du finner det ut, skriv til meg =P

 

Så du vil lure meg til å sende deg en PM? Har du fått egen blogg også og en pen dame? Gratulerer. Ønsker dere all lykke til i fremtiden. Gidder ikke lete etter navnet ditt på bloggen din om det finnes der. Du styrker din digitale Id om du også bruker navnet ditt på bloggen din. La Turbonello være kunstner (ikke nevn det for en nordmann - her gjelder janteloven) navnet ditt.

 

Jeg angrer p åat jeg valgte kgun for mange år siden. Det nicket drukner i det amerikanske nettselskapet KGUN9. Jeg bruker på økonomi forum KBleivik eller kbleivik om noen skiller på store og små bokstaver.

 

Skulle jeg begynt i dag hadde jeg konsekvent brukt

 

Kjell.Bleivik eller Kjell-Bleivik

 

Der er mye mer indeksert på meg under nicket kgun, men det drukner som nevnt i KGUN9. Man kan få endre sitt nick på enkelte forum, men da forsvinner søk på nicket ditt og det nye blir ikke automatisk registrert.

 

Det er således viktig å velge nick med omhu. Ok ,det kan være bra å bygge en profil rundt turbonello som jeg mener er et bra nick og du bruker det bra ved utrykk som turbo edit etc.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Da kan en Bot lett finne ut hvem turbonello er.

Bevis det. Jeg har ikke sagt navnet mitt til deg. Jeg kunne ha gjort det, for jeg er ikke redd for det.

Bare å skrive det ned her dersom du klarer å finne det ut.

 

Jeg fant i alle fall dette bildet av meg selv da jeg søkte 'turbonello' på google.

Men hva er navnet mitt?

 

http://nb.gravatar.com/turbonello

 

(Forøvrig er jeg ikke 28 slik det er skrevet på siden =P )

 

 

Det er umulig:

  1. Nettet er ikke bare informsjonssupermotorveien, men også den kriminelle supermotorveien.
  2. Alt du gjør på en nettside kan logges.
  3. Det du skriver indekseres og arkiveres i ulike søkemotorer og indekserende og arkiverende indekser. Man kan endog gå langt tilbake i tid, ikke bare i Googles cache og i programvare som Wayback Machine.
  4. Hvor mange henvendelser tror du Google får om å fjerne innhold fra sin indeks og sin cache? De ville måtte bruke alle sine ansatte på å slette data om de skulle etterkomme slik ønsker.
  5. Noen av sporene kan du selvsagt sletter per default når du lukker nettleseren og du kan gjøre deg selv ganske usynlig i nettlesere som Opera, men helt usynlig blir du aldri.
  6. Det er de som prøver å skjule sin identitet som antagellig vil slite mest i fremtiden, slik det er forkalrt i den første viedeon.
  7. Lenker er sterke. Lenker er en stemme på en artikkel etc. Det går som nevnt an å devaluere lenker, men du kan ikke fjerne den. Det kan kun de som driver nettstedet gjøre. Dersom du ønsker å devaluere lenker, kan du komme til å bruke mye av din tid på det.
  8. Det er bedre å lage en sterk gennomsiktlig profiil om deg selv. En god riktig artikkel om deg selv på Wikipedia blir sterkere jo lenger den er på nettet. Det samme gjelder sosiale media siter og forum som dette.

 

 

Uansett hva vi er for eller mot, er det ikke vi som bestemmer hva som skrives om oss og legges på nettet om oss av dokumenter. Vi kontrollerer kun det vi vi skriver om oss selv og jo mer vi skriver om oss selv direkte eller indirekte, jo sterker lenket inn blir vår sanne digitale Id og desto vanskeligere blir det å spre et usant rykte om oss. Vår digitale Id blir altså sterkere.

Yepp. I know. Så videoen. Og jeg er jo egentlig kjent med dette fra før av.

 

Så du hele den danske dokumentaren?

Yepp. Hele.

Slutten av fiolmen er også interessant. Så du den danske dokumentaren om "Jaget på FaceBook?" På noen måter er den verre, men den dreier seg om digital mobbing som også vil reflekteres i vår digitale Id.

Den har jeg ikke sett. Men jeg vet om svært mange former for "facebook-mobbing" ... Folk som ikke får "liker" ... "Venner" som fjerner deg fra vennelista si... Skriver stygge ting om deg på profilen din eller sin egen, osv... Klart det er jo et problem det... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Så du vil lure meg til å sende deg en PM?

Ja, tenkte det. Haha...

 

Har du fått egen blogg også og en pen dame? Gratulerer. Ønsker dere all lykke i fremtiden.

Tja. Den er ganske gammel den bloggen. Noen år, og jeg har ikke vært flink nok til å følge den opp noe særlig. Kanskje skrive litt mer i den i fremtiden. Men liker best å skrive på forum... =P

Ja, pen dame har jeg fått meg ;) Fire og et halvt år siden det. Jo mange takk for det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skriver stygge ting om deg på profilen din eller sin egen, osv... Klart det er jo et problem det...

 

I den danske dokumentaren beskrives det om barn på 10 år som mobber og mobbes på Facebook og om en som ble drevet til selvmord. Noe kan nok unngås om foreldrene har litt bedre kontroll på barna sine. Men liberealere som deg er vel for helt fri barneoppdragelse.

 

Bevis det. Jeg har ikke sagt navnet mitt til deg. Jeg kunne ha gjort det, for jeg er ikke redd for det.

 

Bare å skrive det ned her dersom du klarer å finne det ut.

 

Er fornavnet ditt Lars Jøran?

 

Siden du bor i Gjøvik skulle det da ikke være så vanskelig å finne etternavnet ditt. Det gidder jeg ikke lete etter om jeg fant fornavnet ditt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

OK da leter jeg ikke mer. Om du vil vite hvordan jeg kom til Lars Jøran gikk jeg frem slik:

  1. Siden jeg ikke fant deg på første resultat side i G, tenkte jeg at jeg får begynne lenger ute.
  2. Deremed startet jeg på side 10 og der fant jeg denne http://www.tomegelan...o/guestbook/80/

Ha en god natt sov søtt og ikke drøm vonde drømmer som barna pleier å si til meg. Når du begynner å drømme om forum.no er det på tide å finne noe annet å drive med.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I den danske dokumentaren beskrives det om barn på 10 år som mobber og mobbes på Facebook og om en som ble drevet til selvmord. Noe kan nok unngås om foreldrene har litt bedre kontroll på barna sine. Men liberealere som deg er vel for helt fri barneoppdragelse.

Kommer an på hva du legger i fri barneoppdragelse. Og generelt hva du mener.

Dersom du mener at det skal være lover og regler hvor hvordan man skal oppdra barna sine, vel så er jeg uenig. Eller er det noe annet du mener? Om det handler om å sette grenser for barna, så er jeg enig. Man skal sette grenser, og man skal følge med på hva de gjør, og sånt. Ikke overvåke totalt, men man skal følge litt med. Når de gjør noe galt, så skal man snakke dem til rette. Forklare i detalj hvorfor det er galt, og så videre. Gjør de det flere ganger, så burde man gi uttrykk for voldsom skuffelse, og så skal man ta barnet på fanget og snakke på en vennlig måte og forklare.. Om og om igjen. Da blir det ikke noe gøy lenger. Om man blir sint og slår, så er ikke dette noen god løsning. Dette gjør at ting blir mer spennende, og man forstår ikke helt hvorfor man ikke skal gjøre det og sånt. Det er ingen god løsning å la barn holde på helt fritt uten å blande seg inn. Det er svært usunt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Surt, kom for sent til å se dokumentaren på NRK. Men skjønner greia...

 

Jeg syntes et stort tap med eventuell høyere innsikt i en persons digital ID kan bety at folk ikke lenger kan søke eller skrive om det de ikke tør spørre andre om. Jeg er ikke noe tilhenger av sånne facebooktyper som Mark Zuckerberg som syntes alt skal være synlig for alle. Man kan nerde ut på forum, eller søke på seksuelle temaer som er flaue, sykdommer, whatever, samt ta en real trolling uten at det blir knyttet til ens person. Alt som har skjedd på Facebook er at man ikke gjør de tingene som er mest personlige for en der. Facebook tror de får mere innsikt men egentlig så blir bare folk mer konservative med det de gjør. Ikke all privat informasjon er kriminelt eller 'shady', mye er bare TMI, og slik er bra å få ut på internett.

 

Sånn angående digital id generelt. Jeg er ganske fornøyd med min digitale id. Er assosiert med musikklaging, photoshop, bilder, etc.

Endret av b3ta
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Hvilke elektroniske Id løsninger bruker du og er der noen nye? Mne etter fallende sikkerhet.

  1. BankID
     
  2. MinID
     
  3. OpenID
     
  4. En rekke ider på sosiale medier og fora som kgun, KBleivik, kbleivik. kjell.bleivik (Skype).

Merk at kgun ikke må forveksles med den amerikanske nyhetstjenesten http://www.kgun9.com/ Så om du vil søke på min kgun profiler er det svært vanskelig å finne dem siden de er helt dekket av KGUN 9 navnet.

 

Søk på:

 

kgun -"KGUN9" OR -"kgun 9"

 

Nytter ikke. kgun drukner i KGUN nicket til kgun9.

 

Jeg vet ikke hvem som var først ute med å ta kgun nicket kgun9 eller jeg som tok mitt rundt ca 2004.

 

 

KBleivik er således mer robust og hadde jeg startet med en digital nett ID i dag, så hadde jeg brukt KBleivik eller Kjell.Bleivik

 

Relaterte lenker:

 

https://www.bankid.no/

 

http://www.buypass.no/

 

https://www.commfides.com/

 

http://openid.net/

 

http://www.difi.no/elektronisk-id

 

http://www.difi.no/a...bruker-du-minid

 

Min erfaring:

Dersom du ikke vil at din digitale id skal drukne i allerede eksisterende ider bør du altså sjekke først.

  1. Er der noen som kjenner andre sikre Id'er?
     
  2. Er dere enige i at BankId er sikrest?
     
  3. Velger du å skjule din sosiale nettverks Id?
     
  4. Har du såvel åpne som ukjente digitale identiteter?
     
  5. Begrunnelse for hvorfor?

Siden denne tråden har en * får jeg vel ingen svar, men noterer meg at en representant for Venstre som jo er mot DLD involverer seg sterkt i tråden.

 

Bra Turbonello selv om jeg fortsatt ikke har fått svar på dette:

 

Er fornavnet ditt Lars Jøran?

 

Siden du bor i Gjøvik skulle det da ikke være så vanskelig å finne etternavnet ditt. Det gidder jeg ikke lete etter om jeg fant fornavnet ditt.

 

Skal vi være på fornavn, er det det minste du bør manne deg opp til å svare på.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Der er mye mer indeksert på meg under nicket kgun, men det drukner som nevnt i KGUN9. Man kan få endre sitt nick på enkelte forum, men da forsvinner søk på nicket ditt og det nye blir ikke automatisk registrert.

 

Det er således viktig å velge nick med omhu. Ok ,det kan være bra å bygge en profil rundt turbonello som jeg mener er et bra nick og du bruker det bra ved utrykk som turbo edit etc.

 

Er det noen ulemper med å endre nick underveis? Eller bruke mange forskjellige nicks når man operativ på nettet?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...