Gå til innhold

Anmeldelse: Dead Space 3 (PS3, Win, X360)


Anbefalte innlegg

Den slags påstander er bare tull, ikke alle har tid til å kryssrefere masse anmeldelser for hvert eneste kulturprodukt de kjøper. Å bruke en time på å lese anmeldelser for ett spil som varer 6-7 kan man lett argumentere for at er bortkastet tid for endel folk.

 

AtW

 

Når man kjøper et spill til 5-600 kroner, så har man bare seg selv å takke om man brenner seg på et bomkjøp fordi man er så lat at man "ikke har tid" til å faktisk sette seg inn i om spillet er verd å kjøpe. Det er ikke snakk om en time heller. På 15-30 minutt klarer du lett å få presset inn fem forskjellige anmeldelser i video-, tekst- og lydformat. Og ingen sier at man må kryssreferere ti anmeldelser heller. Tre anmeldelser fra hva man selv anser som pålitelige kilder, er ofte mer enn nok. Og dette tar gjerne ikke mer enn 15 minutter.

 

Det som er tull er dette med at folk "ikke har tid". Har du tid til å sette deg ned med et videospill i det hele tatt, så har du da vel også tid til å finne ut hvilket spill som er verd pengene og tiden du vil ende opp med å bruke på spillet.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tør å vær litt kritisk... hva har dere å tape? Ingenting...

Vinne? Flere og mer fornøyde lesere.

Får ikke disse godene, og tidlige utgaver av EA sine spill ved å gi dårlig karakter ;) .

Og ikke får de lesere om de ikke har noen kule (heh) spill å anmelde.

 

Så vi får håpe at dEAd space ikke selger 5 millioner kopier, vente på et par artikler om at fansen boykotter serien og det er egentlig ikke EA eller Visceral sin skyld :wee: .

 

 

Selv mener jeg at spillanmeldelser skal holde seg så objektive som mulig. Å forklare hva som skjer er ikke det samme som å si om en liker det som skjer eller ikke.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Når man kjøper et spill til 5-600 kroner, så har man bare seg selv å takke om man brenner seg på et bomkjøp fordi man er så lat at man "ikke har tid" til å faktisk sette seg inn i om spillet er verd å kjøpe. Det er ikke snakk om en time heller. På 15-30 minutt klarer du lett å få presset inn fem forskjellige anmeldelser i video-, tekst- og lydformat. Og ingen sier at man må kryssreferere ti anmeldelser heller. Tre anmeldelser fra hva man selv anser som pålitelige kilder, er ofte mer enn nok. Og dette tar gjerne ikke mer enn 15 minutter.

 

Det som er tull er dette med at folk "ikke har tid". Har du tid til å sette deg ned med et videospill i det hele tatt, så har du da vel også tid til å finne ut hvilket spill som er verd pengene og tiden du vil ende opp med å bruke på spillet.

 

For det første, 500-600? Jeg kjøper knapt et eneste spill som koster mer enn 200, og selv fletta nye spill koster som oftest ca 300. Jeg tviler på at gjennomsnittsprisen for ett spill som folk kjøper er på det nivået. Men uansett, dette blir en oppveining mot tilgjengelig midler, noen har mye penger, og verdsetter tid høyere.

 

Hvorfor er det tull? Å bruke tid på det spiser av annen tid, tid man kunne feks ha spillt, og det er ingen automatikk i at anmeldere er enig med deg, slev om du har god erfaring med det. Man finner raskt ut på egenhånd om spillet er verd tiden for deg når man spiller det.

 

Jeg sier ikke at det du skisserer er noen ufornuftig måte å gjøre det på eller at jeg nødvendigvis skisserer noen bedre løsning, men jeg mener man viser gnaske lite forståelse for at andre kan prioritere annerledes når du sier man er "ganske dum" når man leser kun en anmeldelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Høres ut som at du allerede har bestemt deg for hva du skal synes om spillet. Og så går du ut på leting etter anmeldelser som er enig, og hever høygaffelen mot dem som er uenig. Det mest komiske er at du til og med tar feil angående flere objektive elementer i spillet. "720p"-grafikk? Spillet støtter oppløsning langt høyere enn det. Spillet har faktisk ganske mange grafikkinstillinger på PC, og er slettes ikke en helt udugelig port. Nei, en spillanmelders jobb er ikke å tjene DEG og dine barnslige tendenser. En spillanmelders jobb er å informere leserne. Det er en klar og tydelig forskjell mellom disse to. Som Amir90 sier, så er poenget å lese anmeldelsen, tolke denne for å finne ut om spillet er noe for deg eller ikke, og så handle utifra det. Om du føler anmeldelsen ikke strekker til basert på hva du verdsetter i spill, så benytter du deg av flere anmeldelser fra andre kilder, og kryssrefererer disse opp mot hverandre. Man er faktisk ganske dum om man bare lar én anmeldelse - og spesielt bare selve poengsummen i denne anmeldelsen - være nok til å komme til en konklusjon om kjøp eller ikke kjøp.

 

Du slår virkelig på krigstromma, gjør du? Hevder jeg gjør ting jeg ikke har gjort? Jeg har da aldri rette en høygaffel mot noen, bare generell kritikk av dagens spillmedier.

 

Jeg er forsåvidt enig med deg på en del punkter, men skal dette trå i kraft så vil jeg se karakteren fjernet. Hva skal man med karakter da? Er ikke poenget med det hele å lese selv??

 

Ang. dead space er jeg ikke interessert i spillet, det virker bare for meg som den går den veien alle andre serier går, simplifisering og mainstreaming for å selge mest mulig og driter i fanbasen.... men dette gjelder vel ikke dead space... tror ikke så mange spiller det fordi det er skummelt, alt er jo bare jumpscares

 

Ang. 720 p så leste jeg dette på ign eller noe

 

Og med karakter er det slik at kanskje ikke alle som har tid til dette, eller folk som vil ha et konkret svar...

 

Uansett sier jeg bare min mening som er at dagens spill roses for mye og hypes for mye, og det ses for lite på det negative... men dette skyldes vel at markedet er såpass ungt at det ikke er nok konkurranse

 

EDIT: og du skriver jeg leter etter anmeldelser som er enige... det har jeg ikke gjort, jeg leter etter en spillside som er mer kritisk

Endret av PcAj
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i Dead Space heller. Synes ikke noe om spillene, og deres billige bruk av horror-klisjeer og triks, fremfor en skikkelig atmosfære (á la Amnesia). :)

 

Jeg selv hater poengsummer på slutten av anmeldelser, men ser "nødvendigheten" med dem, og ser på dem som et slags "nødvendig onde". Problemet med dem er hvordan de fungerer som agn for fanboys og haters som skal sitte og sammenligne mellom anmeldelser. "AMAGAD Resident Evil 6 fikk 9/10 på min favorittside og her bare 7/10? HVA FAEN?!". Og det verste er at jeg ikke engang overdriver.

 

 

For det første, 500-600? Jeg kjøper knapt et eneste spill som koster mer enn 200, og selv fletta nye spill koster som oftest ca 300. Jeg tviler på at gjennomsnittsprisen for ett spill som folk kjøper er på det nivået. Men uansett, dette blir en oppveining mot tilgjengelig midler, noen har mye penger, og verdsetter tid høyere.

Hvorfor er det tull? Å bruke tid på det spiser av annen tid, tid man kunne feks ha spillt, og det er ingen automatikk i at anmeldere er enig med deg, slev om du har god erfaring med det. Man finner raskt ut på egenhånd om spillet er verd tiden for deg når man spiller det.

Jeg sier ikke at det du skisserer er noen ufornuftig måte å gjøre det på eller at jeg nødvendigvis skisserer noen bedre løsning, men jeg mener man viser gnaske lite forståelse for at andre kan prioritere annerledes når du sier man er "ganske dum" når man leser kun en anmeldelse.

AtW

 

Ja, jeg vil absolutt påstå at mennesker som bare kaster vekk 5-600 kroner (som er hva nye AAA-konsollspill i dag koster i butikker i Norge) uten å gidde å gjøre mer research, er veldig dumme. Jeg snakker ikke om dumskap som lav IQ eller noe nå, men de gjør en dum handling i det de går og kjøper et spill til en halv tusenlapp, uten å gidde å sikre seg om at spillet i det hele tatt er det man er ute etter.

 

Det er tull fordi 15 minutter ikke er mye av dagen din. Eller noen annens. Vi lever ikke på 1800-tallet hvor man sto opp klokka 5 på morgenen, jobbet til solnedgang for så å gå rett og legge seg. Vi har mye mer tid å bruke på underholdning enn hva våre forferdre hadde. Derfor mener jeg det er direkte tull at folk liksom ikke skal ha tid til å sette av et kvarter med litt "research" (ja huff, det å se en fem minutter lang videoanmeldelse er jo som å lese på eksamen i kvantefysikk...?) før de kjøper et spill. Spesielt når de, som sagt, i det hele tatt faktisk har tid til å spille disse spillene.

 

De fleste som kjøper et spill - spesielt når de betaler full pris ved lanseringen - ser etter mer enn bare 5-6 timer underholdning. Selv spill som CoD som bare har en seks timer lang enspillerdel, har multiplayer til å veie opp for det. Jeg tviler på at det finnes noen der ute som villig ønsker å betale 500kr for et spill som varer 4-6 timer, uten å ha noe annet å sysle med etter hovedkampanjen er ferdig. Og det er eksempelvis her nyttigheten med flere anmeldelser kommer inn. Noen anmeldelser "glemmer" rett og slett hvilken pris man betaler i forhold til hva man får. Da er det fint å veie opp med

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

bare en bunch med whiners som kommenterer... er faktisk noen som gleder/gruer seg til dette spillet. man kan heller ikke sammenligne det med amnesia. at folk irriteres over mikro transakjsoner er jo en ting, men det er jo ingenting å forbannes over mm. du skal spille spillet for å spille, og ha det helt forjævlig/gøy. jeg gleder meg til dette spillet siden stemningen og spillestilen ga en unik spillopplevelse, tviler neppe på at det har blitt noe mindre av

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i Dead Space heller. Synes ikke noe om spillene, og deres billige bruk av horror-klisjeer og triks, fremfor en skikkelig atmosfære (á la Amnesia).

 

Atmosfære er, etter mi meining, den eine tingen Dead Space-spela (særleg det første, nummer to berre på gode dagar) alltid har fått til. Har riktignok berre prøvd demoen av Dead Space 3. Sjølv i 2009, utan SSAO og med graut-aktige teksturar klarte Visceral å realisere ei skitten, rotete og bråkete framtid (kontra Apple-design-scifi), kor enorme framskritt ikkje har ført til nokon menneskeleg renessanse, men snarare ein utviding av mantraet om å utnytte til det er tomt, slik at det no løper fritt på intergalaktisk skala - bonuspoeng for alle som hugser kva slags type skip USG Ishimura frå det første spelet eigentleg var.

 

Det er berre rammeverket, sjølve turen til Isaac gjennom skipet har noko av det beste lyddesignet i industrien, og demonstrerte - gitt ståa for fire år sidan - noko av dei beste metodane for å utnytte lys, skygge, damp, og ikkje minst vakuum og null-gravitasjon. Alt saman bidro til ei kjensle av klaustrofobisk isolasjon, som eg ikkje er overtydd om at Visceral sjølv forstod nytta av. Ein del av desse tinga forsvann i overgangen til Dead Space 2, medan i 3 ser det ut som at den delen av spelet som foregår i, på og rundt ein havarert flåte som flyt rundt er det som kjem nærast å gjenskape "riktig" atmosfære.

 

Eigentleg ein fullstendig digresjon, men synest det måtte nemnast. :p

Lenke til kommentar

Tja, 8/10 var å legge godvilja til. Jeg har spilt igjennom spillet idag, og jeg må si at jeg ved uendelig mange punkter visste akkurat hva som kom. Når jeg så jeg gikk forbi "human remains" kister og visste jeg måtte tilbake samme vei... Og som du nevner med ventiler, nei.. Det ble bare trist. Tror jeg ble "overrasket/skvatt" til rundt 2 ganger i spillet.

 

Når det kommer til våpen-delen av spillet så skjønner man ganske fort hva som fungerer og hva som bare er noe dritt. Så det blir jo somregel til at man bruker det samme gjennom hele spillet.

 

Men igjen, den forrige dead space 3 saken deres, når utviklerene sa at "de likte å tro det var skummelt". Hvis de syntes det er oppriktig skummelt har de en lav terskel.

Lenke til kommentar

Tja, 8/10 var å legge godvilja til. Jeg har spilt igjennom spillet idag, og jeg må si at jeg ved uendelig mange punkter visste akkurat hva som kom. Når jeg så jeg gikk forbi "human remains" kister og visste jeg måtte tilbake samme vei... Og som du nevner med ventiler, nei.. Det ble bare trist. Tror jeg ble "overrasket/skvatt" til rundt 2 ganger i spillet.Når det kommer til våpen-delen av spillet så skjønner man ganske fort hva som fungerer og hva som bare er noe dritt. Så det blir jo somregel til at man bruker det samme gjennom hele spillet.Men igjen, den forrige dead space 3 saken deres, når utviklerene sa at "de likte å tro det var skummelt". Hvis de syntes det er oppriktig skummelt har de en lav terskel.

 

Er på tau volantis akkurat nå, og er ganske enig. Men jeg liker spillet. Er spendt på å teste pure survival mode i new game + eller classic mode. Har ikke hørt Noe om de fra noen comments eller reviewere

Lenke til kommentar

Har vell nesten spilt igjennom normal mode på coop. Er på chapter 16-17 eller noe. Må si jeg elsker coop. Vet det er mange som hater det, men digger det. Evt kan man vell bare spille alene om man ikke liker det?

Det eneste jeg jeg synes de burde ha utnyttet mer av coop delen. At man må spiltte seg visse plasser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...