Gå til innhold

Norges nye piratlov er rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hvordan politikerne som står bak denne lovendringen hadde reagert om vi :

 

1 La ut all tilgjengelig informasjon om hver enkelt som er med på dette lovforslaget inkludert :

*Personlig informasjon (Navn, personnummer , bostedsadresse , inntekt , husholdningens brutto inntekter og medlemmer)

*All tilgjengelig informasjon om alle lovendringer de har vært med på.

*Enhver informasjon som kan vise til at de har blitt "smurt" av lobbyvirksomhet.

*Alle valgløftene som de står bak og som ikke har blitt gjennomført.

 

Nei, jeg tror det er på høy tide at man sørger for å vise politikerne at det ikke er gøy å bli overvåket uavhengig av om man er "skyldig" eller ikke, det vil ikke tjene noen å innføre såpass restriktive lover bare for å ivareta noen fås behov for å stadig tjene mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal private etterforskere også få lov til å etterforske henlagte voldtektssaker og tyveri osv da? Utlevering av DNA-profiler, fingeravtrykk, mobil/GPS-data uten påtalemyndighetenes godkjennelse? Kan bli interessant fremtid. Bare å sende en forespørsel til Telenor om å få utlevert navn på alle som var i et bestemt område en gitt tid (ved innbrudd) og så kontakte en annen instans for å få utlevert alle personopplysninger om de som sto på lista fra Telenor...

 

Syns ikke det burde forskjellsbehandles. Skal film/musikkbransjen få lov til å overvåke folk og få utlevert personopplysninger burde flere bransjer få lov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal private etterforskere også få lov til å etterforske henlagte voldtektssaker og tyveri osv da? Utlevering av DNA-profiler, fingeravtrykk, mobil/GPS-data uten påtalemyndighetenes godkjennelse? Kan bli interessant fremtid. Bare å sende en forespørsel til Telenor om å få utlevert navn på alle som var i et bestemt område en gitt tid (ved innbrudd) og så kontakte en annen instans for å få utlevert alle personopplysninger om de som sto på lista fra Telenor...

 

Syns ikke det burde forskjellsbehandles. Skal film/musikkbransjen få lov til å overvåke folk og få utlevert personopplysninger burde flere bransjer få lov.

 

Itunes virker ut som overvåker hele tiden. Spesielt hvis du leier en ''HD'' film i 1080p. Jeg fikk ett visst antall timer til rådighet og begrenset kvalitet. Filen stammet ikke engang fra originalen. Opløsningen var tukla med og hadde unaturlige forhold i pixler.

Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke mange uskyldige blir utlevert, for vi vet jo hvor ofte disse innsamlingene av IP addresser er helt på jordet.

 

Hvilke partier støtter dette? Må jo vite hvem en ikke skal stemme på under neste stortingsvalg.

Endret av MMDE
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ganske mange ISP-er som opererer med dynamiske IP-adresser. Selv betaler jeg ekstra for å ha en fast IP. Hvordan skal dette da liksom gå til, når det kan være en helt annen person i ISP-ens WAN som har fått IP-en din etter noen dager?

Beklager å hijacke tråden, men hvem tilbyr dette?

 

I tillegg, de fleste har i dag ruter/kabelmodem stående på hele tiden, og da vil man i praksis ha samme IP over lengre perioder (les:måneder). I tillegg så registreres boksens MAC hos ISP. Og din boks' MAC er registrert på abonnementets eier.

Lenke til kommentar

Nok et bevis på at dagens politikere hverken har respekt for personvern eller har peiling på hvordan teknologi fungerer.Så nå skal vi kunne overvåkes av alle å enhvermann uten 100prosent sikker bevisførsel på at det er akkurat er den personen som har lastet ned? Eg som trodde selvjustis var noe som ikke var lov.Gleder meg stort når alle kan søke opp en ip, gå til nettleverandør og få utlevert opplysninger. Ja ser det må gjennom en domstol, men da kan jo alle gjøre det også. Ser for meg dette er noe kriminelle og hackere kan ha det mye gøy med.Dessuten finnes det en haug med vpn og reroutingstjenester så good fucking luck sier eg bare. Dette her kommer garantert til å gjøre det enda verre for de, da de blir nødt til å bruke en haug med penger for å trace ip-er og komme rundt kryptering , for det er jo bare det folk kommer til å begynne med.Da kommer deg i allefall ikke noen vei.Så la de styre på å bruke opp alle pengene sine på noe de aldri kommer til å klare stoppe. Personlig så synes eg de seriøst kunne heller brukt pengene sine på å forbedre distribusjons avtalene.Så kan kundene heller betale månedsabonnement på streamingtjenester. Tror de ville tjent mye mer på det i detlange løp da ikke alle bruker å kjøpe filmer hver måned, men nå ville de i stedet få betalt stabile summer over tid. Det er jo enkel logikk for ikke snakke om økonomi.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Men selskapene kan bare hente ut informasjon om ip-er som de har registrert som nedlastere, ikke sant?

 

De har ikke fått lov til å lese fritt i loggene hos isp-ene, og da spiller det ingen rolle, om man holder seg til skytjenester eller annen en-til-en deling.. For å nevne to, Irc og Mega.

Lenke til kommentar

Få ut møkka eller enda bedre, gi en fin klausul at firmaene kan få lov til å samle inn IPer, mot en sum som er 150% prosent av firmaets verdi.

Ergo skal de drive med det, så går de konkurs når det skal betales, da ser lovforslaget bra ut på papiret slik at MAFIAA ikke kan klage, og vi slipper svineriet, i tillegg for de som vil prøve, så blir det rikelig med cash i statskassa og at vi kan plukke opp pene ting fra firmaet på konkurssalg.

Lenke til kommentar

Beklager å hijacke tråden, men hvem tilbyr dette?

 

I tillegg, de fleste har i dag ruter/kabelmodem stående på hele tiden, og da vil man i praksis ha samme IP over lengre perioder (les:måneder). I tillegg så registreres boksens MAC hos ISP. Og din boks' MAC er registrert på abonnementets eier.

 

Stayon heter vår ISP.

Artikkelen sier ingenting om MAC-adresser, kun IP-er.

Meg bekjent er ikke routere/modem særlig glade i torrent-connections og gir til tider ganske treg loading av nettsider m.m hvor da en reboot av modemet er nødvendig for å stenge alle tidligere connections. Du vil da muligens få en ny IP av din ISP.

Lenke til kommentar

Det å gi private aktører rett til å få utlevert privat informasjon som er mellom meg en et annet selvskap er et så massivt overtramp og brudd på personvernloven.. og at slike lover blir diskutert i "hemlighet" viser bare hvor grundig i lomma på mediabransjen politikerene er, det fins et ord for den typen smøring.. korrupsjon.

 

Eneste som skal kunne få utlevert informasjon ang min nettrafikk er politiet ved da en reel politianmeldelse, eller etterforskning. Det er på dette nivået det bør være.

 

Men siden det er soleklart at en interesseorganisasjon veldig veldig vil ha en lov om ipsporing av private aktører har jeg alt nå gjort alt klart for å route all min nettrafikk enten den er lovlig eller ei, gjennom en kryptert vpn som IKKE logger trafikkdata. Det koster meg noen kr i mnd, men det er det verdt for å bevare personvernet mitt når slike lover blir trykt ned over hodene våre enten vi vil eller ikke.

 

 

NEI til alle former for DLD, SOPA og konsesjoner, lover osv som støtter opp under privat ip oppsporing/trafikklogging. De er alle overtrap av personvern.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Amen!

 

Tror nokk det blir flere og flere som går for en vpn, og noen gir blaffen, sånn er det bare. Nettet er, og på god vei å bli mere og mere overvåkningsorganisert om man kan si.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...