Gå til innhold

[Løst] Skal søke plass på videregående skole - Trenger forklaring på hva forskjellige ting er


HJKL

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skjønner ikke en dritt! Jeg går nå mitt siste halvår i 10.klasse, og det er ikke lenge til jeg skal søke på videregående. Men jeg skjønner ingenting. Jeg skjønner ikke hva generell studiekompetanse er, eller studiespesialisering, eller realfag, eller hvordan jeg kan bli dataingeniør. Jeg vil altså bli dataingeniør. Problemet mitt er at alle jeg snakker med forteller meg masse dritt om studiespesialisering og generell studiekompetanse osvosv. Men jeg vet jo ikke hva det er engang! Og ja, jeg har spurt, jeg har spurt mange om hva det er, men jeg skjønner det fortsatt ikke. Kan noen forklare meg hva de tingene er? Jeg føler meg virkelig dum, siden alle andre vet hva det er.

 

Det neste jeg lurer på er: Kan noen fortelle meg hva jeg kan gå for å bli dataingeniør UTEN å snakke om studiespesialisering og sånne vanskelige ord, isåfall fortell meg hva det er først. Jeg hadde tenkt å gå Medier og Kommunikasjon, men kan jeg gå det for å bli dataingeniør? Jeg må vel gå høgskole også? Tenkte å gå i Trondheim da. Men kan jeg gå Medier og Kommunikasjon også høgskolen i Trondheim?

 

En ting til hvis noen gidder å forklare det, hva avgjør om du kan gå en linje eller ikke? Hvis jeg ikke kan gå Medier og Kommunikasjon, hvorfor kan jeg ikke det? Skjønner jo at linja må ha sammenheng med yrket liksom, men uansett. Har hørt folk som har snakket om forskjellige fag man må ha for å bli dataingeniør, betyr det at man skal gå en linje der man får de fagene? Jeg skjønner virkelig ingenting. Og jeg har hørt at jeg kan gå allmenn, men jeg tror jeg kommer til å slite med å bare ha teori.

 

Takk for svar, hvis noen i det hele tatt gidder å lese gjennom dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den holdningen der blir det nok ikke lett å komme gjennom noe som helst. Men kan forklare litt basic for deg: Studiespesialisering=allmenn. Allmenn=teoretisk-littavhert. Generell studiekompetanse=Det man får av å gå allmenn=studiespesialisering. Spesiell studiekompetanse får man av å ta spesielle fag i studiespesialiserende linje (allmenn linje). Realfag=Fysikk, kjemi, biologi, en del matte. Vil du bli dataingeniør burde du helst gå studiespesialisering (allmenn). Media og kommunikasjon er en tullelinje for folk som tror de vil bli pro-media-folk, og folk som deg (går jeg ut ifra) som planlegger å bli dataingeniør har sannsynligvis allerede mye mer kompetanse enn det du lærer på noen som helst media/ikt-linje/fag. Når du går studiespesialisering kan du velge fag som f.eks. fysikk og sosialantropologi. Lykke til.

 

Edit: Typo. Når jeg tenker meg om er du kanskje ikke sånt typisk gutteroms-geni som de fleste dataingeniører har vært, og hvis du ikke kan noe programmering fra før ville jeg tenkt meg om før jeg bestemte meg for å bli dataingeniør. Det tar nemlig lang tid å opparbeide skikkelig forståelse for hvordan AND-latches og NOR-transistorer utfører jobben gjennom hva du plotter inn på tastaturet i form av C# eller java eller hva du nå måtte ende opp med.

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse er det du får når du består studiespesialiserende videregående skole, altså allmenn på godt norsk. På studiespesialiserende velger du fra og med vg 2 å fordype deg i enten realfag (matematikk, kjemi, fysikk, biologi, geologi, informasjonsteknologi, med mer) eller språkfag/samfunnsfag (engelsk, tysk/fransk/spansk, sosiologi, rettslære, økonomifag, entreprenørskap, markedsføring osv).

 

For å bli dataingeniør må du enten gå studiespesialiserende med fordypning i realfag, eller "yrkesfagveien" (kjenner ikke så godt til denne).

 

Hvis du går studiespesialiserende med realfag må du ha følgende fag for å kunne søke på høyskole/universitet for å bli dataingeniør:

Matematikk R1+R2 og Fysikk 1

Lenke til kommentar

Yrkesfagveien, lett forklart:

Det første, og lureste du kan velge i yrkesfagveien for å bli data ingeniør er Elektro. Da går du VG1 Elektrofag, etterfulgt av VG2 Data og elektronikk, Elenergi etc..(valgfritt). Etter 2 år på skolen, VG1 og VG2, går du videre på universitet på noe som heter forkurs. Forkurset går ut på å ta opp matten og fysikken du ikke får om du ikke går "studiespesialiserende, almenn". Etter fulført forkurs, kan du velge å studere Data ingeniørfaget på universitet. Enkelt og greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Studiespesialisering, eller almenn, er på en måte tre år til med en litt mer avansert ungdomsskole. Det er vanlige teoretiske fag som norsk, matte, engelsk, kjemi, fysikk osv. osv.

Dette er veldig greit dersom du tenker deg en retning der du vil studere videre etterpå, eller du ikke vet hva du vil.

Medier og kommunikasjon er en skummel blanding som kalles yrkesfaglig linje men som du får studiekompetanse av, alstå det samme som du får fra almenn(Studiespesialisering). Her er det ikke mye data i den forstand du tenker, men mer bilde, film og plakat redigering.

 

 

Innenfor data har du også valget om å gå VG1 Elektro så VG2 Data og elektronikk.

Det høres litt kulere ut enn det er tror jeg, men er nok kjekt dersom du er datainterresert. Ikke la deg lure av tittelen det er ikke bare data ;)

 

Dersom jeg skulle blitt dataingeniør hadde jeg tatt almenn. Men for å bli ingeniør kreves en del skills og du må ha masse fag som jeg ikke skjønner en dritt av ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kort fortalt: velg T-matte i førsteklasse og R1 i andreklasse. Da kommer du inn på alt av studier etter vgs. Deretter R2 i tredjeklasse dersom du skal gå for ingeniørutdannelse (eller få ekstrapoeng). Skal du studere noe innenfor naturfag eller IKT etter vgs burde du velge minimum fysikk 1, kjemi 1, kjemi 2 eller IKT-fag dersom tilgjengelig. Ved samfunnsfaglig retning kan du velge hva som interesserer deg.

 

Husk at hvis du skal studere noe som helst innenfor naturfag (ingeniør, medisin osv) så kreves det at du har bestemte fag som fysikk, kjemi osv. Skal du studere noe innenfor samfunnsfag er det ikke så nøye, men du burde uansett velge R1 eller S1+S2.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skjønner ikke en dritt! Jeg går nå mitt siste halvår i 10.klasse, og det er ikke lenge til jeg skal søke på videregående. Men jeg skjønner ingenting. Jeg skjønner ikke hva generell studiekompetanse er, eller studiespesialisering, eller realfag, eller hvordan jeg kan bli dataingeniør. Jeg vil altså bli dataingeniør. Problemet mitt er at alle jeg snakker med forteller meg masse dritt om studiespesialisering og generell studiekompetanse osvosv. Men jeg vet jo ikke hva det er engang! Og ja, jeg har spurt, jeg har spurt mange om hva det er, men jeg skjønner det fortsatt ikke. Kan noen forklare meg hva de tingene er? Jeg føler meg virkelig dum, siden alle andre vet hva det er.

 

Det neste jeg lurer på er: Kan noen fortelle meg hva jeg kan gå for å bli dataingeniør UTEN å snakke om studiespesialisering og sånne vanskelige ord, isåfall fortell meg hva det er først. Jeg hadde tenkt å gå Medier og Kommunikasjon, men kan jeg gå det for å bli dataingeniør? Jeg må vel gå høgskole også? Tenkte å gå i Trondheim da. Men kan jeg gå Medier og Kommunikasjon også høgskolen i Trondheim?

 

En ting til hvis noen gidder å forklare det, hva avgjør om du kan gå en linje eller ikke? Hvis jeg ikke kan gå Medier og Kommunikasjon, hvorfor kan jeg ikke det? Skjønner jo at linja må ha sammenheng med yrket liksom, men uansett. Har hørt folk som har snakket om forskjellige fag man må ha for å bli dataingeniør, betyr det at man skal gå en linje der man får de fagene? Jeg skjønner virkelig ingenting. Og jeg har hørt at jeg kan gå allmenn, men jeg tror jeg kommer til å slite med å bare ha teori.

 

Takk for svar, hvis noen i det hele tatt gidder å lese gjennom dette! :)

 

Generell studiekompetanse er en betegnelse på at du har de "grunnleggende" fagene: norsk, historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag, mattematikk. Når du går VGS har du mulighet til og velge noen valgfag. noen alternativer pleier som regel og være rettslære, politikk og menneskerettigheter, (økonomi) hvis du istede for og velge noe av dette velger og ta realfag: fysikk, kjemi og R-matte (dette er ikke enkelt, men utrolig interessant), Dersom du klarer og gjennomføre noe av dette er du godt på vei til en ingeniørutdannelse. Hvis du skal bli noen form for ingeniør MÅ du ha realfagskompetanse, som nevnt eksempelvis ovenfor. For eksempel dataingeniør, hvis du vil bli det må du ha realfagskompetanse i baklomma. Grunnen til det er at dataingeniørene ikke regner med pluss, minus, gange og dele. De regner litt mer avansert og bryker faguttrykk i stor grad.

 

Jeg tok studiespess selv når jeg gikk på videregående, dette angrer jeg veldig på. Det har gitt meg veldig mye ekstra arbeid i ettertid.

 

Hvis du er smart velger du realfag som valgfag ved siden av den generelle studiekompetansen (de grunnleggende fagene).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar!

Har ikke hatt tid til å sjekke svarene før nå, og har funnet ut mye på egen hånd. Skal ta dette med meg og snakke med rådgiver på skolen snarest så jeg forstår det bedre og kanskje endrer mening. Høres ikke ut som Medier og Kommunikasjon er noen god idé, men jeg tenkte bare at jeg skulle unngå å gå studiespesialisering/allmenn for jeg tenker at det er BARE teori og at det blir for tungt for meg. Høres også ut som at man må være utrolig smart for å bli dataingeniør, og jeg er ikke urolig smart. Jeg hadde 4,46 dette halvåret som akkurat er ferdig, og jeg hadde 5 i snitt forrige halvår. Håper på ihvertfall 5 i snitt dette siste halvåret. Jeg liker matte og naturfag, men jeg er ikke skikkelig god i det. Har karakter 4 i matte og karakter 5 i naturfag.

 

Altså jeg skjønner at det er mye jobb, at det er mye teori og slikt, og at det er mange år å gå på skole, men det kan da ikke bety at jeg ikke kan klare å bli det fordi jeg ikke er den smarteste i klassen. Jeg skjønner at jeg må ha gode karakterer og jeg jobber med saken. Selv om at jeg ikke har kjempegode karakterer så vil jeg nå si jeg lærer ganske fort, har lett for å forstå ting og er god til å huske det jeg har lært. Grunnen til mine ganske dårlige karakterer er vel heller at jeg ikke gidder å prøve, men dette siste halvåret skal jeg gjøre mitt beste. Og jeg vet at jeg kan klare å få ihvertfall 5 i snitt.

 

Ps. Jeg regner virkelig med at jeg har hjerne, Siege.

Lenke til kommentar

Du sier du hadde 4.46 i snitt dette halvåret, 5 i snitt halvåret før, og du kan lett klare å få 5 i snitt hvis du prøver.

 

Hvordan kan du si at 5.0 snitt er dårlig? Dette blir for dumt. Hvis du har / hatt 5.0 i snitt, vil du klare deg fint gjennom teorien.

 

Selvom hjernen sitter i skallen bør du sjekke om de små grå fungerer.

Lenke til kommentar

http://www.vilbli.no...--_V.SSISF3----

 

Har du lyst til å jobbe med data så anbefaler jeg deg å søke på

 

1. Service og samferdsel 1 vgs.

2. IKT-Service fag 2 vgs

3. Opplæring i bedrift

4. Er du ikke fernøyd med utdanningen kan du alltid ta påbygning til generell studiekompetanse

 

Er du heldig kan du få lærlingplass på stortinget og tjene 240 kr etter endt utdannelse hvis du får jobb på stortinget. Du kommer til å få det så gøy med stoltenberg og co på stortinget. Eller så kan du velge å jobbe på Kiwi og tjene 110-150 kr. Valget er ditt.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...