Gå til innhold

Vindstøy. Hva er god medisin?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker nå tenkt å kjøpe mitt første videokamera. Dette, PANASONIC HC-V720.

Har tenkt å bruke det til filming i naturen, rådyr og hjort, samt familie ute og innendørs.

 

Men vet av erfaring fra kamera jeg har lånt i tidligere tider at det ofte blir svært med vindstøy.

Er det blitt et mindre problem på nyere kamera?

Ser at dette kamera et mikrofon utgang og regner med at det kan være en ide å kjøpe en god mikrofon for å få mindre vindstøy? Hvilken vil dere da eventulet anbefale som passer til dette kamera?

 

Og så vil jeg sikkert få behov for å redigere filmene, har dere et tips til et enkelt og godt redigeringsprogram for en som ikke har Sort belte i data?

Det blir sikkert klipping og å legge på musikk som er mest aktulet.

 

Så et kjekt program til dette hadde også hvert supert å fått tips om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv kamera først å se om vindproblemet er tilstede.

Du ønsker ikke å dra på en Røde mikrofon med dead cat på et så lite kamera. Hele mic/dead cat greia blir nesten like stort som kamera.

Hvis ikke Panasonic har en vindskjerm løsning til det kamera så kan du kjøpe deg en Dead Cat sak som passer til mygg mikrofon og tape den fast på kamera mikrofonen.

Lenke til kommentar

arthon..et godt poeng. Etter nå å ha sett røde mikrofon på youtube ser jeg også at disse blir store ihht til et så lite kamera.

 

Burde kunne finnes mindre og mer snerten mic i god kavlitet å sette på disse små kamera også.

 

Jeg tar turen til japanfoto i dag og ser da hvilke muligheter de har.

 

Vil uansett tror at en ekstern mic må til for å komme unna vindstøy og ellers løfte opp lydkvaliteten.

 

Kommer tilbake etter å ha hvert på japanfoto..

Endret av zeissrf
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig skal løfte lydkvaliteten så må du ha en ekstern opptaker som f.eks. Zoom H1, Zoom H2, Zoom H4n, alt ettersom hvor avansert du vil operere så kan du ha en ekstern mikrofon koblet til opptakeren.

Den er vel omtrent like stor som kamera.

Finnes også dead cat til denne.

Bare en ekstern mikrofon koblet til kamera hjelper deg ikke så mye for vanlig miljø lyd.

Lenke til kommentar

Da har jeg hvert på Japanfoto og plukket med meg Panasonic HC-V700. Denne HC-V720 hadde de enda ikke inne men mente det ikke skulle være så stor forskjell på de i pratisk bruk.

 

Mikrofonen jeg fikk med var denne Audio-Technica Pro 24-CM. Kunne tenke meg en enda mindre men vil nå forsøke denne og håper den gjør en god jobb med å fjærne vindstøy. Supert var at det også følgte med dead cat på denne.

Nå blir det noen dager med testing :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...