Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp fag etter endt vgs, fortsatt førstegangskvote?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går første året på vgs, og jeg har som mål å studere medisin. Som dere sikkert allerede vet er snittet ganske høyt for å studere akkurat det studiet. Jeg regner med at jeg har 4-5 fag jeg må ta opp, om ikke mer, etter endt vgs. Er jeg fortsatt i førstegangskvoten da?

 

Jeg har 5 i alle avgangsfagene untatt t-matte, der har jeg 4. Vipper opp mot 6 i geografi. Og skal prøve å fp 6 i naturfag og samfunsfag (Håper jeg klarer det). Jeg tenker at jeg må ta opp T matte for å få en 5er der. Skikket litt på disse t matte eksamene, de ser jo egentlig ikke så veldig vannskelig ut hvis du har øvd, og kan formlene? Reagerte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tar opp fag etter videregående vil du havne i ordinærkvoten. Du kan imidlertid ta opp fag mens du fortsatt går på videregående, feks 1T i vg2 eller vg3. Da søker du fremdeles med primærvitnemål. Du må da være obs på at du har andre fag som du skal skjøtte.

 

Om det hadde vært slik at man kunne ta opp fag 1 år etter vgs ville jo primærkvoten vært meningsløs.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Om du tar opp fag etter videregående vil du havne i ordinærkvoten. Du kan imidlertid ta opp fag mens du fortsatt går på videregående, feks 1T i vg2 eller vg3. Da søker du fremdeles med primærvitnemål. Du må da være obs på at du har andre fag som du skal skjøtte.

 

Om det hadde vært slik at man kunne ta opp fag 1 år etter vgs ville jo primærkvoten vært meningsløs.

Men det står jo at Førstegangskvoten gjelder til og med fylte 21 år.

Da kommer jeg aldri inn UIO da... Tviler på at jeg bare får 5ere. Får nok noen få 4erere også

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Ja, men om du gjør endringer på vitnemålet etter endt vgs så går du automatisk over i ordinærkvoten. Det at man har 21 år på primærkvoten har med flere ting å gjøre, blant annet at noen skal i militæret. Dessuten er det ikke alle som starter rett på vgs/rett på studier.

 

 

Igjen, om det var slik at man kunne endre vitnemålet i to år etter endt vgs, ville det jo vært ekstremt enkelt å opparbeide seg et godt snitt. Da hadde nok poenggrensene blitt skyhøye.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å komme inn på UiO primærkvote for medisin, sier seg jo litt selv egentlig. Da er du blant de flinkeste i Norge.Tror du skal være fornøyd om du i det hele tatt kommer inn noen gang :-).

Hehe, hadde håp ett par måneder. Men da er nok håpet om å studere i Norge borte ...

 

Det er ikke det at jeg jeg vil komme inn på UIO. Jeg vil bare komme inn i Norge Det gjør jeg nok aldri, nå som jeg har fått vite dette :/. Skal ikke du også studere medisin? Hvor skal du studere?

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Hehe,

 

Det er ikke det at jeg jeg vil komme inn på UIO. Jeg vil bare komme inn i Norge. Skal ikke du også studere medisin? Hvor skal du studere? Det gjør jeg nok aldri, nå som jeg har fått vite dette :/

Skal ikke studere medisin. Du kan jo prøve Bergen eller Tromsø, der er det en del lavere snitt. Vel, å komme inn på medisin er ikke umulig, men det kommer an på hvor villig du er til å vente. Om du spør en rådgiver om hvordan du skal komme inn på medisin, er det nok en viss mulighet for at du får til svar at du må bo hjemme hos mor og far til du er 25 og spille playstation. Det er en viss sannhet i det. Det er nesten umulig å komme inn i ordinærkvoten uten maks alderspoeng (8).

 

Ellers så er det jo mulig å studere i Polen o.l, men da må du belage deg på å studere på polsk/engelsk/annet fremmedspråk, i tillegg til at det koster litt.

Lenke til kommentar

En viktig ting du kommer til å lære iløpet av livet er at ingenting haster. Ta deg noen pauser og ta deg tid til å oppleve verden rundt deg. Hvorfor må du starte på studiet med en gang? Er medisinstudiet et genuint ønske vil det ikke ha noe å si om du starter som 19-åring eller 22-åring. Miljøet ved universiteter er langt fra det samme som på videregående skole. Langt fra alle starter rett på videre utdanning. Snittalderen ved mange studier er langt over 20. Du vil med andre ord ikke skille deg ut dersom du tar en liten pause. Ofte er faktisk de litt eldre mer ettertraktet enn yngre i arbeidslivet. Tar du et år med pause har du tid til å reflektere og modne, og er gjerne litt klokere. Det virker som om du er typen som kan hvis du vil. Hvorfor gi opp drømmen om medisinstudiet bare fordi du ikke kommer inn med en gang?

 

Det kommer selvfølgelig an på hvilken vennekrets du har, men skal jeg tippe er det kun 40 % av mine venner som startet rett på videre studier. En stor andel dro til militæret, mens andre reiste og opplevde verden. Langt fra alle hadde vitnemålet de trengte for å starte på drømmestudiet. I dag går de på NHH, medisinstudiet i Oslo, NTNU osv. De får også toppkarakterer og vil mest sannsynlig bli nokså vellykket. Dette på tross av at de ikke startet rett på studiet og ikke nødvendigvis hadde godt nok vitnemålet fra vgs.

 

Husk at du kan oppnå alderspoeng. Du kan også ta et årsstudium (60 studiepoeng) ved et universitet/høgskole. Da får du to ekstrapoeng. Det skal faktisk ikke så mye til for å heve snittet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...