Gå til innhold

Apples Mac-salg stuper


Anbefalte innlegg

Det er verken god eller dårlig prioritering av tid, men det er såpass spesiell prioritering av tid at det er uinteressant for de fleste produsentene å designe for denne gruppen.

 

Faktisk er det en "regel" i produktdesignverdenen at man skal se aktivt bort fra "nerdene" fordi disse skiller seg så mye fra den jevne bruker at det er dumt å designe for dem (om man treffer nerdene bommer man på resten).

 

Så når man tror at Apple gir blaffen i "entusiastene" har man faktisk helt rett, de gjør det. De fem prosentene som vil endre alt på telefonene sine blir aktivt ignorert til fordel for de 95 prosentene som er fornøyd med det de får ut av esken og som i beste fall ignorerer og i verste fall blir forvirret av ekstra muligheter.

 

Det samme gjelder ting som "slå av wifi/bluetooth fra startskjermen"-funksjoner som så mange vil ha. De fleste brukerne driter i hva som er på, de lader heller litt oftere enn å måtte forholde seg til sånt. Det er disse Apple designer for, de vet at de største nerdene uansett kjøper noe annet.

 

Dette har lite med innlegget mitt å gjøre. Men kan jo ta for meg noe av det som sies allikevel:

 

Mulig sies dette i produktdesignverdenen, men det er isåfall en tåpelig vurdering, noen vil kunne appelere til nerder, andre ikke, det er ikke nødvendigvis slik at det ene er bedre enn det andre, "nerdekultur" har jo feks nærmest blitt dominerende i kulturlivet. Gadgets er noe som blir mere og mere vanlig, mange "nerdeprosjekter" får støtte på kickstarter osv osv.

 

Når folk kommer og insinuerer at noen interesserer er dårlig prioritert av tid, og noe "voksne" holder seg unna, så får de tåle tilsvar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du synes ikke 20% nedgang i en bedrift som har hatt jevn oppgang i lengre tid er ett stup?

Nei, det synes jeg ikke. Apple ligger nå ganske nøyaktig på samme nivå som for ett år siden. Og når denne artikkelen ble skrevet var de fortsatt verdens mest verdifulle børsnoterte selskap. Man sløser med superlativene her. Firmaet "stuper" med 20%, men en økning for iPad-salg på 50 % og iPhone-salg med over 20 % omtales som "litt bedre". Tabloidoverskriftene på hw.no øker stadig.

 

Grunnen til at Apple-aksjen går ned er at de ikke når det som analytikerne mente de kom til å nå, men på tross av dette gjør de sitt beste kvartal noensinne! Ikke at det har noe å si i forhold til om de stuper eller ikke.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg går mot kanten av prekerstolen og forventer at det er en bratt fjellveggen flere hundre meter rett ned så er det ikke et stup? Bare fordi jeg forventet det?

Poenget er at 20% nedgang ikke burde blitt omtalt som et stup. Hva med å bruke litt mer korrekte benevnelser slik som det blir brukt om iPads oppgang på 50 %, nemlig "litt bedre"?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...