Gå til innhold

Intel eller AMD for virtualiserings server


007CD

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke opp og ned uten å finne noe konkret via Google annet enn eldre benchmarks på dette omerådet, eller server CPUer.

Sistnevnte er riktignok mest normalt å finne brukt i virtualisering, men her snakker vi virtualisering til hjemmebruk og Intel og AMD stiller begge med kandidater som jeg kan se.

I prisklassen jeg tenker på er det sokkel 1155 fra Intel og sokkel AM3+ fra AMD som stiller opp, begge har 4 minneslots noe som gir meg 32 Gb med RAM for en ok sum med penger.

Er litt on the cheap her grunnet at dette ikke er virtualisering som blir brukt i produksjon annet enn 1 eller 2 minecraft servere som blir å lage den konstante lasten, utenom dette blir det virtualisert noen Windows maskiner mest for testing og for å gjøre reinstallering simplere (Nettverks installasjoner)

Og selvsagt virtuelle nettverk under dette mest for testing og læring.

 

Til selve virtualiseringen vil jeg bruke en barebone hypervisor som man kaller det, og her har jeg planlagt å bruke Proxmox siden jeg da får virtuelle kontainere for Minecraft serverene og disse er direkte kompatible med Ubuntu, som jeg har planlagt å bruke til dette formålet.

 

Selve problemet mitt er, om prisforskjellen hos Intel er verdt det i ett virtuellt miljø, eller om 8 kjerneren til AMD kan stille opp her, er også mulig at deres kjerne oppsett vil skade virtualiseringen (Forskjellige kjerner til integer og float) så derfor må jeg poste i håp om at noen andre sitter med informasjon jeg kan bruke.

Prismessig ser det ut til at jeg slipper billigere unna med AMD, som er en fordel, om ikke hoppet til Intel vil gi meg mer for pengene, RAM messig som er det aller viktigste er det som hipps og happ akkurat nå.

Intel har en ørliten fordel med Intel server nettverkskort (Må ha flere porter, da Iscsi ligger i kortene) og at Intel har en historie for å sabotere bruk av deres produkter på andre plattformer, noe som kan gi problemer om jeg velger ett AMD oppsett.

 

Så, hva ville vært det beste valget? Enda bedre om det finnes noen benchmarker der ute for virtualisering på desktop CPUer som jeg kan titte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde for litt siden en vmware ESXi server og valgte da AMD siden man får flere kjerner og bedre ytelse for billigere pris. Intel har som regel bedre ytelse per kjerne, men siden man må opp en del i pris for å få quad core så syns jeg ikke det er verdt det.

 

Jeg kjører for tiden 6 forskjellige servere på min server. To Minecraft server (ubuntu), en webserver (ubuntu), Win2012, Win2008 R2 og Win2003. Jeg er veldig fornøyd med ytelsen :)

 

Mitt oppsett:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752764

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=650175

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759848

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...