Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Prosjektmetode for bacheloroppgave


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal nå skrive en forskningsoppgave som hovedprosjekt for min utdanning. Vi skal forske på trender innenfor anskaffelser av IT-systemer, og vi kunne trengt innspill angående hvilken prosjektmetode som bør brukes. Å skrive en forskningsrapport er nytt for alle i gruppen, i tidligere prosjekter har vi anvendt mer praktiske metoder. Still gjerne spørsmål angående problemstilling, informasjonshenting osv.

 

Takk for svar og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere ikke hatt metodefag? Trodde det var vanlig dersom man går en utdanning som munner ut i en bacheloroppgave. Kan anbefale dere å ta en titt på denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1594978 hvis dere finner den på et bibliotek. I hovedsak står dere jo mellom kvantitativ eller kvalitativ analyse og alt det måtte innebære.

 

Ang. problemstillingen, i hvilken sektor skal dere se på anskaffelser? Kommune? Stat? Privat? Alle bedrifter, eller kun over en viss størrelse? Valget av forsknningsmetode faller jo ofte i forhold til hvor mange potensielle respondenter dere har, hva dere er ute etter å finne ut (problemstillingen) og hvor mange dere trenger i forhold til å få samlet inn nok data til å gjøre gode analyser og konklusjoner.

 

Og dere har vel en veileder å forholde dere til? Vil på det sterkeste anbefale å tyne vedkommende for informasjon rundt hvordan dere skal angripe dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar,

 

problemstillingen dreier seg om små og store kommuner, + oslo kommune som er såpass stor at den vil bli skilt ut fra vanlige store kommuner. Vi avgrenser oss fra det private markedet på grunn av store variasjoner blant virksomheter. Av kommuner definerer vi størrelsene etter et visse innbyggertall.

 

Har hatt metodefag, men alle er praktiske og trinnene/milepælene i metodene samsvarer ikke spessielt bra med tanke på oppgaven. Har hatt kvalitative og kvantitative analyser hvert år nå, og vi kommer til å anvende dette. Vår veileder sa at oppgaven er noe uordinær for en bachelor, har ikke hatt kurs i forbindelse med prosjekter i forskningssammenheng før.

 

Vi har en veileder å forholde oss til, men liker å få synspunkter fra flere personer. Jeg vil ta det du skrev angående respondenter til betrakning, vi er i planleggingsfasen for informasjonshenting nå, så vil kanskje bli lettere å finne ut av hvilken metode som passer best når denne prosessen har kommet i land.

Lenke til kommentar

Dette høres faktisk svært likt ut som min egen bacheloroppgave som jeg gjorde i 2011. Vår problemstilling var noe ala "Hvordan brukes sosiale medier og grønn-it i kommunene". Vi kjørte en kvantitativ undersøkelse i form av en spørreundersøkelse som ble sendt ut til samtlige kommuner i Norge (drøye 400). Vi fikk svar av i overkant 200 av dem så vi hadde et godt empirisk grunnlag videre i analysedelen. Jeg gikk IS-linje så vi hadde alle litt kunnskap om php og webutvikling så vi utviklet en løsning for å få sendt dette rundt, purringer osv. Vi brukte Questback til å utforme selve undersøkelsen.

 

Skal se om jeg har oppgaven liggende på maskinen hjemme så kan jeg se om vi skrev noe rundt dette med valg av metode®.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...