Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Bygg min egen ruter og firmware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags software skal du bruke til dette prosjektet da?

Heh, OpenWrt naturligvis ;) alle tredjeparts firmware's mor.

Hva ligger budsjettet på?

Har ikke noe budsjett, luksusen med å ha ordnet økonomi :whistle: Når det er sagt ser det ut som jeg vil lande på omlag 2.500,- med alle deler (og mange ubetalte timer).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke mange plasser som har rutere i bedriftklassen, men Mamoz er en. Her har du et eksempel med vesentlig svakere hardware (ethernet porter og svake antenner, men eller ganske lik): https://www.mamoz.no/mamozv5/default.asp?page=vare&ProdusentID=CISCO881W-GN-E-K9

så du må fort oppe i seks tusen vil jeg tro for å få noe ferdig. Dessverre er da sjansen for å kjøre openwrt på den rimelig lik null.

Lenke til kommentar

alfal, takk for lenkene! Dd-wrt var mitt første møte med tredjeparts firmware, og det var et meget hyggelig møte. Derfor synes jeg også det var fantastisk å kunne kjøpe en meget god ruter med dd-wrt ferdig installert, verden går virkelig fremover! Ta en titt her: http://www.diskusjon...l=&fromsearch=1

 

Du hadde mange interessante lenker om antenner, men faktum er at signalstyrken selv med små 3dBi antenner er fantastisk god. Mobilen kobler seg opp et par hundre meter unna huset (har ikke målt da, mulig det bare er hundre meter) :thumbs:

 

slippern, jeg har til sammen hatt den kjørende et par uker nå. Ikke sett antydning til ustabilitet. Sier ifra med en gang dersom jeg får grunn til å tro noe annet.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig prosjekt :)

 

Men hadde det ikke vært bedre med hovedkort med noe mere "sprut i"?

 

Jeg har en slik:

 

 

1_big.JPG

+ en slik montert på hovedkortet

ad3inlang_big.jpg

Onboard Intel 82541 PI PCI Giga LAN * 3

 

+ Atheros WIFI kort

 

INTEL® Pineview-M + NM10 Chipset

Support INTEL®ATOM N455 Single-Core (1.66GHz) CPU

Support 3Gb/s SATAⅡ with RAID 0, 1 and JBOD

Supports 2 * Gigabit LAN

Integrated VIA VT1705 HD Audio Code with 6-Channel

Support Watch dog Technology

Compliance with ERP standard

Mini-ITX Form Factor(170mm x 170mm)

Support Daughter board Expansion

2 GB ram

500 GB Disk

OS: Pfsense, jeg har vurder ddwrt men ikke kommet så langt hehe.

Siste reboot så ble det en oppetid på ~500 dager, (update av pfsense). :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Off-topic om dd-wrt og deling av nett:

 

Episkt!

Men et spørsmål: kan du bruke denne ruteren til å plukke opp et trådløst signal fra en annen router, og så dele det vidre over LAN portene?

 

I såfall kunne jeg godt tenkt meg å bygget en:D

 

Og hvor kraftige signaler kan man forvente å få? har man 500m dekning med fri sikt feks?

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Jeg er litt usikker på pfsense, men jeg vet det går fint med dd-wrt. :D

dd-wrt er firmwaren sant?

 

Problemet mitt er forklart her: http://www.diskusjon...owtopic=1480793

 

Jeg kjøpte den kina antenna, men det viser seg at de nok ikke har kostet på seg så alt for mye i UI utvikling, og jeg får den ikke helt til å fungere, så da trenger jeg andre alternativer. Denne, evt den buffalo ruteren som Del linker til kan være en løsning.

 

Jeg vil koble til en trådløsrouter (som ikke nødvendigvis vet at det er en router den er koblet til). Så da må den ruteren jeg har være i stand til å få nettet på min side til å fungere, slik at jeg kan koble til den andre routeren akkurat som om det var en trådløs PC som koblet til den.

 

Men, om denne routeren du bygger selv kan oppgraderes flere år frem i tid mtp både hardware, software og antenner, så er det kansje en god investereing. Min gammle DIR-655 med bare 4 ethernetporter er kansje moden for å byttes ut?

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Artig prosjekt :)

 

Men hadde det ikke vært bedre med hovedkort med noe mere "sprut i"?

 

Onboard Intel 82541 PI PCI Giga LAN * 3

 

+ Atheros WIFI kort

 

INTEL® Pineview-M + NM10 Chipset

Support INTEL®ATOM N455 Single-Core (1.66GHz) CPU

Support 3Gb/s SATAⅡ with RAID 0, 1 and JBOD

Supports 2 * Gigabit LAN

Integrated VIA VT1705 HD Audio Code with 6-Channel

Support Watch dog Technology

Compliance with ERP standard

Mini-ITX Form Factor(170mm x 170mm)

Support Daughter board Expansion

2 GB ram

500 GB Disk

OS: Pfsense, jeg har vurder ddwrt men ikke kommet så langt hehe.

Siste reboot så ble det en oppetid på ~500 dager, (update av pfsense). :)

Kult! Tenkte faktisk på noe i den retning, men for meg ble mitt opplegg et bedre valg av følgende grunner:

-Ytelse på gigabit (med PCI interface får du ikke mettet gigabitportene dine)

-lavt strømforbruk (3W + innstikkort og eventuell USB)

-9 Gigabit porter

-Tilpasset kabinett

-Nesten OpenWrt støtte, et hovedpoeng for meg er å bidra til full støtte. Jeg har bidratt med en patch så langt. Hvis tid tillater ønsker jeg å gjøre oppgradering fra web-interface offisielt støttet.

-pfsense er BSD, ingenting imot BSD egentlig, men det fenger meg ikke. Største motivasjonsproblemet mitt for å bidra med kode til Luci (web-interfacen til OpenWrt) er at den har en BSD type lisens. Jeg liker ikke at noen bygger videre på min kode uten å bidra tilbake. Full respekt for at andre har andre preferanser.

 

Ellers har du naturligvis helt rett, mer sprut i hardware er veldig interessant. Mitt neste prosjekt blir kanskje å sette opp et mediasenter med kort fra hardkernel.com. Har sett en del på dette:

http://www.hardkernel.com/renewal_2011/products/prdt_info.php?g_code=G135341370451

men vil gjerne ha en generasjon nyere Exynos, samt at jeg absolutt vil ha åpen skjermkortdriver, jeg hater å knote med binære blobber.

Episkt!

Men et spørsmål: kan du bruke denne ruteren til å plukke opp et trådløst signal fra en annen router, og så dele det vidre over LAN portene?

 

I såfall kunne jeg godt tenkt meg å bygget en:D

Trenger ikke bygge, ditt formål er støttet i dd-wrt og openwrt. Her har du et skjermskudd for hvordan det kan settes opp i openwrt:

post-22889-0-22972500-1359147317_thumb.png

bruk Wireless Security tab for å legge inn passord. I ditt tilfelle er Buffaloen overkill, med mindre naboen din eller du har 5GHz dingser liggende (de er ikke særlig vanlige, så jeg tviler i grunnen på det). Da er en TP-Link TL-WR1043ND midt i blinken. Du får den for tre-fire hundre kroner på billigste nettbutikk. Jeg har bygget et feitbilde av OpenWrt for den også som er dønn stabilt (testet ved flere måneders tungt bruk uten antydning til ustabilitet). Installeres enkelt gjennom web-interface i orginal firmware. Her er bildet:

http://ubuntuone.com/4o4MGxyNTiTqstKMXZowIw

Og hvor kraftige signaler kan man forvente å få? har man 500m dekning med fri sikt feks?
Vanskelig å love noe, men med en rettet antenne bør 500m gå greit med fri sikt. Husk at signalstyrken fra trådløskortet også er en faktor her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...