Gå til innhold

Macbook Air 13" eller Pro 15" Retina?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe Macbook, og etter mye om og men står valget mellom:

1:

Macbook Air 13"

- 256 GB SSD

- 8 GB RAM

- 2.0 GHz i7 CPU

(14090,- hos Apple)

 

2:

Macbook Pro 15" med RETINA-skjerm

- 256 GB SSD

- 8 GB RAM

- 2.6 GHz i7 CPU

(18490,- hos Apple)

 

 

Viktige faktorer for meg er

-størrelse

-vekt

-batteritid (veldig viktig)

-skjerm

 

Maskinen vil for det meste bli brukt til vanlig bruk, som nettsurfing osv., men vil også bli brukt til bildebehandlig (Photoshop), programmering, 3D-modellering og rendering.

Men så har det seg sånn at jeg har stående en veldig kraftig stasjonær PC, som jeg vil bruke til tyngre oppgaver. Problemet er jo at den bare kan brukes når jeg er hjemme. Derimot, så er jeg redd for at den stasjonære vil bli stående ubrukt om jeg kjøper Retina-modellen, som klarer alle oppgaver.

 

Jeg klarer ikke å velge mellom mobilitet og ytelse. Jeg er redd for at Retina-maskinen vil være for stor og tung, men så er jeg redd Air vil være for svak.

 

Jeg vet at retina-skjermen er helt fantastisk, men er det noen som har testet denne opp mot Air sin skjerm? Tenker da på at Air ikke har IPS-teknologi i skjermen.

 

Har også sett på 13" retina, men det synes jeg blir for dyr i forhold til ytelse...

 

Noen som kan komme med argumenter for og imot de to modellene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å ta en tur i en butikk slik at du fysisk kan prøve de forskjellige modellene.

 

Det virker som om du heller mest mot Macbook Air. 15" MBP Retina er, som du sier, forholdsvis stor og tung. Iallfall sammenliknet med MBA.

 

Personlig hadde jeg trolig gått for 13" MBP Retina, for å få det "beste" fra to verdener. Trenger du 256GB SSD? Apple tar seg perverst betalt for denne oppgraderingen, du ender på 15590 for 13" med i7 og 128GB disk.

 

Tips: kjenner du en student eller lærer/foreleser på høgskole eller universitet, kan du spare en god del penger på dette. Eksempelvis havner 15" MBP Retina-valget ditt på rett over 17000, altså 1500 kr spart.

Lenke til kommentar

Du sier noe der!

Er student, så jeg får de rabattene jeg skal ha.

Macbook Pro 13" retina frister jo..

 

Som du sier, jeg bør nok oppsøke en butikk for å fysisk kjenne på hver maskin.

Jeg har tidligere tatt i hver maskin, men aldri samtidig.

 

Flere som kan anbefale noe? Trenger ikke være etter min bruk. Tar imot alle råd!

 

Edit: skrev for tidlig.

Endret av Ps3King
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale MacBook med Retina, ettersom det har vært utrolig mye problemer med MBP Retina.

De har blitt kjent for pikselfeil og at bildet henger. Hvis du vil ha Retina så bør du vente noen måneder til på en ny og oppdatert versjon. Akkurat nå er det bare 16000 ut vinduet for noe som du ikke er sikker på om kommer til å fungere ordentlig om noen måneder.

 

Ville gått for vanlig MBP, der har man ihvertfall rom for oppgraderinger :)

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale MacBook med Retina, ettersom det har vært utrolig mye problemer med MBP Retina.

De har blitt kjent for pikselfeil og at bildet henger. Hvis du vil ha Retina så bør du vente noen måneder til på en ny og oppdatert versjon. Akkurat nå er det bare 16000 ut vinduet for noe som du ikke er sikker på om kommer til å fungere ordentlig om noen måneder.

 

Ville gått for vanlig MBP, der har man ihvertfall rom for oppgraderinger :)

 

Vil gjerne se kilder på disse problemene du beskriver, mest fordi jeg er nysgjerrig.

 

Kjøpte en 15" retina selv nå i helga, og er ufattelig fornøyd. Skjermen er uten sidestykke, og ytelsen er bedre enn jeg hadde forventa, og forventningene min var ganske høye.

 

Den er tynn, veier lite til 15" å være, typ du tar den lett i en hånd uten at du er redd for å miste den.

 

MBP er forventa å få en oppdatering veldig veldig snart, så ville ikke lagt pengene i en slik.(kilde buyers guide på macrumors)

 

MBP Retina vil neppe få en oppgradering før Haswell er tilgjengelig, noe som for øyeblikket ser ut til å være på trappene tidligst i Juni.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale MacBook med Retina, ettersom det har vært utrolig mye problemer med MBP Retina.

De har blitt kjent for pikselfeil og at bildet henger. Hvis du vil ha Retina så bør du vente noen måneder til på en ny og oppdatert versjon. Akkurat nå er det bare 16000 ut vinduet for noe som du ikke er sikker på om kommer til å fungere ordentlig om noen måneder.

 

Ville gått for vanlig MBP, der har man ihvertfall rom for oppgraderinger :)

Har hatt 15" MBP med Retina siden 1 desember og ikke sett noen av problemene du nevner. Heller ikke hørt noe fra kolleger som har samme maskin.

Har du noen kilde?

 

Oppgradering skal det vel mye til før man trenger. 256GB lokal lagring på en bærbar holder selv til en god del OS-virtualisering, bilder film og det man ellers skulle trenge å ta med seg ut på tur.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Til TS: Noen grunn til at du "må ha" MAC?

 

Dumt spørsmål fortjener dumt svar:

Uten MAC er det vanskelig å få identifisert ulike enheter i et netverk.

 

 

 

Tilbake til topic.

 

rMBP hadde noe grafikkproblemer de første ukene grunet dårlig driverstøtte, dette skal være fikset.

 

Retina skjermen er utrolig bra og merkbart bedre enn MBA-skjermen, mens MBA-skjermen er bedre enn hva du finner på stortsett alle andre maskiner, men det finnes enkelte maskiner med bedre skjermer der ute.

 

3M modellering og lignende vil være vesentlig raskere på en rMBP enn på MBA. Photoshop går ganske greit på en MBA. Hvis du ikke jobber med enormt store dokumenter er den veldig responsiv.

 

Jeg har selv brukt en 1.7Ghz i5 MBA siden sommeren 2011, og det er den laptopen jeg har vært mest fornøyd med noen sinne, tatt i betraktining jeg har eid rundt 10 ulike laptoper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte en Macbook Pro Retina 15" 2,3ghz ifjor sommer. Jeg har aldri vært mer fornøyd med en bærbar pc. Til tross for en stiv pris har den virkelig infridd forventningene. En fryd å jobbe med. Skjermen er utrolig. Du kommer aldri til å være fornøyd på full HD lenger. Den er også utrolig rask og griselekker. Du trenger ikke være bekymret for at den er for stor. Den er nesten like tynn som en macbook air, en brutal forskjell fra forrige generasjons macbook pros i størrelse og ytelse.

 

Dama har samtidig kjøpt en macbook air. Den er også fin, men har klare begrensninger i ytelse og skjermen er fra en annen verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...