Gå til innhold

Søknadsfrister læreplass i petroleumsbransjen, oppdatert 20.feb


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser det jevnt og trutt dukker opp tråder fra folk som ønsker tips om det å bli lærling i petroleumsbransjen. Jeg kan tenke meg at det er minst like mange lesere som ikke poster, men lurer på det samme.

 

Jeg tenkte derfor vi kunne opprette en samletråd med alle fristene for å søke læreplass.

Jeg er ikke i stand til å finne alt selv og håper dermed på å få tips og lenker til til firmaer i bransjen som tar inn lærlinger.

Jeg gjør dette delvis på fritiden da søknadsfristene gjerne er korte, lette å gå glipp av og delvis i arbeidstiden da jeg jobber med profilering i et av disse firmaene.

 

Det går også et par myter om at null fravær og toppkarakterer i alle fag er et must. Dette er det ikke, selv om det selvsagt er positivt. Et tips her er dokumentasjon av fravær og å påpeke at diktanalysering og skriving av eventyr er jævla kjedelig går greit.

Jeg anbefaler alle å søke! :wee:

 

Et par generelle men veldig viktige tips:

- Ha en kort og konkret CV, det skal ikke være tvil om hva du har gjort tidligere eller holder på med idag.

- En ryddig søknad rettet mot bedriften du søker på.

- Får du innkalling til intervju, sett deg inn i bedriftens verdier og hvor dem dukker opp i media osv.

- Gå igjennom spørsmålene på denne siden. link

De sekundene du bruker på hvert spørsmål gir gull tilbake når nervøsiteten slår inn på et eventuelt intervju.

 

Firma: Weatherford Norge AS

Søknadsfrist: SNAREST

Fag: kontorfag, industrimontør, logistikk og brønnfaget komplettering

Antall læreplasser: 21

Firmaside: www.weatherford.no/

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: Odfjell Drilling

Søknadsfrist: 1. mars 2013

Fag: Industrimontør

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.odfjelldrilling.com/

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: STX OSV

Søknadsfrist: 1. april 2013

Fag: platearbeider, industrimekaniker, industrirørlegger, tavlemontør, innredningssnekker, sveisefag og elektromontør

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.stxosv.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: STX OSV er et globalt konsern innen design og bygging av offshore- og spesialfartøyer.

 

Firma: Ulstein Verft AS

Søknadsfrist: 20. februar 2013

Fag: platearbeider, industrimekaniker, industrirørlegger, industrisnekker, sveisefag og IKT-driftsfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.ulstein.com/

Stillingsutlysning: link

Diverse: Ulstein Verft bygger avanserte offshore spesialfartøy, som forsynings-, ankerhandterings-, offshore konstruksjons- og seismikkskip. Vi tilbyr også tenester innan kranløft og lektertransport, oppgradering, ombygging og reparasjon. Selskapet er ein del av forretningsområdet Shipbuilding i ULSTEIN.

 

Firma: ConocoPhillips

Søknadsfrist: 28. februar 2013

Fag: elektrofag, kontor- og administrasjonsfag, kran- og løfteoperasjoner, NDT - kontrollørfaget, kjemiprosessfag, indrustrimekaniker, logistikkfag og automasjonsfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.conocophillips.no

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: GDF SUEZ

Søknadsfrist: 24. februar 2013

Fag: kjemiprosessfag

Antall læreplasser: 3

Firmaside: www.gdfsuezep.no/no/

Stillingsutlysning: link

Diverse: Offshore

 

Firma: Aker Solutions

Søknadsfrist: 10. mars 2013

Fag: logistikkfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.akersolutions.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: Kværner Stord AS

Søknadsfrist: 1. mars 2013

Fag: sveiserfaget, platearbeiderfaget, industrirørleggerfaget, industrimekanikerfaget, industriell overflatebehandling, stillasbyggerfaget, NDT-kontrollørfaget, elektrikerfaget, automatiseringsfaget

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.kvaerner.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Utgåtte frister:

 

 

Firma: Statoil ASA

Søknadsfrist: 1. februar 2013

Fag: Automatiseringsfag, kokkefag, logistikkfag, elektrikerfag, kontor- og administrasjonsfag, sikkerhetsfag, industrimekaniker, kran- og løfteoperasjonsfag, kjemiprosessfag, laboratoriefag

Antall læreplasser: ca. 165

Firmaside: www.statoil.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: Eni Norge

Søknadsfrist: 1. februar 2013

Fag: kjemiprosessfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.eninorge.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: link

Som lærling i Eni Norge, vil det bli opprettet en skriftlig lærekontrakt mellom deg og bedriften. Du vil være ansatt hos Eni Norge mens Statoil gir deg den praktiske erfaringen fram til produksjonen i Goliat går i gang i 2014 (mer informasjon om Statoil: www.statoil.com/karriere )

 

Firma: ExxonMobil

Søknadsfrist: 1. februar 2013

Fag: kjemiprosessfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.exxonmobil.com

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Firma: A/S Norske Shell

Søknadsfrist: 18. februar 2013

Fag: kjemiprosessfag, automatiseringsfag og mekanikerfag

Antall læreplasser: x

Firmaside: www.shell.no

Stillingsutlysning: link

Diverse: -

 

Endret av Greasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kjempe bra forum :-)

eni norge sin søknadsfrist har vell ikke gått ut? jeg har vært inne på sidene deres siden midten av januar og har enda ikke sett at de har utlyst noen læreplasser?

 

Noen som har noe info om dette?

 

Noen som vet om flere læreplasser innenfor Kjemiprosess?? :-D

Lenke til kommentar
Hei. Kjempe bra forum :-) eni norge sin søknadsfrist har vell ikke gått ut? jeg har vært inne på sidene deres siden midten av januar og har enda ikke sett at de har utlyst noen læreplasser? Noen som har noe info om dette? Noen som vet om flere læreplasser innenfor Kjemiprosess?? :-D

Hei!

På grunn av forsinkelsene ved oppstart på Goliat-feltet har ikke Eni tatt inn lærlinger i år. For alikevel å kunne bidra med læreplasser i samfunnet vil Statoil ASA ta inn ekstra lærlinger (kjemiprosess) på Eni sin regning. Disse lærlingene vil med stor sannsynlighet ha fast jobb i Eni etterpå om ønskelig.

Har du søkt på læreplass hos Statoil har du også søkt på læreplass i Eni automatisk.

 

Anbefaler deg ellers å google alle mulige måter du kan skrive kjemiprossfaget på kombinert med ord som lærling, læreplass og lignende. Sjekk aktører som NAV, Finn.no og Offshore.no hvertfall en gang i uken da søknadsfristene kan være korte. Om man ikke får læreplass offshore eller petroleum vil ikke det hindre deg å komme dit etter fagbrev. Stå på.

 

@Micvak, takker for det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...